voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nativa

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:19

Ik heb hem even erin ge-edit :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:20

zo op deze foto ziet het er al heel anders uit. Zadel ligt zo minder naar voren.
Je hebt een beetje een rond hafje, dat kan het probleem van schuiven zijn en vaak helpt een banaan singel dan wel goed.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:22

En hier nog eentje echt helemaal vanaf de zijkant, meer heb ik er niet. Ik zit een beetje raar, maar het was na een buitenrit van 2 uur en ik was helemaal verkleumd :') (wat afgevallen ben ik inmiddels ook... )

Afbeelding

Deze twee foto's zijn niet dezelfde als de eerste keer. Kan ook zijn dat ik die eerste keer niet zo goed opgezadeld had, was toen de eerste keer na 3 jaar weer paardrijden en de allereerste keer met een boomlooszadel. Zal me eens verdiepen in een banaansingel en het met de eigenaresse overleggen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:23

Weet iemand of je op de barefoot london losse kniewrongen van een wintec zadel kunt plaatsen? Of moet ik echt op zoek naar de kniewrongen die erbij horen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:08

Nativa: het enige dat echt opvalt is dat de singel vrij belabberd zit, dat kan vaak echt problemen met schuiven geven....hij is wel heel erg kort. Wellicht zou je voor een (veel langere) geheel elastische FRA / Westip singel kunnen kijken ? Die helpen vaak goed tegen schuiven :j

Verder : heb je wel nog een beetje inlages in je pad ? :)

Kun je eens opzadelen met een halstertouw tussen je inlages, direct op de ruggengraat van het paard, en dan gaan staan in je stijgbeugels en een helper netjes rustig richting de staart het halstertouw onder het zadel vandaan laten trekken ? Als je genoeg ruggengraatvrijheid hebt dan glijdt het touw soepel onder het zadel vandaan.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:12

Ik denk dat daar de fout wel eens zou kunnen zitten: Er zit geen pad onder het zadel, maar een heel normaal zadeldekje, ist dat heel erg? Zal eens naar zo'n singel kijken :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:15

Okee !

Het lijkt wel net een gewone doorsnee boomloze pad :P

Tja...erg....het gaat vaak goed , maar ik raad het absoluut niet aan :=

Het hele Barefoot-model zadel is er op gemaakt om met een pad met inlages gebruikt te worden... net zoals je een westernzadel met een dikke pad hoort te gebruiken , moet zo'n model boomloosje met een pad met inlages , is de bedoeling.

Of het qua schuiven veel uitmaakt betwijfel ik overigens hoor , is niet heel logisch maar het zou ook wel kunnen schelen. Maar ik denk dat je singel een veel grotere boosdoener is.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:38

-:(-

Ik was helemaal blij met het het idee van T-beugelriemen, maar nou meet ik m'n huidige beugels op en die zitten al op 62 cm, en dan zit ik nog heel kort... Dus de T-beugelriemen van barefoot zijn te kort voor mij.

Kan je ook beugelriem-specials doen? Of een my-barefoot-beugelriem? :+

En om verzendkosten te besparen zou ik ook meteen eventjes een longeersingel en lange lijnen en 'n smalle pommel meebestellen... Grmpf!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:52

Inderdaad de singel te kort en ietsje ongelukkig. Dat schuift al meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:46

Kunnen we die nieuwe artiekelen al bekijken!?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:23

anne_bento schreef:
Weet iemand of je op de barefoot london losse kniewrongen van een wintec zadel kunt plaatsen? Of moet ik echt op zoek naar de kniewrongen die erbij horen?

Kan gewoon, alle kniewrongen van andere merken kunnen er op, als er maar klittenband aan zit :j

Ik had zelf de dunne wrongen van wintec op de London, vond ik fijner dan dikke. Ga nu ook weer wintec-wrongen kopen, maar dan voor mijn Cherokee.

Heb een deel van m'n geld trouwens terug (gelukkig!) dus zadel gaat naar de reparatie zsm. Pff, vond het toch nog even spannend.

Moet sowieso nog shoppen, wil zwarte beugelriemen met hoesjes (iemand, toevallig?) Een 45 cm FRA singel voor pony van zusje, Stella voor pony van zusje (als de maat dus kan), daar weer beugelriemen bij, dan nog een zwart hoofdstelletje met normale smalle hoge neusriem... Toch ook nog een Barrydale voor straks, of toch een Trekker... :o Moet nodig op budget-dieet :') (sparen heet dat)

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:23

Ik zit er over te denken om een boomloos zadel te kopen (Cascade wilde ik het liefst zonder zadel bereiden, maar ik hoorde dat het slecht is voor zowel zijn als mijn rug, en dan komt boomloos toch het dichtst bij zadelloos in de buurt).
Wat zal het qua budjet minstens kosten (als ik boomloos ga rijden zal het vooral wandelingen en trektochten zijn, boommet hetzelfde trouwens) voor een redelijke qualiteit zadel (minstens drie jaar mee, liefs veel meer) voor een halve fjord pony (schofthoogte ongeveer 1m30, biukomvang 1m60 (hij staat onderhand op dieet))

En (ik heb niet alles doorgelezen), maar ik geloof dat de nadelen van een boomloos zadel vooral zijn:
-dat je eraann moet wennen in verband met je zit
-dat je geen houvast hebt op het zadel
-dat niet op de stijbeugels kan gaan staan (of in iedergaval zo min mogelijk)
-en dat het vaak erg breed zit: spagaat :+

voordelen:
-je voelt wat je paard doet!!!
-En ik heb ook alle andere voordelen gelezen hoor, maar anders wordt deze tekst te lang?
Laatst bijgewerkt door DeSprinkhaan op 13-03-12 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:35

Ik heb sinds een tijdje een Barefoot London. Maar ik zie nu na het rijden dat het lijkt alsof er meer druk achter op het zadel staat, daar dus twee flinke afdrukken rest ziet er egaal uit. Naar mijn weten heb ik dit met mijn Cheyenne nooit gehad... Ik heb er een grandeur pad onder met de VPS inlage's (zadel is ook met VPS). Iemand een idee hoe dit kan of wat ik er aan kan doen?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:36

Er zijn wel meer voordelen van boomloos te noemen hoor. Je zou even de website van pmarena moeten doorlezen, daar staat alles over boomloos goed in uitgelegd!

Even in het algemeen:
Ik heb een paar zwarte barefoot stijgbeugelriemen liggen, ze zijn versterkt met nylon en er zitten zwarte hoesjes bij. Maar nu heb ik een bruin zadel. Is er iemand die bruine beugelriemen heeft liggen (met hoesjes, of T-model) en die wil ruilen tegen mijn zwarte?

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:43

Las trouwens net ergens dat lichtrijden slecht voor je paard is. Is dat inderdaat zo? want zoja dan weet ik echt niks van paarden! Ik dacht dat juist doorzitten slecht voor de paardenrug is.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:49

Lichtrijden op zich hoeft niet verkeerd te zijn. Maar je moet niet met je volle gewicht in de beugels gaan hangen. Boom of boomloos maakt dan niet uit.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:55

DeSprinkhaan schreef:
Las trouwens net ergens dat lichtrijden slecht voor je paard is. Is dat inderdaat zo? want zoja dan weet ik echt niks van paarden! Ik dacht dat juist doorzitten slecht voor de paardenrug is.

Lichtrijden op zich is niet zo slecht, maar de meeste mensen leren het slecht en dan helpt de domme constructie van sommige zadels ook niet mee.
Lichtrijden is uitgevonden om de kont van de ruiter te ontlasten, niet om het paard te ontzien ;) Door licht te rijden verleg je jouw zwaartepunt steeds - om een jong paard in te rijden, kan je beter doorzitten - minder onbalans en dan is het makkelijker voor het paard om in balans te blijven. Maar dan moet je wel door kunnen zitten.....
De Spaanse rijschool rijdt ook niet licht. (correctie: de ruiters van de Spaanse Rijschool rijden niet licht :+ )

Dus ver uit de beugels komen en weer neerploffen is slecht. Met de beweging mee slechts een paar cm uit het zadel komen en beheerst weer landen is goed. Wanneer de beugelophanging te ver naar voren zit ten opzichte van het dieptepunt van je zadel, kan je dat al niet. Dat is bij veel zadels helaas zo gemaakt - ook boomzadels.

Wanneer je verkeerd licht rijdt, zet je vaak ook te veel druk in de beugels. Ook bij een boomzadel is dat niet goed. Het zadel kiept dan naar voor en komt er alsnog puntdruk op de schouders. Tel daarbij op dat veel zadels te ver naar voren liggen en het rampenplaatje is compleet.
Citaat:
Je zou even de website van pmarena moeten doorlezen, daar staat alles over boomloos goed in uitgelegd!

Mag ik de mijne daar even aan toevoegen voor nog meer positief nieuws over boomloos :o O:)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:00

Maaike_Indy schreef:
Er zijn wel meer voordelen van boomloos te noemen hoor. Je zou even de website van pmarena moeten doorlezen, daar staat alles over boomloos goed in uitgelegd!

Even in het algemeen:
Ik heb een paar zwarte barefoot stijgbeugelriemen liggen, ze zijn versterkt met nylon en er zitten zwarte hoesjes bij. Maar nu heb ik een bruin zadel. Is er iemand die bruine beugelriemen heeft liggen (met hoesjes, of T-model) en die wil ruilen tegen mijn zwarte?

Ik kan je niet helpen aan bruine riemen en hoesjes maar heb wel interesse in je zwarte :D Mocht je ze ook willen verkopen hoor ik het graag!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:34

Ik kom na lange tijd ook weer binnen vallen als dat mag.
Was het topic uit het zicht verloren helaas.

Ik heb mijn trekker nu dus bijna een jaar in het bezit en denk dat het wel 1 van de beste kopen is die ik op paardengebied gedaan heb (zeker met het later aangeschafte bontje voor op de zitting) :j Er zijn inmiddels heel wat kilometertjes mee gereden en over 3 weken beginnen we weer met de meerdaagse tochten van dit jaar en wordt de buiten rij frequentie ook weer opgeschroefd (paardlief heeft nu vakantie i.v.m. een bacterie op zijn hoofd).
Maar dat komt met de trekker helemaal goed :D

PMarena, zijn de nieuwe Barefoot spullen zoals de hacks al ergens te zien?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:43

Een bacterie op zijn hoofd???? :oo

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:45

Ja beetje verkeerd omschreven haha. Hij kreeg binnen 2 dagen tijd aan de linkerkant van zijn hoofd hele grote, kale plekken die ook open gingen. Dat bleek een bacterie te zijn.
Dus vandaar nu even vakantie aangezien het hoofdstel anders precies op die open plekken zit.
Gelukkig zijn ze nu bijna allemaal dicht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:06

Ik wil de link van de nieuwe website wel via PB doorgeven als jullie beloven hem niet door te geven en ook zeker nergens op internet te zetten. Dan kun je het 1 en ander bekijken :)

Maar ik wil de link dus echt NIET openbaar hebben omdat ik anders overspoeld wordt met "gezeik" van mensen met Explorer die niet kunnen bestellen en dan krijgt de website meteen een slechte naam....dat wil ik dus niet.

Pas als dit Explorer-probleem gefixt is gaat hij openbaar echt online :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:11

Gossie!!! :(:) Ik hoop dat het snel weg is! Enig idee waar het vandaan komt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:12

Dat klinkt wel vervelend zeg, ziet er niet uit ook zeker :P

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:19

Ik hou hem voor me :j
Heeft niemand iets mee te maken verder ;)

Het wordt gelukkig al een stuk minder. Zijn hem nu een kleine week intensief aan het behandelen.
Weten niet zeker waar het vandaan komt. Waarschijnlijk buiten iets opgepakt.
Het ziet er inderdaad niet uit, nu valt het wel weer mee, maar ik schrok me echt kapot.
Het was op 1 nacht van bijna niks (paar kale plekjes) naar een gigantische kale, open plek gegaan.