Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:11

Alane schreef:

Ga naar een willekeurige ruitersportzaak en haal een zadel op die 1 of 2 maten smaller is dan jouw (passende) zadel en leg dat te smalle zadel op je pony en kijk dan wat dat zadel doet.
Ga naar een willekeurige ruitersportzaak en haal datzelfde zadel 2 maten breder dan je eigen zadel op en leg dat je pony en kijk dan wat dat zadel doet.

alleen heeft de maat van de kale voorboom niet met de opwippende achterboom en de kromming ervan te maken
als jij vind van wel, kun je beter nog even eerst wat meer zadelkennis op doen Alane
misschien begrijp je het dan wel

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:19

Nu wordt je wederom persoonlijk ...
Een/het achtergedeelte van een zadel kan niet opwippen los van de voorkant.
En mischien moet jij eens met een andere zadelmaker gaan praten over hoe het kan dat een zadel kantelt, voorover of achterover.

Eerst heb je het over dat alle zadels met een diepe zit slecht zijn voor de paardenrug.
Dan alleen die van na 1995.
Dan heeft het te maken met een slag die in een boom kan zitten, normale of diepe zit wat slecht is.
En nu heb je het weer over een kromming..
Beste Unamie, wat is het dan nu.

Hier een plaatje van een boom
Afbeelding

Ik heb eerder al een boom van Kieffer geplaatst en nu deze.
Waar zit dan nu die slag?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:23

Alane schreef:
Nu wordt je wederom persoonlijk ...
Een/het achtergedeelte van een zadel kan niet opwippen los van de voorkant.
En mischien moet jij eens met een andere zadelmaker gaan praten over hoe het kan dat een zadel kantelt, voorover of achterover.

Ik kan niets anders doen dan me bij Alane aansluiten wat betreft het opwippen, het is altijd nog 1 geheel en zal dus ook als een geheel bewegen.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:41

alane

als jij dit hele topic nu nog eens goed doorleest
kun je zien dat unamie niet elke keer wat anders beweerd maar dat het enkele keren anders opgevat werd en/of niet duidelijk was
dus voor de laatste keer een diepe zit = hetzelfde als een slag in de boom
dit is vooral na 1995 gemaakt
de slag in de boom is om een diepe zit te krijgen en komt dus ook op hetzelfde neer
en voor de zoveelste keer vanaf dit soort foto's is het niet te zien

verder heb ik niets nieuws meer aan dit topic toe te voegen

Doei, doei

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:46

TAFFY

Mischien eens handig om je eigen reacties door het hele topic genomen terug te lezen en dan pas bedenken of het nu aan de ontvanger of de zender ligt dat het niet duidelijk is.

En voor de zoveelste keer: oa Passier en Kieffer melden dat zij niets veranderen aan hun boom. Heb nu ook een andere boommaker gevonden die het zelfde vertelt.... Ze maken al jaren dezelfde bomen, geheel onveranderd qua ligging.

Ik kan me er absoluut geen voorstelling van maken waar die slag/kromming of wat het dan ook moge wezen ergens moet zitten in een boom vandaar ook dat ik al meerdere plaatjes heb geplaatst.
Of ga je nu vertellen dat je die slag alleen ziet als diezelfde getoonde bomen op een bok/paard liggen?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:01

taffy schreef:
en voor de zoveelste keer vanaf dit soort foto's is het niet te zien

Voor de zoveelste keer? Zo vaak heb ik het anders niet voorbij zien komen?

En zou je dan ook even willen uitleggen waarom dit niet te zien is?
Je maakt me nu wel erg nieuwschierig

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:11

Vergeleken met een kale westernboom heeft een engelse zadelboom maar weinig 'contactpunten' met de rug? Of zie ik dat verkeerd? Het lijkt alsof de meeste druk bij de schoft en achter het zitpunt van de ruiter terechtkomt?

Wordt dat dan opgelost door kussens?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:14

Kwam een interessant artikel tegen uit 2001 waardoor het een en ander duidelijk wordt en waardoor ik enerzijds hetgeen Uanmie en Taffy verkondigen uit naam van Van Triest begrijpelijk kan vinden, mi heeft het alleen weinig te maken diepe of vlakke zit maar de boom die door de fabrikant gebruikt wordt, nl de traditionele houten boom waar vele handelingen in zitten versus de kunststof boom.
Een kunststof boom kan max. 2 maten verbreed of versmalt worden, let wel ze hebben het enkel over de voorste kamer/ kopijzer gedeelte van het zadel, een houten boom kan tot 4 maten verbreed/versmalt worden.
hier na te lezen, pdf en in het duits uit 2001.
http://www.sattel-service.de/wissenswer ... 2-2001.pdf

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:24

Cer schreef:
Vergeleken met een kale westernboom heeft een engelse zadelboom maar weinig 'contactpunten' met de rug? Of zie ik dat verkeerd? Het lijkt alsof de meeste druk bij de schoft en achter het zitpunt van de ruiter terechtkomt?

Wordt dat dan opgelost door kussens?

je slaat de spijker op zijn kop, Cer en snapt het helemaal Ja
met een diepe zit is dat nl zo
stel je maar eens voor dat het zadel op de foto meer voorover zal liggen (dat gebeurd als ie op de bok of rug van het paard ligt)
de boom draagt dan alleen maar op de schoft,en net op of na de zitbeenknobbels zoals ik al in het begin zei van dit topic
verder komt hele achterkant los, die zweeft in de lucht (de beruchte knik, slag, diepe zit etc.
dat word gedeeltelijk opgevangen door de kussens maar omdat kussens manipuleerbaar zijn, draagt het het zadel niet goed meer over de hele lengte
met een vlakke boom draagt de boom veel verder door naar achteren en daardoor heb je dus een betere drukverdeling

ik was eigenlijk niet meer van plan te reageren totdat ik voorbeeld foto's heb
maar ik vond de reactie van cer toch wel erg de moeite waard, om het nogmaals uit te leggen
verder blijf ik maar in herhaling vallen Rolleyes
en in een poging om te proberen mezelf beter te verwoorden, door andere woordkeuzes te gebruiken, word mij min of meer verweten, dat ik elke keer wat anders zegt
tja.. en dat vind ik toch echt zonde van mijn tijd
ik heb hier al genoeg energie in gestoken vind ik zelf Vork
groetjes en tot het vervolgtopic dames en heren Doei, doei

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:25

Ja, ik zat die foto's te bekijken en kreeg ineens een helder moment Haha!
Je ziet dan toch hoe de boom in elkaar zit? Lijkt mij meer aangepast op de zit van de ruiter, dan op de rug van het paard, want die loopt echt niet zo Verward

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:44

@Cer: heb je een foto van een westernzadel, en dan met name de onderkant? Het gedeelte wat de rug van het paard raakt.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:48

unamie schreef:
als ik een zadel koop gaat het vervolgens zo

1)eerst word mijn paard opgemeten (boom-maat) met een speciale koperen instrument
boom-maat was 33
2) dan wordt de rug opgemeten met een buigzame liniaal
dat contouren worden nagetekend op papier (papier word bewaard)
vervolgens word de boom van het zadel op maat 33 gemaakt
dan word het zadel met nieuwe vulling recht afgevuld
dwz met een waterpas word bekeken of het zadel zowel in de lengte als in de breedte recht is en symetrisch.
Op deze manier werkt Van Triest.

Nou Unamie, Van Triest is niet de enige die volgens deze methode werkt. Ik heb nl. iemand gevonden(naam en adres wordt via pb vrijgegeven, indien gewenst) die een ruitershop uitbaat (is o.a. officiële verdeler van KN, Passier, Schumacher) en hij werkt volgens deze methode om een nieuw (!) zadel aan te meten.
Hij komt dus langs zodat hij het paard kan bekijken, meet zijn rug op en tekent deze op een plan. Bovendien meet hij ook de ruiter op en berekent hij welke zit ik nodig heb. Dat plan stuurt hij naar de firma (bijv. KN) en deze maken het zadel volgens de gegevens op het plan. Als het zadel geleverd wordt, komt hij nog eens kijken en wordt alles nog eens opgemeten.
Na x-aantal uren rijden, wordt zadel en paard ook opnieuw opgemeten!
Deze methode klinkt je vast erg bekend in de oren, niet waar?

Maar nu komt het leuke deel Knipoog : ik heb zijn mening gevraagd over zadels met slag in de boom (diepe zit dus). Volgens hem kan zo'n zadel rugproblemen opleveren wanneer je bijv als ruiter de verkeerde maat van zit hebt. Hij gaf het voorbeeld van een vrouw met een 'ferm achterwerk' (lees: dikke kont) die perse een zadel met diepe zit wil. Maar door ondeskundig advies koopt ze een 16,5 inch terwijl ze eigenlijk een 17,5 inch nodig heeft. Resultaat? Ze zit niet in het diepste punt van het zadel, maar ze zit te ver naar achter in het zadel (tegen de lepel aan). Dán krijg je idd te maken met verkeerde druk. Verkeerde opvulling van kussens (door ondeskundige mensen) kunnen dat probleem alleen maar versterken...
Maar als het zadel perfect past voor paard en ruiter, dan krijg je er geen problemen door.

Conclusie: het al dan niet schadelijk zijn van een zadel met slag in de boom (diepe zit) hangt af van meerdere factoren. Net zoals bij 'normale' zadels trouwens...

Ik heb hem ook gevraagd of de bomen van KN, Passier en Prestige veranderd zijn in de afgelopen jaren (qua bouw) en hij zegt ook dat ze alleen de lepel verlengd hebben, maar dit brengt geen slag in de boom teweeg. En voor de ongelovige Thomassen: jaaaa hij heeft de bomen zelf gezien, want hij is al meerdere malen bij KN en Passier op bezoek geweest.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:51

unamie schreef:
stel je maar eens voor dat het zadel op de foto meer voorover zal liggen (dat gebeurd als ie op de bok of rug van het paard ligt)
de boom draagt dan alleen maar op de schoft,en net op of na de zitbeenknobbels zoals ik al in het begin zei van dit topic
verder komt hele achterkant los, die zweeft in de lucht (de beruchte knik, slag, diepe zit etc.
dat word gedeeltelijk opgevangen door de kussens maar omdat kussens manipuleerbaar zijn, draagt het het zadel niet goed meer over de hele lengte
met een vlakke boom draagt de boom veel verder door naar achteren en daardoor heb je dus een betere drukverdeling

En waar laat je de functie van de kussens nu?
Wel eens opgevallen dat de kussens aan de achterkant hoger zijn (over het algemen) dan aan de voorkant zodat de druk toch goed verdeeld wordt?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:53

Precious20 schreef:

Conclusie: het al dan niet schadelijk zijn van een zadel met slag in de boom (diepe zit) hangt af van meerdere factoren. Net zoals bij 'normale' zadels trouwens...

Een punt wat ik al langere tijd duidelijk probeer te maken

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:55

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet dat het wat dichter bij de rug blijft en zo tussen de voorkant en de achterkant ook de druk verdeelt...

maar ik ben geen zadelmaker, dus wellicht zie ik het verkeerd...

Over die kussens... als de boom (solide) de druk niet goed verdeelt, kunnen de kussens dat toch niet helemaal opvangen? Plingenkt aan voorbeeld met naaldhak...: als je met naaldhakken op een matras gaat staan wordt de druk anders verdeelt dan wanneer je met een plank op een matras gaat staan*

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:00

Ik krijg ook het idee dat er verschillende dingen door elkaar gehaalt worden.

nl: niet passend zadel door nauwe of wijde kamer en zadels met een te kleine inch maat voor de ruiter, slecht opgevulde zadel. En combinaties van die dingen.. en dan zijn we dus weer terug bij af.

Als ik morgen tijd heb zal ik van Triest eens bellen en desnoods een afspraak maken en zal mijn eigen zadelmaker eens bellen, alhoewel die dan toch niet gelooft wordt omdat die voor eigen parochie zal praten net als Passier, Kieffer en nu Hulsebos en de genoemde reseller.

@Cer: met die naalhak was op een plank versus met klompen op een plank en zachte ondergrond. Tong uitsteken
De kussens van een engels zadel dragen het zadel.
Nu heb ik geen patat gegeten van westernzadels en heb geen idee hoe die aangemeten worden.
Hoe wordt een westernzadel aangemeten tov een engelszadel? Heeft dit ook te maken met kamerwijdtes ed?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:05

sronnie schreef:
Precious20 schreef:

Een punt wat ik al langere tijd duidelijk probeer te maken

Idd, weet ik ook! Ik ben dit topic al van in het begin aan het volgen (zie eerdere reacties), maar ik had me voorgenomen niet te reageren totdat ik iets 'nuttigs' kon bijdragen.
Unamie schildert Van Triest af als de enige echte vakman in heel NL. Nou, daarom vond ik het interessant om de mening van iemand die dezelfde werkwijze als Van Triest heeft hier neer te zetten.
Dus dan moet deze toch wel de enige echte vakman in BE zijn? Haha! Toch gek dat ze dan allebei een ander antwoord geven...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:06

Cer schreef:

Over die kussens... als de boom (solide) de druk niet goed verdeelt, kunnen de kussens dat toch niet helemaal opvangen? Plingenkt aan voorbeeld met naaldhak...: als je met naaldhakken op een matras gaat staan wordt de druk anders verdeelt dan wanneer je met een plank op een matras gaat staan*

Maar de kussens hebben bij mijn weten juist de functie om het goed te verdelen, anders hadden ze er wel een matje (ik noem maar wat) ondergelegd.
Uiteraard wordt met de kussens ook de pasvorm goed gemaakt. (mits de boommaat etc goed is)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:08

Precious20 schreef:

Idd, weet ik ook! Ik ben dit topic al van in het begin aan het volgen (zie eerdere reacties), maar ik had me voorgenomen niet te reageren totdat ik iets 'nuttigs' kon bijdragen.
Unamie schildert Van Triest af als de enige echte vakman in heel NL. Nou, daarom vond ik het interessant om de mening van iemand die dezelfde werkwijze als Van Triest heeft hier neer te zetten.
Dus dan moet deze toch wel de enige echte vakman in BE zijn? Haha! Toch gek dat ze dan allebei een ander antwoord geven...

Dat was mij inderdaad ook al opgevallen..
Ik zal zo even harnessmaker bellen om te vragen of hij morgen tijd heeft (Is mijn oom) of hij toevallig nog een boom los heeft liggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:15

Alane schreef:
@Cer: met die naalhak was op een plank versus met klompen op een plank en zachte ondergrond. Tong uitsteken

Jups, en ik gebruik dat voorbeeld omdat ik nu denk dat het anders werkt.. Knipoog

Citaat:

maar de boom zou meer de vorm van de rug moeten volgen, denk ik.
Nu lijkt deze meer gemaakt voor de mensenkont dan voor de paardenrug...

Citaat:
Nu heb ik geen patat gegeten van westernzadels en heb geen idee hoe die aangemeten worden.
Hoe wordt een westernzadel aangemeten tov een engelszadel? Heeft dit ook te maken met kamerwijdtes ed?

Ja, je hebt verschillende kamerwijdtes, en zadellengtes, en boombreedtes..
Er wordt ook met mallen gewerkt (templates). De kale boom kan op het paard gepast worden, of als 1 van de standaardbomen niet past, kan er iets op maat gemaakt worden.

De boom moet op alle punten goed dragen, over de hele rug, aangezien er geen kussens onder een westernzadel zitten. Wel doe je er een pad onder, die er in allerlei soorten en maten zijn.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:21

Cer schreef:

Citaat:

maar de boom zou meer de vorm van de rug moeten volgen, denk ik.
Nu lijkt deze meer gemaakt voor de mensenkont dan voor de paardenrug...

Waarop je de kussens zo kunt aanpassen aan de rug van het paard dat het weer voor de rug van het paard is ''gemaakt''.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:24

Maar dan blijft die boom toch dezelfde vorm houden? je krijgt dan toch altijd de druk van de boom?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:25

En wat doet een westernzadel als de kamerwijdte te nauw?
En wat doet ie als de kamerbreedte te wijd ?

Inprincipe is de engelse zadelboom ook gemaakt voor het comfort van de ruiter, maar moet passend zijn op de schoft, schoudervrijheid geven en voldoende breed kussenkanaal hebben.

MI mag de boom bij een engels zadel nergens drukken omdat het dan niet past.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:29

Een nauwe en wijde kamer heeft natuurlijk niks te maken met de basis vorm van een zadelboom, waarbij ik bij een engelse boom niet de rug van een paard herken.

We hebben het hier niet over niet passende bomen, maar over de vorm van bomen (die het liefst dan wel goed passen).

bij een westernzadel draagt het OOK tussen de voorkant en achterkant, en bij een engels zadel niet. Dat zie je aan de vorm van de boom, waarvan hier al heel wat plaatjes voorbij zijn gekomen.

Nogmaals, ik ben geen zadelmaker, ik heb er geen verstand van, ik probeer alleen te beredeneren wat ik zie. En laat me graag wat uitleggen Ja

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:34

Wat ik met die kamerwijdtes probeer te laten zien (en wil weten) dat de pasvorm van de boom altijd noodzakelijk is en dat een 'perfecte' boom niet ieder paard past.

Bij een engels zadel waarvan de kamer te nauw: krijg je klemming op de schoft en draagt het zadel daar en komt de rug vrij (zadel klapperd) en hangt achterover als er een ruiter op zit
Bij een te wijde boom zakt het weg over de schoft, klapperd dan ook en zakt voorover als er een ruiter op zit.
En beide ongeacht of je nu een close contact/vlakke diepe of normale zit hebt, dit wordt geregeld door de onderkant van het zadel.