[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:10

Swift schreef:
Je bent welkom hoor Safiera, heb drie pony's staan om op te proberen dus je bent niet aangewezen op de bankleuning ;) En buitenzinnig maakt het nog een beetje aantrekkelijker om naar Friesland af te reizen lees ik ;)

Misschien moeten we dan echt een meet organiseren... Alleen ga ik echt niet op jouw pony's zitten, daar ben ik te zwaar voor -O- Bovendien denk ik niet dat ik zou durven, of ze moeten al net zo braaf zijn als die bankleuning.

Kwetal

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:15

Bianca - geen idee - de auteur is een Pool of zoiets, legerman en inderdaad een rood boekje, maar iets met balans - lang small boekje, niet zo dik(ik moet zoeken, maar eerst naar paarden toe!)

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:27

Oh ja... Een Ghost in schaapskleren! :Y) :+ <3 <3
Kan alles er af en in de wasmasjien (bb)? Met name de stukken vacht die vies wordden van paardenzweet? (Kussens?)

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:23

Bedankt voor alle reacties met onderbouwing. Ik heb het zo inderdaad geleerd in mijn manege tijd. Van de zomer in frankrijk gereden, soms af gestapt als dalingen en stijgingen te heftig waren. Daar met boomzadels gereden en ook achterover op steilere dalingen en staan bij steilere stijgingen. En dat was bij mensen met b&b en wat paarden aan huis, echt les geven ze niet onder de man.
De kluchten zijn wisselend, momenteel wel prima, maar na een storm soms erg steil vanaf strand. En pony plast er graag. Als zo steil is zou ik steile stuk even kunnen staan, maar verder dus lekker blijven zitten en gewicht verplaatsen. En plassen ook voorover, gezien meneer zijn rug bolt en achter dan ook minder stevig staat en even stil zitten, dat hij niet steeds zijn evenwichthoeft te zoeken.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:36

nienke07 schreef:
Oh ja... Een Ghost in schaapskleren! :Y) :+ <3 <3
Kan alles er af en in de wasmasjien (bb)? Met name de stukken vacht die vies wordden van paardenzweet? (Kussens?)

Suzanne krijgt hem, die mag dat even checken - ik krijg er niet een heel duidelijk antwoord op. Aan de zitting zit ook leer, dus hoe je dat moet wassen? Heb aangegeven dat dit wel wenselijk zou zijn. Materiaal is overigens scheerwol....

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:36

euhm... ik geloof dat ik mij deze avond het dealerschap voor Ghost in België heb laten aansmeren... _O- _O-

:oo

dusseuh de Roma Piccolo blijft mooi hier als testzadel. :D :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:43

jokari schreef:
euhm... ik geloof dat ik mij deze avond het dealerschap voor Ghost in België heb laten aansmeren... _O- _O-

:oo

dusseuh de Roma Piccolo blijft mooi hier als testzadel. :D :D

Voelt het zo?? :oo Nee toch. :D

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:44

Gefeliciteerd jokari. Verkoop je ook andere zadels of ruitersport artikelen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:48

Haha nee hoor Don, ik zou ernstig teleurgesteld geweest zijn als manlief niet had gewild.

Jomaro, wij hebben een ruitershop (nu ja, mijn echtgenoot en zijn dochter, ik heb mijn eigen job maar nu dus ook de Gost zadels :) ).

Ik moet trouwens op verzoek van de FRA-vertegenwoordiger, de Courville ook uitproberen. :=

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:57

Vanavond direct les gehad op mijn nieuwe zadel (sorry geen foto) en Justine was mooi ontspannen. Wij doen op dit moment voornamelijk stapwerk, met stelling buiging etc. Maar hebben het aanspringen in draf er maar even bij gepakt. Baalde even flink want mevrouw weigerde in eerste instantie -O- maar na even doorpakken draafde ze toch aan. Na 4x aanspringen kreeg ik direct een mooie draf met het neusje mooi naar beneden en ontspanning *\o/* Onze conclusie was dan ook een kwestie van vertrouwen opbouwen in het zadel. Na de laatste draf zijn we gestopt (eindigen met iets goeds) en hebben we nog wat grondwerk gedaan als cooling down.
Mijn eerste indruk was wel, tjee breed zitten, mijn heup en knie voelde ik wat oprekken, maar dat verdween al snel en toen werd het: dit zit niet verkeerd. Mijn knieen komen goed bij de wrong verdikking (heb er geen blokjes onder). Beentjes komen goed bij het paard en mijn zit is goed aldus mijn instructrice. Mijn beugels mogen zelfs nog een gaatje langer, dus dat zit ook goed. Ben benieuwd hoe mijn liezen en heupen morgen voelen, want het is natuurlijk wel wat breder dan dat ik gewend ben.
Met al was het een goede eerste indruk! En ik ben super blij *\%/* Ik hoop dat Justine snel vertrouwen gaat krijgen in het zadel, ik heb er in ieder geval wel vertrouwen in!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:57

Klinkt super Suzanne!

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:00

Ow trouwens gefeliciteerd Jokari! En dank je

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:07

jokari schreef:
Haha nee hoor Don, ik zou ernstig teleurgesteld geweest zijn als manlief niet had gewild.

Jomaro, wij hebben een ruitershop (nu ja, mijn echtgenoot en zijn dochter, ik heb mijn eigen job maar nu dus ook de Gost zadels :) ).

Ik moet trouwens op verzoek van de FRA-vertegenwoordiger, de Courville ook uitproberen. :=

Gefeliciteerd met je dealer schap. *\o/*

Hhhmm wel een hoop extra's om te testen zo te horen heb je genoeg te doen. _O-

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:17

Ja en cavalloschoentjes voor de poown moeten we ook proberen. :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:31

Ben niet zo'n fan van hoefschoenen die zo hoog vallen. := Wat dat betreft heb ik ook nog 1 paar old macs G2 staan, maar worden eigenlijk niet gebruikt.

De glove's (easyboot) achterschoenen moeten wel nodig vervangen worden, want behalve te groot worden ze ook gewoon slecht. Maar is ook niet gek na die jaren gebruiken. Heb nu maar weer mijn nog oudere epics gepakt die er maar iets beter aan toe zijn.

Denk dat ik morgen maar eens ga kijken hoe het rijden is in het wantijbos in Dordrecht.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:49

Ik wil eigenlijk Renegades maar bon zal eens zien wat deze geven. Elk merk heeft zo wel zijn voor- en nadelen.

Die Courville, dat wordt echt afwachten. Aangezien de Ghost het eerste boomloze zadel is dat ik smal genoeg vind zitten ...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:59

Ik had wat gepost maar dat is niet goed gegaan denk ik.
Vandaag weer gereden met trekker luxus.
Nu al verschillende dekjes er onder gehad en ze schuiven allemaal eronder. :+
Het zadel ligt wel goed dus ik ga denk ik maar zo'n dun antislip matje tussen dekje en zadel leggen..
De lusjes van mijn dekje als ze er al aan zitten redden het niet tot de ringen.

Merk dat ik er echt steeds beter op kan zitten en ik heb pas 5 keer ofzo gereden.
Ik merk wel dat het ENORM spiegelt, ik geen balans is paard geen balans.
Ook mijn benen wat aangespannen houden is een paard wat als een malle in harde draf door de bak speert zonder rem. :')
Dus ik begin de knopjes weer terug te vinden, het is een kwestie van lui rijden, ontspannen niet knijpen en balans houden. Het gaat echt sneller en beter als ik verwacht had.
Vandaag dingen als halthouden geoefend, ze wilde nooit stil staan of liep elke keer te vroeg weg.
Dat gaat nu goed, en overgangen halt-draf draf-halt gaan ook echt super met de trekker.
Ze was eerder gewoon echt te traag met reageren en dat kreeg ik niet beter, mijn sporen zijn ook de kast niet meer uit geweest sinds de Trekker. :D

Dus het zal niet het prachtige plaatje zijn wat men graag ziet maar we genieten er erg van samen. :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:58

super, moonfish13 ! Ik vond de Tekker ook een heerlijk zadel, pony liep daar ook goed onder, helaas bleef het zadel an sich niet liggen. Haha, dat moet wennen zijn, dat je paardje nu zo snel reageert. Geniet ervan. :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 10:11

Mayflower, veel plezier met je Fellsattel :)

Gefeliciteerd Jokari!

Klinkt goed Sussanne! En, al spierpijn?

Ik heb maandag voor het eerst sinds 2 maanden weer 'serieus' in de bak gereden. Spierpijn, niet te geloven :=

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:34

Jokari, tof! Gefeliciteerd! *\o/*

Heeft iemand ervaring met een volledige ("onbewerkte") schapenvacht over een barefoot zadel?
En hoe zit het met zo'n bontje dat alleen over het midden van de seatsaver loopt? Passen je billen daar volledig op of gaan ze er ook een beetje overheen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:58

jokari schreef:
super, moonfish13 ! Ik vond de Tekker ook een heerlijk zadel, pony liep daar ook goed onder, helaas bleef het zadel an sich niet liggen. Haha, dat moet wennen zijn, dat je paardje nu zo snel reageert. Geniet ervan. :)

Dat is jammer inderdaad, ik merk wel dat ik nog een beetje loop te klooien met de wijdte van de beugel.
Als je hem te wijd hebt schuift hij te ver naar voren en dan begint madame gelijk anders te lopen.
Ik zorg nu gewoon dat ik hem zo aandraai dat hij niet meer naar voren kan als dat ik hem wil hebben en dat gaat super.
Het is echt jammer dat het zadel niet bleef liggen want het zit inderdaad super!
Met schaap seatsaver weet je helemaal niet wat je overkomt. :D

Het is wel enorm wennen ja! Van met in en uitstappen echt wel traag naar niet eens meer been hoeven geven. Best apart, ik begin er nu aan te wennen maar in het begin vond ik het wel lastig. :D
Ik had zelf al geen balans en dan een paard wat met een beetje been woesh! weg is. _O-
In het begin wilde ze nog wel eens echt hard maar nu gaat dat steeds beter, echt weer mega spierpijn nu.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:21

moonfish13 geef mij ook zo'n zadel met energie :+
Mijn tank liep met het trekker zadel geen stap harder.

Beugel bij de trekker is inderdaad goed afstellen, en dan hopen dat je niet per ongeluk met het zadel pakken aan het beugeltje gaat draaien :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:23

jomaro schreef:
moonfish13 geef mij ook zo'n zadel met energie :+
Mijn tank liep met het trekker zadel geen stap harder.

Beugel bij de trekker is inderdaad goed afstellen, en dan hopen dat je niet per ongeluk met het zadel pakken aan het beugeltje gaat draaien :D

Dat laatste merkte ik dus ook. :')
Tank hier vind de trekker eeeeeenig! :D
Vind het wel echt een mega zadel om te zien als je hem in huis over een stoel hebt hangen. :')

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:02

Pippaa schreef:
Jokari, tof! Gefeliciteerd! *\o/*

Heeft iemand ervaring met een volledige ("onbewerkte") schapenvacht over een barefoot zadel?
En hoe zit het met zo'n bontje dat alleen over het midden van de seatsaver loopt? Passen je billen daar volledig op of gaan ze er ook een beetje overheen?

Ik heb hier helaas geen ervaring mee.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:09

Ik heb wel een fra bontje op het barefoot zadel gehad. Bontje heb ik nog zadel is inmiddels verkocht. Zit prima.