[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:15

viola schreef:
Maar om mij misschien een beetje op weg te helpen. Wie heeft er ervaring met zowel de barefoot Arizona als Cheyenne in dezelfde maat? Hoe is het te vergelijken kwa zit voor de ruiter? De Cheyenne zal waarschijnlijk wat breder zitten, maar hoe vallen ze kwa lengte van de zitting?

Misschien ben ik een beetje spuit elf nu, maar ik wil hier toch nog even op reageren :o Ik heb de Cheyenne en Arizona in maat 1 (gehad), de Cheyenne heb ik net verkocht. De Arizona vond ik inderdaad ook ruimer vallen, de Cheyenne was eigenlijk te krap, ik kwam met lichtrijden half op de cantle terecht. Ik vond de stijgbeugelophanging ook wat naar zitten, ik had nog wel de eerste versie dus geen verplaatsbare ophanging en geen VPS. Het zal inmiddels dus wel anders zijn :j Of het breder zit laat ik me maar niet over uit, aangezien de Cheyenne geen VPS had en de Arizona wel, ik denk dat dat een beetje appels met peren vergelijken is.

Ik wilde gisteren foto's maken van de toren-Arizona en toen was de batterij van mijn camera leeg... Zucht. Maar ik heb een test gedaan, ik kan bijna 3 halstertouwen tegelijk onder het zadel door trekken, aan ruggengraatvrijheid geen gebrek :))

Buitenzinnig

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:25

Kwetal heeft al geantwoord, thnx :)
Viola, echt balen zeg, dat de verzekering niets uitkeert!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:33

Daarom, spuit elf haha :P

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:37

Oh, ik had het over de Caracas l hahaa ;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:49

Oh laat maar, niks gezegd dan, ik ben nog niet wakker :o :') Wist wel dat er iemand had gereageerd op het Cheyenne-Arizona vraagstuk maar wist niet meer wie :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:54

Wat raar dat je verzekering niets voor je kan doen, Viola, waarom is dat dan ?

En hoe groot is de pony waarvoor je mentuig nodig hebt ?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:46

Geeft niet Kirsha, maakt alleen maar nog duidelijker dat een Cheyenne maat 0 het niet gaat worden.

Ponybeest is 1,32. Vandaar ook dat ik een klein zadel moet hebben. Hij paste het ideal tuig maat pony precies goed, een beetje op de ruimste gaatjes.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:50

Dan kan ik je helaas niet helpen, het grootste dat ik heb liggen is van een welshje van 1.15 m -O-

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:06

Pmarena of iemand anders die het misschien weet, is de bruine drytex Stella van hetzelfde materiaal gemaakt als de zwarte drytex met paardenhoofdje en steentjes? Het is 2 jaar geleden dat ik op een zwarte heb gereden, maar die vond ik toen erg glad. Gisteren mocht ik een bruine uitproberen en die vond ik juist niet glad :D Op de foto's lijkt de bruine ook wat minder glad/glimmend. Klopt dat?

Ik ben op zoek naar een maat 1 Stella, maar weet nog niet of ik voor de zwarte kan gaan of naar de bruine-spelt-in-de-hooiberg moet zoeken :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:28

Even update! Ik heb nu een Trekker Classic maar ik heb nog steeds het probleem dat ik tegen de voorboog aan kom nu Jippe afgevallen is en de pommel dus krapper mocht. Ik wil daarom heel graag een Hidalgo gaan proberen om te kijken hoe dat bevalt. MAAR... ik heb mezelf EN Jippe beloofd dat ik dan eerst flink moet afvallen. Want het kan ook met mijn gewicht te maken hebben dat ik ertegen aan kom.

Ik woog op 1-1-2014 namelijk 88 kilo. Ik ben slechts 159 cm dus ik zat vet in het rode obestias gebied.
Om uit het rood in oranje te komen, wat dus al een hele verbetering is, moet ik 75,8 wegen. Dat is dus 12,2 kilo eraf. En dan mag ik gaan proefrijden op een Hidalgo van mezelf :# om dat te vergelijken met een Hidalgo.

Ik ben nu ruim een kwart kwijt! Namelijk 3,5 kilo en weeg nu dus 84,5!
Nog 8,7 te gaan en ik mag Soeske mailen voor een afspraak :D

Daarna ga ik kijken wat een gezond streefgewicht voor mij is. Volgens de boekjes is dat 63,3 (dus dan moet er daarna nog 12,5 af) maar of dat werkbaar is voor mij als 40-jarige moet ik dan bekijken. Dus dan ga ik bij de huisarts langs. Als bonus voor het behalen van mijn nieuwe streefgewicht zal dan een Zwart-Rode Hidalgo :~ in beeld komen... Zal dus nog even duren maar ik ben op de goede weg!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:36

Dat kan ik zo niet zeggen, ligt maar net aan het betreffende zadel want er zijn verschillende soorten kunstleder voor verschillende Stella zadels gebruikt :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:37

Dat is wel een heel leuk doel om af te vallen, Zilfstar :D

Dat het ook nog beter is voor je gezondheid is een fijne bijkomstigheid ;)

Veel succes *\o/*

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:42

Zilfstar ik rij zelf met de trekker pro endurance en zou toch wel heel raar gaan moeten rijden om tegen die pommel aan te komen.

Ik ben ook een dikke 40- jarige ;) Met wel iets minder kilo's maar een geweldig streven en doel heb je voor 2014 :j

We verwachten dan ook wel regelmatig een update van je, of zou dat ook niet mogen van de mods??
Zitten we dan alsnog met groene balken :(

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:38

We zijn toch een HK topic geworden ? Zou dat dan niet mogen ?

Geweldig streefdoel Zilfstar ! En oeh een zwart-rode Hidalgo, mag ik dan even jaloers wezen ? :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:14

Het is vooral als Jippe lang en laag wil gaan in de draf. Met doorzitten geen probleem, maar met lichtrijden trekt ie me dan iets naar voren en dan kom ik in het sta moment met mijn schaambeen tegen de boog. Nou ja, instructrice is ook weer terug van haar tour door Afrika, dus miss kan die ook eens meekijken hoe het komt.

Zal af en toe een update geven :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:47

Zilfstar, dan kom je dus best ver uit het zadel met lichtrijden :o

En een tipje om af te vallen: laat al het brood, pasta, koekjes etc. achterwege (dus alles waar tarwe en/of ander graan in zit) Vet is niet erg, kant en klare sausjes wel. Dus groente, fruit, noten...eventueel iets waar geen gluten inzitten (er bestaat spaghetti van spelt en glutenvrij is er ook) moet je eens opletten in welk tempo de kilo's er vanaf vliegen. prettige bijkomstigheid is dat je je minder opgeblazen voelt en meer energie hebt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:56

pmarena schreef:
Dat kan ik zo niet zeggen, ligt maar net aan het betreffende zadel want er zijn verschillende soorten kunstleder voor verschillende Stella zadels gebruikt :)

Oh dan wordt het nog lastiger zoeken :') Ik vond het materiaal van de bruine Stella perfect. Niet te stroef en zeker niet te glad! Zijn er evt. ook Cheyennes daarvan gemaakt? Of hebben die ook verschillende kunstleer?

Op de foto zie je het kunstleer van de bruine Stella, beetje "ruw" niet glanzend maar fijn:

Afbeelding

-sorry voor het inbreken in het topic...wel lees ik al vanaf het hele begin mee..ben al een jaar of 4 op zoek naar hét boomloze zadel :) -

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:07

De beste info die ik kan geven is deze foto: links zie je een detailfoto van een lederen Cheyenne en rechts van een een DryTex Cheyenne.

Het kunstleder met de "vlekjes" dat is het DryTex waar de Cheyenne DryTex zadels van gemaakt zijn: Afbeelding

De Bellis en Lily zadeltjes zijn echter van iets ander materiaal gemaakt, dat er wat rubberiger uitziet: egaal zonder deze vlekjes.

En daar zijn dus ook veel Stella zadels van gemaakt. Vandaar de verschillen :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:18

Dank je wel voor je uitleg. Heb even de Stella van marktplaats bekeken en die is inderdaad meer gladder. Nu zag ik net een bruine Cheyenne te koop, maar daar is geen close up van. Maar hij glimt iig niet. Helaas geen Stella, maar wel ook goedkoper dus denk toch dat ik hem ga kopen *\o/* Ik heb lang gedacht dat maat 1 te groot is voor mijn pony, maar volgens mij kan het wel, toch?

Afbeelding

(zadel moet wel iets meer naar achteren gelegd nog (en mijn vest zit opgebold))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:35

Ik zie in die maat Barefoot echt heel weinig risico op problemen op die pony hoor :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:08

Kwetal schreef:
Zilfstar, dan kom je dus best ver uit het zadel met lichtrijden :o

En een tipje om af te vallen: laat al het brood, pasta, koekjes etc. achterwege (dus alles waar tarwe en/of ander graan in zit) Vet is niet erg, kant en klare sausjes wel. Dus groente, fruit, noten...eventueel iets waar geen gluten inzitten (er bestaat spaghetti van spelt en glutenvrij is er ook) moet je eens opletten in welk tempo de kilo's er vanaf vliegen. prettige bijkomstigheid is dat je je minder opgeblazen voelt en meer energie hebt.

Nou daarom dat ik met instr wil kijken. Op zich kom ik voor mijn idee niet zo hoog eruit en stoot ik me aan dat dwarsstuk waarmee je de pommel opdraait. Maar eens even iemand mee laten kijken. :o het is ook dat ik eraan moet wennen dat Jippe met de achterhand ondertreed en me meer gaat dragen van achter en de kracht echt van achter komt. Zodat ik uit balans wordt gegooid. Ik moet wrs wennen aan een andere manier van lopen/dragen door Jippe. Met de Iberica heb ik weinig (geen dus) last. Maar ja: dat is zonder beugels dus geen lichtrijden en dat gaat prima.

Ik kook sowieso alles vers, krijg last van kant en klaar spul. Volg nu een boek (van jij valt af.nl) en het zit hem bij mij vooral in: kleinere porties vooral van avondeten, minder snoepen en snaaien vooral in de avonduren en wat meer bewegen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:14

Succes hoor, Zilfstar! Ik vind het een hartstikke mooi doel met een hele goede beloning.

Ik ben net terug van een tochtje op het rendier en mijn pony :P het zat heerlijk als barebackpad!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:13

Afbeelding

Hier een tekker pro zadel en dan zou je inderdaad wel heel erg ver naar voren moeten komen om tegen die pommel aan te komen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:17

Een afgelopen vrijdag met de barefoot Cheyenne.
Afbeelding
En gisteren maar toch weer even pommels aan het passen geweest en tot de conclusie gekomen dat de M pommel nu wel past en gelijk maar gewisseld.

Pmarena dit zijn trouwens de kleuren pads die ik heb om te gebruiken. Heb ook nog blankets, maar dat is turkoois en knaloranje. :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zit nog steeds te twijfelen betreffende kleuren. :o
Laatst bijgewerkt door Marcella op 02-02-14 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:41

Zilfstar schreef:
Ik kook sowieso alles vers, krijg last van kant en klaar spul. Volg nu een boek (van jij valt af.nl) en het zit hem bij mij vooral in: kleinere porties vooral van avondeten, minder snoepen en snaaien vooral in de avonduren en wat meer bewegen.

Toch nog even over het lichtrijden... Soeske/de nieuwe BuitenZinnig kan je ook helpen (ze is CR instructrice) Ik denk dat je lijn hiel/heup/schouder niet helemaal in orde is en... Friezen bewegen nogal krachtig, dan is het lastiger om het "klein" te houden.

Dat boek ken ik niet, maar zelf ben ik gestopt met brood en aanverwante omdat ik er gewoon last van kreeg en ben nu kilo's kwijt (dat was niet echt de bedoeling -O- ) ik hoor en zie dat ook bij andere mensen die dat niet meer eten.
Wat ook helpt is kleiner bestek gebruiken bij je kleinere maaltijden (met stokjes eten? *D ) dan eet je langzamer en lijkt het meer... dus de menselijke variant van de slowfeeder :D