WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 08:50

Ik ben als zwevende kiezer alleen maar blij met alle input zowel positief als negatief over het zadel, de pasvorm en daarmee dus ook de fitters. Heb al zoveel ellende met zadels gehad dat ik als ik enorm veel geld uit ga geven aan een zadel dat het dus wel in 1x goed past en niet dat ik daarna nog voor paar honderd euro aan losse onderdelen moet gaan bestellen om hem alsnog pas te krijgen.

Door de telefoon/via website/ via mail krijg je absoluut een verkeerd beeld soms van bepaalde fitters. Zeker als je de ervaringen van de gebruikers ernaast legt en ervaringen wegen bij mij veel zwaarder dan een mooie website of prettige telefoonstem. Kan nog zo leuk klikken aan de foon maar als je je werk niet goed doet ben je bij mij echt klaar.

Dus post vooral door met alle ervaringen, ik ben er blij mee :D

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:07

Ik ben voornamelijk een meelezer. Een zadel als een WOW zadel staat en valt met de kwaliteit van de fitter omdat er zo veel zaken aanpasbaar zijn. Dat geldt voor een WOW meer dan voor een regulier zadel. Ik zou ook heel blij zijn als potentiële koper als ik de ervaringen, zowel goede als slechte, hier kon lezen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:24

Ik heb mijn wow nu 5 á 6 jaar, nu 2 jaar op mijn huidige paard. Deze heb ik 2dehands gekocht,

Bij mij komt alleen Arie Boer, mijn paard heeft nooit last van haar rug, hij past het altijd goed aan, komt afspraken na of belt op tijd om eventueel het aan te passen ;)

Daarnaast wil ik als algemeen nog toevoegen dat niet alles aan een zadel kan worden toegerekend
- huisvesting, voeding en hoe men z'n paard rijd is ook zeer belangrijk.
- een zadel wat 3 maanden geleden goed lag, kan nu door goede of slechte training, of mss doordat je paard stilstaat blessure etc weer slecht liggen.

Dus kijk naar alle aspecten voordat je een (negatieve) ervaring in dit topic gooit. Kijk ook kritisch naar jezelf.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:31

Ik geloof niet dat de klachten hier gaan over een te krappe of te wijde headplate ofzo. Maar over bv kussens die te lang zijn voor de rug. Nou dan kan je rijden en voeren wat je wil, maar een rug ineens korter krijgen lukt je niet :D

Ik laat trouwens standaard zeker 2x per jaar de fitter komen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:33

nee daar doe je rijtechnisch niks aan, maar in het vorige topic bv las ik andere dingen, dit topic heb ik nog niet helemaal doorgelezen ;)

Maar goed er staat ook in het algemeen, ;)

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:07

Juist doordat ik het altijd bij mezelf heb gezocht heb ik mijn kop in het zand gestoken voor wat betreft de ligging van mijn zadel.

Ook mijn headplate is nu te smal, maar dat onderschrijf ik niet direct aan verkeerd aanmeten. Dat kan idd door training gekomen zijn etc.
Het gaat bij mij ook om de kussens. Paard is niet ineens 10 cm korter geworden hoor :P

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:28

Nee Splinter, ook voor mijn paard geldt niet dat voeding, training etc etc invloed kan hebben gehad op de kussens die niet juist bleken te zijn.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:33

Splinter schreef:
nee daar doe je rijtechnisch niks aan, maar in het vorige topic bv las ik andere dingen, dit topic heb ik nog niet helemaal doorgelezen ;)

Maar goed er staat ook in het algemeen, ;)

ik ben het toch eens dat als kussens te lang zijn dat dat idd niet bv rijtechnisch op te lossen is? Het staat er in het algemeen, gewoon de vraag of men eerst kritisch naar zichzelf wilt kijken, dan worden ervaringen betrouwbaarder :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:40

Is het niet zo dat voedinstoestand en training vooral invloed hebben op de headplate maat ??
Alhoewel ik wel moet zeggen dat als mijn paard nog meer gaat groeien in bespiering ( met dank dus aan fitter 2 ;) ) hij ipv DWG misschien wel DXWG nodig gaat hebben + kortere kussens. Kortere kussens omdat het zadel dan wat verder naar achteren kan worden gelegd ( valt nu in de kuil bij de schoft ).

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:42

Umpiedumpie schreef:
Het gaat bij mij ook om de kussens. Paard is niet ineens 10 cm korter geworden hoor :P

een 17 "zadel heeft een kussen van 52 cm. als je paard een rug heeft die 10 cm korter is heb je een 12.5 " zadel nodig en betekend dit dat je paard een rug heeft van 41 cm :oo
knap hoor dat je hem Z2 start gerechtigd heb gekregen. _/-\o_ _/-\o_

Pffff wat kunnen sommige mensen toch onzinnige dingen schrijven om hun gelijk te halen en vinden ze het raar dat er niet serieus op gereageerd word !!!!!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:49

Maris schreef:
Is het niet zo dat voedinstoestand en training vooral invloed hebben op de headplate maat ??
Alhoewel ik wel moet zeggen dat als mijn paard nog meer gaat groeien in bespiering ( met dank dus aan fitter 2 ;) ) hij ipv DWG misschien wel DXWG nodig gaat hebben + kortere kussens. Kortere kussens omdat het zadel dan wat verder naar achteren kan worden gelegd ( valt nu in de kuil bij de schoft ).

ook, maar bij een arm 'bespierde' rug wordt hij wat meer opgevuld dan bij een goede ruglijn, daarnaast zijn er ook genoeg mensen die hun paard scheef rijden en het zadel de schuld geven dat hun paard niet meer linksom kan. ( deze ken ik persoonlijk, zit overigens hier niet op bokt) dat zijn dingen die vind ik niet aan te rekenen aan een zadel/fitter.

als in de zomer paarden zich te goed doen aan voorjaarsgras (zoals de mijne) dan groeit ze een maat headplate :j Als ik dan doorrij met een te krap zadel kan ik daarna niet de fitter de schuld geven.

Zulke nuances mis ik in ervaringen :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:54

Ik had een 2 maten te wijde hp,maar afgevallen is mijn dikbil niet :P

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:59

Maris schreef:

tuurlijk veranderd het paard bij goede voeding en training alleen rondom de schoft zodat je een bredere head-plate nodig hebt :?
bij aanschaf van je zadel zo'n 5 of 6 jaar geleden had je paard een erg hoge schoft, kuilen rondom de schoft, smalle ruggengraat, heel weinig bespiering zodat een extra dikke onderlegger nodig was om het de smalste head-plate het zadel vrij te houden van zijn schoft en ruggengraat.
een extra dik kussen voorin die toen beschikbaar was, en waar later in de ontwikkeling van het zadel nieuwe kussens voor zijn ontworpen en toen nog niet beschikbaar waren.

als je paard nu zover ontwikkeld is dat je een DXWG kussen nodig hebt. hoop ik dat je fotos van je paard hebt van 6 jaar geleden en van nu.
die willen ze graag hebben in Engeland om aan iedereen te laten zien hoe een paard kan ontwikkelen met een wow zadel. :j :j

een korter kussen is aan de achterkant 2.5 cm korter, zadel blijft dus gewoon op de zelfde plaats liggen aan de voorkant waar hij nu ook ligt. veranderd dus niets aan. als je het zadel naar achter wil verplaatsten heb je een extended forward panel nodig. die is aan de voorkant 2.5 cm langer waardoor het zadel naar achteren geplaatst word

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:05

abcheffie schreef:
Umpiedumpie schreef:

een 17 "zadel heeft een kussen van 52 cm. als je paard een rug heeft die 10 cm korter is heb je een 12.5 " zadel nodig en betekend dit dat je paard een rug heeft van 41 cm :oo

Pffff wat kunnen sommige mensen toch onzinnige dingen schrijven om hun gelijk te halen en vinden ze het raar dat er niet serieus op gereageerd word !!!!!

Het was bij wijze van spreken.....
Jammer dat je op deze wijze reageert. Dit vind ik echt niet netjes en ook niet professioneel!

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:12

Hallo, lang geleden dat ik in het topic ben geweest :)

Even een vraagje, laten jullie bv elk jaar jullie zadel nakijken of alles nog goed is of vaker of wat? Ik heb niet het idee dat hij slecht ligt maar gewoon een check :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:14

abcheffie, naam veranderd, maar niet je ava? :)

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:09

Umpiedumpie schreef:
abcheffie schreef:

Het was bij wijze van spreken.....
Jammer dat je op deze wijze reageert. Dit vind ik echt niet netjes en ook niet professioneel!

nee, jullie zijn lekker bezig zeg :D
als ik bij wijze van spreken iets schrijf is dat niet professioneel en als jullie het doen is het lollig :?
zal wel mijn mannen logica zijn dat ik het niet begrijp O:)

enne....... Needje, klopt inderdaad, om van heel veel pb-tjes van penny meisjes af te zijn heb ik mijn naam veranderd, niet om anoniem verder te kunnen bokken.Daarom heb ik mijn ava niet veranderd :)
serieuze vragen wil ik graag beantwoorden, slap gezeur en onzin vragen zit ik niet op te wachten

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:17

Jouw opmerking kwam bij mij anders geheel niet lollig of als zijnde bij wijze van spreken over.
Mij opmerking daarentegen was uiteraard bij wijze van spreken voor wat betreft de 10 centimeter. Verder is er niets lolligs geweest aan mijn posts. Helaas. Had ik maar wat lolligs te melden.

De wijze waarop jij dan reageert is en blijft in mijn ogen absoluut niet gepast.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:26

Verwijdert.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:55

abcheffie schreef:
tuurlijk veranderd het paard bij goede voeding en training alleen rondom de schoft zodat je een bredere head-plate nodig hebt :?
bij aanschaf van je zadel zo'n 5 of 6 jaar geleden had je paard een erg hoge schoft, kuilen rondom de schoft, smalle ruggengraat, heel weinig bespiering zodat een extra dikke onderlegger nodig was om het de smalste head-plate het zadel vrij te houden van zijn schoft en ruggengraat.
een extra dik kussen voorin die toen beschikbaar was, en waar later in de ontwikkeling van het zadel nieuwe kussens voor zijn ontworpen en toen nog niet beschikbaar waren.

als je paard nu zover ontwikkeld is dat je een DXWG kussen nodig hebt. hoop ik dat je fotos van je paard hebt van 6 jaar geleden en van nu.
die willen ze graag hebben in Engeland om aan iedereen te laten zien hoe een paard kan ontwikkelen met een wow zadel. :j :j

een korter kussen is aan de achterkant 2.5 cm korter, zadel blijft dus gewoon op de zelfde plaats liggen aan de voorkant waar hij nu ook ligt. veranderd dus niets aan. als je het zadel naar achter wil verplaatsten heb je een extended forward panel nodig. die is aan de voorkant 2.5 cm langer waardoor het zadel naar achteren geplaatst word

Sorry ???? Maar de ruggegraat wordt toch niet breder of smaller in de loop der jaren ? Het zou wat zijn dat de wervels van vorm veranderen..... Of bedoel je wat anders ?

En ik weet niet of je mijn paard bedoelt in bovenstaand verhaal, ik denk het niet. Ik heb in ieder geval nooit met een onderlegger gereden en ook nooit met de smalste headplate. Plus ik heb ook nog geen 5 of 6 jaar een wow zadel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:34

Wienna schreef:

Even een vraagje, laten jullie bv elk jaar jullie zadel nakijken of alles nog goed is of vaker of wat? Ik heb niet het idee dat hij slecht ligt maar gewoon een check :)

Ik laat m zelf 2x per jaar nakijken.
Door de seizoenen heen veranderd die van mij nog wel eens :D
Maar meestal merk ik het wel. Dan zit ik anders.
En als ie dan weer geweest is zit ik weer zoals ik altijd zit.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:36

Needje schreef:
Wienna schreef:

Ik laat m zelf 2x per jaar nakijken.
Door de seizoenen heen veranderd die van mij nog wel eens :D
Maar meestal merk ik het wel. Dan zit ik anders.
En als ie dan weer geweest is zit ik weer zoals ik altijd zit.

ah ok dank je :)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:40

Is iemand van jullie bekend met het volgende verschijnsel?

Sinds ik mijn paard met een Wow zadel en curved Wow singel rijd heeft mijn paard aan weerszijden van zijn buik net achter de singel 2 lange horizontale verdikkingen zitten. Het lijken mij iets van opzette spieren. Hij heeft er verder geen pijn aan en het is niet warm en mijn paard loopt nog steeds super, wel kijkt hij boos met aansingelen. Maar toch vraag ik mij af wat dit kan zijn. Het lijkt nu net of hij iets van vleugels aan de zijkant heeft.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:54

Zegt mij zo niets eigenlijk. Apart.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:03

Is er bij iemand wel eens 2 singelstoten afgescheurd..???
Ik heb het vanmorgen mogen meemaken..pffff..
Hij stond opgezadeld en al aangesingelt op stal toen hij ineens schrok en helemaal in paniek raakte en daardoor zijn rug helemaal bolde en zich zelf op blies en met 4 benen tegelijk op hoog sprong..En daar gingen mijn singelstoten..Heb ik weer..Arie gebeld en gelukkig kan hij donderdag al komen..