Bandages moeten verboden worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_vD

Re: Bandages moeten verboden worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:36

En het zoveelste topic over bandages zijn slecht. Ik vind dit echt zo nutteloos Slapen . Alles heeft zijn voor- en nadelen. Peesbeschermers, bandages, 3 in 1 beschermers en geen bescherming.
Zo kun je over alles wel 100 pagina's vol banketstaaf.

Ik gebruik overigens alleen peesbeschermers, bandages omdoen is te veel werk Clown .

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:46

Wat een ontzettende nuttige bijdrage

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:32

Sorry hoor, maar wat is de afkorting van NH? Blond

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:49

DaydreamRick schreef:
Sorry hoor, maar wat is de afkorting van NH? Blond

Natural Horse Manship
en wat dat allemaal betekent kun je beter de zoek functie op bokt gebruiken.... Knipoog

(Nou, die vraag was een eitje....nu de volgende vraag....of snapte je alles in de 18 pagina's tellende topic.)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:59

Miska schreef:
runningkawa schreef:
welke voeroodeling?
Dat het opdringerig gebracht wordt?
Is geen veroordeling maar een feit Lachen

Jouw waarheid hoeft niet de juiste te zijn, het is je mening of visie op bepaalde zaken, maar je legt het dus bij een ander neer, terwijl je eerlijk naar jezelf moet kijken.
Zolang jij je ergens aan stoort wat je niet aanstaat, wil je graag dat een ander zijn gedrag aanpast aan jou, maar dat vind ik respectloos want waarom moet een ander zich gaan veranderen voor jou?
Die verandering moet je in jezelf maken.

Wat een onzin ik stoor me aan de naturals omdat zij mij iets op willen dringen waar ik niet op zit te wachten. Daar komt bij dat diezelfde mensen een ander veroordelen en de grootste grap is ook nog eens dat die mensen in het verleden precies zo gereden hebben. Dus hoezo een mening respecteren? Dat is net als dat de mensen hier willen horen dat mensen met bandages rijden omdat ze het mooi vinden, nou en dan doet iemand dat, dat maakt ieder voor zich uit.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:24

Marigold schreef:
ik zie het nut ook niet in van bandages, heeft het nut?
wie weet dat?

Het heeft well nut want een kennis vn mij haar paard heeft een been blessure en die moet altyd met bandages gereden worden als versteveging

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:36

Ik had dat artikel ook in de bit gelezen. Maar blader verder de bit door en bijna alle paarden lopen met bandages om. Knipoog

Ik rijd ook weleens met bandages, maar meestal met peeskappen. Ik zie het nut er niet van in om het af te schaffen. Je kan beter andere 'ergere' dingen afschaffen. Dit valt nou niet echt onder dierenmishandeling oid. Clown &hoe wil je het gaan controleren of iemand de 'misdaad' begaat door met bandages te trainen in de achtertuin? Dat komen ze echt niet controleren. Clown

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:40

Met de temperatuur van de benen storen ben ik het wel een beetje eens, maar verboden nee, bovendien staat het vaak hartstikke leuk als je een setje heb, ik gebruik ze zelf niet want ik hem een tink.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:04

Hier is overigens nog een link naar een zelfde soort topic waar ook veel meningen gegeven worden: [HAR] Bandages onder de loep

Ik heb de vraag gekregen of ik dit topic naar de HK wil verhuizen, gezien nu al de 18e pagina is bereikt vind ik dat prima maar ik hoor graag van een aantal mensen in dit topic of ze dat ok vinden.
Blijft dit topic hier staan dan wil ik geen offtopic reactie meer zien dus laat maar weten of jullie in de HK verder willen of hier Knipoog

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:08

Van mij hoeft hij niet naar de HK, we komen toch niet verder Knipoog

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:14

Ik gebruik vaak niks, zomers heeft mijn paard ijzers en krijgt peesbeschermers om en springschoenen, mijn andere paard krijgt nooit peesbeschermers of wat dan ook om

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:16

Het enige dat wij gebruiken zijn strijklappen, met de reden waar ze voor zijn. Bandages vind ik absoluut niet nodig.

Guinness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 23:13

xsaarah schreef:
ik vind het wel een erg grote stap dat ze verboden moeten worden... met wedstrijden enzo, vind ik best dat je er mee kan inrijden ofzo. (ookal zie ik daar het nut niet van in Tong uitsteken

Waarom is het een erg grote stap? Ik vind dat de gezondheid van de paarden in de wereld voorop staat. En je ziet het nut er niet van in maar je vind wel dat mensen er lekker mee morgen inrijden terwijl het voor je paard superslecht is? Het maakt je dus inprincipe niet uit wat dat andere paard voelt, en dat die binnen de korste keren een blessure op kan lopen? Vind ik nogal egoïstisch.

Miska schreef:
Bandages gebruik ik niet, maar peesbeschermers altijd!
Mijn paardje heeft zichzelf tijdens galop zo geraakt dat hij een peesblessure opliep waardoor ik 2jr uit de running ben geweest, omdat ik géén peesbeschermers gebruikte.

Het idee op basis vanuit de natuur zal allemaal best wel zo zijn, maar in de natuur lopen ze niet uit zichzelf allemaal de kunstjes die wij ze laten doen.
Belasten ze de benen ook heel anders dan normaal gesproken.
En pezen raken zomaar niet oververhit!

Overal zijn voor en tegens over, maar ik kijk wel uit na die blessure van toen en gebruik mijn verstand ongeacht wat er in de boeken staat geschreven of wat uit onderzoek is gebleken.

Een verbod vind ik ronduit belachelijk!

Ik ben het met je eens dat de paardenbenen heel anders belast worden. Maar waarom zou je de paardenbenen nog meer overbelasten door er bandages aan te hangen? En ik vind dat je een beetje te goedgelovig bent. Pezen raken héél erg snel (lees: gevaarlijk snel) oververhit, daar sta je nog verteld van. En als peesbeschermers nodig zijn, dan hoor je mij ook niet;) En ik zei ook van: als bandages medisch noodzakelijk zijn (bijv. als één been een blessure heeft, en ze teveel op het andere gaan hangen krijgen ze aan de andere kant ook een blessure, om dat te voorkomen moet daar dan een bandage) dan moet je ze vooral omdoen.

Een ander doel dan medisch noodzakelijk zijn heeft een bandage simpelweg niet.

En waarom is een verbod ronduit belachelijk? Ik vind dat we de paarden moeten beschermen tegen dit soort dingen en dat dit soort dingen over de pezen basisweetjes worden, zodat er niet nóg meer schade wordt aangericht.
Laatst bijgewerkt door Tessa op 03-03-08 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Posts samengevoegd. Er zit een edit-knop ;)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:21

Guinness schreef:
xsaarah schreef:
ik vind het wel een erg grote stap dat ze verboden moeten worden... met wedstrijden enzo, vind ik best dat je er mee kan inrijden ofzo. (ookal zie ik daar het nut niet van in Tong uitsteken

Waarom is het een erg grote stap? Ik vind dat de gezondheid van de paarden in de wereld voorop staat. En je ziet het nut er niet van in maar je vind wel dat mensen er lekker mee morgen inrijden terwijl het voor je paard superslecht is? Het maakt je dus inprincipe niet uit wat dat andere paard voelt, en dat die binnen de korste keren een blessure op kan lopen? Vind ik nogal egoïstisch.

Het slaat gewoon nergens op dat er een verbod komt!
Ik ben ook voor het welzijn van het dier, maar kan zelf wel een inschatting maken wat wel en niet goed is.
Hoeveel paarden hebben er nu al echt geleden onder beenbeschermers?
1 op de hoeveel..... Verward
Bij wat voor paarden werd er die test gedaan?
Was het betrouwbaar genoeg om tot deze beoordeling te komen?
Is het speculatie en theorie of is er ook praktijk-ervaring?
In al die jaren dat ik met paarden om ga, heb ik meer blessures gezien van het -niet- dragen van beenbeschermers dan van met wél...!
Laatst bijgewerkt door Miska op 02-03-08 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:23

Die draver van ja avatar loopt ook met bescherming hoor Lachen

Guinness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 23:25

ruitershopon schreef:
ik ben het met je eens dat bandages bijna geen bescherming geven,maar ik vraag me dan toch af waarom de topruiters (oa.Anky)
wel altijd bandageren.......

Ja dat is een hele goede vraag. Ik vraag het me ook al een hele tijd af. En ik vind ook dat ze een ontzettend slecht voorbeeld geven. Je weet natuurlijk niet helemaal precies de reden van hun. Misschien is er medische noodzaak?! Dat zul je nooit weten. Maar wat ik wel weet is dat er téveel mensen zijn die het risico van bandages enorm onderschatten. En gewoon domweg die benen maar ingaan bandageren.

In het paardenblad Bit stond laatst nog: een paard bandageren geeft hetzelfde effect als een tennisser die zijn onderarm bandageert. Het heeft geen nut, want het geeft nergens bescherming tegen en het ondersteunt niks.

quote="daNiielle_"]
maj0 schreef:
Zelfde hier,,
Ik heb ook gewoon zwarte peesbeschermers

en bandages ben je alleen maar lang mee bezig en het is nog slecht ook
Ben het dus helemaal met je eens!

Lang mee bezig is geen reden, als jij gewoon fatsoenlijk kunt bandageren heb je hem vierkant gebandageerd binnen 5 minuten.

Wij trainen af en toe met bandage's. We gebruiken onderlappen, en bandageren niet heel strak.
Daarbij komt dat we meestal maar 20 minuten trainen.
Geen enkel paard hier die slechte pezen heeft.[/quote]

Waarom trainen jullie met bandage's? En hoe kun jij met zekerheid zeggen dat geen enkel paard slechte pezen heeft? Heb je röntgenogen of zo? Je weet nooit wat zich in een pees afspeelt;) Het hoeft niet altijd vanaf de buitenkant waarneembaar te zijn. Het kan bijvoorbeeld bij latere leeftijd ineens optreden...

En 20 minuten is al te lang met bandages. En strak bandageren of niet, die warmte blijft er wel onderzitten hoor;) Het verschil is alleen dat je niets afknelt, maar die warmte heeft niets te maken met strak of niet strak bandageren;)

Marigold schreef:
ik zie het nut ook niet in van bandages, heeft het nut?
wie weet dat?

Bandages hebben geen nut;) Behalve als het paard bijvoorbeeld aan het linkervoorbeen een blessure heeft, hij/zijj wil dat ontlasten en gaat op het rechtervoorbeen leunen. Dan word het rechtervoorbeen overbelast, en als je daar optijd bent met bandageren kun je te veel druk en dus een blesuure tegengaan. Meer nut heeft een bandage niet, verder is het alleen maar schadelijk..

sronnie schreef:
Normaal gesproken rij ik altijd met peeskappen en strijklappen maar wanneer je ''moeilijke'' oefeningen gaat trainen kunnen bandages zeer zeker een ondersteunend hulpmiddel zijn Ja

Wel vind ik dat je goed moet kunnen bandageren wil je ze onder het rijden gaan gebruiken, de meeste spookverhalen/peesblessures komen niet door de bandages zelf maar door degene die ze om heeft gedaan.

Juist bij moeilijke oefeningen moet je ze níét omdoen, daar worden de pezen warm van en dat is juist het probleem.

sifra01 schreef:
Ik heb op verschillende grote stallen gewerkt. Met rijden gingen de paarden altijd vierkant in de bandages of werden met peesjes gereden. Nooit 1 probleem van gehad. Ik heb dus zelf het idee dat het allemaal wel meevalt.
Mijn eigen twee paarden rijd ik overigens altijd met peesbeschermers.

Dat je aan de buitenkant nooit wat raars aan de paarden hebt gezien zegt niet heel veel over wat er onderhuids gebeurd;)

En viel het allemaal maar mee. Maar dat doet het niet, anders was ik deze topic nooit begonnen.

XxSultanxX schreef:
Guinness schreef:
De stelling luid: Bandages die niet medisch noodzakelijk zijn moeten verboden worden.

Bandages zijn alleen maar schadelijk voor je paard of pony. De temperatuur onder de bandages loopt veel te hoog op, en ze dienen ook nog eens nergens voor. Als een paard met zijn achterhoef het voorbeen aantikt gaat dat met zo'n 50 km/h, dat gaat dus dwars door zo'n bandage heen. Het enige dat dan helpt is een peesbeschermer.

Onlangs stond er nog een artikel over in Bit. Als het niet nodig is, gebruik dan ook geen peesbeschermers. Gebruik gewoon niks. Van nature heeft een paardenbeen zijn eigen temperatuur regeling. Gaat dat niet verstoren.

Wie is het met mij eens en ook vooral wie niet?

Laat de discussie maar beginnen.

ik ben het met je eens Lachen !
ik gebruik alleen peesbeschermers met springen , bandages heb ik nog nooit gebruikt en vind ze ook meer voor de sier Tong uitsteken

Kijk, met jou kan ik praten.
Laatst bijgewerkt door Tessa op 03-03-08 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:31

Och heden hoop niet dat ik het topic nu in de war schop, maar ik ben gek op bandages Schijnheilig
Waarom? Omdat ik het zelf leuk vind Nagelbijten / Gniffelen Uiteraard zijn ook de peesbeschermers in huis en met losgooien, longeren of springen ben ik ook echt voor de harde beenbescherming, maar met gewoon rijden zul je mij dikwijls met setje zien, dus ook bandages...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:42

Waarom ik een verbod ronduit belachelijk vind?
Omdat je een vrije keus hoort te hebben, door mensen te informeren, tot inzicht laten komen en zelf te laten beslissen wat ze met die informatie doen!

Dat een bandage nergens tegen beschermd en niks ondersteunt?
Tja, goeie...
Met blessures ondersteunt het wel degelijk, anders zouden ze je verstuikte enkel toch ook niet in een zwachtel zetten, maar of het nut ook doorwerkt tijdens het rijden?
Geen idee, vast wel iets.

Die overhitting van die pezen heb ik vandaag nog getest met mijn paard, ik gebruik 3 in 1 beschermers die volgens sommigen dezelfde werking als bandages hebben, maar dat even buiten beschouwing gelaten.
Het been voelde wel warm wat logisch is, maar helemaal niet overmatig heet, ook was het binnen een minuut compleet afgekoeld aan de buiten kant.
Aan de binnenkant kan ik natuurlijk niet kijken, maar ik geloof dat het met alles nog wel erg meevalt hoor.

Ik denk dat je meer baat hebt bij een goede warming up en cooling down tijdens het trainen, waarbij je je paard goed warm rijdt en goed uitstapt en de kans op blessures aanzienelijk minder is dan bij degene die dat niet doen.

Guinness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 23:45

daNiielle_ schreef:
Hoeveel van de mensen die roepen 'het beschadigt, het is slecht etc.' , hebben het nou eigenlijk met eigen ogen gezien?
Jullie roepen het dan wel zo mooi, maar volgens mij hebben jullie het nog nooit meegemaakt of zo'n paard gezien.
Ooit een keer gehoord waarschijnlijk. Dan kunnen de theoriën nog zo mooi kloppen, maar ík heb nog nooit 1 paard gezien die een peesblessure had door bandages.

Dan moet je toch wat meer je ogen open doen en ook (ook al is het zo zielig) dat soort dingen willen bekijken. Ik heb namelijk wel al eens een paard gezien die het had, en het bleef niet bij één. Vooral bij paarden op latere leeftijd kun je het vaak duidelijk merken en ook vooral zien.

Was de wereld maar zo mooi dat het allemaal wel meevalt.

Schimmelig schreef:
Laat mij paarden zien die ernstige problemen hebben opgelopen wegens (juist) gebruik van bandages, dan praten we verder Duivel

Dat gaat niet snel lukken, want paarden die daar last van hebben zijn vaak al op hogere leeftijd (kleine hoopjes ellende zie je dan ineens uitkomen in de pees, je krijgt kreupelheid en dat soort zaken) en die paarden laten ze óf inslapen óf ze sterven een natuurlijke dood.

En geloof me, ik heb al een aantal paarden gezien, en je gunt dit geen enkel paard! Dus verbieden die zooi!

Schimmelig schreef:
Jolliegirl schreef:
wat is volgens jou juist gebruik?
en dus ook nuttig gebruik?

Nuttig en juist zijn heel verschillende dingen. Hoe bandages juist aangebracht moeten worden kun je geloof ik wel op zoeken in de Wiki, wat voor nut bandages precies hebben... Sjah, daar kunnen we over twisten. De één gebruikt ze als ondersteuning, de ander ziet ze als bescherming (hoewel ikzelf voor het laatste peeskappen zou gebruiken) Clown

Maar dat bandages een paard letsel toebrengen (mits juist aangebracht!) geloof ik niet Lachen

Je hoeft het niet te geloven. Maar als jij serieus op onderzoek uitgaat (dingen lezen, met deskundige mensen praten etc.) kom je toch het tegenovergestelde tegen.

Geloof het of niet, maar je wilt zo'n paard echt niet zien die er wél last van heeft.
Laatst bijgewerkt door Tessa op 03-03-08 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:49

Guinness je hoeft me geen pb's te sturen zonder enige serieuze onderbouwing.
Net zoals bovenstaande post, aan ''geloof me'' hebben we helemaal niets zolang er geen concreet bewijs is.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:53

Bandages verboden vind ik nogal overdreven,
misschien zijn ze niet altijd handig, maar het bied (bijvoorbeeld in de trailer met een heeel lastig paard die ik toevallig ken Schijnheilig ) wel extra bescherming, zij krijgt altijd eerst bandages en dan dr transportbeschermers om.. het helpt wel (als ze met z'n tweeen in de trailer staan, probeert de ene de trailer kapot te trappen..)

Dus in dat opzicht zou ik ze niet verbieden!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:57

Guinness schreef:
xsaarah schreef:

En dan loop je over bandages te zeuren? Er zijn veel ergere dingen die paarden overkomen. Denk aan verwaarlozing, verkeerd rijden de zogenaamde hulpteugels, sporen, tuigage uberhaupt.
Ik blijf me verbazen over de berichten van blijvende schade, blessures ed maar ik heb nog geen enkel bewijs gezien Vork

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:59

Goed bandageren is trouwens ook nog eens een kunst!
Veel mensen hebben er geen kaas van gegeten hoe het nu werkelijk moet.
Maar nogmaals een verbod is in mijn ogen gebrek aan verstand en zeker als je daar geen eigen keus in mag hebben.
Denk je nu ook echt dat zoiets doorgezet wordt?!
Vast niet, dan komt er wel een ander vervangend middel in de handel, die wellicht net zoveel schade aan zou kúnnen richten.
En wat Mistral ook zegt er zijn wel ergere dingen in de wereld die een paard meer schade aanrichten dan bandages!

Guinness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 01:25

runningkawa schreef:
topic 3001

bit heeft onzin geplaatst (zoals zo vaak)
Wil je meten moet je dat niet aan de buitenkant doen maar aan de binnenkant...dat hebben ze niet gedan dus onderzoek van niks.

Verder zouden er veel paarden kapotte benen moeten hebben, zeker die in de topsport want die trainen nooit zonder wat om de benen...
Zouden ze dat doen als dat zo slecht is en paarden van tonnen of miljoenen daarmee kapot rijden.... 3x raden

Zelf rij ik nooit zonder bescherming, al meer dan 20 jaar verschillende paarden... de 1e die er last van krijgt moet ik nog gaan rijden.

Lies_Tijger schreef:
wat maakt het ook uit?

ik bedoel, de mensen die voor het gebruik van bandages zijn die gebruiken ze maar lekker Knipoog

en mensen die er tegen zijn gebruiken ze niet Knipoog

mijn mening is dat het niet nodig is, maar het lijkt me ook niet dat paarden daar problemen van gaan krijgen.
En zodra er paarden problemen mee krijgen kan er een discussie komen Knipoog

Het maakt heel veel uit. Ik vind dat paarden tegen onwetende baasjes beschermd moeten worden + dat er dus al paarden zijn met problemen door o.a. bandages. Vandaar dat er dus een discussie is;)
Dus jij wilt beweren dat Bit altijd onzin plaatst? Beetje jammer, je kan die mensen die onderzoek uitvoeren zo googlen en dan kom je wel andere dingen tegen.

Aan de buitenkant kun je zeker wel meten. Je meet de temperatuur aan de buitenkant van het been, telt er 5 graden bij op en dan heb je de peestemperatuur. En dat hebben we wel gedaan, dus wat nou onderzoek van niks?!

En paarden in de topsport hebben misschien bandages om voor andere doeleinden? Je weet het niet, en zeker zijn er veel topsport paarden kapot. Waar die op een gegeven leeftijd stoppen gaan andere paarden nog door.

En wat ik jammerlijk vind is dat je zegt dat je al bijna 20 jaar verschillende paarden rijd, en er dan nog maar zo weinig van af weet + onzin kletst. Ik neem aan als je die ervaring hebt dat je dan ook wel wat interessante feitjes weet te vertellen, en veel ervaring hebt opgedaan. Heb jij dus helaas misgelopen. Jammer.

En dan even een vraagje. Waarom rijd je eigenlijk nooit zonder bescherming?

Tieneke schreef:
Heeft er iemand van de bokkers in deze discussie al ooit een paard gezien dat een letsel heeft opgelopen omdat het bandages droeg? En dan bedoel ik, net als Schimmelig, bandages die goed zijn gedraaid.

Ik ken er geen enkel.

Zoals ik al eerder heb gezegd. Ik heb wel eens zo'n paard gezien ja, en jammer genoeg niet één, maar helaas moest ik bij meerdere paarden deze conclusie trekken.
Laatst bijgewerkt door Tessa op 03-03-08 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 01:28

Guinness schreef:
Schimmelig schreef:
Laat mij paarden zien die ernstige problemen hebben opgelopen wegens (juist) gebruik van bandages, dan praten we verder Duivel

Dat gaat niet snel lukken, want paarden die daar last van hebben zijn vaak al op hogere leeftijd (kleine hoopjes ellende zie je dan ineens uitkomen in de pees, je krijgt kreupelheid en dat soort zaken) en die paarden laten ze óf inslapen óf ze sterven een natuurlijke dood.

En geloof me, ik heb al een aantal paarden gezien, en je gunt dit geen enkel paard! Dus verbieden die zooi!

Als alle paarden met bandages zulk letsel hadden was deze theorie aannemelijk, maar dat is dus niet het geval.

Als je niet met duidelijke percentages aan kunt komen om zo'n statement te onderbouwen kun je hem net zo goed achterwegen laten, maar da's mijn mening Lachen