Jij zegt puur een bit wat de druk overbrengt... het bit is hooguit het medium... de ruiterhanden veroorzaken de druk, dus dat had een betere woordkeuze kunnen zijn

Maar ik ga dit heerlijke topic verlaten... moet eten koken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Maar door dit soort belachelijke zogezegde "wetenschappelijke" onderzoeken door die-hard naturals die zo geobsedeerd zijn geraakt dat ze niet anders meer kunnen kijken dan zwart-wit(je zou het bijna een sekte noemen), bereiken ze alleen maar het omgekeerde effect dan wat ze willen bereiken.
superwoman schreef:Roosje1987 schreef:Sterker nog, een paard berijden en zijn eigen wil ontnemen is ook dwang, hoe je het ook wendt of keert.
Whaha
Een paard is een kuddedier die z'n leider wil volgen....
Dressuur is ook en vorm waarbij gevraagd wordt om te zorgen dat het paard voor je WIL werken.
Al jij geen goede leider bent, WIL het paard niet voor je werken en zal je niet de beste dressuurproef neer kunnen zetten.
van dale schreef:dres·suur (dev; dressuren)
1 het africhten
dres·se·ren (overgankelijk werkwoord; dresseerde, heeft gedresseerd; dresseur, dressuur)
1 africhten, kunstjes leren
sflj schreef:Als je gaat vergelijken moet je natuurlijk wel een goed passend bit (en bitloos hoofdstel) nemen. Anders is t sowieso appels met peren vergelijken.
en een gelijke druk!
Roosje1987 schreef:Even een quote van paardnatuurlijk (ooooohjeeee!) wat bij mij wel serieus vragen opwekte.
Nogmaals, voor de duidelijkheid. Dit heb ik niet getypt, maar ik ben wel erg benieuwd wat hier dan voor te zeggen is. Want als dit echt zo is, dan zou dat dus wel een voordeel zijn voor bitloos, mits er geen druk op het neusbot wordt uitgevoerd, want dat lijkt me dan ook weer belemmerend voor de ademhaling...paardnatuurlijk schreef:Fysiologische incompatibiliteit
De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard strict gescheiden. Wanneer een paard galopeert is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm stevig gesloten. Wanneer een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet gemaakt om tegelijkertijd te eten en te galoperen (iets dat in de natuur bij een graasdier een situatie is die niet eens voor kán komen).
Wanneer het paard echter iets in zijn mond heeft, al is het "maar" een bit, dan worden er naar het brein "eet-signalen" gestuurd. De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Tegelijkertijd wordt de aanmaak van speeksel gestimuleerd. Het paard wordt door de ruiter gevraagd te bewegen waardoor de hersenen tegenstrijdige berichten ontvangen, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem tegelijkertijd worden geactiveerd. Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze choreografie. Paarden zijn gemaakt om door de neus te ademen: tijdens beweging is de mond stevig gesloten. Een bit verbreekt deze verzegeling en vaak loopt het paard met een min of meer geopende mond.
sflj schreef:Als je een goeie / echte leider bent, doet je paard helemaal niks! Alleen vluchten!Wel eens gezien wat ondergeschikte paarden doen voor hun kuddeleider / -ster?
sflj schreef:Ik weet zeker dat jij als 'paardenleider' alleen, niks tot weinig van je paard gedaan krijgt, als t op rijden enz aankomt.
randie schreef:Wat ik tegen kwam in een ander topic:
http://www.westfallhorsemanship.com/media/128do.wmv
Helemaal geweldig! Maar wat hangt ze er op het laatst in, juist een bit. Ik denk mits je er goed mee omgaat met welk tuig dan ook, het allemaal wel mee valt.
Ik las een boek over optoming van mijn paard en ik heb even de bitloze stukken gelezen, en er stond vaak bij dat bij te sterk teugel gebruik dat de paarden schaafplekken konden krijgen kneuzingen en in het ergste geval zenuwen op de neus die gevoelloos worden. Dus ook dit kan schaden!