voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:13

Iedereen die voor de oude prijs een nieuwer zadel heeft ontvangen , heeft geluk gehad inderdaad want de prijs van dit zadel ligt eigenlijk hoger :j

Bijvoorbeeld een Cherokee gaat nu 599 euro kosten en die was 549.

Heb je er 549 euro voor betaald dan heb je dus betaald voor een prima zadel met VPS en alles erop en er aan. Maar een aantal mensen heeft stinkende mazzel gehad en heeft voor die 549 euro dan al het allernieuwste model Cherokee ontvangen dat eigenlijk pas half mei op de markt kwam , t.w.v. 599 euro , met verplaatsbare beugelophanging en op sommige modellen ook een V-singel en air-pump kniewrongen.

En zo is het ook met de andere modellen zadels.

Ik heb nog een paar zadels liggen zonder die laatste vernieuwingen , en die mogen natuurlijk nog wel voor de oude prijs weg :)

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:39

ik heb dus wel pech gehad helaas... (al ben ik voor de rest tevreden, vooral mijn paard vind dit zadel fijn liggen en dat is het belangrijkste! :) )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:43

Nouja , pech....die paar anderen hebben GELUK gehad , dat is net even anders :P

Als je uit gaat van pech - normaal - geluk , zeg maar.

Het is niet dat je minder waar hebt gekregen voor je geld :P
Ik zou wel graag gehad hebben dat ik het eerder aan had kunnen kondigen , het is nu echt tot de laatste week onduidelijk geweest wat er nu precies ging veranderen , dat vind ik wel heel erg jammer want ik vind het altijd wel fijn om klanten ruim van te voren te kunnen informeren over aanstaande veranderingen zodat mensen nog wat meer keuzevrijheid hebben. Maar nu wist ik het zelf gewoon niet eerder :o

Ik heb trouwens zelfs al mensen gehoord die liever een zadel wilden zonder de verplaatsbare stijgbeugelophanging...omdat er extra klittenband op de zadels zit nu zodat die stijgbeugelophanging verplaatst kan worden , wordt het zadel net weer iets stugger , en dat vindt niet iedereen fijn....

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:49

Tja, je maakt nooit iedereen gelukkig.

Maar de dressuurmodellen hadden toch al verplaatsbare beugelophanging?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:55

Alleen de Lexington had dat :)

Om dat dat toch wel een mooie verbetering was , heeft Barefoot besloten dat ook op de andere modellen door te gaan voeren. Het was lang onduidelijk wat er nu precies allemaal ging gebeuren maar aan de hand van de zadels zoals ik ze nu binnen krijg kan ik zeggen dat alle zadels vanaf *nu* met verplaatsbare beugelophanging geleverd worden (op die paar voor de oude prijs na dan).

En de Cherokee en London worden dan helemaal zoals de Lexington aangepast : ook met de V-singelstoten en Air-pump kniewrongen. Ziet er wel mooi uit hoor :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:00

Tjee, ja dat klinkt wel goed, V-singelsysteem. Hoe werkt dat air-pump systeem? Ga even op je site kijken, haha.

Bestaat er trouwens een manier om de nieuwere versies snel te herkennen? Ze zullen nu nog wel niet op mp staan, maar over een tijdje... Als ik weer echt durf te rijden ga ik zeker met testzadels aan de gang :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:13

Nou , aan de verplaatsbare beugelophanging kun je het vrij goed zien :P

Voor de rest zijn er geen duidelijke dingen veranderd die je zo even snel in het voorbijgaan ziet.

Dat air-pump stelt op zich niet zoveel voor hoor , kun je grofweg vergelijken met zo'n honde-balletje met zo'n luchtgaatje met een systeempje waardoor er lucht uit gaat als de hond er in bijt , en dat het balletje zich dan weer vol zuigt met lucht zodra de hond het loslaat.

Hier in die kniestukken van de zadels zie je aan de onderkant van het zweetblad (als je het omdraait dus) wat kleine witte gaatjes zitten. Het idee is dat je je knie tegen het kniestuk aan legt , er wat liucht uit loopt zodat je knie er goed in weg zakt , en die lucht weer terugkomt als je je knie verlegt of van de wrong af haalt. Zo vormt het geheel altijd naar de positie van je knie mee. Wel leuk bedacht ! Maar heel spectaculair is het nu ook weer niet , je ziet er weinig van eigenlijk :P

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:23

Ik heb jaren op een engels zadel gereden vzh en dressuur.
En rijd nu sinds november verplicht op een barefoot, andere zadel lag niet meer goed.

Nou moet ik zeggen dat ik heel erg moet wennen aan dat er weinig tot geen steun aan het zadel zit.
Vindt het wel een voordeel dat je heel goed aan kunt voelen wat je paard in de rug doet (vooral als je een paard hebt dat nogal wel eens bokt)

Het grote nadeel vindt ik de drukpunten. Bij een barefoot zitten de drukpunten van het zadel op de plek van de pommel en van de fenders/stijgbeugels. Dit worden grote rode vlekken in een warmtescan. Terwijl bij een zadel met boom deze warmte plekken veel minder zijn en de druk van het zadel en de ruiter over de gehele paardenrug verdeeld worden.

En even voor de duidelijkheid, dit grijp ik niet uit de lucht, maar hier is onderzoek naar gedaan. En dit heb ik gehoord van onze zadelmaker.

Zijn dus ook op zoek naar een nieuw zadel.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:28

Ik heb een boomloos zadel bij de Agradi weg. Vandaag binnengekomen en gelijk mee gereden. Was ontzettend wennen, maar ik had ook 3 maanden niet gereden en nog nooit met mijn eigen paardje echt 'gereden'.

Hij zit wel fijn, alleen mijn benen steek ik af :o Maar dat komt allemaal goed. Ben blij dat ik eindelijk een zadel heb voor Violet wat past (draver, hoge schoft)! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:35

DDlovesIona: als je zo weinig steun hebt , met welk model Barefoot rijd je dan ? :)

Wat betreft drukpunten : Ik zou de filmpjes graag zien van deze testen , want in de praktijk valt dit alles mee is mijn ervaring :)

Wanneer men gewoon kiest voor een goed bij paard en ruiter passend zadel + pad en de ruiter niet al te beroerd rijdt , dan is de drukverdeling over het algemeen gewoon meer dan prima bij een Barefoot. Barefoot is zelf veel hier mee bezig om problemen te voorkomen , maar die info zal ik even als ongeldig verklaren omdat dat de fabrikant is dus dat vertrouwen mensen dan automatisch niet ;)

Maar ik krijg regelmatig mails van mensen die melden dat hun Barefootje zo goed gescoord heeft vergeleken met andere zadels , als er iemand langs is geweest voor druktesten. Digitaal of met een PLIP. Vaak tot grote verbazing van stalgenoten , en opluchting van henzelf , ook al merkten ze wel dat hun paard er zo fijn onder liep.

Wanneer de metingen een minder goede uitslag laten zien is dat vaak toch te herleiden tot een dubieuze manier van testen.

Er zijn nog steeds genoeg zadelmakers / passers die weinig ervaring hebben met boomloos en natuurlijk ook heel erg op boomzadels gericht zijn , dus die willen dan vaak ook nog al makkelijk vertellen dat boomloos niet goed is. En dat is natuurlijk ook hun goed recht hoor , dat is typisch de paardensport , heel veel verschillende meningen :j

Maar als je zegt dat het wetenschappelijk onderzocht / aangetoond is dat je grote rode drukpunten ziet bij digitale druktesten met een Barefoot , dan wil ik ook wel graag die onderzoeken / resultaten / beelden zien en daarbij ook zien hoe die tot stand gekomen zijn :)

Van boomzadels zijn dergelijke beelden er trouwens ook meer dan genoeg , dus dan zou je die ook niet meer kunnen gebruiken ? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:19

kunnen de cheyenne pads ook onder een cherokee gedragen worden ? of is dit niet goed voor de verdeling etc?
Wilde misschien overstappen naar een cherokee vanwege de kniewrongen. :)

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:44

Ik kan vandaag de Barefoot Cherokee maat 1 ophalen :D:D
Gaat de testweek vanmiddag eindelijk beginnen,, :)) *\o/*

Ik laat jullie weten hoe die bevalt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:49

peca: het KAN wel , maar past een beetje zoals een veelzijdigheidsdekje onder een dressuurzadel zeg maar , echt supermooi is het niet ;)

Ik zou graag willen dat er wat meer zadels mooi op 1 model pad zouden passen , mijn halve voorraad bestaat uit die *mopper*-dekjes , is echt niet leuk meer zo veel als dat er zijn :=

Ivonne : spannend !! Succes :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:32

Leuk ivonne, ben benieuwd wat je er van vind.
pmarena, merk eignlijk geen verschil met mijn zadel zonder of met verplaatsbare beugel ophanging, rijden allebei even lekker.
Jij kunt er trouwens toch ook niks aan doen dat je dit zo laat te horen hebt gekregen, vind het wel super netjes van je dat je het hier op het forum zet.
heel gek trouwens, maar ik heb nu pas door dat ik jou een tijdje terug een mail had gestuurd over mijn twijfels over de zadelmaat, haha.
Ga vandaag toch weer met gewone beugel riemen rijden, laat wel weten hoe het gegaan is.

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:31

@pmarena: ik rijd op een cheyenne special edition. Weet zo 1,2,3 de naam er niet van. Maar hij is bruin en verder ziet hij eruit als een cheyenne. Ik ga even googlen of ik zo'n onderzoek kan vinden. Anders zal ik het de volgende x aan de zadelmaker vragen.

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:40

Kan het zo op internet niet vinden. Maar zal eens vragen bij ons op stal. Daar heeft een vrouw zo'n drukpunten kussen. Die kun je gebruiken als pad en dan zien waar de drukpunten van het zadel zitten. Ik zal eens vragen of ik die eens mag gebruiken en er een foto van maken.

Ik ga ook niet met 100% zekerheid zeggen dat er zo'n onderzoek is. Maar ik hoorde dat die er was en de vrouw die bij ons de zadels komt doen is wel heel erg van het natuurlijk enz.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:18

Ik kwam op een amerikaanse site van barefoot druktestmetingen tegen en daar gaf barefoot juist de minste druk. Waren digitale metingen en er stonden ook metingen vsn gewone zadels bij. Allrn met dezelfde testruiter getest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:58

uudje schreef:
Leuk ivonne, ben benieuwd wat je er van vind.
pmarena, merk eignlijk geen verschil met mijn zadel zonder of met verplaatsbare beugel ophanging, rijden allebei even lekker.
Jij kunt er trouwens toch ook niks aan doen dat je dit zo laat te horen hebt gekregen, vind het wel super netjes van je dat je het hier op het forum zet.
heel gek trouwens, maar ik heb nu pas door dat ik jou een tijdje terug een mail had gestuurd over mijn twijfels over de zadelmaat, haha.
Ga vandaag toch weer met gewone beugel riemen rijden, laat wel weten hoe het gegaan is.

De meeste mensen hoor ik er gelukkig ook niet over :)

Hihi ja mensen hebben niet altijd in de gaten dat ik gewoon degene van BoomloosRijden ben :P

Ben wel benieuwd hoe het bevalt inderdaad !

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 14:08

DDlovesIona schreef:
Kan het zo op internet niet vinden. Maar zal eens vragen bij ons op stal. Daar heeft een vrouw zo'n drukpunten kussen. Die kun je gebruiken als pad en dan zien waar de drukpunten van het zadel zitten. Ik zal eens vragen of ik die eens mag gebruiken en er een foto van maken.

Ik ga ook niet met 100% zekerheid zeggen dat er zo'n onderzoek is. Maar ik hoorde dat die er was en de vrouw die bij ons de zadels komt doen is wel heel erg van het natuurlijk enz.

Oja , je bedoelt een PLIP pad denk ik , daar zit een soort deeg in dat opzij geduwd wordt op de plekken waar de meeste druk komt :)

Op zich hecht ik niet zo gek veel waarde aan wat een dergelijke pad aangeeft , je ziet er in principe natuurlijk alleen het eindresultaat...een digitale drukmeting is dan een stuk interessanter , daarbij zie je echt wat er wanneer gebeurt :)

Natuurlijk kan een Barefoot net als elk zadel rode plekken geven op een dergelijke meting , bij elk zadel kan er iets fout gaan bij een bepaalde combinatie van factoren :)

En natuurlijk zal de druk bij een Barefoot sowieso wat hoger liggen rond de beugelophanging dan op andere plekken wanneer de ruiter in de beugels staat , dat is logisch :)
Maar meer druk wil niet altijd zeggen dat het TEVEEL druk is.

Ik heb zat klanten die echt heel zuinig op hun paarden zijn en zeer regelmatig hun beestjes laten nakijken door een fysio / osteopaat en dergelijke. Er wordt dan natuurlijk speciaal gekeken naar de plekken onder de beugelophanging , en ook al zijn er soms droge plekken in die regio , dan zegt dat nog niet dat de druk daar oncomfortabel hoog is , alleen hoger dan het omliggende gebied. Op de paarden die zo onder controle staan wordt dan geconstateerd dat ondanks de droge plekken (die je bvb. na het afspoelen ineens ziet) de bespiering op die plek gewoon goed groeit en het paard er ook totaal niet gevoelig op is , tijdens / vlak na het rijden of tijdens de controles. Ik vind het idee van droge plekken zelf ook niet ze geweldig , zou het liever niet zien en het is altijd de moeite waard om te kijken of je het kunt voorkomen , maar ik ben wel behoorlijk gerustgesteld dat het allemaal zo spannend niet is.

Paarden die zo vaak gecontroleerd worden hebben vaak een verleden van rugproblemen en de Barefoots helpen gewoon vaak heel goed bij dat herstel , dat zegt dan toch ook wel genoeg.

Neemt niet weg dat je natuurlijk altijd in de gaten moet houden of alles wel goed werkt of misschien toch nog iets comfortabeler kan :j

Ik heb wel onderzoeken gezien waar je inderdaad bij boomloosjes ziet dat ze slechter scoren , maar zoals ik al zei , dan zijn de testen ook wel beïnvloed door de manier van aanpak. Door geen goede pad te gebruiken , of een ruiter die nog nooit boomloos heeft gereden er even wat rondjes op te laten hobbelen. Die ruiters zitten dannog heel onwennig en dat geeft natuurlijk minder mooie resultaten dan in een zadel dat meer aanvoelt zoals ze het gewend zijn , dat is logisch.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 14:15

pfff voor en nadelen

in mijn ogen en waar ik een zadel voor gebruik is een boomloos zadel niet geschikt
wel om de eerste periode op te vangen maar helaas niet voor permanente doeleinden voor mij en mijn paard
voordeel ze zijn licht

vandaar ik hem dus ook weer de verkoop in heb

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 14:15

cynthiar schreef:
Ik kwam op een amerikaanse site van barefoot druktestmetingen tegen en daar gaf barefoot juist de minste druk. Waren digitale metingen en er stonden ook metingen vsn gewone zadels bij. Allrn met dezelfde testruiter getest.

Was dat een beetje een professioneel uitgevoerde test ? Of waren dan de "gewone" zadels weer zomaar op het paard gesmeten waardoor de Barefoots er beter uit kwamen ? :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 14:52

Drukmetingen zeggen mij niet zo veel
Dat is van zo veel factoren afhankelijk..
Wat ik belangrijk vind is; hoe blijven de spieren eronder?
en loopt het paard er fijn onder?
Vandaag heb ik een foto gemaakt (met mijn mobiel) van de rug na een strandrit van 1½ uur
Een mooi breed stuk naast de wervelkolom was droog gebleven en verder vrij gelijkmatig zweet
Misschien interessant om de foto hier te plaatsen

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 15:57

Heb ook hier weer even gekeken, na een rit van 3 en een half uur lekker bezweet onder het zadel, zijn ruggegraat was vrij maar het lag er toch wel tegen aan... Eerste tijd was het zadel niet zo heel goed aangesingeld, na een half uur strakker gedaan.

volgende punt, ik zit met die beugelriemen. Heb de tip gehad om beugelriemen passantjes te kopen maar die zijn niet veel verkrijgbaar... en T-beugelriemen kan wel maar vind dat zo zonde, degene die ik nu heb zijn praktisch nieuw namelijk...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:15

Millanka, is het zweet na 3,5 uur misschien niet gewoon doorgelopen richting ruggegraat? En wat bedoel je met de beugelriemen? Waar heb je last van?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 16:32

Kan inderdaad, het zat ook niet op de ruggegraat, die was droog dus ik maakte me niet al te veel zorgen. Maar deze foto

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... id%201.jpg

van boomloosrijden.nl bij tips, laat enorm veel ruggegraatvrijheid zien. Ik denk dat ik het onbewust met deze foto vergelijk, en deze heeft veel meer vrijheid dan mijn paard....

Bij de beugelriemen als ik de gespen omhoog doe dan zitten die bobbels bij me benen en dat is zeer onprettig. Ik doe ze nu omlaag en heb er eigenlijk niet zoveel last van maar ik ben bang dat ze perongeluk losschieten of iets dergelijks...

edit

hoe vaak wassen jullie je dekje?