germie schreef:Weet iemand hoe een maat 33 valt bij een portugees zadel? Ik vind het nogal klein ogen en de verkoper zegt dat het een normale maat is voor een volwassene. Heb er weinig aan als het op het paard past, maar ik zelf er metde kont niet tussenpas. Ik heb normaal 17.5/18 inch.
Mijn ervaring met dit type (spaans/portugees) zadel is dat de maten qua pasvorm nogal variëren per model dus niet alleen per merk(fabrikant).
Een corta (korte variant van de volwassene-versie) kan overeenkomen met zitmaat (bovenop het zadel tussen pommel en cantle gemeten) 33 cm. Maar dat is niet het enige wat van belang is of je lijf erin past. De maat tussen einde pommel en cantle beneden gemeten, waar je dijbeen tussen moet passen, en de al dan niet scherpe hoek die de cantle naar beneden maakt, is minstens zo belangrijk.
Bij het Marjoman matenoverzicht staat in het midden een foto van het model Riaño, daarbij kan je zien dat de hoek die de cantle maakt naar beneden een fors verloop laat zien. Het kan daarbij zijn dat je achterwerk er wel in past, maar dat je dijbeenomvang je laat zien dat het model niet past. Bij Riaño staat 21cm als maat voor de afstand tussen pommel en cantle, wat erg klein is.
Passen is hier toch echt wel van belang.
Ik heb verschillende fabrieks Ludomars geprobeerd waaronder de Ludomar Clasica (korte versie, die ook zo'n scherpe cantle hoek heeft), maar die paste voor mij echt niet, terwijl ik geen dikke kont heb en vrij dunne dijbenen (broekmaat 36/38).
Als het hier over een Marjoman gaat? zou je met de nederlandse dealer contact op kunnen nemen (Pura Nobleza) voor detailinformatie. En als ik me goed herinner heeft een bokker een Riaño op haar Lusitano liggen.