Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 21:57

different1 schreef:
Ah, dan heb ik je eerdere berichten verkeerd begrepen, excuses.
Een crescent zou denk ik fijner zijn, die van Kramer lijkt me idd een mooie singel voor jouw paard omdat ze wel rond is, maar d'r buiklijn valt mee qua hoe snel die naar beneden loopt.
En dan zeker 10cm groter dan de huidige singel.
Of de edix crescent, die heeft elastiek wat vanwege de singeldwang misschien fijner is.

Geeft niet! Ben blij met alle adviezen! Ik ga er ff naar kijken!

Hannanas

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:28

Je zadel ligt ook te ver naar voren.
Ben benieuwd welke singel uiteindelijk het succes gaat geven :)

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:35

Hannanas schreef:

Ligt wel echt achter de schouder, ze staat een beetje onderstandig op de foto. Maar ik ga er extra op letten!
De singel van Kramer lijkt mooi smal dus dat is misschien wel wat!
Vind alleen elastiek niet zo fijn omdat dat niet altijd van goede kwaliteit is, en dan teveel gaat rekken.
Heb liever zonder..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:36

sh4e schreef:
Hannanas schreef:

Ligt wel echt achter de schouder, ze staat een beetje onderstandig op de foto. Maar ik ga er extra op letten!
De singel van Kramer lijkt mooi smal dus dat is misschien wel wat!
Vind alleen elastiek niet zo fijn omdat dat niet altijd van goede kwaliteit is, en dan teveel gaat rekken.
Heb liever zonder..

De singel heeft geen elastiek, dat zit er bovenop maar heeft geen functie
Kijk maar naar de afbeelding van de achterkant

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:16

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:22

sh4e schreef:
Nibbit schreef:

De singel heeft geen elastiek, dat zit er bovenop maar heeft geen functie
Kijk maar naar de afbeelding van de achterkant

https://www.kramer.be/Paard/Zadels-toeb ... maansingel

Ik zie geen foto van de achterkant? Of bedoel jij een andere?

Opzij scrollen in de afbeelding, dan zie je de achterkant ;)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:22

Skogan schreef:
Ik ben erg nieuwsgierig naar je ervaring met Butterfly

Vandaag voor de eerste keer met de butterfly gereden. Toen ik de bak instapte stonden Mellow haar oren op onweer en vaak betekend dat niet veel goeds. Maar gewoon verder gestapt en de oren begonnen te ontspannen, was dus gevalletje van wennen wat zit er onder mijn buik waarschijnlijk :D

Ik dacht goed aangesingeld te hebben maar na het lekker los draven, bleek ik nog een gaatje te kunnen aansingelen (oeps).

Na het rijden beide kanten goed gekeken, paard goed neergezet en alles zat nog keurig op zijn plek. Nog steeds mooi ruimte achter het voorbeen en ze liep lekker, konden mooi verruimen, zijgangen en lekker gegaloppeerd. Als dit nou eens zo zou blijven ben ik helemaal gelukkig. Vrijdag nieuwe ronde nieuwe kansen _/-\o_

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:30

Nibbit schreef:
Opzij scrollen in de afbeelding, dan zie je de achterkant ;)

Ow.. hoe dom :+ :')

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:31

Ik heb de maansingel van kramer te koop, geloof 70cm ivm overlijden van m'n paard. Dus als er interesse is stuur maar een pb.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:03

sh4e schreef:
Het duurde even, wist niet precies hoe een foto te plaatsen, maar hier zijn ze

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik denk dat je wel minimaal 15 cm langer moet willen. 10cm gaat aan beide kanten 5cm geven, en er vanuit gaande dat je aan beide kanten netjes gelijk aansingelt, mag dat echt wel meer dan 5cm omhoog,

Goed dat je de adviezen aanneemt en opzoek gaat naar wat anders, wellicht gaat een andere vorm en een veel langere singel de singel al wat aangenamer maken voor je paard. En ik denk dat alles wat zo dicht in de oksel ligt vroeg of laat voor wondjes gaat zorgen, wat voor materiaal je er ook aan doet. Je wil toch echt wel ruimte hebben tussen de oksel en je singel.

De Edix Crescent of de Kramer maansingel zou je kunnen proberen. Die eerste heeft wel elastiek, maar die zorgt juist voor de comfort. Hij lag alleen bij mijn paard niet mooi. Ik heb ondertussen de Mattes Crescent en die ligt mooi, ondanks dat ik niet van bont hou.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:17

Ik heb eventueel nog een edix Crescent 80 cm te koop. Als je in de buurt woont mag je ook altijd eerst passen/ keer mee rijden.....

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:39

En ik heb nog steeds mijn Passier Blu Wave 80cm tekoop mocht je interesse hebben stuur maar een pb

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 07:12

Super alkemaal! Ik ga even goed meten welke maat ik nu nodig heb!

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 20:38

sh4e schreef:

Mijn butterfly is 80 cm.
Nu twijfel ik dus over de maat die ik moet hebben.. Zal dat dan 90-95 cm zijn? Is dat niet heel lang?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 22:23

sh4e schreef:
Mijn butterfly is 80 cm.
Nu twijfel ik dus over de maat die ik moet hebben.. Zal dat dan 90-95 cm zijn? Is dat niet heel lang?

De butterfly moet je 1 tot 2 maten groter nemen dan je normale singel. Dit omdat het rubber op de buik meer opneemt. Mijn mattes singel heb ik ook 1 maat groter dan mijn FRS supersingel.

Dus het hangt ook een beetje van de soort singel af die je wilt gaan kopen en hoe die valt, is inmiddels mijn ervaring.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 23:16

sh4e schreef:
sh4e schreef:

Mijn butterfly is 80 cm.

Heb je wel goed gemeten? Van gesp tot gesp?
Leer en dergelijke moet je niet meerekenen

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:58

Afbeelding

Wat voor soort singel kan ik het beste zoeken voor deze dame? Ik heb nu een anatomisch gevormde Harry’s horse freefit maar ik denk toch vanwege haar singelnijd (heeft ze al sinds ik haar heb, gaan ieder half jaar naar de zadelmaker maar bij de ene singel heeft/had ze het erger dan de ander) dat ik iets wil met elastiek aan beide kanten. Maar wat voor vorm? Ik heb nooit iets anders gehad dan recht toe recht aan, een anatomisch asymmetrisch gevormde en een anatomisch rechte. Met de laatste variant leek ze het minst nijd te hebben.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 03:27

Ligt er aan hoe bol ze is bij haar ribbenkast. Heb je een foto van voor?

Zou sowieso eens een fra supersingel proberen bij haar, maar dat is alleen gebaseerd op de foto die je nu geplaatst hebt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:09

Mijne met singelnijd kon echt geen elastiek hebben juist. Kwestie van uitproberen helaas. Hier ging een echt lederen singel het beste, wel een hele zachte dus vielen veel merken af en dan ook heel goed onderhouden. Dat wil zeggen elke keer zweet eraf halen en regelmatig vetten.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:14

Van zo op de foto, zou ik een Edix geen slecht idee vinden. Ik denk zelfs de gewone rechte ipv cresent maar daar zal iemand anders beter over kunnen adviseren.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:36

Ik kwam dit advies tegen op Facebook, zit wel iets in:

Citaat:
When trying a dressage girth or any new style girth for the first time we will often recommend you walk the horse in hand in a small figure of 8 so they are able to acclimatise to the different feel - this hopefully avoids any adverse reactivity as a change of pressure can be unnerving - it doesn’t necessarily mean it’s wrong just different and your horse is clever enough to know it’s different

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:23

Farjen schreef:
Ik kwam dit advies tegen op Facebook, zit wel iets in:

Citaat:
When trying a dressage girth or any new style girth for the first time we will often recommend you walk the horse in hand in a small figure of 8 so they are able to acclimatise to the different feel - this hopefully avoids any adverse reactivity as a change of pressure can be unnerving - it doesn’t necessarily mean it’s wrong just different and your horse is clever enough to know it’s different

Slim, toen ik er de eerste keer opstapte met de butterfly singel eraan, stonden de oren ook strak naar achteren. Echt zo van wat flik je me nu?? Omdat ze haar koekje van het opstappen nog niet had gehad, die snel gegevens en toen begonnen de oren ook te ontspannen. Als ik dit hierboven even had gedaan had ik Mellow haar reactie denk ik kunnen voorkomen :j

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 23:57

Dankjewel voor jullie input! Ik zal morgen eens een foto van voor maken. Ze is niet heel erg rond.

Die Edix ziet er wel goed uit! Ik wist niet dat daar ook een rechte variant van was. Die FRA kan ik van een kennis proberen, even kijken of die past want ze wist zo 123 niet welke maat ze had.

@mywishmax wat typisch! In mijn oren klinkt het juist comfortabeler, maar paarden hebben altijd een eigen mening :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 07:58

Ja, vooral met singelnijd. Sowieso heeft elk paard natuurlijk eigen voorkeur wat ze fijn vinden, maar die dieren zijn nog wat kieskeuriger. Maar ik heb bij de meeste paarden liever geen elastiek, of echt dat hele stugge op een klein stukje bij de gespen. Die met singelnijd had ook zadeldwang. Of eindelijk gewoon zo vreselijk gevoelig/ril op zijn hele lijf met nieuwe dingen of dingen die niet goed voelden. Nieuwe deken opgooien in het land waar wind onder kwam en volledige rodeo. Nieuwe singel, rodeo, zadels aan laten meten was ook altijd goed na blijven denken. Even aan de longe bij nieuwe dingen en met wegsturen of max 1 rondje wist ik wel of het een no go was of dat het het proberen waard was haha. En dan kon bij ons het fijnste best passende tuig de 1e keer nog fikse reactie geven, alleen dingen die hij echt niet oke vond zag je meteen. De rest moesten we een aantal keer proberen. En nu klinkt hij heel dramatisch, maar toen we eenmaal een manier hadden gevonden met opzadelen en opstappen waar hij geen spanning bij opbouwde was er geen enkel probleem mee en was die gewoon heel braaf. Sowieso zodra je erop zat eigenlijk haha.

Maar die qua hierboven met uitleg over de 8jes, ik stap werkelijk met ieder paard eerst een stuk aan de hand. Zodat we geleidelijk aan kunnen singelen. Verbaas me er sowieso over hoe mensen op poetsplaats kunnen zadelen, aansingelen en erop. Elk paard wat ik ooit gereden heb vond het veel fijner om geleidelijk aan te singelen tijdens stukje stappen. Ik hoef ook nooit meer aan te singelen als ik er al op zit, ook niet bij degene die bij eigenaren extteem opblazen en dan tijdens het rijden meerdere keren aangesingeld moeten worden.

Die 8jes hadden geen nut gehad trouwens bij mijn singelnijd paard. :')

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:48

Stomme vraag maar ik heb enkele anatomische singels die ik willen verkopen, maar weet de maat niet meer.

Weet ook niet meer hoe ik de singelmaat opmeet, kan iemand mij dit uitleggen? :+