Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:51

Maar daar gaat de discussie in dit topic wel over Knipoog
Jij zegt puur een bit wat de druk overbrengt... het bit is hooguit het medium... de ruiterhanden veroorzaken de druk, dus dat had een betere woordkeuze kunnen zijn Knipoog

Maar ik ga dit heerlijke topic verlaten... moet eten koken Clown

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:01

Bovenal bepaald het paard de druk, niet de ruiter. Maar dat geld ook voor bitloos.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:02

En verder kan een paard helemaal niet door zijn mond ademen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:27

Als ik flink met mijn benen knijp geeft dat heel wat meer druk dan 10 gram.
Dan is het op dat moment een dwangmiddel. En als ik ermee schop helemaal.

Op het moment dat ik gewoon mijn kuit aanleg is het een vraag of hij mee wil werken.

Idem met een bit...als ik daar aan trek is het een dwangmiddel, maar heb ik niet meer gewicht als wat de teugels wegen dan is het een vraag om te luisteren.

Idem met bitloos, als ik daar aan trek is het een dwamgmiddel.
Trek ik niet is het zo zwaar als de teugels en is het een vragend middel

Dus niks appels met peren... gewoon hoe het gebruikt wordt

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:31

weet je, ik vind bitloos een super uitvinding, goed dat het bestaat, goed dat mensen gaan nadenken over hoe we met paarden omgaan, goed dat er nieuwe theorien onderzocht worden en dat we niet meer alles klakkeloos aannemen omdat het al eeuwen gedaan wordt enz...Allemaal positief denk ik dan!

Maar door dit soort belachelijke zogezegde "wetenschappelijke" onderzoeken door die-hard naturals die zo geobsedeerd zijn geraakt dat ze niet anders meer kunnen kijken dan zwart-wit(je zou het bijna een sekte noemen), bereiken ze alleen maar het omgekeerde effect dan wat ze willen bereiken.
Dat ze eens stoppen met schreeuwen, niemand luisterd graag naar geschreeuw!
Sommige mensen Hamer

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:19

Citaat:
Maar door dit soort belachelijke zogezegde "wetenschappelijke" onderzoeken door die-hard naturals die zo geobsedeerd zijn geraakt dat ze niet anders meer kunnen kijken dan zwart-wit(je zou het bijna een sekte noemen), bereiken ze alleen maar het omgekeerde effect dan wat ze willen bereiken.

niks nieuws onder de zon, maar ik zou graag een bitloos paard zien op een foto dat lekker door zijn rug loopt en in aanleuning. ZONDER een foto te jatten van een of andere natural guru.

En dan een paard die zo loopt met bit, kunnen we even lijntjes gaan tekenen, welke voor meer druk zorgt. En even oordelen hoe de houding van een paard is..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:35

Misschien een beetje off topic maar met een bit (leren) rijden om te laten zien dat je (zélfs) daarmee het paard niet hindert en leuke kunstjes kunt doen, lijkt me de omgekeerde wereld. Zelfde met sporen. Kan nooit de bedoeling zijn geweest, lijkt me.
Waarom liggen er dan bijvoorbeeld geen glasscherven in de bak, op de plaatsen /lijnen waar je niet rijdt? Kun je mooi laten zien hoe goed je kunt sturen! Tong uitsteken

In de westernsport kan een jury heel goed vergelijken tussen paarden die mét en deelnemers die bitloos rijden. Lijkt me in de dressuur enz ook geen probleem, toch?

superwoman schreef:
Roosje1987 schreef:
Sterker nog, een paard berijden en zijn eigen wil ontnemen is ook dwang, hoe je het ook wendt of keert.

Whaha
Een paard is een kuddedier die z'n leider wil volgen....
Dressuur is ook en vorm waarbij gevraagd wordt om te zorgen dat het paard voor je WIL werken.
Al jij geen goede leider bent, WIL het paard niet voor je werken en zal je niet de beste dressuurproef neer kunnen zetten.

Als je een goeie / echte leider bent, doet je paard helemaal niks! Alleen vluchten! Knipoog Wel eens gezien wat ondergeschikte paarden doen voor hun kuddeleider / -ster?
Je moet juist met je paard kunnen samenwerken, een maatje zijn enz. Het jullie allebei zo aangenaam mogelijk maken, om iets te bereiken. Als leider/-ster bereik je helemaal niks, in welke discipline dan ook.
Da's ook meteen wat ik tegen heb op sommige 'NH-stromingen'
Volgens mij heb je er nl. helemaal niks aan om (alleen maar) een leider te zijn voor je paard. Knipoog

En misschien ten overvloede:
van dale schreef:
dres·suur (dev; dressuren)
1 het africhten

dres·se·ren (overgankelijk werkwoord; dresseerde, heeft gedresseerd; dresseur, dressuur)
1 africhten, kunstjes leren

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:38

Niet elk bit is net zo zacht als de handen van de ruiter. Dat is onzin en ik lees dat zo vaak op bokt, dat ik er nu maar eens wat van zeg. Elke paardenmond is anders en als er geen goed bit in hangt, kun je ondanks je zachte handen toch een hoop ellende veroorzaken. Knijpt of kwelt het mondstuk aan de tong, gehemelte of de onderkaak dan kan een ruiter nog zo voorzichtig zijn, maar het paard zal altijd in verzet gaan. Dan moet er dus een ander bit komen. En ik durf wel te stellen dat echt niet elke paardeneigenaar zich daar goed in verdiept.

Overigens stond er een onderzoek van het anatomische instituut van de diergeneeskundige hogeschool in Hannover in een paardenblaadje vorig najaar. Was wel een interessant onderzoek. Ging over de vraag hoeveel plaats er in een paardenmond is voor een bit.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:41

Als je gaat vergelijken moet je natuurlijk wel een goed passend bit (en bitloos hoofdstel) nemen. Anders is t sowieso appels met peren vergelijken.
en een gelijke druk! Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:44

sflj schreef:
Als je gaat vergelijken moet je natuurlijk wel een goed passend bit (en bitloos hoofdstel) nemen. Anders is t sowieso appels met peren vergelijken.
en een gelijke druk! Knipoog

Ik heb me rotgezocht naar een goed bitloos hoofdstel en heb 'm nu gevonden, geloof ik (moet hem nog echt uitproberen, maar mijn paardje is nog aan het herstellen van een kreupelheid. Ben zo benieuwd of dit HET echt HELEMAAL is voor ons. Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:47

Ik rij zowel mét als zonder bit maar wat me bitloos nog t beste beviel (heb volgens mij zo ongeveer alles geprobeerd Knipoog ) was gewoon een simpel, zacht stalhalster, een halsring of gewoon helemaal niks.
Met bit rij ik met een enkelgebroken Mylertje (met zo'n busje in t midden) of een dubbelgebroken schaartje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:53

Ik ben mijn paard nog aan het inrijden, dus met helemaal niets rijden is nog niet echt aan te raden. Knipoog
Maar ik vind het boek van KFH ''Verzameling aan de losse teugel'' erg interessant in elk geval. Dus we hebben wel een doel, ja.

Ik heb van alles geprobeerd bitloos, maar ben blijkbaar superkritisch. Ik ga nu rijden met het PmP hoofdstel (www.paardenmetplezier.eu) en mijn eerste indruk is heel erg goed. Heb er ook hele goede ervaringen over gehoord via bokt e.d.
Tot nu toe bevielen het touwhalster en een sidepull met bontje me het best. Maar goed, tot nu toe rij ik met losse teugel en vooral op zit. En nu gaan we dat uitbouwen, zodra mijn paard helemaal hersteld is van zijn kreupelheid.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:19

Roosje1987 schreef:
Even een quote van paardnatuurlijk (ooooohjeeee!) wat bij mij wel serieus vragen opwekte.

Nogmaals, voor de duidelijkheid. Dit heb ik niet getypt, maar ik ben wel erg benieuwd wat hier dan voor te zeggen is. Want als dit echt zo is, dan zou dat dus wel een voordeel zijn voor bitloos, mits er geen druk op het neusbot wordt uitgevoerd, want dat lijkt me dan ook weer belemmerend voor de ademhaling...

paardnatuurlijk schreef:
Fysiologische incompatibiliteit
De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard strict gescheiden. Wanneer een paard galopeert is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm stevig gesloten. Wanneer een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet gemaakt om tegelijkertijd te eten en te galoperen (iets dat in de natuur bij een graasdier een situatie is die niet eens voor kán komen).
Wanneer het paard echter iets in zijn mond heeft, al is het "maar" een bit, dan worden er naar het brein "eet-signalen" gestuurd. De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Tegelijkertijd wordt de aanmaak van speeksel gestimuleerd. Het paard wordt door de ruiter gevraagd te bewegen waardoor de hersenen tegenstrijdige berichten ontvangen, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem tegelijkertijd worden geactiveerd. Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze choreografie. Paarden zijn gemaakt om door de neus te ademen: tijdens beweging is de mond stevig gesloten. Een bit verbreekt deze verzegeling en vaak loopt het paard met een min of meer geopende mond.

De tekst klopt niet met de praktijk zoals ik die bij mijn paard heb ervaren. Het kauwen op het bit is niet een automatisme van het paard, maar een eigen keuze. Mijn paard heeft een niet zo fris verleden, de ruiter voor mij heeft haar behoorlijk grof verreden. De eerste tijd dat ik haar (met dubbel gebroken trensje) reed, kon ze er heel heftig en gefrustreerd op knauwen. Dat was niet vergelijkbaar met het zachte knabbelen dat ze nu kan doen. Ik had een zwaar vermoeden dat ze ook met een scharenbit flink was aangepakt (western), dus na enkele jaren een keer een stangetje ingedaan. Nou, geen enkele kauwreflex, hoor, helemaal niets, ze had haar mond compleet "uitgezet", deed verder wel wat ik vroeg, maar nam duidelijk afstand van die stang.
Andere ervaring: ons jonge paard (gewoon met bit ingereden) heeft momenteel een gebitsprobleempje, dus hebben we er een sidepull aangehangen. Hij geeft er keurig op na en gaat kauwen zonder dat er iets in zijn mond is. Dus die theorie die op Paardnatuurlijk staat klopt niet helemaal (goh, wat een verrassing Duivel )

Oja, ik rijd het oudere paard buiten op touwhalster, maar het dressuurwerk op nog steeds hetzelfde dubbel gebroken trensje, daar ik geen bitloze optoming weet die vergelijkbaar effect heeft. Ze hapt het bitje zo op en heeft geen neusriem aan haar hoofdstel en is bijzonder goed in het aangeven wanneer iets haar niet zint.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:26

Off topic:
sflj schreef:
Als je een goeie / echte leider bent, doet je paard helemaal niks! Alleen vluchten! Knipoog Wel eens gezien wat ondergeschikte paarden doen voor hun kuddeleider / -ster?

Als dat waar zou zijn dan zouden er niet eens kuddes bestaan. Alleen "losse" leiders, waarvoor alle andere paarden meteen zouden vluchten.

Een ondergeschikt paard komt normaal niet ongevraagd in de "persoonlijke ruimte" van de kuddeleider. Dit wil echter niet zeggen dat een ondergeschikt paard nooit bij een leidmerrie komt staan.

Een ondergeschikt paard kan bijvoorbeeld heel goed op verzoek dienen als vliegenmepper of wind- regen- en zonnescherm voor de overige, hoger geplaatste dieren.

Als jij voor het paard de leider bent, dan kun je dus ook (door middel van lichaamstaal) aangeven wanneer je paard wél dichterbij mag/moet komen of je aan mag/moet raken. Door het initiatief hiervoor niet bij het paard maar bij jezelf te leggen, versterk je je eigen leiderspositie nog eens.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:39

Klopt gedeeltelijk, maar is geen vanzelfsprekendheid, Oomens.
Mijn ene merrie is duidelijk de leidster, de andere volgt haar wel meestal en ze geeft ook wel aan wanneer ze 'beknabbeld' wil worden maar als d'r ondergeschikte daar geen zin in heeft, gaat t niet door hoor!
Ook een paardenleidster kan haar ondergeschikte(n) niet dwingen. Knipoog
Ze kan haar ondergeschikte(n) wél dwingen om aan de kant te gaan, bij het eten, drinken enz. Een echte leidster hoeft dat nauwelijks, de ondergeschikte(n) doet t bijna automatisch.

Ik weet zeker dat jij als 'paardenleider' alleen, niks tot weinig van je paard gedaan krijgt, als t op rijden enz aankomt.
Dat kan alleen met één of andere manier van 'onnatuurlijke' dwang. (Of zie jij wel eens dat een kuddeleidster een volgeling rondjes om haar heen laat galopperen? Knipoog )

Maar zoals gezegt; allemaal off-topic.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:29

sflj schreef:
Ik weet zeker dat jij als 'paardenleider' alleen, niks tot weinig van je paard gedaan krijgt, als t op rijden enz aankomt.

Een goede leider zorgt ervoor dat het paard WIL werken voor de leider, anders is het geen goede leider. Geven en nemen blijft altijd dé manier.

In het geval van baas met betrekking op "bazig zijn", zal je alles onder dwang voor elkaar moeten krijgen, met als gevolg dat het paard je op een vervelend moment kan laten vallen als een baksteen en dus niet meer mee werkt Haha!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:06

Idd je moet het paard zo 'dwingen' dat hij alles vrijwillig voor je doet. Nooit vanuit dwang... waar blijft de gezochte harmonie dan? Die is er dan niet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:12

Exact Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:54

Wat ik tegen kwam in een ander topic:

http://www.westfallhorsemanship.com/media/128do.wmv

Helemaal geweldig! Maar wat hangt ze er op het laatst in, juist een bit Haha!. Ik denk mits je er goed mee omgaat met welk tuig dan ook, het allemaal wel mee valt.

Ik las een boek over optoming van mijn paard en ik heb even de bitloze stukken gelezen, en er stond vaak bij dat bij te sterk teugel gebruik dat de paarden schaafplekken konden krijgen kneuzingen en in het ergste geval zenuwen op de neus die gevoelloos worden. Dus ook dit kan schaden!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:29

randie schreef:
Wat ik tegen kwam in een ander topic:

http://www.westfallhorsemanship.com/media/128do.wmv

Helemaal geweldig! Maar wat hangt ze er op het laatst in, juist een bit Haha!. Ik denk mits je er goed mee omgaat met welk tuig dan ook, het allemaal wel mee valt.

Ik las een boek over optoming van mijn paard en ik heb even de bitloze stukken gelezen, en er stond vaak bij dat bij te sterk teugel gebruik dat de paarden schaafplekken konden krijgen kneuzingen en in het ergste geval zenuwen op de neus die gevoelloos worden. Dus ook dit kan schaden!

Haha, lees ik een nieuw topic: Wat een bitloos hoofdstel aanricht bij een paardenhoofd!

Ik ben het overigens helemaal met jou eens! Staan die teksten toevallig niet online?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:33

Ik heb het allemaal gelezen en gezien.
Toch haalt het mij absoluut niet over het bit uit de mond van mijn paard te halen. Ik let er op dat ik een goed passend bit heb en prober mijn paard zo goed mogelijk zonder onnodige druk in de mond te rijden en daarmee klaar. Volgens mij ben ik dan al een heel eind.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:02

Ik rijdt zowel met als zonder bit.

Ik vind dit artikel veel te emotioneel geschreven om de knop om te gooien bij mij. Ik ben van mening dat je met een bitloos hoofdstel ook grote schade kunt veroorzaken. Ik zou graag het officiele onderzoeksrapport willen lezen voordat ik hier verder op in ga, want zo kun je alles dramatiseren.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:50

Hmpf, ik heb eens naar het filmpje gekeken. Eerst wil ik melden dat ik haar evenwicht bewonderingswaardig vind. Verder zie ik enorme sporen waarvan ik gelijk denk, hmm geen bit maar wel enorme prikkers nodig. Daarbij weet ik dat de ruggegraat uitsteksels zijn van 20 tot 30 cm waarnaast de rugspieren gelegen zijn en wij dus bovenop zitten. Dus of het zo vriendelijk is om zonder zadel op je paard te zitten valt ook nog te bediscuseren. Maargoed dit is wel iets offtopic van dit topic geloof ik, maar wel een logisch vervolgreactie.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:21

Heb het filmpje ook bekeken. Dit ziet er idd zeer spectaculair uit. Maar enkele opmerkingen:

1. sporen idd
2. Ik zie het paard gedurende elke gang kauwen! Nochtans hangt er geen bit in? Waar blijf je dan met de onzin over het afsluiten van de luchtpijp? Krijgt dit paard dan de hele tijd geen lucht? Kan hij lang zonder zuurstof hoor!
3. Het paard loopt bijna de hele oefening met zijn oren plat. Volgens veel "naturals" een teken van onvrede
4. Het paard loopt constant ernstig met de staart te zwaaien. Wederom door mensen vooral als stress en onvrede geïnterpreteerd.

Samenvatting: zijn de "tekenen" van stress die we bij gewone (lees bit en zadel) optuiging zo interpreteren, wel juist? Aangezien dit paard zogezegd volledig "vrij" is en exact alle stresstekenen laat zien?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:58

Heb ik iets gemist? In welk opzicht hangt het kauwen gelijk met zuurstoftekort?