[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:59

bontje laten aanpassen dat het over de wrongen gaat?

mijn H singel deftig opgezadeld na het rijden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bliksem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:20

Jij hebt dat plaatje waarop de singelstoten bevestigt zijn gewoon doorgeknipt of gesneden toch Duhelo? Ziet er wel netjes uit. Hoe zit het nu bij jou met de druk op die plaatjes?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:26

De druk op de plaatjes (dit is nog een ouder plaatje, trouwens, de huidige zijn onderlegd met neopreen en iets groter) wordt vooral veroorzaakt door de druk van onze dijen, niet zozeer van het aansingelen - tenzij het plaatje bovenop je paard ligt, lopen de krachten van aansingelen naar beneden. Je dijen drukken naar binnen en dus op alles wat daar zit. Drukplekken aan de zijkant - gemeten met een computer druktest - schijnen bijna even groot te zijn als de druk onder je billen en de beugelriem ophanging (wanneer die over de rug loopt) -:)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:33

@xyztutu2; heb je het testviltzadel al binnen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:34

Handig en netjes opgelost met de positie van de singelstoten en het plaatje waarmee de stoten bevestigd zijn.

Mijn zadel heeft al het nieuwe plaatje met neopreen en ik heb niet het idee dat mijn paard daar last van heeft met de pad ertussen, maar helaas ik wel. Voel ze door de zweetbladen heen in mijn dijen als ik langer dan een half uur rijd.

Heb jij geen last van de gesp van je beugelriemen? Ik heb ze liever onderaan, maar doe ook alles om zo min mogelijk onder mijn zweetblad te hebben.
Ik ben nog steeds een beetje zoekende wat nou de beste oplossing is voor het breed zitten, de zitting opvullen is nog niet naar wens.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:40

Gisteren weer drama buitenrit :( In het begin was de Atlanta echt hét maar nu hij ingereden is zit ik zo breed dat het gewoon niet te zitten valt! Compleet geen balans meer, waardoor ik mijn paard ook in de weg zit. Volgende week vrijdag komt Lilianne pas, maar ik ben alvast aan het oriënteren.

Is er een mogelijk om evt. de zit te liften in een meer A-lijn vorm zonder al te veel contact te verliezen? Of moet ik maar kijken of ik het kan ruilen/verkopen voor wat anders? Zo gaat de lol er namelijk van af.. :(

Het zadel waarmee wij haar kochten had geen VPS, misschien daar weer terug naar toe?? Bah, ik weet het allemaal niet meer

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:47

Balen Bralindy!

Misschien wil Sonja89 de test-zitversmaller naar je door sturen zodat jij eens kan proberen of die verschil maakt voor je..? :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:51

tiwi1969 schreef:
Handig en netjes opgelost met de positie van de singelstoten en het plaatje waarmee de stoten bevestigd zijn.

Mijn zadel heeft al het nieuwe plaatje met neopreen en ik heb niet het idee dat mijn paard daar last van heeft met de pad ertussen, maar helaas ik wel. Voel ze door de zweetbladen heen in mijn dijen als ik langer dan een half uur rijd.

Heb jij geen last van de gesp van je beugelriemen? Ik heb ze liever onderaan, maar doe ook alles om zo min mogelijk onder mijn zweetblad te hebben.
Ik ben nog steeds een beetje zoekende wat nou de beste oplossing is voor het breed zitten, de zitting opvullen is nog niet naar wens.

Heb je al contact opgenomen met BuitenZinnig? Wellicht is een andere zit beter voor je.
Zou het helpen als dat plaatje ergens in verpakt zat, of lager zit? Misschien is dat ook de oplossing voor het brede gevoel?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:53

Runa schreef:
Ja, maar ik heb al een westernbontje die ook wel op een ghost past, maar die kan niet over wrongen heen. Het liefste bespaar ik dus de extra kosten van nog een schaap kopen en bestel ik liever een eenvoudige florac waar ik dan dat oude bontje op doe. Dat zit prima en ziet er ook prima uit :)

Vandaar dat ik me afvroeg of mensen ervaringen hebben met zandhappen met een florac :)

Haha, ja, ik heb ervaring met zandhappen met een florac :') Maar ik denk niet dat dit door het gebrek aan steun lag..
We waren een buitenritje aan het maken en ik kwam een mooi stukje tegen waar we wel een stukje konden draven, dus dat deed ik, dat vond ponylief zo leuk dat hij wou galopperen. Dus ik dacht ja prima als jij daar blij van wordt :) Dus ik geef de hulpen om aan te galopperen en hij maakt me toch een sprong, dus ik balans kwijt en ik hing (denk ik) best aan de teugels.. Daarop volgt vervolgens een enorme rotbok en lig ik 3-4 meter verder in het gras :+

Maar goed, ik denk niet dat ik dit op een ander zadel wel had uitgezeten... Voorderest heb ik namelijk genoeg steun. Verdere gekkigheden heb ik nog niet meegemaakt omdat we behoorlijk rustig aan doen met rijden ivm mijn gewicht. Wel moet ik wennen aan het hele boomloze principe. Maar ja, wat wil je als je al 3 jaar niet meer fanatiek rijdt en daarvoor alleen maar op boomzadels op manegepony's hebt gereden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:55

Fijn dat je er verder niets aan hebt overgehouden, Femek :(:)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:57

pmarena schreef:
Balen Bralindy!

Misschien wil Sonja89 de test-zitversmaller naar je door sturen zodat jij eens kan proberen of die verschil maakt voor je..? :)

Is dat zoiets als bij de Happy Valley? Waardoor je meer in een A-lijn zit?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 14:38

Runa schreef:
Heeft iemand ervaring met de ghost zonder wrongen? Hoe veel steun biedt bijvoorbeeld de florac als je paard plots remt oid??

Ik maak zo rustig aan de overstap naar western, dus eigenlijk moet het zadel dan ook mee, haha. Maar ik rijd nu met een Roma en vind het idee van de wrong wel prettig eigenlijk. (Hoe is de handel in losse zittingen eigenlijk?)

Ik heb die Florac een poosje gehad (weet je nog?) en met een neerwaarts gebouwde pony was dat gewoon niet handig, ik schoof zo voorover het zadel af. Ook met front riser en zo. :7

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 14:43

Bralindy schreef:
pmarena schreef:
Balen Bralindy!

Is dat zoiets als bij de Happy Valley? Waardoor je meer in een A-lijn zit?

Ja :j

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 14:45

hmmm ja maar op zich zit ik nu niet zo tegen die wrongen aan als ik gewoon zit, tenzij ik niet goed heb opgezadeld :+

Jij had ook met iets met wrongen gereden toch? Had je toen wel veel aan die wrongen?

Femke,
Oei, dan heb je een flinke vlucht gemaakt of niet :oo . Gelukkig is het wel goed afgelopen! Maar inderdaad, volgens mij zou ik ook niet blijven zitten op mijn roma bij zo'n bok...

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 14:53

Runa schreef:
hmmm ja maar op zich zit ik nu niet zo tegen die wrongen aan als ik gewoon zit, tenzij ik niet goed heb opgezadeld :+

Jij had ook met iets met wrongen gereden toch? Had je toen wel veel aan die wrongen?

Femke,
Oei, dan heb je een flinke vlucht gemaakt of niet :oo . Gelukkig is het wel goed afgelopen! Maar inderdaad, volgens mij zou ik ook niet blijven zitten op mijn roma bij zo'n bok...

Ik zal even wat fotootjes bijvoegen van mij en Kiki met de Roma Piccolo en de Florac Piccolo :D

Afbeelding

Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 15:12

Oooh ja!
Maar volgens mij is het bij Runa niet zo'n glijbaan, als ik mijn foto er ook even bij plak:

Afbeelding

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 15:32

Op Runa lijkt het inderdaad rechter te liggen! Zou je niet eens een zitting kunnen testen of zo?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 15:49

Is er ergens ook een algemeen topic over singels? Misschien zoek ik niet goed...
Vind het niet juist om mijn singelvragen steeds hier te stellen, ook al heb ik een Ghost :o...

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:37

Zoals ik het op de site van buitenzinnig zie, is de florac er alleen in de normale maat om te testen, helaas... Maar! Ik heb vandaag even dat westernbontje op het zadel geplakt in plaats van de Roma zitting en ik kan niet zeggen dat ik de wrongen veel miste. Ik denk dat het de gok misschien wel waard is :) :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:09

Heb inderdaad alleen de normale maat florac om te testen.
Het is niet zo een gewild model. Er kan ook een ziverkleiner bij evt. Om wat dichterbij de piccolo maat te komen?

Anders mail je mij even verder hierover?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:09

Bliksem schreef:
Jij hebt dat plaatje waarop de singelstoten bevestigt zijn gewoon doorgeknipt of gesneden toch Duhelo? Ziet er wel netjes uit. Hoe zit het nu bij jou met de druk op die plaatjes?

Jep, die heb ik doorgeknipt. De druk op de plaatjes, ik kan er prima onder met mijn vingers en druk voelt even hard als de gewone singelstoten, misschien rond ik mijn "snede" nog wat meer af om het vloeiender te maken, zodat er geen scherpe hoeken prikken als de boel wat scheef gaat.

ik zie nu op de foto dat de voorste singel net dubbel zit binnen in, echter ligt die netjes vlak maar het leer errond is zo soepel dat het opbolt.

door de stoten van elkaar los te maken kan de boel wijder, nadeel is wel dat ze zelf hun plaats hoger en lager zoeken om zo de druk op beide singels even strak te maken (waarvan ik niet zo goed weet of ik dat wil, ik had ergens de neiging om de achterste singel minder strak te maken?. Anderszijds kan ik zo wel de achterste singel een gaatje laten zakken (nu op derde van onderaan), en de voorste een gaatje hoger (nu op het zesde van achteraan.) als de achterste gesp lager komt is dat geen zo een probleem vermoed ik? of is het beter om te proberen dat beide gespen even hoog uitkomen?

Kwetal: feit dat mijn plaatjes nu gedeeld zijn en op verschillende plekken zou ik principe geen probleem moeten geven? Of kan ik beter onder beide apart een groter plaatje maken?

Tiwi: mijn paard heeft ook geen last van de plaatjes (ik ook niet trouwens), maar heeft bovenaan op de rug blijkbaar een gevoeligere plek (als je het midden tussen de singelringen bovenaan en beugelringen neemt, naar boven doorgetrokken)
Beugelgesp bovenaan voel ik niet. Onderaan kan het enkel als ik lang genoeg zit, wat prima lukt op mijn oudste belg (die een héél stuk smaller is). Op deze dikke moet ik echter wat korter zitten omdat ze héél veel beweging heeft en ik er anders afstuiter :P

Breed zitten heb ik niet echt een probleem meer mee, het is breder dan het echt fijn zou zijn, maar niet dat het me echt belemmert ... Probleem is vooral dat die ronde buik daaronder komt, dus je kan het bovenaan zo smal maken als je wil, die buik is rond waardoor je benen alsnog uitgerokken worden.
Mijn hidalgo zat relatief smal, die rwc barefoot zat erg smal (maar te vlak, vloog alle kanten op), de flexee daarentegen zat dan weer erg breed.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:15

Citaat:
Kwetal: feit dat mijn plaatjes nu gedeeld zijn en op verschillende plekken zou ik principe geen probleem moeten geven? Of kan ik beter onder beide apart een groter plaatje maken?

Ik heb geen flauw idee, eerlijk gezegd :o :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:29

Haha, we zullen zien vermoed ik :P

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:49

Afbeelding

blij met mijn cheyenne, als het goed is komt morgen mijn M pommel. L is net te ruim.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:50

Staat erg leuk!