Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:29

Alik schreef:
De basisprijs is vanaf EUR 2000,- voor mijn model (Lotus) En voor elk extraatje betaal je een extraatje :D .

Zie hier de link naar de prijzen van het Lotus model http://www.o-m-e-g-a.de/frameset_d.htm.

Ah DIE Bentaiga's bedoelde ik... qua vreemde kussens achter...
Lijkt me dat die zo snel ver op de ribben dragen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:29

Overigens, welkom Alik.
Best een compliment voor de aanwezigen hier dat je dit uitkiest als Bokt entrée.

De kleding staat inderdaad op ´paardrijden in stijl´

Omega is inderdaad een zustermerk van Bentaiga.

Zo, en nu koffie opdat niemand hier last krijgt van míj pesthumeur.
Was gevraagd om als begeleider te paard met de ´Travesia Arco Calizo Central´ (oversteek centrale kalkgebergte) http://www.gruposenderistaprisma.com/ meegaan. Niemand van de Junta durft echter de verantwoordelijkheid voor doorknippen van illegale hekken te nemen en die zijn er zéker....
Nu moet ik het reddingsvoertuig van hot naar her sturen.
Wél een enorme opsteker dat ik te optomingsloos reddingspaard http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RU6TIVUO.jpg gevráágd wordt voor officiële inzet. Dat is dan maar het halfvolle glas :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:33

Moragh schreef:
Alik schreef:
De basisprijs is vanaf EUR 2000,- voor mijn model (Lotus) En voor elk extraatje betaal je een extraatje :D .

Zie hier de link naar de prijzen van het Lotus model http://www.o-m-e-g-a.de/frameset_d.htm.

Lijkt me dat die zo snel ver op de ribben dragen...

De redenering is dat door ze zo op te laten lopen ze niet drukken. Dat klopt, maar dan kan je ze ook korter maken ;)
Serius; het idee van liften is niet verkeerd; daardoor voorkom je een stressrand. De mate waarin is, ook begrijpelijk, marketing: Elke zadelmaker probeert zich te onderscheiden. Daarom zijn er ook zoveel onzindingen.

Moragh

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:38

Oplopende rand ben ik mee bekend (GM...) en de Omega is ook voor een groot deel gekopiert van GM (ze hebben de voorbeelden zelfs nog in de stand liggen, haha)

Alleen dus die tuut op de achterkussens...
Op barokke paarden gaat dat prima denk ik... maar op een smaller Arabiertje?
Heeft me tot nu toe nog weerhouden om eens te kijken of ze een wederverkoper zoeken in NL, maar af en toe zit ik toch weer op de site te snuffelen wat de zadel trekken me wel aan!

En flauw van het hekken doorknippen, maar top van je functie en wederom promotie van de optomingsloze mogelijkheden!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:21

Huertecilla schreef:
Vraag bv paardentango.nl naar Sayra Armenta.
Hun portugesa is echt héél goed gemaakt met een zwevende zitting ingeregen in een stalen spaceframe.
hier ben ik heel blij mee.
ik had al helemaal verliefd zitten staren naar al dat mooie spul op de sit van Sayra Armenta, maar ik durfde hier niets mee doen wegens de afstand en de taalbarrière.
nu paardentango in het verhaal komt, is dat al heel wat anders :D
thx voor de tip!

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:08

Lijkt me dat die zo snel ver op de ribben dragen...[/quote]

De redenering is dat door ze zo op te laten lopen ze niet drukken. Dat klopt, maar dan kan je ze ook korter maken ;)
Serius; het idee van liften is niet verkeerd; daardoor voorkom je een stressrand. De mate waarin is, ook begrijpelijk, marketing: Elke zadelmaker probeert zich te onderscheiden. Daarom zijn er ook zoveel onzindingen.[/quote]

Ik kan mij voorstellen dat wanneer de kussens overdreven omhooggebogen worden het idd net zo makkelijk is om ze korter te maken. Het is natuurlijk wel zo dat wanneer je eropzit er weer een groter gedeelte is wat contact maakt met het paard en de overgang van wel druk naar geen druk iets geleidelijker verloopt. (ja idd stressrand)

Al ik kijk naar hoever het zadel naar achteren doorloopt dan vind ik dit erg meevallen. Vooral ook als je je bedenkt dat ik zo ongeveer de grootste maat zadel heb. Natuurlijk is het zo dat naarmate de zitting van het zadel kleiner wordt dit niet evenredig voor de kussens geldt om toch het draagvlak zo groot mogelijk te houden.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:37

Bij die van jou vond ik het ook wel meevallen Alik!
Dus misschien is het in mijn hoofd wel gaan overdrijven...
Ga toch weer eens naar de zadels kijken...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:44

Alik schreef:
Natuurlijk is het zo dat naarmate de zitting van het zadel kleiner wordt dit niet evenredig voor de kussens geldt om toch het draagvlak zo groot mogelijk te houden.

Zie daar een verschuivend ruiterzwaartepunt door verschuiven van de zit op hetzelfde draagvlak.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:14

Moragh schreef:
Bij die van jou vond ik het ook wel meevallen Alik!
Dus misschien is het in mijn hoofd wel gaan overdrijven...
Ga toch weer eens naar de zadels kijken...

Doe maar die rare vorm went ook wel :D

@HC, ik maak uit jouw opmerking op dat daar ook een ideaal bijhoort (vanzelfsprekend). Vergeef mij mn ontwetendheid :o maar wat is volgens jou de beste positie voor het zwaartepunt van de ruiter?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:38

Huertecilla schreef:
Alik schreef:
Natuurlijk is het zo dat naarmate de zitting van het zadel kleiner wordt dit niet evenredig voor de kussens geldt om toch het draagvlak zo groot mogelijk te houden.

Zie daar een verschuivend ruiterzwaartepunt door verschuiven van de zit op hetzelfde draagvlak.

Oeh... hier mis ik de redenatie even hoor?
Over het algemeen is het zo dat een kleinere zit voor de ruiter op een kortere boom wordt gebouwd.
Bv boom 1 voor 16" en 16,5", boom 2 voor 17 en 17,5" ect...

Dus een kleinere zit is over het algemeen een kleiner draagvlak. Soms is dat goed omdat het een kort paard betreft, maar bij een groter gewicht van de ruiter is dat ook weer een nadeel omdat je krapper gaat zitten met de kritieke grens van wat nog ok is qua belasting...

Een grotere zit voor de ruiter geeft een grotere "sweet-spot" (dit is het diepste punt van het zadel, en de plek waar bij een engels zadel de ruiter hoort te zitten), al is bij elk model zadel de sweet-spot verschillend om een ander gevoel in het zadel te geven...

Bijzonder populair in Nederland (door gebrek aan kunnen zitten) is een hoge lepel, hoge en vrij ver naar achter geplaatste kniewrongen met een kleine sweet-spot, waardoor de ruiter vast wordt geklemt (sommige van mijn klanten vertalen dat in dat ze "ondersteuning" nodig hebben... waarna ik ze voorzichtig probeer te vertellen dat ik mijn zadels heb uitgekozen op de mogelijkheid om als ruiter ook een onafhankelijke zit te leren...)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 08:18

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 09:41

bedouin schreef:
Iemand een verhelderend idee wat je daar dan mee kan doen om er daadwereklijk een echt zadel mee te creeren?

Euh niets? ;) Ik zie alvast niet hoe dat zou kunnen helpen, een echte boom is toch nog wel wat anders.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:51

Da's puur voor de 'Breyer' en andere modelpaardjes liefhebbers die zelf hun eigen optomingen maken enz. Daar zijn complete shows in, ik heb echt met stomme verbazing gekeken hoe ver dat strekt. Ieder z'n hobby zullen we maar zeggen.

Ik zie die logicia wel van HC over verschuiven van zwaartepunt. 't Lijkt me vrij simpel zelfs. Een grote seat op een grote boom geeft duidelijk een ander zwaartepunt dan een kleine seat op dezelfde grote boom. Moragh, jij hebt het over eeen kleinere seat op een kleinere boom, maar zijn opmerking was weer naar aanleidng van het feit dat naarmate de seat kleiner wordt, de kussens niet evenredig veel kleiner worden bij de Bentaiga.
Daar wordt dus blijkbaar niet perce een kleinere boom gebruikt voor een kleinere seat of in ieder geval niet in een evenredige verhouding.
Hoe kleiner de zit, hoe groter - in verhouding'- het verschil dus wordt. En dat betekent logischerwijs dat je een ander zwaartepunt krijgt.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:18

Francis schreef:
Da's puur voor de 'Breyer' en andere modelpaardjes liefhebbers die zelf hun eigen optomingen maken enz. Daar zijn complete shows in, ik heb echt met stomme verbazing gekeken hoe ver dat strekt. Ieder z'n hobby zullen we maar zeggen.

Ahh ja natuurlijk bedankt ik zit zo met mn gedachtes in een bepaalde wishfull thinking dat iets anders ook bijna niet meer bestaat in mijn gedachtewereld! hahaha! Schaalmodelpaardjes ja dat zal ook bestaan! haha. Dank je wel Francis!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 12:33

bedouin schreef:
hahaha! Schaalmodelpaardjes ja dat zal ook bestaan! haha. Dank je wel Francis!

Ik moest ook al even kijken, is dat nu een ruitershop? Wat vreemd.. aaah 't is voor modelpaardjes :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:45

Ja joh, zoek maar es op Breyer... hele paardenshows hebben ze daar van, compleet met regelboeken en officiele judges enz. Niet alleen paardjes maar complete opstellingen met weides, stallen enz.... Echt 'modelbouw voor paardenliefhebbers' zeg maar en dat dan in wedstrijdvorm. En unieke stukken gaan soms voor flink geld over van eigenaar... Maar flink off-topic ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:11

Moragh schreef:
Over het algemeen is het zo dat een kleinere zit voor de ruiter op een kortere boom wordt gebouwd....

Alik schrijft dat de draagpanelen even lang zijn = verschuiving zwaartepunt.

Ook als de panelen wél langer/korter worden is er verschuiving want de voorzijde van het zadel ligt op dezelfde plek.

De geometrie is én het zadel zelf én het zadel t.o.v. het paard.

Om een zadel met een kleinere zit op kortere panelen met het zwaartepunt op dezelfde plek te houden, moet het de helft van het lengteverschil naar achter. Dat geeft vaak een probleem met de singelplek. Dus ligt het zadel op dezelfde afstand van het schouderblad = zwaartepunt verder naar voren.

Het resulterende verschil kan fórs zijn omdat het met een gewichtsverschil gepaard gaat; de zit is immers groter omdat de ruiter zwaarder is. Een grotere zit voor een klein zitvlak is ook een NoNo omdat de ruiter dan geen vast zitpunt heeft, geen goede ondersteunende zitting.
De vorm en afmetingen van het zadel moeten gewoon passen op het zitvlak en de rug.
De geometrie van het zadel zet de ruiter op de juiste manier op de gewenste plek op het paard voor de gewenste rijstijl.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:22

Kijk, HC kan het mooier vertellen dan ik, maar da's dus wat ik bedoelde... ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:39

Ik kwam trouwens nog een ander zadel tegen: http://www.sattelmacher.com/ en dan bij wanderreitsattels de Voyage (of eventueel de Evolution compact, lijkt me ook wel wat)... iemand die dit zadel of dit merk kent? Hoe flex is hun flex bijv.?Heb de site nog niet genoeg uitgeplozen maar misschien kent hier iemand dit zadel?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 18:19

Francis schreef:
Ik kwam trouwens nog een ander zadel tegen: http://www.sattelmacher.com/ en dan bij wanderreitsattels de Voyage (of eventueel de Evolution compact, lijkt me ook wel wat)... iemand die dit zadel of dit merk kent? Hoe flex is hun flex bijv.?Heb de site nog niet genoeg uitgeplozen maar misschien kent hier iemand dit zadel?

Ik heb eens min of meer onverwacht op een jeans 6 uur in een Evolution gereden, en daar kwam ik toch ongehavend weer uit :D (en het paard was ook ok ;) )
Op vlak van boom en zit zijn het wel gewoon Engelse types denk ik. Misschien weet iemand anders daar meer over..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:13

Oh ok, zover had ik dus nog niet gekeken gister avond. Zal later de site nog es wat beter lezen, ze zien er wel mooi en degelijk uit vind ik.
Maar net een mailtje van hipica dat 2e hands alta escuela toch niet verkocht is en dat moet een kortere zijn dacht ik, dus es zien of ze bij me lang kan komen om te passen.
Heb Ben net weer opgehaald (zit nog met druipende haren aan een bak koffie nu), zou eigenlijk twee weken blijven maar ik bedacht dat het handiger is om hem van't voorjaar pas in te laten rijden, ik kan nu in de winter zelf niks doen zo op de wei in't donker dus da's zonde van de tijd en't geld. Kan ik beter eerst vandewinter nog doorwerken aan benaderen e.d. en dan van't voorjaar 1 of 2 weken terug voor de volgende stap. Ik heb nu nog niet eens een zadel dus als het toch gelukt zou zijn in die twee weken tijd (wat ik betwijfel) dan had ik thuis sowieso niks gekund.
Nu dus wat fanatieker achter zadels aan en m'n Freeform maar weer op MP want er moet wel eerst wat binnen komen voor ik 't weer uit kan geven.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:25

Ik vind de Sommer een vrij `diepe` en gedwongen zit ogen, eerlijk gezegd.
Vraag me ook af of het zadel de ruiter op de juiste plek zet op de paardenrug. Ik begreep dat Sommers de ruiter te ver naar achteren op de paardenrug plaatst. Maar dat is van horen zeggen, zelf geen ervaring mee.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:25

Huertecilla schreef:
Moragh schreef:
Over het algemeen is het zo dat een kleinere zit voor de ruiter op een kortere boom wordt gebouwd....

Alik schrijft dat de draagpanelen even lang zijn = verschuiving zwaartepunt.

Ook als de panelen wél langer/korter worden is er verschuiving want de voorzijde van het zadel ligt op dezelfde plek.

De geometrie is én het zadel zelf én het zadel t.o.v. het paard.

Om een zadel met een kleinere zit op kortere panelen met het zwaartepunt op dezelfde plek te houden, moet het de helft van het lengteverschil naar achter. Dat geeft vaak een probleem met de singelplek. Dus ligt het zadel op dezelfde afstand van het schouderblad = zwaartepunt verder naar voren.

Het resulterende verschil kan fórs zijn omdat het met een gewichtsverschil gepaard gaat; de zit is immers groter omdat de ruiter zwaarder is. Een grotere zit voor een klein zitvlak is ook een NoNo omdat de ruiter dan geen vast zitpunt heeft, geen goede ondersteunende zitting.
De vorm en afmetingen van het zadel moeten gewoon passen op het zitvlak en de rug.
De geometrie van het zadel zet de ruiter op de juiste manier op de gewenste plek op het paard voor de gewenste rijstijl.

Ok, dus als ik het goed begrijp heeft de Omega dezelfde boom voor alle verschillende zitmaten?
Ik kan me voorstellen dat dta (zeker bij een vrouw) met de twist wat problemen op kan leveren...
Ik ga me er nog even in verdiepen, want voor mijn gevoel kloppen er aan aantal dingen in de redenering niet (tenminste... bij mijn voorwaarden voor een fatsoenlijk zadel niet... maar misschien vinden we dus wel bieden hetzelfde maar schrijven we het anders op... heb ik wel vaker last van)
Effe goed naar de Omaga's kijken hoe hun ophanging is...

Want dit:
Citaat:
zou bij een fatsoenlijke singel ophanging (v-systeem) bijzonder weinig moeten verschillen lijkt mij.

Citaat:
Helemaal mee eens!

Citaat:

Even wat dingen samengeraapt... Maar zoals ik het zie moet zadellengte, en dieptepunt van de ruiter bij elkaar passen...
Dus op zich haalt de zadellengte niet uit, als je maar juiste gewichtsverdeling, en dieptepunt ect hebt...

Dus daarvanuit geredeneert is het vreemd dat Omega maar 1 boomlengte zou hanteren (maar daar ga ik me dus nog effe in verdiepen...)

Nu moet ik ook weer zeggen dat veel paard-ruiter combinaties verre van een ideaalbeeld qua gewichtsverdeling en gewenste plek op de rug geven... Ik probeer dan als zadelpasser maar naar eer en geweten te handelen en de best mogelijke combinatie te maken....
Ik zie soms op stallen echt zulke idioote dingen (gelukkig heb ik klaten die in ieder geval al een heel stuk de goede kant op denken... al heb ik ook ruiters van 100+ kg die op een rug van 40 cm willen zitten...)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 00:50

Moragh schreef:
Nu moet ik ook weer zeggen dat veel paard-ruiter combinaties verre van een ideaalbeeld qua gewichtsverdeling en gewenste plek op de rug geven... Ik probeer dan als zadelpasser maar naar eer en geweten te handelen en de best mogelijke combinatie te maken....
Ik zie soms op stallen echt zulke idioote dingen (gelukkig heb ik klaten die in ieder geval al een heel stuk de goede kant op denken... al heb ik ook ruiters van 100+ kg die op een rug van 40 cm willen zitten...)

Dat zal best wel moeilijke situaties opleveren. Het is natuurlijk nooit alleen een goed zadel kiezen waar beiden in passen. Het moet in beweging ook nog allemaal kloppen.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:20

In aanvulling op mijn eerdere posts over de lengte van het Omegazadel heb ik een stukje van hun site (hoe is jullie Duits?) gekopieerd:

Für welchen Reitertyp?
Durch die "getrennte" Konstruktion, Sattelbaum für das Pferd auf der einen Seite und Sitz für den Reiter auf der buchstäblich anderen Seite ist es uns jetzt möglich, auch schwierigste Fälle anatomisch richtig zu lösen:

z.B. eine 60kg schwere Reiterin auf einem 1,78cm grossen Hannoveraner mit langem und empfindlichem Rücken. Der passende Baum wird in seiner maximalen Länge bereit gestellt und ein 16" Sitz montiert. Somit hat die Reiterin einen optimalen Sitz und das Pferd trotzdem einen verhältnismäßig langen Sattel mit großer Auflagefläche. Ganz nebenbei wurde das jahrelang vorhandene "Kipproblem" nach hinten, verursacht durch einen zwar der Reiterin passenden, dem Pferd jedoch viel zu kurzen Sattel, gelöst.

Die Sitzgrössen der “O-M-E-G-A” Sättel mit “Anatomic” Sattel-baum sind: 16", 16,5", 17", 17,5", 18", 18,5", 19". Diese Sitzgrössen sind nahezu unabhängig von der eigentlichen Sattellänge, bzw. -größe wählbar.

Durch die getrennte Konstruktion können eine Vielzahl von Problemen
anatomisch richtig gelöst werden.

Der “Anatomic” Sattelbaum besteht aus einem passgenauem Baum für das Pferd, sowie einem unabhängig vom Baum zu wählenden Sitz für den Reiter.

Zoals ik het lees komt het erop neer dat er gekozen kan worden voor een passende boomlengte bij het paard in combinatie met een passende zitgrootte voor de ruiter. Het is dus niet zo dat er maar 1 boommaat is er wordt per situatie gekeken naar meest de ideale situatie. Dat is wat ik bedoelde met dat een boom niet recht evenredig kleiner wordt naarmate de zit ook kleiner wordt. (Het is idd best moeilijk om duidelijk en helder op de schrijven wat je bedoelt :D )