[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:59

De kussens bij de Ghost zijn zeker wel nuttig, ik zou ze er niet onderuit halen. Ook mede voor de druk verdeling.
De pad met inlagen zijn voor extra druk verdeling.
De kussens houden de ruggengraat ook vrij, zonder kussens en alleen een pad gebeurd dit minder.
De kussens zorgen er ook voor dat je smaller zit. Daarnaast kun je ze naar wens verplaatsen, wat een groot voordeel is! Zo kun je hem passend op je paard maken, als je paard een brede/smalle ruggengraat heeft kun je ze daarop aanpassen. Het smalle-zit gevoel verdwijnt als je de kussens er onderuit haalt.
VPS is, als ik het zo lees, ingebouwde kussens toch? Daar gebruik je ook een pad onder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:56

Dat is allemaal niet echt van toepassing bij het longeren toch :P

Dan haal je lijkt mij sowieso makkelijker even de kussens onder het zadel vandaag dan de inlages uit de pad :)

Klopt, VPS dat is eigenlijk simpel gezegd een ingebouwde soort Heavy Duty inlage onder het zadel.
Die helpen wel om druk van het zadel van de ruggengraat af te houden, maar als je daar nog een dekje onder doet dat strak over de ruggengraat trekt omdat er geen inlages links en rechts van de ruggengraat onderuit steken... dan is die hoogte van je kussentjes ook een beetje verspild omdat ze niet de volledige dikte bijdragen in het vrijhouden van de ruggengraat.

(zit ondertussen wat andere dingen te doen dus hoop dat het niet overkomt als raaskallen dit :P )

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:25

Dacht dat je het over het algemeen bedoelde ipv. alleen bij longeren haha.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:52

Het was meer voor de gestelde vraag waarbij het advies kwam om de inlages uit de pad te halen :j

Lijkt mij dan dus veel simpeler en beter om ze onder het zadel uit te halen :P

En desnoods als de kussens van het zadel zoveel beter zijn dan de inlages van de pad, de kussens van het zadel in de pad te doen zodat ze ook echt direct de ruggengraat vrij houden met hun dikte...als de pad zo is gemaakt dat de inlages aan de onderkant uitsteken :)

Hoe zit dat bij de Ghost eigenlijk, zit er in de zadelkussens hetzelfde materiaal als in de pad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:44

Oke dank voor de opheldering Bianca en Suzanne.

Wat het longeren betreft snap ik idd dat het geen donder uit maakt, er zit immer niemand op dus van drukverdeling is niet te spreken. Echter vind ik het wel belangrijk om te weten of het zadel straks goed gaat passen (voor zover mogelijk, rekening houdend met een nog groeiend paard). Nu rijd ik nog niet dus kan ik best even zonder zadel zitten en op zoek gaan naar een andere, straks liever niet... als het even kan. :j :o

Vandaar dat ik morgen even de inlages weg haal om te kijken of dat het probleem is en anders de kussens verplaats. Dan heb ik denk ik wel een beter beeld van wat het zadel op zijn rechte rug kan doen met de aanpassingen.

Zijn rug zal natuurlijk nog wel veranderen, qua bespiering enzo. En natuurlijk moet het zadel nog wel vormen en dan als laatste is het lastiger te beoordelen zonder ruitergewicht... maar ik ben en blijf van mening dat het zadel niet zo hoort te liggen (zonder ruiter) en hoort te stuiteren als het beeld wat ik vandaag kreeg... :n

Ook vind ik het fijn om te weten of ik hem passend krijg, want dan wil ik namelijk een 2e seat (met wol <3 ) en een andere pad (met dunnere inlages) bestellen :o :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:54

Citaat:
Nu zag ik de Ghost Agnello voorbij komen zou dit misschien een goed alternatief zijn of is dit ook een echt zadel? ( klinkt een beetje vaag maar hopelijk begrijpt iemand wat ik bedoel).

Alvast bedankt!

De Ghost Agnello is een gewoon Ghost zadel, maar dan van wol - dus de sensatie is zoiets als een Christ Velzadel, maar dan de voordelen van een echt zadel - Persoonlijk heb ik de Christ als normaal zadel gebruikt, maar dat is niet voor ieder paard en elke ruiter, de Agnello heeft net dat beetje meer.....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:22

@kwetal, de velzadels van Christ rijden super, alleen hang ik er liever geen beugeltje aan bij de langere ritten.

Hmmm... Dan zou de Agnello wel eens een serieus alternatief kunnen zijn voor ons. Een zacht zadel waar je wel langere ritten mee kunt maken.

Zit zeker geen verwisselbare boom in? :roll:

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:26

Waarom moet een Ghost een verwisselbare boom??? Boom???? :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:31

_O- ik moet even heel hard giechelen :=

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:31

Kwetal schreef:
Waarom moet een Ghost een verwisselbare boom??? Boom???? :o?

Was een vraag....

Na wat leeswerk zie ik dat de'boom' flexibel is en geen hard materiaal zoals bij sommige andere boomloze zadels. ( als ik het goed begrepen heb)

Sorry, ik ben er niet in thuis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:32

Er zit geen boom in, het gehele zadel is daardoor flexibel. In een barefoot en meerdere merken zit wel een harde pommel in (voorboogje) wat te verwisselen is. Bij de Ghost is de 'pommel' ook flexibel. ;)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:35

Pommel, pff.. Dat bedoel ik :o?

Ik stop maar even met al die informatie lezen op internet, wordt er een beetje wappie van geloof ik 8)7

Boom moet dus pommel zijn whaha, sorry voor mijn domme opmerking.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:09

Ik dacht al - boomloze zadels met een boom *\%/*

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:20

Kwetal schreef:
Ik dacht al - boomloze zadels met een boom *\%/*

Na vandaag zeker 50 keer boomloos in te hebben getypt en ongeveer een paar honderd keer boomloos te hebben gelezen....is in dit topic maar 1 juiste vraag..... Heeft het zadel een verwisselbare 'boom'?

8)7

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:53

Hij blijft leuk :)F
Hij heeft een flexibele POMMEL en verder zit er ook niets hards in.... :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:21

Je moet eens weten hoe vaak mensen informeren naar de verwisselbare boom in een Barefoot. Het wekt nog steeds enige >;) op bij mij :P

Maar ik zucht dan maar weer eens diep en antwoord beleefd :P

Ik denk dat de schuld bij de Wintec-verkopers ligt :P die maar blijven vertellen dat die zadels een verwisselbare boom hebben :roll:

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:26

In mijn geval was het een woordspeling....

Knullig? Ja dat wel...in mn hoofd duizelde het van de boomloze zadels en hun diverse mogelijkheden :j na weken lang lezen en zoeken op internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:11

Ach gewoon een woordgrapje joh, ik heb er nog steeds n grijns van oor tot oor van.

Ben onderweg naar stal, ff knutselen met de ghost. :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:14

Citaat:
Ik denk dat de schuld bij de Wintec-verkopers ligt :P die maar blijven vertellen dat die zadels een verwisselbare boom hebben :roll:

En daarbij is de correcte term "kopijzer". Om de boom er uit te krijgen, moet je je zadel opensnijden. Of onder de stoomwals leggen en er uitschudden :+

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:06

De 2e hands arizona is vandaag aangekomen, je ziet wel dat hij gebruikt is, maar er is niets stuk en over het algemeen ziet hij er goed uit :). Ook niet zo veel voor betaald, dus ik ben er hardstikke blij mee. Vandaag komt als het goed is de kifra pad binnen, dan alleen nog wachten op de singel en dan komen er foto's :).

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:04

Ritje gedaan met de Barefoot Notting Hill. Stuk breder dan Arizona, maar wat een fijn zadel vond ik dat! Totaal geen balans verlies ondanks scheve en onbekende pony, en kunnen testen in stap, draf en galop! Met dank aan Kitty :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:23

Ik heb vandaag de inlages uit mijn pad gehaald. Het hielp iets maar nog steeds kiept hij erg naar voor en stuitert hij alle kanten op in beweging.

Een stalgenoot heeft meegekeken en gaf aan dat als meneer wat meer fjord zou worden (gezien hij nu nog lekker kleuterig iel is) het zadel dan waarschijnlijk wel beter zou liggen. Door het pad (met daarop het zadel) wat van hem af te trekken leek het er inderdaad ook wel beter uit te zien. Meer vulling vanuit zijn buik/rug is dus nodig, hoop ik.

Hier even een foto vanuit stilstand en nog eens uitvergroot. Dit is dus zonder inlages in het pad, duidelijk te zien dat hij achter omhoog komt en los ligt van de rug. Ik kan misschien de ring van de singel wat meer naar achteren schuiven de volgende keer. Wellicht helpt dat ook iets?

Afbeelding

Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:41

Heb je ook foto's hoe de kussens bij de schoft liggen? Misschien helpt het als je die iets smaller zet bijv? Sowieso is t niet heel gek dat hij zonder ruitergewicht wat los komt aan de achterkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:48

Nee heb alleen deze foto. De kussen zitten al redelijk smal dus ik denk niet dat ik ze nog smaller moet gaan zetten.

Het is inderdaad niet gek dat een (boomloos) zadel wat los komt van de rug zonder ruiter... maar (en door de pad lijkt het mee te vallen) hij komt behoorlijk los van de rug. Echt van 2 vingers tot helemaal achteraan bijna een hele hand. Dat gaat hij natuurlijk ook doen als je straks gaat lichtrijden en dat vind ik verre van ideaal. :n

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:56

Als je er op zit sluit het toch aan?? De singelstoten zitten aan de voorste helft, dus als het aangesingeld is, ligt dat deel strak tegen je paard aan, bij zo'n lijfje ligt de achterkant dan wat los