[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 08:49

Geryon schreef:
Ik vond dit op internet:
Please note that the weight limit for the Ghost saddles is 80kg for pleasure riders, we may make an exception if you are a little heavier provided you are balanced and do not spend long hours in the saddle. The saddles are not suitable for stirrup heavy riding, i.e. ‘competitive endurance’, regular jumping or any other sport that involves lots of two pointing/standing in the stirrups. If you spend long hours in your saddle on the trail or you are a bit heavier, we now have thicker panels available that can be ordered for older and new Gost saddles, waiting times apply.

Dit heeft de Australische dealer geschreven. Laten we zeggen, de Australische dealer is een beetje, uhm, apart..
Ik geef haar feiten van een klant van mij die gerust 60km in 2 dagen rijdt en onlangs 63km op één dag heeft gereden.
De Franse dealer, die geen maatje 38 heeft (meer) en haar brede shire kruising rijden behoorlijk door de bossen heen in Frankrijk, en ook gerust halve dagen.

Ook heb ik een klant (een man) die zwaarder is dan 80 kg, heeft een fries. Uiteraard afgesproken de boel goed in de gaten te houden. Dit gaat ook prima.

Uiteraard past een Ghost niet bij ieder paard/ruiter. Heel eerlijk, mijn paard vind het niets, Villa. Hij is verwend met zijn Strada, daar niet van, maar ik kom niet zo ver met een Ghost op hem. Op Goya wel weer.

Net als nikes, of klompen. De buurman loopt heel de dag op zijn klompen, ik kan er nog niet eens een stap op doen. Of met nikes of wat voor wandelschoenen dan ook, de één loopt er zo op weg en de ander vind het niks

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 08:51

Van het weekend heb ik lekker alle tijd gehad om mijn notting hill zadel te testen. 2 keer een rit van 1,5 uur en 1 rit van 4 uur. Het zadel lag perfect en mijn paardje had geen last van zijn rug. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

TinePine

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 08:58

Oh foei. Ik ben 1,90 m. en bijna 90 kilo. Heb vorige weekend twee lange ritten van meer dan 25 km gereden met mijn Ghost....op mijn criollo. Normale inlages.
Geen rare zadel plekken, paard helemaal fit, ik geen spierpijn etc.

Is er in Australië net als in Amerika niet heel erg een 'claimcultuur'? Probeert de dealer zich wellicht in te dekken tegen eventuele claims van mensen, omdat ze zelf nog niet helemaal overtuigd is....

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:10

TinePine schreef:
Oh foei. Ik ben 1,90 m. en bijna 90 kilo. Heb vorige weekend twee lange ritten van meer dan 25 km gereden met mijn Ghost....op mijn criollo. Normale inlages.
Geen rare zadel plekken, paard helemaal fit, ik geen spierpijn etc.

Is er in Australië net als in Amerika niet heel erg een 'claimcultuur'? Probeert de dealer zich wellicht in te dekken tegen eventuele claims van mensen, omdat ze zelf nog niet helemaal overtuigd is....

He wat fijn om te lezen dat je rit lekker ging!

Dat verwoord je heel mooi. Als je haar "policy" zou lezen, dat kun je in Nederland niet doen hoor!
W.b. het helemaal overtuigd zijn is niet o,ze is zeker overtuigd van de Ghost zadels. De regels etc. Zijn daar een beetje anders, ik heb het idee dat de consument daar minder rechten heeft.
Zal zo even een stukje uit haar policy neerzetten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:11

Ik neem aan dat het om N. gaat? Die zit al zo lang in het boomloze wereldje en heeft al zoveel merken verkocht en gedoe gehad, dat die gewoon héél erg kritisch is geworden :j

Beetje net zoals ik geen Physio-pads wil verkopen en deze afraad vanwege mijn ervaringen met de Sympanova Grandeur pads, zal zij bij elk geval van twijfel over spullen ook heel duidelijk waarschuwen zodat mensen zelf bewust er wel of niet voor kunnen kiezen om bepaalde zaken wel of niet te doen :)

Ze heeft al zoveel gedonder gehad met verschillende merken zadels, die wil haar vingers er gewoon niet meer aan branden denk ik.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:21

Berdien schreef:
:wave:

Ik heb al een tijdje de Barefoot Barydale, op zich best naar tevredenheid. Paard kan er in principe goed onder bewegen, en vooral na een winter waarin hij alles kwijt is geraakt en we nou weer flink aan het opbouwen zijn is het boomloze wel echt fijn. Anders was ik nou drie zadels verder geweest :=

Maar.

Ik loop tegen de beugelophanging aan. Voor mijn gevoel zit die te ver naar achteren. Ik heb hem al helemaal naar voren geplaatst, maar mijn benen blijven naar achteren 'getrokken' worden. Op mijn dressuurzadels had ik hier helemaal niet zoveel last van. Herkent iemand dit? En is er wat aan te doen?

Ter illustratie:
[ Afbeelding ]

Ik vind het er ook niet zo comfortabel uit zien Berdien.... zijn het niet gewoon de kniewrongen die niet zo goed bij je uit komen en daardoor je been naar achteren duwen....?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:24

Cowgirl schreef:
Ik kom mij er ook even tussen mengen met een vraag ...of vragen?

Ik heb eindelijk mijn wintec verkocht en mijn onlangs gedane miskoop een barefoot stella (bleek een maat te klein -O- )

Nu heb ik budget voor een nieuw zadel. Nou ja nieuw een 2e hands.
Ik wil bewust een boomloos omdat ik het op allebei mijn paarden wil gebruiken.
Een ronde haflinger en een fjord met een beetje schoft.

Ik zoek een zadel wat een smalle zitting heeft, waarbij ik niet OP het paard zit, ruimte heb in de zitting en die simpel wat aan te passen is van het ene naar het andere paard. Mijn wintec was voor mij een perfect zadel, lag alleen niet zo lekker op de fjord en paste niet op de haf.
Ik ben rug patient en rijd eigenlijk niet meer het is puur voor de dagen (zo'n 5x per jaar) dat mijn lijf het toelaat een rondje van max een uurtje te stappen en een klein stukje draf. Galop kan ik op mijn fjord zowieso niet uitzitten die op de haf nog wel enigzins. Maar haffie is 25 dus daar wil ik ook niet veel meer mee. We gaan in sept naar Drenthe en wat zou ik graag daar een stukje onder het zadel over de hei of bos willen doen.

Ik heb zelf in mijn hoofd de Startrekk (trekker), Ghost Firenze,Ghost Roma en ik kwam op MP een Hidalgo valencia tegen. De Agnello ijkt mij ook wel wat maar dan wel met lange zweetbladen.
Nu zijn de ghost types wel nieuw dus ik zal daar een mazzetje in moeten treffen.

Vroeger had ik een BF en heb ik ook een tijdje een Torsion gehad (beetje spijt van de verkoop).
Maar omdat ik niet zo heel licht ben (denk nu zo'n 73 kg maatje 42) wil ik iets met wat betere druk verdeling.

Hebben jullie wat advies voor mij.

Haai, misschien toch eerst een afspraak maken met Teteltee zodat je alvast wat zadels kan proberen?
En de huidige Barefoots hebben het VPS (sinds ruim 7 jaar alweer) voor een betere drukverdeling, dat is niet meer zoals de Torsion en de oudere Barefoots die je zowat op kon rollen zeg maar :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:27

Ja dat zou ook nog kunnen... Vanavond les, dan zal ik er eens kritisch naar laten kijken.

Dit is een foto in stap:
Afbeelding
Maar volgens mij had ik hier juist weer mijn beugels te lang. Lastig hoor -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:28

Fijn Peppel, ziet er comfortabel uit met al dat schaap +:)+

Alleen op de laatste foto vind ik de singel zo in de oksel zitten, kan die niet wat verder naar achteren zodat je minder risico op het ontstaan van schuurplekjes krijgt?

Of vertekent dat doordat het pootje zo ver naar achteren staat :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:29

pmarena schreef:
Berdien schreef:
:wave:

Ik heb al een tijdje de Barefoot Barydale, op zich best naar tevredenheid. Paard kan er in principe goed onder bewegen, en vooral na een winter waarin hij alles kwijt is geraakt en we nou weer flink aan het opbouwen zijn is het boomloze wel echt fijn. Anders was ik nou drie zadels verder geweest :=

Maar.

Ik loop tegen de beugelophanging aan. Voor mijn gevoel zit die te ver naar achteren. Ik heb hem al helemaal naar voren geplaatst, maar mijn benen blijven naar achteren 'getrokken' worden. Op mijn dressuurzadels had ik hier helemaal niet zoveel last van. Herkent iemand dit? En is er wat aan te doen?

Ter illustratie:
[ Afbeelding ]

Ik vind het er ook niet zo comfortabel uit zien Berdien.... zijn het niet gewoon de kniewrongen die niet zo goed bij je uit komen en daardoor je been naar achteren duwen....?

De Barrydale is een fijn zadel, maar inderdaad, die wrongen... Ik had de idee dat mijn benen nét lang genoeg waren.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:30

Berdien, als ik jou was zou ik vanavond even goed bewust voelen of het niet gewoon die kniewrongen zijn :j

Ik ben zelf best wel anti-kniewrong, vind het rotdingen :o Vaak geeft het meer ongemak dan gemak... zelfs al komen ze perfect uit dan nog krijg je er een wijdbeense zit van en minder contact met je paard...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:32

Bij jou sluiten ze wel veel mooier aan Oryani. Ik ben ruim 1.80m, dus 'te kort' zou het niet mogen zijn. Toch? :=

Nou, ik deel je mening bij een paard met vlakke gangen en geen gekke bewegingen. Flynn daarentegen beweegt veel, groot en hipt en hupt nog wel eens wat. Hij kan al dravend met zijn voorbenen slaan bijvoorbeeld, puur uit lolligheid. Dan is een beetje wrong op zich niet zo gek... Ik kan natuurlijk wel :)* eens een zadel van stal lenen en kijken hoe dat zit.

Die Notting Hill lijkt me ook niet zo heel verkeerd... Even op je site kijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:35

De Barrydale is echt een zadel dat als om je heen gegoten aan moet voelen en gewoon goed moet passen, de mensen voor wie dat zo is zijn er smoorverliefd op en willen niks anders meer :j Mij kan hij gestolen worden, ik heb niks met zadels met lange zweetbladen en kniewrongen vanwege mijn korte pootjes :P

De kneep zit hem zeker bij de Barrydale vooral in of je knie goed in de ronding van de wrong valt zodat de hele wrong fijn aansluit aan de rest van je been, op de bovenstaande foto zie je dat wel mooi inderdaad :)

Ik vind het bij Berdien lijken of het bovenbeen te veel in een knik zit, kont te ver achterin het zadel...het past gewoon niet lekker op 1 of andere manier. Je zit in een andere knik dan bij het zadel past zeg maar :)

Zou vanavond met les even heel goed kijken of je je knie wel op de juiste plek kan krijgen en daarbij wat meer midden in het zadel kan zitten, maar misschien "past" het zadel je wel gewoon niet goed :(:)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:46

Zou wel zuur zijn, maar wat niet past, dat past niet. Heb vanavond zitles van mijn centered riding instructrice, dus die kijkt zeker goed naar zit en inwerking daarvan.

En anders maar eens kijken of Beilen de Notting Hill al heeft, ga ik die eens testen. Flynn heeft een flinke schouderpartij, niet zozeer in de breedte als wel in de diepte, ze lopen ver door naar achteren. Zou een 'ronder' zadel zoals de NH daar wel goed oppassen? Dat vind ik het fijne van de Barrydale, die is verder naar achteren gesneden en niet zo 'bol' van voren. London heb ik al getest, vond ik niks :+ Misschien de Lexington? Argh :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:56

Nou da's helemaal top als zo iemand mee kan kijken, ben erg benieuwd wat het oordeel wordt :j

Vind je een model met dijwrongen niks? Geeft ook veel steun....menigeen vindt dat dat meer / betere steun geeft dan kniewrongen :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:03

Nog niet geprobeerd! Mijn ervaring strekt zich tot mijn allereerste Barefoot (nou zo'n tien jaar oud, den ik? :D ), een nieuwe Cheyenne voor Flynn maar dat werkte niet, het testen van de London en nou m'n Barydale dus.

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:06

pmarena schreef:
Fijn Peppel, ziet er comfortabel uit met al dat schaap +:)+

Alleen op de laatste foto vind ik de singel zo in de oksel zitten, kan die niet wat verder naar achteren zodat je minder risico op het ontstaan van schuurplekjes krijgt?

Of vertekent dat doordat het pootje zo ver naar achteren staat :)

ik heb even naar de andere foto's gekeken maar hij staat hier inderdaad raar. Hij leunt iets naar voren met zijn borst en zijn benen heeft hij iets naar achteren staan (als een geit). Het valt gelukkig mee :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:08

Ik ben eigenlijk super benieuwd naar een Barefoot Lexington zonder extra dikke VPS. Is die ook ergens te testen?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:10

Ik denk dat het belangrijk is om te bedenken dat er geen enkel zadel bestaat dat perfect is voor elk paard, elke ruiter en in alle omstandigheden. Daarom is het ook zo fijn dat er tegenwoordig zoveel keus is op het gebied van boomloze zadels zodat er voor elke combinatie een geschikt zadel te vinden is. Deze zoektocht is nu ook nog een stuk makkelijker geworden door de boomloze zadelpasservice.
Dat de Ghost voor een bepaalde combinatie onder bepaalde omstandigheden niet blijkt te werken maakt het niet meteen een minder goed zadel, het betekend alleen maar dat het voor die specifieke combinatie met die specifieke omstandigheden wellicht niet zo geschikt is. Bij mijn Haflinger werkte Barefoot niet maar ik twijfelde niet aan het concept Barefoot maar heb enkel geconcludeerd dat het voor ons niet werkte.
Ik ben me zelf al ruim 10 jaar intensief in boomloze zadels aan het verdiepen en heb eigenlijk alles wel gehad/getest en ik merk de laatste tijd ineens een focus op zweetafdrukken. Op zich is voortschrijdend inzicht natuurlijk goed en het is goed dat mensen kritisch zijn en zich verdiepen in een goed passend zadel maar aan de andere kant zijn zweetafdrukken niet zaligmakend. Ze zijn multi-interpretabel en het is heel lastig om er achter te komen wat er precies voor zorgt dat er een bepaalde afdruk ontstaat. Het is beter om te kijken naar wat je paard aangeeft, juist daarin heel kritisch te zijn zodat je de kleinste signalen oppikt en daar dan wat mee kunt doen. Je kunt mazzel hebben en meteen het juiste zadel treffen of je kunt (zoals ik) een zoektocht van 9 jaar hebben voordat je het juiste zadel vindt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:14

Ik rijd ook al tien jaar boomloos, heb al de nodige zadels op mijn paarden gehad. Perfectie is wellicht niet haalbaar, maar 'zo goed mogelijk' wel. In principe zit ik best lekker in mijn Barydale, en ik blijf het een gruwelijk gaaf zadel vinden :D Paard loopt er ook prima onder. Maar doordat mijn benen naar achteren 'getrokken' worden duik ik naar voren, en dat is nou weer net niet de bedoeling.

Zweetafdrukken zeggen mij weinig. Beide paarden waren/zijn fanatieke zweters, na een pittige rit/training of als het warmer is dan is álles nat, en zie je echt geen zweetafdruk meer. Heb zelfs wel gehad dat de wol van het zadel nat was :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:42

Helemaal mee eens Swift. Het is alleen wel lastig als je een heel 'hard' paard hebt die geen pas minder/anders gaat lopen ondanks pijn/ongemak.

Ik vind het dan nog heel lastig om te weten hoe en wat. Achja... we blijven proberen en leren en dat is al een geweldig iets! :D

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:55

Zijn er in Limburg/Brabant ook zadelpasservices? Ik rij nu een bf Cheyenne en daar ben ik heel tevreden over. Jammer genoeg beginnen er wat ouderdomskwaaltjes te ontstaan in het zadel. Dus ik verwacht dat ik binnen nu en n half jaar toch echt aan een nieuw (2e hands) zadel moet. Ik neig weer naar de Cheyenne maar zou ook wel eens wat andere zadels willen proberen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:04

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:06

Schatje, das 25ct per kilometer, a 220 kilometer buiten haar 40km zone. Dacht t niet. 8)7

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:10

En toch heb ik wel eens gehoord dat de kosten heel erg mee kunnen vallen van de boomlooszadelpasservice. ;)