Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:20

een dekje een halve cm dik?ja anky's misschien

mensen die denken dat het zo weinig verschil maakt moeten het zelf weten.

imo heeft het paard er geen voordeel aan,maar de ruiter omdat die het mooi vind.
ik vind het ook mooi,maar koop dan een halfpad

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:53

Ziezo_X schreef:
Mijn bontje is inderdaad van lamswol gemaakt en ook is bij de ruggegraat het wol weggeschoren.
Al heb ik hem wel tussen het dekje en het zadel liggen =p. Maar veel kwaad kan het dus niet? Als het als schokdemper dient voor de rug van mijn paard (en uiteraard niet voor mijn kont) heeft het paard er voordeel aan toch?

Ik herhaal:
Verder, om goed te werken, moet het bont rechtstreek op de rug gelegd worden. En daar wringt dus sowieso bij 90% van de bontgebruikers het schoentje...

Maar veel kwaad kan het dus niet? Net zoals het weinig kwaad kan dat jij je elke dag in een net te kleine rok of broek zou wringen. Het knelt een beetje, en bukken gaat wat moeilijk, maar je hebt het wel lekker warm en je kan wel zeggen dat je maat 34 aan hebt! ;)

Ik weet dat het er moeilijk ingaat, want het heeft je geld gekost en het staat zo leuk, maar MET bontje op een dekje onder een goed passend zadel rijden is onzin. Het werkt niet goed en zorgt er alleen voor dat je verder van je paard afzit. Waarom besteden zadelmakerijen zoveel aandacht aan pasvormen ed? Omdat je je paard goed zou voelen zonder het te hinderen.
Ik verkoop die dingen en heb er zelf geen, wel een sjabrak met lamswol aan, van Mattes wat een eersteklas merk is. Maar dan moet ik de Anky dus in de kast laten. Voor mijn pony heb ik dat echter graag over.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:22

Vandaag is zadelmaker bij ons geweest, & die zei dat het verschild per paard of een bontje slecht is.
Voor mijn pony is het juist wel goed, (vroeger op een manege gestaan, hele rug gevlekt van de drukplekjes) & heeft dus niet zoveel vlees op dr rug, & is het juist wel goed om een bontje onder het zadel te doen, mits je hem goed in de kamer trekt (ik heb dan ook een bontje waar de ruggegraat geen bont zit.)
Dus of een bontje goed of slecht is ligt maar net aan het paard. :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:07

tja als je perse een bontje onder je zadel moet,dan neem ik aan dat het zadel met het bontje op je paard aangepast word?

en het bontje heeft pas zin als het direct op de rug ligt.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:08

Ik rij wel met met bontje. Niet voor de mode. Ze loopt zonder en met bontje goed. Maar ik heb het idee dat het toch wat zachter is voor de rug. Maar misschien zit ik helemaal mis.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:12

En zo heb ik hem dus liggen foxy80. Eerst het bontje dan een dun dekje en dan pas het zadel. Heb ook even een paar schoftbeschermers voor Wytske haar tuig besteld. Ze heeft zoals ik al eerder heb verteld een blessure aan haar rug gehad. En om die dunne huid te beschermen gooi ik het bontje erop. Op wedstrijden zie veel mensen kijken hoe ik het erop heb. Maar daar heb ik 'piep' aan. Hier heeft zij voordeel bij en daar gaat het mij om.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:14

jij doet het tenminste op de juiste manier,direct op de rug. op zich hoef je geeneens een dekje over het bontje te leggen.

Tamor07,in principe is het fijnste voor de rug een goed passend zadel,maar als het om wat voor reden dan echt nodig is,dan lijkt het me fijn voor je paard als het zadel met bontje word aangepast.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:15

Dat vroeg ik me ook al af. Vroeger zag je nooit iemand met een bontje rijden en nu ineens bijna iedereen.
Ik gebruik wel een bontsingeltje omdat de longeersingel wat schuur achter zijn voorbeen, maar voor onder het zadel zou ik geen bontje gebruiken. Ik zou eerder voor een gelpad kiezen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:17

Ik griezelde er eerst ook van damian23. Maar na wat er afgelopen winter met haar is gebeurt moet ik er toch aan geloven. Mijn andere merrie rijd ik gewoon zonder bontje.

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:19

Mijn draver heeft er altijd een bontje onder.
Het zadel ligt verder goed op hem maar hij heeft een erg hoge schoft en
met bontje ligt het zadel toch net iets fijner.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:21

foxy80 schreef:
Ziezo_X schreef:
Mijn bontje is inderdaad van lamswol gemaakt en ook is bij de ruggegraat het wol weggeschoren.
Al heb ik hem wel tussen het dekje en het zadel liggen =p. Maar veel kwaad kan het dus niet? Als het als schokdemper dient voor de rug van mijn paard (en uiteraard niet voor mijn kont) heeft het paard er voordeel aan toch?

Ik herhaal:
Verder, om goed te werken, moet het bont rechtstreek op de rug gelegd worden. En daar wringt dus sowieso bij 90% van de bontgebruikers het schoentje...

Maar veel kwaad kan het dus niet? Net zoals het weinig kwaad kan dat jij je elke dag in een net te kleine rok of broek zou wringen. Het knelt een beetje, en bukken gaat wat moeilijk, maar je hebt het wel lekker warm en je kan wel zeggen dat je maat 34 aan hebt! ;)

Ik weet dat het er moeilijk ingaat, want het heeft je geld gekost en het staat zo leuk, maar MET bontje op een dekje onder een goed passend zadel rijden is onzin. Het werkt niet goed en zorgt er alleen voor dat je verder van je paard afzit. Waarom besteden zadelmakerijen zoveel aandacht aan pasvormen ed? Omdat je je paard goed zou voelen zonder het te hinderen.
Ik verkoop die dingen en heb er zelf geen, wel een sjabrak met lamswol aan, van Mattes wat een eersteklas merk is. Maar dan moet ik de Anky dus in de kast laten. Voor mijn pony heb ik dat echter graag over.

Oke ik ben overtuigt :Y) bontje mag in de kast!

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:22

Tamor07 schreef:
Ik rij wel met met bontje. Niet voor de mode. Ze loopt zonder en met bontje goed. Maar ik heb het idee dat het toch wat zachter is voor de rug. Maar misschien zit ik helemaal mis.

hihi dacht ik ook, moet je dat verhaaltje een pagina terug maar even lezen ;)

wishmypride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:23

Ik heb er een gelpad onder met aan de zijkanten bont.
als ik dat niet heb vind ik het zadel wat ruim bij de schoft,
en met het bontje/gelpad past hij precies.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:25

zou het niet fijner voor je paard zijn om het zadel gewoon goed passend te laten maken?voor tijdelijk gebruik prima,maar toch niet continu?

Sky_Sam_Floo,als je zadel met bontje fijner ligt,is het wellicht een idee om eens een zadelmaker te laten kijken.
want het hoort gewoon fijn te liggen zonder.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:27

FriesWytske, ik griezel er niet van hoor... ik ben er alleen niet mee bekend aangezien ik 10 jaar uit de paardensport was en toen reed bijna niemand met bontjes, maar mijn jonge paard loopt nu onder zijn longeersingel met een bontje ivm scheurplekken (zijn huidje was echt stuk). Maar voor onder het zadel ben ik nog steeds gelpad-fan....

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:19

Snoevie schreef:
Sky_Sam_Floo,als je zadel met bontje fijner ligt,is het wellicht een idee om eens een zadelmaker te laten kijken.

Ik heb al zoveel geprobeerd.
Ik heb er ook een tijdje een soort van antislip dekje onder gehad maar daardoor
kreeg hij juist drukplekken.
En toen heb ik met bontje geprobeerd en dit ligt eigenlijk nog het beste!
En hij heeft geen last meer van drukplekken.

Een zadel op maat laten maken daar heb ik op het moment echt geen geld voor.

S5brosens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:27

wij gebruiken het niet

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:43

Ik gebruik geen bontje

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:51

Sky_Sam_Floo schreef:
Snoevie schreef:

Als je weet dat het zadel niet past en je hebt geen geld om een zadelmaker te laten komen, rijd je gewoon niet.
Welzijn van je paard gaat toch voor jou plezier?!

Lotte__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:08

Als je een goed passend zadel hebt is een bontje alleen maar slecht,
het werd door mijn zadelmaker helemaal afgeraden.
Maar als het zadel niet goed past is het volgens mij wel goed om een bontje te gebruiken.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:16

wishmypride wat voor onderlegger is dat? O:)

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:17

Je hebt ze ook zeker voor de sier hoor!, niet enkel voor een niet passend zadel, en een niet wetend mens.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:21

Sky_Sam_Floo je hoeft ook geen duur op maat gemaakt zadel,maar wellicht kan je zadelmaker gewoon iets aanpassen aan je zadel waardoor het wel fijn ligt.

en een bezoek van de zadelmaker is ook niet zo duur.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:22

mijn zadelmaakster vult je zadel super goed op naar de rug van je paard voor al 80 eurie!

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:23

x_Marr schreef:
Sky_Sam_Floo schreef:

Als je weet dat het zadel niet past en je hebt geen geld om een zadelmaker te laten komen, rijd je gewoon niet.
Welzijn van je paard gaat toch voor jou plezier?!
'

Dat weet ik, mijn paard gaat zeker voor alles.
Ik rijd hem zelf niet meer maar de verzorgster rijdt weinig en Macho loopt verder gewoon
harstikke goed onder dit zadel.
Ik heb al vaker mensen er na laten kijken en met bontje ligt hij toch echt net iets beter.
Het zadel past verder goed maar doordat hij een hoge schoft heeft en het zadel daardoor van achteren
wel is iets wil opwippen is een bontje voor hem idealer en vult net die opwip plek op.