[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:43

Ik heb er ook gewone aan , hoor, tenminste gewone beugelriemen met ijslanderbeugels aan de Cheyenne en messing beugels aan de Torsion ;)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:57

De cheyenne die ik leende/gebruikte voor ik mijn Atlanta had, zitten ook engelse riemen en beugels aan. Rijdt prima! Ik vind het leuke van de cheyenne (en de cherokee) juist dat je die door beugels of fenders een engelse of western look kunt geven. Kan allebei heel goed.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:00

Vandaag mijn nieuwe inlages op maat geknipt(echt mooi rond knippen lukt niet echt :( ) en erbij gedaan.
Ik was namelijk niet geheel tevreden over ruggraat(???) vrijheid. Drukte ook op schoft etc.

Nu snap ik dat wel, want de goede inlages zaten er niet bij. Ik heb nu van die hele zacht dunne met stevige inlages. Ik zit nu helaas wel wat hoger en minder zacht (maar schaap komt er aan) wel ben ik meer tevreden over de drukverdeling. Zadel lag nu wel een stuk mooier op mijn knapperd.

Omdat de zachte inlages erg 'gaar' zijn was het voorste gedeelte er af getrokken door mij (perongeluk) dit het wel een voordeel, dit laat precies haar schouder meer vrij. Er drukte niets op schoft dat was wel fijn.

Nu nog er mijn zit vinden en plaatsing van benen. Ik kom er bijna niet om heen :=

Ik ga volgende keer testen zonder wrongen, ik heb nu ze vrij hoog gedaan en uiterste randje van klittenband, zo kan ik er precies met knie tegen aan ipv boven op.
Het is best een gevogel haha maar, mijn pony loopt hier erg fijn onder.

Wel opvallend dat de Lexington echt veel minder breed was en de torsion die ik in het vorig jaar van iemand leende ook minder breed was. Helaas lag daar voor Wonder niet zo'n fijne pad onder. Ik zou hem nu nog wel eens willen proberen met mijn huidige pad.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:19

Hope_de_Loop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:54

Hey!

Ik heb gisteren voor het eerst met de barefoot london gereden (met mooie, degelijke grandeurpad onder). Ervoor heb ik een tijdje met een cheyenne gereden omdat mijn paard nogal hoog bokte met ieder ander zadel dat ik geprobeerd heb (wintec, stubben, kieffer (dressuur en spring), passier). Mijn ervaring is dat haar kont nu eindelijk op de grond blijft, maar dat die london altijd een beetje scheefzakt naar rechts.. Nu, paardje is al wel een tijd niet meer gereden wegens vakantie op de weide en mijn vakantie waarvan ik net terugkom (ze is nogal pietluttig en daarom vertrouw ik ze met maar weinig mensen onder het zadel), dus kan het zijn dat ze wat schever loopt dan voor de vakantie. Eens ik mooi recht in het midden zat, deed ze haar hoofd en nek mooi ontspannen naar beneden, geen protest meer en gaf ze een mooi zacht, regelmatig en voorzichtig galopje (soms durft ze wel eens vergeten dat er iemand op zit). Na het rijden was de ruggengraat mooi vrij van zweet, maar de schooft leek me niet heel zuiver. Er steekt nu een mediumpommel in, maar ik heb nog een large, misschien moet ik die eens proberen. Het paard is een BWP van ongeveer 165 cm, maar het is een tankje, dus ja, kan wel zijn dat er een grotere maat in moet.

Ik zal hoogstwaarschijnlijk niet meer afstappen van boomloos (of voor iets gaan zoals de startrekk dressuur), ik was eerlijk gezegd er niet zeker over omdat de zadelmaker niet enthousiast was over boomloos rijden, maar het ligt aan het paard ook veronderstel ik. De mijne loopt in ieder geval veel rustiger, nageeflijker, ontspannener en ze bokt niet meer bij het minste.

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:13

Shirley schreef:
unihorses schreef:
trouwens... ben ik nou blond.. kan geen dresuurbeugels vinden welke ik er niet omschuif... dacht dat het zo normaal is... dus dresuur die aan de dichte beugelophanging kan.

Bedoel je soms deze ?

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ono-T.html

die heb ik ook gekocht voor bij mijn Barefoot Barrydale....ben er super tevreden mee.
In eerste instantie dacht ik dat ze te kort zouden zijn, maar ze zijn best super lang...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:42

Klinkt goed Hope +:)+

Andrea: ik krijg toch wel af en toe de "klacht" dat men de Mono T beugelriemen van Barefoot te kort vindt :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:46

Vind het jammer dat ze best wel prijzig zijn, maar dat ze kort zijn vind ik een pluspunt. :D ;)

Oepsie...ben nu dus bezig met een barefoot Arizona rose maat 1. :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:49

Ik vind dat ook jammer inderdaad, had gehoopt dt ze wat goedkoper konden :j

Maar het is nu wel Softleder met een stevige riem erin en dat is wel heel fijn op zich qua stevigheid en zo min mogelijk schuren op de zadels.

Ja ga je de Rose maat 1 proberen....? :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:50

Nou om te kopen nog voor ik getest heb en een maandag mijn testzadel op de post ga. :=

Maar ben aan de ene kant ook bang dat het dan toch weer niet beval. -O-

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:55

Zeg mensen, wat denken jullie dat beter staat op een donkerbruinbonte Tinker? Een light oil zadel of gewoon donkerbruin? O:)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:26

Donkerbruin :j

En Marcella, van mij weet je hoe ik erover denk, maar hopelijk hebben andere mensen een waardevoller advies -O-

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:50

Ik lees lekker mee, ik heb een barefoot Stella

ik heb een probleem emt me zadel ze heeft witte haren bij de pommel, heb equixantos als gebeld en die zou me sjablonen sturen zelf zit ik gewoon te denken aan een flexibele.

Ik rij nu maar met barebackpad. voorlopig tot ik een nieuwe pommel heb ;)

Voordeeel vind ik dat mijn jonge paard veranders ze is in de schoft veel breeder geworden dus ik denk dat me pommel gewoon te klein is. en dan hoef ik niet elke keer de zadelmaker te hebben

Heb geen nadelen eigenlijk

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:57

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:11

ik zou ook zeggen voor de tinker een donkerbruine

heb wel nog een vraag, heb de arizona maat 2
nu schuif ik er redelijk in ( voor naar achter)dus heb er een bontje op gemaakt, maar zou het kunnen dat die misschien toch ook een maat 1 had kunnen zijn?
of komt het gewoon omdat mijn balans nog niet je van het is

en met die sjabloontjes heb ik idd ook gepast

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:02

Is indd een soort vn gelukt
Als het niet de pommel is waar ligt het dan aan?
Weten jullie dat misschien

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:33

Zijn die witte haren bij alle twee de uiteindes van de pommel? Misschien knelt hij daar dan?

Is je dekje daar wel schoon? Geen randjes die irriteren?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:39

Shirley schreef:
unihorses schreef:
trouwens... ben ik nou blond.. kan geen dresuurbeugels vinden welke ik er niet omschuif... dacht dat het zo normaal is... dus dresuur die aan de dichte beugelophanging kan.

Bedoel je soms deze ?

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ono-T.html

ow.. die kunnen open van boven :D
dacht dat je die er ook omheen moest schuiven :') 8)7
maar ja, die bedoel ik! wel een prijs :wow:

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:12

heb ook een nieuw doel gevonden voor de halfpad :')
hij zit wel fijn als extratje voor zonder zadel ( vast aan de longeersingel )

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:46

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:08

Rianne_ schreef:
Ik lees hier nog steeds mee, dus plaats de link hier ook maar even.. Wie weet :)

Ben op zoek naar een bruine of nootbruine Barefoot London, maat 1
Eventueel is mijn zwarte Barefoot London (maat 1) te koop/te ruil :
http://www.bokt.nl/markt/ad/188628/brui ... cht-maat-1

Helaas, heb net vorige week mijn nootbruine via dit topic verkocht...

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:26

Heeft iemand hier mischien nog wat tips mbt singels? Ik rijd met een bf arizona mijn pony heeft de afgelopen tijd vakantie gehad en dag en nacht buiten gestaan en is nogal uhm rond geworden met als gevolg dat door de singel de hele boel naar voren word getrokken. Ik rijd nu met een gewoon simpel neopreen westernsingeltje, ben al aan het googlen geweest voor westernsingels in banaanvorm maar deze lijken wel onmogelijk te vinden! Zou een elastische singel de oplossing zijn of heeft iemand nog andere ideeën?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:00

Western singels in banaanvorm zijn er inderdaad niet zoveel. Van mattes is er wel een, maar die is niet eens heel krom en wel duur.
Ik heb een dressuur banaan waarvan de gespen vervangen zijn voor western gespen. Dat werkt wel goed.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:02

Dat is idd mischien ook nog een optie, van wat voor materiaal is je dressuurbanaan? Ik heb ooit een neopreen gevalletje gehad maar die bleef niet zo heel mooi in model.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:09

Of als je de gespen niet wil vervangen, er zijn ook 'girth converters' (op google veel plaatjes te vinden) te koop waarmee een Engelse singel aan een westernzadel kan gebruiken. Ik weet alleen niet hoe die dingen in het Nederlands heten.

Zelf heb ik deze singel, en die werkt perfect bij het buikje van ponymans. Een gewone neopreen banaansingel heb ik ook geprobeerd maar vond ik niet voldoende helpen.

edit: Link vergeten :o?
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... zwart?N=15
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-09-13 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt