[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:57

Kwetal schreef:
De druk op de plaatjes (dit is nog een ouder plaatje, trouwens, de huidige zijn onderlegd met neopreen en iets groter) wordt vooral veroorzaakt door de druk van onze dijen, niet zozeer van het aansingelen - tenzij het plaatje bovenop je paard ligt, lopen de krachten van aansingelen naar beneden. Je dijen drukken naar binnen en dus op alles wat daar zit. Drukplekken aan de zijkant - gemeten met een computer druktest - schijnen bijna even groot te zijn als de druk onder je billen en de beugelriem ophanging (wanneer die over de rug loopt) -:)

Die van mij is volgens mij ook onderlegd met neopreen?
Maar ik heb het over de druk die ik voel als ik heb aangesingeld en er gewoon naast sta. Ik kan er met moeite twee vingers onder duwen zo strak duwt het tegen z'n ribben aan. Zowel met de Westip singel als met een anatomische Torsion singel.
Wat bedoel je precies met 'bovenop' in 'tenzij het plaatje bovenop je paard ligt'?

Duhelo

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:00

Gewoon dat de krachten op dat plaatje naar beneden lopen, tenzij het plaatje bovenop je paard zou liggen (wat praktisch niet kan, anders heb je wel een hééééél breed paard :D ).
Ik moet met mijn FRA ook veel strakker aansingelen dan met de H singel, wellicht zit daar ook een probleem ivm de gevoelige plekken, ik weet niet wat een gewone singel doet, maar dat valt wel nog eens uit te testen. (paard loopt zeker niet beter met de H singel tov de fra, sterker zelfs, op een hand kreeg ik ze in draf amper voorwaarts, dit test ik de komende dagen even uit of ze dat met haar normale singel ook nog doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 01:47

Wicky schreef:
@xyztutu2; heb je het testviltzadel al binnen?

Grr, nee. Er was wat verwarring rond mijn bestelling waardoor ze dachten dat het een koopzadel wasen dan moet je 4 weken wachten. Dat is dus teruggedraaid naar een testzadel, maar nu moet ik alsnog wachten tot die vrijkomt. :')

@ Mariett: geweldig hoofdstel met die neusriem die alleen aan een voorhoofdsriem hangt! Ik hou ook erg van chicago schroeven, dus dat ligt helemaal in mijn straatje. :j
Helaas heeft [***] een erg hoge en scherpe benige rand tussen zijn oren waardoor ik daar geen riem over durf te hangen, maar anders zou ik ook zeker voor dit type gaan. :j

@ Cambiar: Er zijn toch al veel oudere hoofdstellen waarbij de neusriem niet wordt gedragen door bakstukken, maar door een riem over het voorhoofd? Ik ken verschillende Duitse barokke tuigmakers die al decennia zulke hoofdstellen in hun assortiment hebben zitten, of dat nou is door de neusriem via een voorhoofdriem aan de frontriem te hangen, of tussen de oren door aan het kopstuk daarachter. In de westernwereld doen ze dat trouwens al eeuwen, met nog een speciale variant waarbij de neusriem (bosal) aan een vlechtje in de voorpluk hangt. Helaas is [***]'s voorpluk te kort, maar het blijft altijd wel een leuk idee. :D

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:17

Ben ik weer met een vraag, binnekort komt de passervice na helaas wat tegenslagen. En ik hoop eigenlijk dat de Cherokee wat voor ons zou zijn maar ik ben ergens ook wel bang dat hij veel ste groot is voor mijn paard of dat ikzelf er met de lange beugels waar ik normaal mee rij niet lekker op zit, het is meer een veelzeidigheids model toch ?
Zijn er ook mensen die toevallig fotos hebben van een cherokee op een kleinere maat paard/pony. Die van mij is een IJslander van ongeveer 137 maar daarbij is hij wel redelijk lang maar ook erg smal ook bij de schouders etc. Zelf ben ik ongeveer 166 maar ik heb een langer bovenlichaam dan beentjes heb broekmaatje 40. Ik wil het zoiezo gaan bekijken maar voor ik me er helemaal op verheug (( vind het namelijk zo een prachtig zadel) wil ik ook even kijken hoe hij valt op kleinere paarden volgens mij is hij kwa cm wel wat minder groot dan de Cheyenne volgens de tabel ? Het viel me ook op dat ik het idee had dat barefoot vroeger alle zadels ook in het bruin aanbood, iemand enig idee waarom dat veranderd is ?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:36

Dankjewel xyzutu! Ja, Marie heeft daar allemaal haar vooral. En als je iets meer haar in de voorpluk 'stopt' komt er bijna geen druk achter haar oren, dus ik ben er erg blij mee :D Al heb ik er trouwens wel een neusbontje omheen voor het rijden, anders is hij te 'hard' voor mijn gevoel.
Had Rio niet ook zo'n 'scherpe' schoft? Ben je niet bang dat dat straks vervelend gaat zitten (vooral voor jou dan) met zo'n viltzadel? Ik kan het me slecht voorstellen, bij Marie is alles zacht en rond.

En Cambiar en ik hebben even een gesprekje over onze ontwerpen gehad, dus dat is ook weer uit de lucht!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:22

Teteltee is bij mij net langs geweest om mijn Ghostje na te kijken. Met het zadel was op zich niks mis. Het was de pad die mijn paardje niet zo leuk vindt. Met een Christ pad er onder liep die veeeeeel beter. Was echt opvallend. Paardje blij, ik blij :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:30

kan iemand mij meer vertellen over de startrekk shorty? is die boomloos of flexibel? hoe bevalt de zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:30

@ Mariett: Jouw bitloze hoofdstel is toch gewoon dit halster/bitloze hoofdstel?
Afbeelding
Afbeelding
Deze ontwerpen worden namelijk al eeuwen zo verkocht en dat zal ook niet snel stoppen, ;) dus ik ging er gewoon van uit dat dit je inspiratiebron was.

[***] heeft inderdaad een scheermesje als schoft. Niet mega-comfortabel. >;)
De meeste barebackpads vallen dus ook net zo hard af als de pads voor onder boomloze zadels, want die hebben geen enkele ruggengraatvrijheid. Het filzsattel heeft dat wel, hier zie je hem als hij aangesingeld is:
Afbeelding

Ik kwam op dit type barebackpad uit doordat Cavallo ze getest had en deze als enige de ruggengraat bijna volledig vrijhield van druk (alleen in de galop was er af en toe tussen de zitbeenknobbels toch druk). Of het in praktijk ook op [***] werkt blijft natuurlijk de vraag, maar ik ben benieuwd... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:34

Verkeerde foto genomen, ik bedoelde deze: 8-)
Afbeelding

Het ziet eruit dat zo'n filzsattel behoorlijk wat schoftvrijheid openlaat. De singels zitten ook zo bevestigd dat de singeldruk zich alleen/vooral over de achterste helft van de pad verdeelt en niet over de schoft. Het is in praktijk natuurlijk even afwachten hoe [***]'s hoger liggende ruggengraat hiermee omgaat. Ik zou me bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat zo'n smal kanaaltje de ruggengraat ook in zou kunnen klemmen, maar misschien wordt dat juist weer breder als je erop gaat zitten en blijkt het in praktijk helemaal geen probleem. We zullen zien! :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:40

Klopt hoor! Die heb ik altijd al heel tof gevonden. Alleen die liggen vrij laag op de neus vaak, en ik wilde een wat meer sidepull-hoofdstel :) En tussen de oren langs!Omdat ik bang was dat het op het oog ging drukken of op een plekje dichtbij dat gevoelig was. En daarbij wilde ik nog een ridder/middeleeuws-gevoel 8-)

Dus onze ontwerpen zijn compleet zonder invloed van elkaar gemaakt.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:04

ittheclown schreef:
Zijn er ook mensen die toevallig fotos hebben van een cherokee op een kleinere maat paard/pony.

Maat 2 Cherokee op een D:

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:05

Wel een goede tip, dat van het smokkelen door meer manen naar de voorpluk te kammen! :)*
Misschien dat ik mijn droomhoofdstel dan toch ook nog eens een keer zou kunnen laten maken... <3
Maar goed, eerst maar eens een filzsattel proberen.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:23

Thanks Manon ! Al denk ik dat een maatje 2 voor mijn kleine pony wel wat te groot gaat zijn hij is rond de 137 gok ik. Dan maar hopen dat een maat 1 fijn past. Wat is jou ervaring met de cherokee is het fijner om ermee te rijden met wat kortere beugels ? Of zit je met dressuur beugel lengte er ook gewoon fijn in ?

Afbeelding

Dit is overgens mijn paard met mijzelf ik heb geen idee welke maat de bbp is.. maar ik gok een full ? Hij is wel een stuk naar voren gegleden dus ik zit halverwege inplaats van vooraan erop.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:27

Duhelo schreef:
kan iemand mij meer vertellen over de startrekk shorty? is die boomloos of flexibel? hoe bevalt de zit?

Ik heb hem, hij is flexibel. Met de kussens eronder geplakt is er niet zoveel beweging in te krijgen als een Barefoot zonder vps. De zit bevalt mij heel goed, ik heb veel zadels geprobeerd en dit is voor mij verreweg de fijnste.

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:33

hoe breed gaat die? breed als maatje trekpaard?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:35

Dat ligt eraan of je het verstelbare voorboogje hebt of niet. Volgens mij kunnen de losse boogjes sowieso wel heel breed, moet je even op de website sneupen.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:40

ittheclown schreef:
Thanks Manon ! Al denk ik dat een maatje 2 voor mijn kleine pony wel wat te groot gaat zijn hij is rond de 137 gok ik. Dan maar hopen dat een maat 1 fijn past. Wat is jou ervaring met de cherokee is het fijner om ermee te rijden met wat kortere beugels ? Of zit je met dressuur beugel lengte er ook gewoon fijn in ?

[ [url=m/uZknMu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is overgens mijn paard met mijzelf ik heb geen idee welke maat de bbp is.. maar ik gok een full ? Hij is wel een stuk naar voren gegleden dus ik zit halverwege inplaats van vooraan erop.

Ik rij nooit met erg lange beugels, dat is voor mij bij een gewoon zadel en bij mijn Cherokee hetzelfde :P
Ik ben benieuwd naar je passessie, ik denk dat je zelf niet lekker gaat zitten in een maat 1 en een maat 2 is wel een redelijk massaal zadel.. vooral lekker veel testen :)) ik heb bij mijn consult alleen een cherokee (justadjust) geprobeerd omdat ik een laag budget had, maar heb echt spijt als haren op mijn hoofd dat ik geen andere modellen heb geprobeerd. (en dus zelfs een zadel gekocht dat ik niet geprobeerd had, omdat deze toch binnen budget bleek te zijn)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:56

xManon_ schreef:
ittheclown schreef:

[ [url=m/uZknMu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik rij nooit met erg lange beugels, dat is voor mij bij een gewoon zadel en bij mijn Cherokee hetzelfde :P
Ik ben benieuwd naar je passessie, ik denk dat je zelf niet lekker gaat zitten in een maat 1 en een maat 2 is wel een redelijk massaal zadel.. vooral lekker veel testen :)) ik heb bij mijn consult alleen een cherokee (justadjust) geprobeerd omdat ik een laag budget had, maar heb echt spijt als haren op mijn hoofd dat ik geen andere modellen heb geprobeerd. (en dus zelfs een zadel gekocht dat ik niet geprobeerd had, omdat deze toch binnen budget bleek te zijn)

Ja idd ik wil zoiezo graag een trekker en een cherokee op mijn paard passen kijken hoe het licht bij hem. Het is een IJslander maar van voren enorm smal dus ook smalle schouders etc. Foto vertekend overgens wel een tikje hij lijkt daar wel erg klein hahah. We staan gewoon overal voor open het enigste wat ik dan weer eng vind.. is dat bijvoorbeeld bij trekker je zelf het klittenband moet stellen als je hem nieuw koopt.. ben als de dood dat ik het verkeerd doe, bij barefoot toch wat makkelijker omdat je dan gewoon een pommel maat hebt en thats it ...
Ghost is het enigste wat me niet zo aantrekt ik denk door de wrongen .. maar je zal net zien dat die dan het fijnste voor mijn paard zijn hahaha. We hebben er zoiezo zin in , gelukkig zit het hier met budget wel goed dus veel mogelijkheden. Ik wil ook echt voor nieuw gaan zodat het fijn naar ons kan gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:00

Je kunt de kussens van een nieuw zadel toch ook laten aanpassen door een zadelpasser? Ik word zelf trouwens soms ook wel tureluurs van de aanpasbaarheid van de kussens bij Ghost, Trekker & co. 8-)

Het klinkt wel alsof de trekker een optie zou kunnen zijn op je IJslander doordat je de boom aan de voorkant erg smal in kunt stellen terwijl de rest van het zadel dan gewoon de ronde romp blijft volgen. Maar of het precies past ligt natuurlijk ook aan waar de singelgroeve van je paardje ligt, dus dat weer je alleen door het te proberen in de praktijk.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:01

xyzutu2 schreef:
Rio heeft inderdaad een scheermesje als schoft. Niet mega-comfortabel. >;)
De meeste barebackpads vallen dus ook net zo hard af als de pads voor onder boomloze zadels, want die hebben geen enkele ruggengraatvrijheid. Het filzsattel heeft dat wel, hier zie je hem als hij aangesingeld is:
[ Afbeelding ]

Ik kwam op dit type barebackpad uit doordat Cavallo ze getest had en deze als enige de ruggengraat bijna volledig vrijhield van druk (alleen in de galop was er af en toe tussen de zitbeenknobbels toch druk). Of het in praktijk ook op Rio werkt blijft natuurlijk de vraag, maar ik ben benieuwd... :)

Dit vind ik er ook wel echt goed uitzien! Wil je ons op de hoogte houden van hoe het werkt? :)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:05

Hier is het mischien wat beter te zien en ik denk dat een bbp maatje full ongeveer hetzelfde is als een maatje 2 van cherokee ? Dan gaat dat zoiezo veeel ste groot zijn denk ik deze bbp paste netjes hoor gleed alleen dus naar voren probleem dat we altijd hebben, maar denk dat cherokee 2 dan echt te veel zadel gaat zijn, maar we gaan het zien. Een stalgenootje had geloof ik een lexington maat 1 op haar IJslander dat stond echt prachtig.. maar die zijn er niet in het bruin .. hahaha ik ben zoo lastig.
Afbeelding

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:10

xyzutu2 schreef:
Je kunt de kussens van een nieuw zadel toch ook laten aanpassen door een zadelpasser? Ik word zelf trouwens soms ook wel tureluurs van de aanpasbaarheid van de kussens bij Ghost, Trekker & co. 8-)

Het klinkt wel alsof de trekker een optie zou kunnen zijn op je IJslander doordat je de boom aan de voorkant erg smal in kunt stellen terwijl de rest van het zadel dan gewoon de ronde romp blijft volgen. Maar of het precies past ligt natuurlijk ook aan waar de singelgroeve van je paardje ligt, dus dat weer je alleen door het te proberen in de praktijk.

Ja dat is waar maar ik heb helaas niet echt een boomloose passervice in de buurt, deze afspraak moest wegens pech al twee keer opnieuw gemaakt worden en dan betaal ik nog volledige benzine kosten anders werd het waarschijnlijk nog later.
Maar zal inderdaad eventjes wat informatie vragen om te kijken of zij mischien een oplossing weet voor de hel van kussens verstellen.. en ik ben dan ook nog zo een perfectionist.. die alles perfect recht etc wilt hebben... weet nu al dat me dat slapelozen nachten gaat bezorgen als ik dat zelf allemaal moet stellen, hahahaha

Ik denk dat ik zoiezo al aan een anatomishe singel toe ben met hem iverband met zijn bouw ,maakt me niet uit als we er ook een duure singel bij moeten kopen ik wil gewoon dat het hem fijn zit.. en blijft liggen.( we hebben kort een horka zadel met boom gehad, paste perfect op papier ook voor mij.. maar die schoof dus enorm naar voren zou een anatomishe singel voor komen ( ook besteld bij plek waar zadel vandaan kwam) maar na 2 maanden wachten was ik het zat dus zadel terug naar winkel)) Hij wilt zo graag aan het werk en ik ben het rommelen ook wel zat, haha niet alleen met dit hoor maar hoofdstel kopen zat ook al tegen etc. En barebackpad wil ik niet regelmatig gaan doen inverband met het feit dat hij nog wiebelig is en ik al zo een 10 jaar niet zonder zadel gereden had en dat ik dat voor hem geen prettige combi vind en daarbij ben ik ook geen lichtgewicht.
Laatst bijgewerkt door ittheclown op 31-10-16 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:13

hoefijzer schreef:
xyzutu2 schreef:
[***] heeft inderdaad een scheermesje als schoft. Niet mega-comfortabel. >;)
[ Afbeelding ]

Ik kwam op dit type barebackpad uit doordat Cavallo ze getest had en deze als enige de ruggengraat bijna volledig vrijhield van druk (alleen in de galop was er af en toe tussen de zitbeenknobbels toch druk). Of het in praktijk ook op [***] werkt blijft natuurlijk de vraag, maar ik ben benieuwd... :)

Dit vind ik er ook wel echt goed uitzien! Wil je ons op de hoogte houden van hoe het werkt? :)

Doe ik.
De recensies die ik tot nu toe heb gelezen zijn in elk geval positief. Iemand schreef dat ze voor haar gevoel teveel naveerde in de draf, maar heeft het filzsattel alsnog gekocht, dus heel erg dodelijk was dat blijkbaar niet. ;)
Het ziet er alleen een beetje gek uit vind ik, dat Comfortmodel met die verhoogde bruine streep in het midden. Doet me een beetje denken aan een luier of zo. :')
Maar blijkbaar is het doel van dat verhoogde middenstukje dat je zitbeenknobbels precies links en rechts daarvan - en dus weg van het open wervelkanaal - blijven zitten en dat klinkt dan wel weer slim. Maar goed, ik kweek eerst nog wat extra geduld... >;)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:19

ittheclown schreef:
Zijn er ook mensen die toevallig fotos hebben van een cherokee op een kleinere maat paard/pony.

Cherokee op mijn fjord:
Afbeelding

Cheyenne op mijn fjord:
Afbeelding

De Cherokee is korter, maar oogt groter/massaler dan de Cheyenne. Vind hem wel heerlijk zitten :j

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:21

wat een super knappe fjord hierboven ! Normaal heb ik niet zoveel met fjorden maar die van jou is wel heel leuk <3 Denk wel dat die wat meer body dan mijn paard heeft. Beide zadels van jou zijn maat 2 ? Het lijkt me wel interessant om verschil maar 1 en maat twee op hetzelfde paard te zien.