Zo kun je over alles wel 100 pagina's vol banketstaaf.
Ik gebruik overigens alleen peesbeschermers, bandages omdoen is te veel werk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DaydreamRick schreef:Sorry hoor, maar wat is de afkorting van NH?
Miska schreef:runningkawa schreef:welke voeroodeling?
Dat het opdringerig gebracht wordt?
Is geen veroordeling maar een feit
Jouw waarheid hoeft niet de juiste te zijn, het is je mening of visie op bepaalde zaken, maar je legt het dus bij een ander neer, terwijl je eerlijk naar jezelf moet kijken.
Zolang jij je ergens aan stoort wat je niet aanstaat, wil je graag dat een ander zijn gedrag aanpast aan jou, maar dat vind ik respectloos want waarom moet een ander zich gaan veranderen voor jou?
Die verandering moet je in jezelf maken.
Marigold schreef:ik zie het nut ook niet in van bandages, heeft het nut?
wie weet dat?
xsaarah schreef:ik vind het wel een erg grote stap dat ze verboden moeten worden... met wedstrijden enzo, vind ik best dat je er mee kan inrijden ofzo. (ookal zie ik daar het nut niet van in
Miska schreef:Bandages gebruik ik niet, maar peesbeschermers altijd!
Mijn paardje heeft zichzelf tijdens galop zo geraakt dat hij een peesblessure opliep waardoor ik 2jr uit de running ben geweest, omdat ik géén peesbeschermers gebruikte.
Het idee op basis vanuit de natuur zal allemaal best wel zo zijn, maar in de natuur lopen ze niet uit zichzelf allemaal de kunstjes die wij ze laten doen.
Belasten ze de benen ook heel anders dan normaal gesproken.
En pezen raken zomaar niet oververhit!
Overal zijn voor en tegens over, maar ik kijk wel uit na die blessure van toen en gebruik mijn verstand ongeacht wat er in de boeken staat geschreven of wat uit onderzoek is gebleken.
Een verbod vind ik ronduit belachelijk!
Guinness schreef:xsaarah schreef:ik vind het wel een erg grote stap dat ze verboden moeten worden... met wedstrijden enzo, vind ik best dat je er mee kan inrijden ofzo. (ookal zie ik daar het nut niet van in
Waarom is het een erg grote stap? Ik vind dat de gezondheid van de paarden in de wereld voorop staat. En je ziet het nut er niet van in maar je vind wel dat mensen er lekker mee morgen inrijden terwijl het voor je paard superslecht is? Het maakt je dus inprincipe niet uit wat dat andere paard voelt, en dat die binnen de korste keren een blessure op kan lopen? Vind ik nogal egoïstisch.
ruitershopon schreef:ik ben het met je eens dat bandages bijna geen bescherming geven,maar ik vraag me dan toch af waarom de topruiters (oa.Anky)
wel altijd bandageren.......
maj0 schreef:Zelfde hier,,
Ik heb ook gewoon zwarte peesbeschermers
en bandages ben je alleen maar lang mee bezig en het is nog slecht ook
Ben het dus helemaal met je eens!
Marigold schreef:ik zie het nut ook niet in van bandages, heeft het nut?
wie weet dat?
sronnie schreef:Normaal gesproken rij ik altijd met peeskappen en strijklappen maar wanneer je ''moeilijke'' oefeningen gaat trainen kunnen bandages zeer zeker een ondersteunend hulpmiddel zijn
Wel vind ik dat je goed moet kunnen bandageren wil je ze onder het rijden gaan gebruiken, de meeste spookverhalen/peesblessures komen niet door de bandages zelf maar door degene die ze om heeft gedaan.
sifra01 schreef:Ik heb op verschillende grote stallen gewerkt. Met rijden gingen de paarden altijd vierkant in de bandages of werden met peesjes gereden. Nooit 1 probleem van gehad. Ik heb dus zelf het idee dat het allemaal wel meevalt.
Mijn eigen twee paarden rijd ik overigens altijd met peesbeschermers.
XxSultanxX schreef:Guinness schreef:De stelling luid: Bandages die niet medisch noodzakelijk zijn moeten verboden worden.
Bandages zijn alleen maar schadelijk voor je paard of pony. De temperatuur onder de bandages loopt veel te hoog op, en ze dienen ook nog eens nergens voor. Als een paard met zijn achterhoef het voorbeen aantikt gaat dat met zo'n 50 km/h, dat gaat dus dwars door zo'n bandage heen. Het enige dat dan helpt is een peesbeschermer.
Onlangs stond er nog een artikel over in Bit. Als het niet nodig is, gebruik dan ook geen peesbeschermers. Gebruik gewoon niks. Van nature heeft een paardenbeen zijn eigen temperatuur regeling. Gaat dat niet verstoren.
Wie is het met mij eens en ook vooral wie niet?
Laat de discussie maar beginnen.
ik ben het met je eens!
ik gebruik alleen peesbeschermers met springen , bandages heb ik nog nooit gebruikt en vind ze ook meer voor de sier
daNiielle_ schreef:Hoeveel van de mensen die roepen 'het beschadigt, het is slecht etc.' , hebben het nou eigenlijk met eigen ogen gezien?
Jullie roepen het dan wel zo mooi, maar volgens mij hebben jullie het nog nooit meegemaakt of zo'n paard gezien.
Ooit een keer gehoord waarschijnlijk. Dan kunnen de theoriën nog zo mooi kloppen, maar ík heb nog nooit 1 paard gezien die een peesblessure had door bandages.
Schimmelig schreef:Laat mij paarden zien die ernstige problemen hebben opgelopen wegens (juist) gebruik van bandages, dan praten we verder
Schimmelig schreef:Jolliegirl schreef:wat is volgens jou juist gebruik?
en dus ook nuttig gebruik?
Nuttig en juist zijn heel verschillende dingen. Hoe bandages juist aangebracht moeten worden kun je geloof ik wel op zoeken in de Wiki, wat voor nut bandages precies hebben... Sjah, daar kunnen we over twisten. De één gebruikt ze als ondersteuning, de ander ziet ze als bescherming (hoewel ikzelf voor het laatste peeskappen zou gebruiken)
Maar dat bandages een paard letsel toebrengen (mits juist aangebracht!) geloof ik niet
Guinness schreef:xsaarah schreef:ik vind het wel een erg grote stap dat ze verboden moeten worden... met wedstrijden enzo, vind ik best dat je er mee kan inrijden ofzo. (ookal zie ik daar het nut niet van in
Waarom is het een erg grote stap? Ik vind dat de gezondheid van de paarden in de wereld voorop staat. En je ziet het nut er niet van in maar je vind wel dat mensen er lekker mee morgen inrijden terwijl het voor je paard superslecht is? Het maakt je dus inprincipe niet uit wat dat andere paard voelt, en dat die binnen de korste keren een blessure op kan lopen? Vind ik nogal egoïstisch.
runningkawa schreef:topic 3001
bit heeft onzin geplaatst (zoals zo vaak)
Wil je meten moet je dat niet aan de buitenkant doen maar aan de binnenkant...dat hebben ze niet gedan dus onderzoek van niks.
Verder zouden er veel paarden kapotte benen moeten hebben, zeker die in de topsport want die trainen nooit zonder wat om de benen...
Zouden ze dat doen als dat zo slecht is en paarden van tonnen of miljoenen daarmee kapot rijden.... 3x raden
Zelf rij ik nooit zonder bescherming, al meer dan 20 jaar verschillende paarden... de 1e die er last van krijgt moet ik nog gaan rijden.
Lies_Tijger schreef:wat maakt het ook uit?
ik bedoel, de mensen die voor het gebruik van bandages zijn die gebruiken ze maar lekker
en mensen die er tegen zijn gebruiken ze niet
mijn mening is dat het niet nodig is, maar het lijkt me ook niet dat paarden daar problemen van gaan krijgen.
En zodra er paarden problemen mee krijgen kan er een discussie komen
Tieneke schreef:Heeft er iemand van de bokkers in deze discussie al ooit een paard gezien dat een letsel heeft opgelopen omdat het bandages droeg? En dan bedoel ik, net als Schimmelig, bandages die goed zijn gedraaid.
Ik ken er geen enkel.
Guinness schreef:Schimmelig schreef:Laat mij paarden zien die ernstige problemen hebben opgelopen wegens (juist) gebruik van bandages, dan praten we verder
Dat gaat niet snel lukken, want paarden die daar last van hebben zijn vaak al op hogere leeftijd (kleine hoopjes ellende zie je dan ineens uitkomen in de pees, je krijgt kreupelheid en dat soort zaken) en die paarden laten ze óf inslapen óf ze sterven een natuurlijke dood.
En geloof me, ik heb al een aantal paarden gezien, en je gunt dit geen enkel paard! Dus verbieden die zooi!