WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:24

Klopt Ymke, het is ok belachelijk.
Echter met de huidige populatie fitters creeeren we helaas ook niet allemaal goed liggende zadels, want afgezien van de enkele goede fitters lopen er ook een hoop prutsers rond. En velen van ons vertrouwen op wat die prutsers doen goed is, want zij fitten Wow en zullen het tenslotte allemaal wel weten...
Als je als consument heel erg kritisch bent zou je zelf je zadel kunnen onderhouden. Veel fitters zien/ letten namelijk ook niet op of de ruiter bijv. schuin zit of het paard schuin is oid. Als de ruiter zegt dat het zadel voor hem/ haar lekker zit is het al snel goed.

#Ymke#

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:43

Ik ken genoeg ruiters die roepen verstand ervan te hebben of iets in die richting maar zelf compleet scheef zitten. Daar ben ik voornamelijk bang voor. Deze mensen worden nu namelijk nog redelijk geremd door een fitter die recht op blijft vullen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:01

Ymke je zegt precies waar ik dus nu al een tijdje mee rond loop het is echt te gek dat we voor wat lucht en een hp veranderen ruim 100 tot zelfs 320 (ja ik heb ook dat bedrag te horen gekregen) te moeten betalen.

Wat jij aangeeft kaspar is ook mijn ervaring, nu ben ik heel kritisch en mn ruin nog meer ligt het hem goed gaat die neus fijn naar beneden en wil hij wel achterwaarts ligt het ook maar iets niet lekker gaat hij klieren.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:14

Ymke als je al een fitter treft die dan recht vult. Er zijn namelijk ook genoeg fitters die het zadel toch schuin vullen omdat de ruiter zegt niet lekker te zitten als het zadel recht gevult is.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:19

Ik vind zeker dat de fitter een adviserende rol heeft hoor, en duidelijk moet aangeven dat het zo niet werkt, maar als ruiter heb je wel een beetje logisch verstand nodig dat scheef opvullen echt niet zorgt voor een beter lopend paard (uitzonderingen met scheve paarden daar gelaten en dan imo ook tijdelijk)

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:35

Het is ook raar dat je zoveel iedere keer moet betalen. Je betaald een behoorlijk bedrag voor de aanschaf van het zadel en vervolgens moet je iedere keer €100,00 of meer betalen als je het laat nakijken en aanpassen. Het altijd zelf aanpassen zie ik ook niet zitten, vind het fijn als iemand met verstand naar kijkt, maar waar vind je die nog. Over Kerry hoor ik goede verhalen en hij zit niet zover van mij vandaan. Kijken wat de kosten bij hem zijn.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:38

:j het gaat gewoon niet om 3 tientjes maar om veel meer. Ik was voor het controleren van mijn zadel 150,- kwijt, 75,- voor reiskosten en 75,- voor afstellen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:44

Inderdaad ik heb nu 6 fitters gevraagd om een "offerte" ik kwam van 100 tot ruim 320 tegen moet niet gekker gaan worden zo wordt lucht en de hp wel erg duur. De meeste kosten kwamen ook door de vere reiskosten je zou er bijna zelf fitter van worden hebben de mensen in drenthe/groningen tenminste iemand dichterbij

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:47

Ik zit in Limburg, 20min. van eindhoven af, en hier komt ook niemand.
Nu hangt mijn zadel momenteel werkloos ivm mogelijk eeuwige blessure van mijn paard. Mocht hij ooit nog bereden worden zijn het stapritjes..Tja, wat doe je dan met zo'n duur zadel dat altijd duur zal blijven.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:48

ik had het precies zo ymke paard was kreupel geweest nu mocht hij weer onder het zadel alle behandelingen waren duur genoeg maar toen paste ook zn zadel weer niet, en hij zet die spieren altijd vrij snel er weer op dus ik kan rekenen op 3/4 maand dat een fitter weer moet komen wordt je niet blij van

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:52

Precies, vooral in zo'n opbouwfase moet ie elke 2 maanden komen, á 150,-. Kaching!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:54

Een Wow lijkt een bodemloze put te worden op deze manier. Ik vind niet erg dat het geld kost, maar dit wordt me toch echt te gek.

Eerst de aankoop: voor mij kwam die op € 2.950,00
En dan nog min. 4x jaar een controle en evt. aanpassing wat dus ook weer min. € 100,00 kost.

Mijn keuze is aangepast, mede door het kostenplaatje van de wow en door het feit dat ik voor mijn eigen zadel dan wel heel weinig terug kreeg bij Drunen als ik geen zadel nam. Nu komt er een (op maat gemaakte) Albion, ik hoef slechts het verschil van nieuwwaarde bij te betalen. Mijn paard reageerde super op de Albion, het lag meteen goed, schoof niet en zakte ook niet scheef.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:56

Ik had hiervoor ook een Albion besteld, helaas is daar zoveel fout gegaan. Er loopt nu een paard van een postbode rond met mijn albion :') .

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:59

Ik mis hier eigenlijk wel dat, als je paard zoveel veranderd dat een wow aangepast moet worden, dat dat dan toch ook voor een wolzadel geldt? En met lucht kun je langer door blijven rijden dan met wol, als het niet meer perfect past.
Ben er wel mee eens dat een bezoek van een fitter een flinke kostenpost is.

@Ymke, wordt bij jullie de post per paard bezorgd dan? :D

Edit: typo

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:00

Ik moet nog zo'n 5 weken wachten, het gaat allemaal via Drunen. Ik wacht dus rustig af!

Ik vraag me eigenlijk een beetje af of het allemaal wel nodig is, steeds aanpassen. Mijn andere paard heeft al 4 jaar het zelfde zadel op, en dat wordt elk jaar nagekeken en enkel opgevuld (als dat nodig is). Dit zadel ligt nog steeds perfect. Begrijp me niet verkeerd, het kan dat het steeds aangepast moet worden maar ik denk eerlijk gezegd dat het ook wel een beetje geld uit je zak kloppen is :o
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 28-11-11 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:04

Tuurlijk is mijn ruin enkel door wow zo snel veranderd en zal hij ook daardoor weer snel de spieren er bij krijgen maar de kosten zouden gewoon beter uit moeten kunnen een kleine aanpassing als iets lucht en hp zou je gewoon zelf moeten leren van je fitter en die dan 1 x in het jaar laten komen om alles weer te controleren

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:12

Nog een aanvulling op mijn post hierboven:
Ook niet te vergeten dat een paard snel veranderd (lees: bespiering groeit) dóór de wow. En dat is dan weer het voordeel...
Dus ja, een wolzadel hoeft minder vaak aangepast te worden, juist omdat je paard er minder in groeit.

@seven: ik denk niet dat alle wow-eigenaren voldoende inzicht hebben om dat goed te kunnen/willen leren. We zitten hier in het topic met een kritisch groepje, die zich er toch wel redelijk in verdiept hebben, maar wij zijn maar een klein deel van alle wow-gebruikers.
Maar ben er wel mee eens dat het mogelijk moet zijn, ook in NL, om een instructie te krijgen met pompje hoe de lucht aan te passen en dat je daar niet helemaal voor naar Engeland hoeft.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:19

Nee dat verwacht ik ook niet, ik schat me zelf wel capabel genoeg trouwens en inderdaad denk dat er veel meer in dit topic dat zouden kunnen.

Ik heb 2 paarden onder een wow dus ook 2 x zo veel groei en mn jongste paard is 3 dus nog heel wat groei werk voor de boeg ben bang dat ik aan het einde van 2012 bijna een wow extra kan kopen aan fit kosten :=

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:30

Wow is voor ons de oplossing. Ik kan pijn vrij rijden en paard ontwikkeld er goed onder. Ik zal toch niet zo snel terug gaan naar een wow zadel. Heb tot nu toe ook geen goede wol zadel verkoper gevonden. Ben er zowiezo zeer sceptisch over. Heeft me al zoveel gekost en allemaal mooie praatjes.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:37

Ik heb gelukkig weer een fijne fitter gevonden die een hele net prijs vraagt, daarin zit bij mij geen verschil in een zadelpasser van een wolzadel nu.
Nog geen enkele dag spijt gehad van mijn wow.
Ik heb mijn wow aanschaf er eigenlijk al een heel eind uit, mijn paard is zo gegroeid dat ik anders in een jaar tijd al twee nieuwe zadels had moeten kopen......
Zelf afstellen misschien als mijn huidige fitter zou stoppen en ik geen geschikte zou kunnen vinden.....

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:37

Wij als Nederlandse Wow bezitters zouden idd de mogelijk moeten hebben om te kiezen of we zelf ons zadel willen onderhouden of het willen laten onderhouden door een fitter.

Kies je ervoor het zelf te willen onderhouden moet je eerst een cursus hier in NL kunnen volgen (inplaats van in de UK) alvorens je een pompje kan aanschaffen. Je hebt dan de basiskennis op zak om zelf onderhoud te plegen, evt. in het begin onde begeleiding van een fitter.
Het lijkt mij dan verder nutteloos om dan 1x per jaar een fitter langs te laten komen, want het is maar een moment opname wat deze te zien krijgt.

Kies je voor onderhoud door een fitter dan moet je verder niet klagen over de hoge kosten, dat is dan je eigen bewuste keuze.

Het lijkt mij een ideaal concept, maar ik vrees dat de fitters hier in NL dat idee niet zullen toejuichen omdat het voor hun inkomstenverlies is. Maar wie weet.... ooit.... De wonderen zijn de wereld nog niet uit...

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:29

@ Paperboy wie heb jij als fitter?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:28

MarChak schreef:
Nog een aanvulling op mijn post hierboven:
Ook niet te vergeten dat een paard snel veranderd (lees: bespiering groeit) dóór de wow. En dat is dan weer het voordeel...
Dus ja, een wolzadel hoeft minder vaak aangepast te worden, juist omdat je paard er minder in groeit.

Allereerst: ik ben tevreden over mijn fitter, maar ik vraag me toch nog steeds af hoe het komt dat mijn paard nog niks breder is geworden door de Wow. Hij heeft nog altijd dezelfde boommaat en er moeten telkens maar kleine aanpassingen aan de lucht gebeuren.
Toen ik nog met wolzadels reed, was zijn zadel iedere keer binnen een half jaar te klein!

Citaat:
Ymke als je al een fitter treft die dan recht vult. Er zijn namelijk ook genoeg fitters die het zadel toch schuin vullen omdat de ruiter zegt niet lekker te zitten als het zadel recht gevuld is.

Scheeft vullen heeft idd niet veel nut. Het zal hooguit even fijn zitten voor de ruiter, maar je paard wordt er alleen maar schever van. Je hoort de oorzaak aan te pakken en dus je paard recht te richten.
Een goede fitter zal je imo nooit aanraden om je zadel ongelijk op te vullen.

Citaat:
@seven: ik denk niet dat alle wow-eigenaren voldoende inzicht hebben om dat goed te kunnen/willen leren. We zitten hier in het topic met een kritisch groepje, die zich er toch wel redelijk in verdiept hebben, maar wij zijn maar een klein deel van alle wow-gebruikers.
Maar ben er wel mee eens dat het mogelijk moet zijn, ook in NL, om een instructie te krijgen met pompje hoe de lucht aan te passen en dat je daar niet helemaal voor naar Engeland hoeft.

En liefst ook in BE! ;)
Ik ben er eerlijk gezegd over na aan het denken om in het vervolg mijn instructeur mijn zadel op te laten pompen. Hij is zeer kritisch, weet hoe een paard hoort te bewegen en hoe het zadel daarop dient te liggen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:58

wat mij opvalt dat jullie geen rekening houden met de tijd die de fitter kwijt is om bij jou te komen en de aanpastijd, die lucht is vast gratis, maar ze moeten wel aan een normaal uurtarief komen om te kunnen blijven eten. Een zelfstandig ondernemer moet toch al gauw E 45 per uur verdienen, wil het uit kunnen, er gaat nog zoveel af (belasting, verzekering voor arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid, ziektekosten, pensioenopbouw) en de km prijs voor de auto zit natuurlijk ook slijtage van de auto in. Als je rond gaat rijden in NL en je bent steeds ca uur reistijd per klant kwijt, dan is de fitprijs ervan uitgaande van een uur werk, ook rond de E 90 a E 100. Zit je echt ver weg, dan wordt het duurder.

Van een fitter offerte die tussen bovengenoemde prijzen ligt, is wel bizar, tenzij de een van noord naar zuid moet of viseversa.

Wat ik kwalijk vind, is dat er zoveel prutsers zijn onder de fitters, dan betaal je voor helemaal niets of voor meer ellende.
Ik ben nu heel tevreden met mijn wow en mijn paard ook, dat was met wol wel anders, kon ik meerdere keren per jaar aan laten passen en was ook niet gratis

Ik ben afgelopen weekend naar fitter toe gegaan en dat was voor de tijd die ze ervoor namen echt niet te gek

Juudt86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:05

Ik kom even binnen vallen :) .

Heb zojuist mijn singel van WOW te koop gezet op Marktplaats, een wave / anatomische of hoe het ook allemaal genoemd wordt.
Maat 24 = 65 centimeter.

Contact aub via mail (zie Marktplaats), ben niet zo trouw op Bokt :D .