[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:01

Ja maar....:

Wubwub schreef:
**KNIP**

Het is inderdaad niet gek dat een (boomloos) zadel wat los komt van de rug zonder ruiter... maar (en door de pad lijkt het mee te vallen) hij komt behoorlijk los van de rug. Echt van 2 vingers tot helemaal achteraan bijna een hele hand. Dat gaat hij natuurlijk ook doen als je straks gaat lichtrijden en dat vind ik verre van ideaal. :n

Dan krijg je alsnog een heel gestuiter? Of ben ik nou zo gek?

darkadia

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:05

2 vingers zou ik me idd niet druk om maken... Hele hand lijkt mij ook wat veel... Maar denk wel dat je t met spelen met kussens misschien beter kan krijgen (miss niet voor smaller, maar achter wel iets breder bijvoorbeeld? Lastig inschatten hoor van achter pc, maar zijn maar ideetjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:08

Nee idd Darkadia, dat vind ik dus ook. Ik ga nog eens puzzelen met de kussens en ring van de singel wat naar achter schuiven donderdag. Morgen ff een rust dagje voor hem. :j

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:16

Helaas heb ik na een aantal dagen mijn leen-ghost weer terug moeten sturen. Het was het toch niet voor beiden. Ik had het gevoel alsof ik (te)veel ruimte en mijn pony vond de ''ribbels'' in de pad niet fijn en liep op de ''handrem''. Nu verder kijken naar iets anders. |(

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:19

Je kunt ook een ander pad gebruiken?

In hoeverre is het trouwens mogelijk om een barefoot pad onder een ghost te hebben? Dan heb ik het over de roma (piccolo) met een barefoot pad *(zou bijv. de london pad daaronder passen?)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:22

Geen enkel probleem om er een Barefoot pad onder te doen - de Ghost pads hoeven niet persee gebruikt te worden, maar kunnen ook in wol geleverd worden

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:41

Mayflower_ schreef:
Helaas heb ik na een aantal dagen mijn leen-ghost weer terug moeten sturen. Het was het toch niet voor beiden. Ik had het gevoel alsof ik (te)veel ruimte en mijn pony vond de ''ribbels'' in de pad niet fijn en liep op de ''handrem''. Nu verder kijken naar iets anders. |(

Een van de weinige die op de handrem gaat lopen met een ghost, maar gelukkig zijn er veel verschillen in paard, zadel, ruiter combinatie.

En zadels genoeg om een juiste te vinden, al is de weg soms heel erg lang :o

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:51

jomaro schreef:
Mayflower_ schreef:

Een van de weinige die op de handrem gaat lopen met een ghost, maar gelukkig zijn er veel verschillen in paard, zadel, ruiter combinatie.

En zadels genoeg om een juiste te vinden, al is de weg soms heel erg lang :o

Ik ben blij dat ze aangaf dat iets/ het zadel haar niet lekker zat. :) Ik denk dat het een combinatie was van ik, die niet lekker in het zadel kon zitten en een onstabiele zit kreeg. :)

Toen ik de wintec er weer op had gelegd en mee gereden had was er niks (meer) aan de hand.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:23

Ja, een onstabiele ruiter maakt een zooitje van elke rit - boom- of niet. Het is ook een kwestie van wennen - toen ik mijn eerste boomloze zadel had, heb ik opnieuw moeten leren rijden en heb me wel 3 weken lang een beginneling gevoeld ^)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:05

darkadia schreef:
Ritje gedaan met de Barefoot Notting Hill. Stuk breder dan Arizona, maar wat een fijn zadel vond ik dat! Totaal geen balans verlies ondanks scheve en onbekende pony, en kunnen testen in stap, draf en galop! Met dank aan Kitty :)

Amigo is gewoon de ideale testpowny :D
Fijn dat de Notting Hill goed bevallen is, ik vond het een gezellig ritje :)

Atmayjoti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:10

Hooii,
Ik vroeg me af of iemand misschien ervaring heeft met de zadeltassen van Barefoot?

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... Nylon.html
Iemand ervaring met de voortassen? Zitten deze niet tegen je been aan? of zitten ze knel onder de pommel waardoor het paard er wat van merkt?

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... Trail.html
Ik heb het idee dat de zadeltas voor achter het zadel, nogal 'ver' op de rug van het paard komt te liggen. Zowat op z'n kont zegmaar, wat me niet heel comfi lijkt? En sowieso, kan je überhaupt wel lange ritten maken met een volle zadeltas? Aangezien hij op de lendenen van het paard ligt..

Ik hoor graag jullie ervaringen en/of eventuele tips :)

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:32

Kwetal schreef:
Ja, een onstabiele ruiter maakt een zooitje van elke rit - boom- of niet. Het is ook een kwestie van wennen - toen ik mijn eerste boomloze zadel had, heb ik opnieuw moeten leren rijden en heb me wel 3 weken lang een beginneling gevoeld ^)

En voor mij was de eerste ronde op de Ghost echt 'thuis komen'. Ik riep heel enthousiast dit is net als zonder zadel maar dan met zadel!

Maar eerst een jaar Barefoot gereden en daar paard zoveel mee verbeterd al!

Maar vriendinnen die niet vaak zonder zadel rijden vinden het wel erg wennen. Als ik nu op een boomzadel rijd (sowieso dan op een vreemd paard) voelt het een beetje als rijden op een plank :+.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:40

Hoi, ik heb al veel ernaar gezocht, maar kan geen goed antwoord vinden:

Wie van jullie heeft ervaring met de Ride On pad (plus schaap)? Ik twijfel tussen de gewone met een pad eronder voor rugvrijheid en druk verdeling, of de physio versie. Wat zou beter zijn? Wordt bbp plus pad niet te dik? Of zou het Fellsattel een betere keus zijn dan? Wat is precies het verschil tussen Fs en de physio?

Vast bedankt!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:48

Fellsattel en physio van Barefoot is volgens mij vooral t model verschil, en natuurlijk dat de fs al schaap is aan de bovenzijde. Ik vind het grote nadeel aan de BF barebackpads dat de onderzijde van Sympanova is, en daarom begin ik er sowieso niet aan. Wat betreft een pad eronder, dat kan prima, deed ik ook met mijn oude barebackpad, alleen close-contact gevoel wordt ietsje minder.

@Mayflower_ had je de gewone Ghost of een piccolo versie? Want dat kan ook nog schelen. Ik heb zelf op een gewone gezeten (zonder paard helaas), maar had een ruime hand over achter mijn zitvlak, en ik zit graag wat 'opgesloten' dus vond dit ook totaal niet fijn. Wat betreft de ribbels, mogelijk reageerde je paard op de sympanova en was het met een andere pad al veel beter geweest?

@Kitty_ Vond t ook gezellig, en ja Amigo is n schatje haha en ondanks zijn scheefheid bleef ik toch in balans op de Barefoot ;) Bedacht me achteraf dat we even een foto/filmpje hadden moeten maken :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:18

Ik denk dat sowieso een andere pad al een heel stuk had gescheeld :j

Fellsattel is meer 1 geheel en toch wat anders qua model.
De Sympanova daar ben ik ook niet zo'n voorstander van, scheelt dat het de wat zachtere variant van de Sympanova is (zoals onder de HAF pads zitten) en je daar bij gemiddeld BBP gebruik niet zo snel problemen hoeft te verwachten.

Maar kan me voorstellen dat mensen er toch liever een pad onder leggen, zeker als je er echt flinke ritten mee wilt maken :j

Het is denk ik op zich geen slechte keuze van Barefoot... nu zit het Sympanova er onder en mensen die graag anti-slip werking willen zijn daar erg blij mee :) Mensen die het niet willen kunnen er een dekje onder doen.

Andersom wordt het wat lastiger, met een los dekje eronder krijg je niet snel goede anti-slip :P

Nou de prijzen van het FUR zadel zijn bekend....jammer genoeg wordt hij toch een stuk duurder dan gehoopt, de slechte Euro-Dollar koersen gooien roet in het eten, sowieso stijgen de prijzen van materialen-leveranciers en het schaap is hartstikke duur.... bzin van Barefoot geeft de Grieken de schuld :P

niwarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:35

Ja en wat gaat het dan kosten
8)7 voor de Grieken.... :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:38

De versie met fork wordt 989 euro, en die met pommel wordt 959 euro....ter vergelijking, de Arizona Nut is 969 euro.

niwarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:41

En weten ze ook al wanneer hij in leverbaar gaat zijn of getest kan worden??????????? *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:49

Nouja, ze zijn nu net goedgekeurd voor productie dus ze zijn op de productieplanning ingepland...en komen dus achteraan op de lijst die altijd een maand of 3 vooruit gepland wordt.

Ik weet niet hoeveel ze er zelf gaan maken, ik heb in ieder geval 5 stuks gereserveerd die ze sowieso voor mij gaan maken en die ik dan over een maand of 3 hoop te ontvangen (hoewel ik natuurlijk duim dat ze inlopen op de planning en het eerder wordt :j ).

Voor mij wordt gemaakt:

- 2x bruin maat 1 met knop
- 1x bruin maat 2 met knop
- 1x zwart maat 1 met knop
- 1x zwart maat 1 zonder knop

Grote kans dat als deze gereserveerd zijn (of iemand wil net een andere), ik weer opnieuw met een levertijd van 3 maanden moet bestellen.

niwarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:57

Jéééé 1x zwart maat 1 met knop , hè ik ben ongeduldig. Heb een nieuw paardje zonder passend zadel en wil natuurlijk heel graag rijden en lekker genieten met mijn mannetje. Ik hoop dat ze de productie naar voren schuiven lijkt me echt een heerlijk zadel.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:57

darkadia schreef:
Fellsattel en physio van Barefoot is volgens mij vooral t model verschil, en natuurlijk dat de fs al schaap is aan de bovenzijde. Ik vind het grote nadeel aan de BF barebackpads dat de onderzijde van Sympanova is, en daarom begin ik er sowieso niet aan. Wat betreft een pad eronder, dat kan prima, deed ik ook met mijn oude barebackpad, alleen close-contact gevoel wordt ietsje minder.

@Mayflower_ had je de gewone Ghost of een piccolo versie? Want dat kan ook nog schelen. Ik heb zelf op een gewone gezeten (zonder paard helaas), maar had een ruime hand over achter mijn zitvlak, en ik zit graag wat 'opgesloten' dus vond dit ook totaal niet fijn. Wat betreft de ribbels, mogelijk reageerde je paard op de sympanova en was het met een andere pad al veel beter geweest?

@Kitty_ Vond t ook gezellig, en ja Amigo is n schatje haha en ondanks zijn scheefheid bleef ik toch in balans op de Barefoot ;) Bedacht me achteraf dat we even een foto/filmpje hadden moeten maken :+

Ik had de gewone Ghost. Misschien lag het inderdaad daar wel aan. Er zat nog zo'n 10 cm achter mij qua ruimte. Ik miste inderdaad dat ''opgesloten'' gevoel! Ik heb geen andere pad geprobeerd. Kan inderdaad wel zijn dat ze daarop anders reageerde. :)

dierfysio schreef:
Hoi, ik heb al veel ernaar gezocht, maar kan geen goed antwoord vinden:

Wie van jullie heeft ervaring met de Ride On pad (plus schaap)? Ik twijfel tussen de gewone met een pad eronder voor rugvrijheid en druk verdeling, of de physio versie. Wat zou beter zijn? Wordt bbp plus pad niet te dik? Of zou het Fellsattel een betere keus zijn dan? Wat is precies het verschil tussen Fs en de physio?

Vast bedankt!

Ik heb ervaring met de Fellsattel en ik kan je vertellen: zéér fijn!! <3

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:45

Een tijd geleden heb ik een aantal reacties gepost met wat foto's ook. Ik kreeg het gevoel dat ik door mijn zadel-pad combinatie voorover geduwd werd, vooral in draf. Inlages veranderd, andere pad gebruikt, hielp allemaal niet genoeg. Uiteindelijk kwam ik erachter dat het door de seatsaver kwam. Na anderhalf jaar redelijk intensief gebruik is het ding nog steeds erg stug, vooral de achterkant die tegen/op de cantle ligt. Daardoor werd ik voorover geduwd. Dus aan de knutsel gegaan. Dit is het geworden. Het verdient geen schoonheidsprijs, maar het zit heerlijk! De lichtbruine flappen zijn gevoerd met een dubbele laag scheerwol. In de donkerbruine "bovenkant" zit een laag foam, uitgeknipt uit een slaapmatje. Het zit veel vrijer en toch lekker zacht en schokdempend door de "inlage" in de bovenkant. En de zit is daardoor ook iets smaller geworden.

Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:50

dat heb je zelf gemaakt? :oo

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:02

Ja. Ik maak en verkoop hobbymatig laptophoezen en tassen van leer. Oude leren banken van Marktplaats halen, stuk snijden en knutselen maar. Dus ik dacht: dit moet ook wel lukken. Heeft wel wat gevloek en getier gekost, maar uiteindelijk is hij best netjes geworden :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:07

Leuk Tjaakje!! Knap hoor, ik kan amper een knoop aanzetten -O-