Huertecilla schreef:Moragh schreef:Over het algemeen is het zo dat een kleinere zit voor de ruiter op een kortere boom wordt gebouwd....
Alik schrijft dat de draagpanelen even lang zijn = verschuiving zwaartepunt.
Ook als de panelen wél langer/korter worden is er verschuiving want de voorzijde van het zadel ligt op dezelfde plek.
De geometrie is én het zadel zelf én het zadel t.o.v. het paard.
Om een zadel met een kleinere zit op kortere panelen met het zwaartepunt op dezelfde plek te houden, moet het de helft van het lengteverschil naar achter. Dat geeft vaak een probleem met de singelplek. Dus ligt het zadel op dezelfde afstand van het schouderblad = zwaartepunt verder naar voren.
Het resulterende verschil kan fórs zijn omdat het met een gewichtsverschil gepaard gaat; de zit is immers groter omdat de ruiter zwaarder is. Een grotere zit voor een klein zitvlak is ook een NoNo omdat de ruiter dan geen vast zitpunt heeft, geen goede ondersteunende zitting.
De vorm en afmetingen van het zadel moeten gewoon passen op het zitvlak en de rug.
De geometrie van het zadel zet de ruiter op de juiste manier op de gewenste plek op het paard voor de gewenste rijstijl.
Ok, dus als ik het goed begrijp heeft de Omega dezelfde boom voor alle verschillende zitmaten?
Ik kan me voorstellen dat dta (zeker bij een vrouw) met de twist wat problemen op kan leveren...
Ik ga me er nog even in verdiepen, want voor mijn gevoel kloppen er aan aantal dingen in de redenering niet (tenminste... bij mijn voorwaarden voor een fatsoenlijk zadel niet... maar misschien vinden we dus wel bieden hetzelfde maar schrijven we het anders op... heb ik wel vaker last van)
Effe goed naar de Omaga's kijken hoe hun ophanging is...
Want dit: Citaat:
Om een zadel met een kleinere zit op kortere panelen met het zwaartepunt op dezelfde plek te houden, moet het de helft van het lengteverschil naar achter. Dat geeft vaak een probleem met de singelplek. Dus ligt het zadel op dezelfde afstand van het schouderblad = zwaartepunt verder naar voren.
zou bij een fatsoenlijke singel ophanging (v-systeem) bijzonder weinig moeten verschillen lijkt mij.
Citaat:
Het resulterende verschil kan fórs zijn omdat het met een gewichtsverschil gepaard gaat; de zit is immers groter omdat de ruiter zwaarder is. Een grotere zit voor een klein zitvlak is ook een NoNo omdat de ruiter dan geen vast zitpunt heeft, geen goede ondersteunende zitting.
Helemaal mee eens!
Citaat:
De vorm en afmetingen van het zadel moeten gewoon passen op het zitvlak en de rug.
De geometrie van het zadel zet de ruiter op de juiste manier op de gewenste plek op het paard voor de gewenste rijstijl.
Ook als de panelen wél langer/korter worden is er verschuiving want de voorzijde van het zadel ligt op dezelfde plek.
Even wat dingen samengeraapt... Maar zoals ik het zie moet zadellengte, en dieptepunt van de ruiter bij elkaar passen...
Dus op zich haalt de zadellengte niet uit, als je maar juiste gewichtsverdeling, en dieptepunt ect hebt...
Dus daarvanuit geredeneert is het vreemd dat Omega maar 1 boomlengte zou hanteren (maar daar ga ik me dus nog effe in verdiepen...)
Nu moet ik ook weer zeggen dat veel paard-ruiter combinaties verre van een ideaalbeeld qua gewichtsverdeling en gewenste plek op de rug geven... Ik probeer dan als zadelpasser maar naar eer en geweten te handelen en de best mogelijke combinatie te maken....
Ik zie soms op stallen echt zulke idioote dingen (gelukkig heb ik klaten die in ieder geval al een heel stuk de goede kant op denken... al heb ik ook ruiters van 100+ kg die op een rug van 40 cm willen zitten...)