voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shetlandfan

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:04

Komen weer een hoop leuke nieuwe veranderingen!
Ben erg benieuwd naar de heavy duty inlages. Zijn deze even dik als de dubbeldikke flex inlages die er eerst waren?
En is dit ook een alternatief voor als je eerst 2 sets inlages zou gebruiken (vps inlages + setje stevige inlages)?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:55

Ik ben wel erg benieuwd naar die physio bbp :)

Jeetje safiera balen van je zadel.. gelukkig is het zo goed als opgelost!

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:02

Ik vind dit nu echt super dat Barefoot deze gemaakt heeft, speciaal voor de oudere paarden, hoge ruggengraat/weinig spieren of gevoelige ruiter!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:13

Ik kom nog even binnen vallen.
Ik ben op zoek naar een barefoot London, nu staat er 1 te koop, echter is deze zonder vps.

Ik heb de vragen al een de verkoper gesteld maar jullie weten het vast ook... Dit zadel zal dus denk ik een ouder model wezen? Zitten daar wel klittenband stukken op om dikke kniewrongen te bevestigen?
En een verplaatsbare beugelophanging?

Ik ben me er van bewust dat met vps beter is, maar ik heb een haflinger waarbij de ruggengraat niet uitsteekt en ik denk dat het met de juiste pad en inlages geen problemen zou hoeven geven.

Kom ik trouwens nog in de problemen met de pommel als het een ouder model is? Er zit een m bij maar ik gok dat ik wel een L nodig ga hebben, zijn deze lastig te verkrijgen voor het oude model?

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:16

Hoi,

kniewrongen wel, geen verstelbare beugelophanging. Met de juiste pad (misschien voor je eigen zekerheid de speciale inlagen) hoeft het geen probleem te geven.
de pommel is ook geen probleem hoor. De nieuwe passen ook in de oude modellen. maar ik heb zelfs hier nog een pommel oud model liggen.L Als je het niet kan vinden.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:18

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:43

yankeestar schreef:
Hoi,

kniewrongen wel, geen verstelbare beugelophanging. Met de juiste pad (misschien voor je eigen zekerheid de speciale inlagen) hoeft het geen probleem te geven.
de pommel is ook geen probleem hoor. De nieuwe passen ook in de oude modellen. maar ik heb zelfs hier nog een pommel oud model liggen.L Als je het niet kan vinden.

Bedankt voor je reactie!
Zie nu inderdaad op de fotos dat er geen verplaatsbare beugelophanging is :+
Daar kan ik wel mee leven. Wat betreft de pommel, daar kom ik dan nog even op terug, mocht de koop doorgaan!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:23

Waarom bekruipt mij het gevoel dat we wel allemaal boomloos willen rijden, maar dat we er toch het liefst een boom in monteren...... :? >;)

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:35

pmarena schreef:
Bij andere browsers (Chrome, Firefox) werkt dit wel.
Zeg, gooi die site eens even online, ik heb toestemming van 't vriendje om 'n longeersingel te kopen en T-beugelriemen, en ik heb chrome :P

@Buitenzinnig: hoe bedoel je?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:58

Citaat:
@Buitenzinnig: hoe bedoel je?

Toen ik 10 jaar geleden begon met boomloos (Torsion) ging het helemaal niet over drukverdeling - het ging over de voordelen van boomloos, dus de flexibiliteit van het zadel en doordat de ruiter meebeweegt met het paard, kan er geen puntdruk ontstaan. Het paard kan zijn rug hierdoor optimaal gebruiken, zonder hinder van starre voorwerpen (de ruiter beweegt immers mee) Men heeft duizenden jaren gereden op een dubbelgevouwen schapenvel, wollen lappen en meer van dat soort zeer flexibele dingen om wat houvast te hebben op een paard. En geen korte stukjes - nee hele continenten hebben we doorkruist! En nog zijn er Zuid Amerikaanse koeienhoeders, die een deken opvouwen, daar een singel over doen - daar hangen beugels aan en zo rijden ze rond.

Sinds enkele jaren vliegen de dubbeldikke inlagen, dikkere kussens en andere verstarrende maatregelen mij om de oren - nu weer de inlagen van Barefoot met extra drukverdelend plaatje.....
Als ik heel eerlijk moet zijn, zijn al die dingen ontwikkelt om het gehannes van de ruiter op te vangen en het paard daartegen te beschermen... maar dat geeft mij toch het gevoel dat men stiekem weer een boom in het boomloze zadel doet. Met als gevolg dat een zadel ineens weer te lang kan zijn voor het paard, druk uitoefent op de schoft/schouder of lendenen omdat het weer zo star is, dat het niet past.

Waar zijn de tijden gebleven dat men een soepel Torsionnetje op zijn paard mieterde en er de wijde wereld mee introk :7

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:27

Ja , is het al 10 jaar ? Ik kocht m'n eerste Torsion 10 jaar geleden en toen moesten ze nog uit Duitsland komen :)

Ik ben bang dat die tijden vervlogen zijn doordat er toch hier en daar problemen mee ontstonden...vaak natuurlijk door wat kneuterig gebruik :)

Het zoeken blijft toch naar iets dat de juiste verhouding tussen drukverdeling en soepelheid heeft.

En het moeilijke daar in is dat dat punt voor iedereen ergens anders ligt :)

Ik vind de Barefoot met VPS nog steeds het beste daar in : flexibel genoeg om de bewegingen en rondingen van het paardenlijf goed te volgen....maar toch zit er ook wel een combinatie van laagjes in om puntdruk te voorkomen....ook in moeilijker situaties.

Ik vind voor mezelf nu andere (goedkopere) zadeltjes zonder VPS te slap. En de stevigere (duurdere) zadels veels te star. Dat zijn echt bijna weer boomzadels.

Terwijl iemand anders de huidige Barefoots te slap vindt....en weer een ander vindt ze te stevig :P

Zelf rijd je ook niet meer alleen op een Torsion natuurlijk... het kan altijd beter en we zijn daar allemaal toch altijd naar op zoek :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:55

Het zou best 9 jaar kunnen zijn - ik geloof dat ik mijn eerste Torsion eind 2002 had en we zijn ze begin 2003 gaan verkopen.

Ik had niet anders verwacht dan dat je de Barefoot daar het beste in vindt :D Toch een beetje "wij van WC-Eend, adviseren WC-Eend 8-)

En laten we wel zijn, ieder probleem met een zadel ontstaat door kneuterig gebruik, niet door het zadel (of het moet heel extreem zijn) En dan heel specifiek - er zijn 2 mogelijkheden waardoor problemen ontstaan:
1. De ruiter is geen begenadigd ruiter
2. De ruiter wil rijden op een paard waar hij/zij eigenlijk niet op zou moeten gaan zitten.

Ik rijd graag in de Trekker True Talent - de soepelste van het hele stel. Maar soms pakken we de Torsion nog een keertje, of de nieuwe Libra en dan voel ik me ineens weer "thuis" Niet al die poespas. :o Ook de Iberica (nog niet met beugels gebruikt) vind ik een heerlijk "zadel".

Over de voor- en nadelen van drukverdeling kan ik nog een hele boom opzetten - ga ik nu even niet doen - nog zat werk aan de winkel ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:10

Nope.

Dat is het bij mij absoluut niet :)
Wel logisch (en op zich verstandig) als mensen zo denken hoor , maar zo zit IK niet in elkaar :n

Ik probeer niet voor niets allerlei andere merken uit: ik wil wel weten wat ik verkoop t.o.v. andere merken... en heb zelf ook gewoon een paardje waar ik het beste voor wil dus ook ik hou altijd mijn ogen open om te kijken of er wat beters te vinden is :j

Ik ben geen fan van Barefoot omdat ik het verkoop : ik verkoop het omdat ik er fan van ben :)

Wanneer ik iets niet goed vind dan ben ik daar ook eerlijk over. Ik kan ook andere merken leveren als ik dat wil....maar dat ik dat niet wil maar bij Barefoot blijft heeft natuurlijk wel zijn redenen.... Barefoot is gewoon veel praktischer in gebruik , veel breder inzetbaar en veel minder probleem-gevoelig qua pasvorm dan de duurdere meer op boomzadels lijkende zadels....en beter in kwaliteit dan goedkopere zadeltjes :)

Ik kan ook ZO een vracht goedkope zadeltjes hier laten bezorgen en die aan gaan prijzen om eens even lekker de bankrekening te spekken....maar ik moet wel echt helemaal achter een product staan om het aan te prijzen. En de Barefoots daar sta ik gewoon achter. Het VPS was wel even een mogelijk omslagpuntje maar gelukkig bleek dat een prima aanpassing te zijn waardoor ik persoonlijk nog steeds geen enkele reden zie om een ander merk dan Barefoot te kiezen: het is gewoon (voor mij) de beste optie :)

Nouja op die pommels na dan die nog steeds niet te verstellen zijn , daarvan baal ik als een stekker :P

Daarvan kun je dan wel weer zeggen dat BF nooit met andere maten had moeten komen omdat het voorheen ook altijd met de standaard maat goed ging op zowel iele volbloedjes als brede wijnvaten van trekpaarden..... maarja er is natuurlijk altijd een fijnafstelling mogelijk. Elke pommel steunt ergens op , hij hangt niet aan een luchthaak :)

Het had marketing-technisch beter geweest om het bij 1 pommel te houden.
Ook zou het beter voor de verkoop zijn geweest om de Barefoots meer op boomzadels te laten lijken.

Ik vind het wel karakter dat Barefoot dan toch kiest voor het comfort van het paard i.p.v. voor de portemonnee :)

Maargoed , als je dat wat kritisch wilt bekijken dan kun je natuurlijk weer zeggen dat zoiets als het aanbieden van meerdere maten pommels juist wel weer goed voor de portemonnee is...want dan kopen mensen er nog een pommeltje bij :P

Zo kun je alles altijd in twijfel trekken natuurlijk. Maar dat is niet altijd terecht :)
Wel verstandig , op zich... maar een beetje vertrouwen in de beweegredenen van de medemensch is ook niet weg toch :)

Maar wat vind jij voor jullie zelf dan het zadel / type met de beste verhouding tussen soepelheid en drukverdeling ? :)

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:31

pmarena, en ook niet omdat ik Barefoot verkoop ben ik het zowiezo met je eens maar wie jou reacties volgt ziet ook duidelijk dat jij heel eerlijk bent in jou mening. Hier is ook duidelijk en mooi gezegd: je verkoopt het omdat je er fan van bent! En ook geef je wel je mening als je iets niet mooi van Barefoot vind. En Buitenzinnig, de ruiter is ook niet altijd het probleem dat een zadel niet goed past hoor. Maar ik begrijp wel heel goed wat je bedoelt :-)(even over boomzadels en eigen ervaring: je hebt ook passers die kneuterig zijn en verkeerde maten verkopen) paarden die veranderen van bouw en natuurlijk idd. ook wat jij zegt. Pech kun je dus ook hebben.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:58

Daarom verkoopt WC-Eend ook WC-Eend - omdat ze er fan van zijn. :+

Ik sta ook achter de merken die ik verkoop. Niet alleen maar vanwege de leuke prijs. Het is onzinnig om te denken dat je met de verkoop van een goedkoop zadel de portemonnee spekt. Daar steekt ons belastingstelsel wel een stokje voor |( Het is sowieso lastig om in deze handel heel rijk te worden, want dan moet je er echt tientallen per dag van verkopen.

Ieder merk en model heeft zijn voor en nadelen. En die zijn ook nog eens voor ieder individu anders. Dat geef je zelf ook aan.

De leerkwaliteit van de Trekker is goed - hij geeft een lekker stevig zitgevoel en sinds ze de kussens wat kleiner en zachter (!!!) hebben gemaakt is dat merk behoorlijk verbetert. het nadeel van dat zadel is dat het wel moet passen. Door die kussens, want die moeten achter de schouder. En soms adviseer ik onder een Trekker nog steeds een beetje stevige pad, zoals een Grandeur met die moosgummi bovenop en hele dunne inlagen er in, of een Christ, of een Polypad. Zelf ben ik dol op de True Talent - die is wat soepeler en geeft het meeste contact met het paard.

De Freeform is een stuk minder rigide dan de FreeMax en heeft een aantal zaken die dat model behoorlijk verbeteren, waardoor je deze zadels met gemak op veel paarden kunt aanpassen. De Freeform wordt niet voor niets met succes ingezet in de zwaarste klassen van de endurance. Maar dat geldt voor heel veel boomloze merken. En wederom, dat werkt alleen als ruiter en paard goed getraind zijn, bij elkaar passen en de ruiter ook kan rijden. Ik ben dol op de modellen zonder zweetbladen - meer contact en minder hinder voor de spekkige schoudertjes van onze paarden.

Startrekk is eveneens een prima zadel, waarbij het ene model makkelijker past dan het andere. Ik vind de prijs vrij hoog en met het vrijwel identieke Trekker zadel kan ik meer mensen helpen aan een fijn zadel. (van een eendere kwaliteit) Voor mezelf vond ik de Comfort nog het meest comfortabel. Maar ook hier af en toe ruzie met de zweetbladen.

De Libra gebruiken we natuurlijk niet nog zo lang - ik vind hem wat prettiger zitten dan een Barefoot - zachter en smaller in elk geval. Na het rijden geen rommelige haren of plekjes onder de beugels. Veel contact met het paard en die loopt er met mij prima mee. (Ron heeft er amper opgezeten) Hij voelt als een Torsion van kunststof. De cantle staat vrij rechtop, zodat je er niet op kunt gaan zitten en het ding zo in de lendenen drukt. Dus ik sta ook achter dit zadel.

De Ghost geeft veel contact met het paard en laat schoudervrijheid toe - dat is heel plezierig. Veel paarden lopen er goed mee en het laat de ruiter correct zitten zonder dwang. Werkt fantastisch op bredere paarden met veel schouder.

Ik houd me niet zo bezig met de drukverdeling - uiteraard maakt een star zadel dat - mits het overal aansluit - er een gelijke hoeveelheid druk onder ieder plekje van het zadel zit. Op zich is aan de Trekker daarin heel goed, maar ook met een Freeform had ik een nette afdruk. Aan de andere kant zal een soepeler zadel meer beweging toelaten bij een paard. Dan komt er wel meer druk onder het zitvlak, maar dat is niet zo erg. Op de plaats waar we dan zitten - zo kort achter de schoft - is een paard goed in staat om gewicht te dragen. En de ruiter beweegt mee.

Ik heb al eens aangegeven dat ik (langdurig) staan/hangen in de beugels bij niet 1 zadel verstandig vind, maar ik sta daar kennelijk alleen in. ^) Bij een boomzadel met de beugelophanging vast aan het kopijzer, zal bij gewicht in de beugels, het zadel naar voren kiepen en dan blijf er van de drukverdeling niets over. Bij boomloze zadels zitten de beugelriemophangingen verder naar achteren en wanneer die lekker breed zijn en/of goede inlagen (foam of vilt) er onder hebben, zal het paard er weinig hinder van ondervinden. Maar een hele (bos)rit in de beugels staan kan met zo'n zadel ook niet.

De Torsion Extra Light (die ik helaas niet meer heb) was mijn favoriet. Lekker soepel, weinig tussen jou en paard, voldoende houvast en het paard (Bram) kon er lekker mee bewegen.

Yankeestar: even heel kort en onaardig door de bocht:
Doordat de mens op het paard wil gaan zitten, ontstaan er problemen. Een paard is er niet voor gemaakt om op te rijden. Wij mensen vinden dat we daar recht op hebben (zal wel een feodaal dingetje zijn uit het verleden :D)
Dit is wat ik bedoel - als je alleen maar een zadel op een paard legt, is er niets aan de hand, het gaat pas fout wanneer er een mens op gaat zitten. Dat ze verkeerd geadviseerd worden door een zadelverkoper is natuurlijk heel sneu, maar je kunt als eigenaar van een paard ook nadenken (en leren) over wat nou wel en wat niet meer kan. Sommige zadelverkopers willen heel graag verkopen - nu noem ik een extreem voorbeeld. Stel, je hebt een kleine, compacte Welsh of IJslander met ruimte voor een 16" zadel, maar de ruiter heeft een 18" lijf (erg lang, of een stevig achterwerk) dan zal alleen dat grote zadel op dat kleine paardje nog niet zo veel kwaad doen, maar zodra die ruiter er op gaat zitten, gaat het heel erg mis. De verkoper had nooit een zadel aan die persoon mogen verkopen. En nog netter is die persoon er op te wijzen, dat dit paardje niet geschikt is. Maar ja..... leg dat maar eens uit en blijf vriendjes :o
Laatst bijgewerkt door Kwetal op 09-03-12 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:19

Echt een leuke persoonlijke mening en uitleg :-) Een duidelijkheid wat ik ook lees in jou berichtje, 'mits het goed aansluit' en 'het zadel moet wel goed passen', dit geldt zowel voor boomloos, semie boomloos en boomzadels. Een Boomloos past zich daar het meeste zelf nog aan natuurlijk. :-)

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:22

O ja Buitenzinnig, je hebt echt helemaal gelijk hoor met dat laatste (ook echt belangrijk!), dat gebeurt ook vaak en idd dit is echt heel moeilijk netjes uit te leggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:22

Nouja , WC-eend MAAKT natuurlijk ook WC-eend....ik ben gewoon een verkoper die in principe zelf kan kiezen wat ik verkoop , is toch wel iets anders :)

Dat langdurig staan in de beugels sta je zeker niet alleen in hoor , heb ik ook een keertje of 1000 gepost hier op Bokt :P

Oja die was ook wel gaaf idd. die extra light :j

Maar even wat anders , ik merk wel dat je beeld van de Barefoot soms niet helemaal up-to-date is hoor :P
Heb je überhaupt wel eens wat ritten gemaakt op een (ingereden) Barefoot met VPS enzo ? :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:42

yankeestar schreef:
Echt een leuke persoonlijke mening en uitleg :-) Een duidelijkheid wat ik ook lees in jou berichtje, 'mits het goed aansluit' en 'het zadel moet wel goed passen', dit geldt zowel voor boomloos, semie boomloos en boomzadels. Een Boomloos past zich daar het meeste zelf nog aan natuurlijk. :-)

En daarom voor veel paarden een liefst zo soepel mogelijk boomloos zadel en altijd ruim genoeg voor de ruiter, omdat anders die "dikke billen" op de cantle landen met alle nare gevolgen van dien. Dat wil dus zeggen dat ik een zeer soepel boomloos zadel zal aanbevelen voor mensen die een wat compact paard hebben en toch een wat grotere maat moeten hebben voor hun eigen achterwerk. Op die cantle en pommel komt bij een soepel zadel niet zo veel druk, dus dat zal het paard beter en makkelijker passen en laten bewegen dan een star product met de zelfde afmetingen.

En nou ga ik echt weg!!! :wave:

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:08

anne_bento schreef:
Ik kom nog even binnen vallen.
Ik ben op zoek naar een barefoot London, nu staat er 1 te koop, echter is deze zonder vps.

Ik heb de vragen al een de verkoper gesteld maar jullie weten het vast ook... Dit zadel zal dus denk ik een ouder model wezen? Zitten daar wel klittenband stukken op om dikke kniewrongen te bevestigen?
En een verplaatsbare beugelophanging?

Ik ben me er van bewust dat met vps beter is, maar ik heb een haflinger waarbij de ruggengraat niet uitsteekt en ik denk dat het met de juiste pad en inlages geen problemen zou hoeven geven.

Kom ik trouwens nog in de problemen met de pommel als het een ouder model is? Er zit een m bij maar ik gok dat ik wel een L nodig ga hebben, zijn deze lastig te verkrijgen voor het oude model?

Zo te zien gaat de koop door en heb ik dus binnekort eindelijk ook een barefoot om mijn jonge pony mee te beleren *\o/*

Ik zal nog regelmatig hier te vinden zijn voor vragen en ervaringen! Ben tot nu toe alleen meelezer geweest.

Meteen dan maar een vraag, wie o wie heeft een pommel maat L liggen die niet gebruikt wordt? :)
Het zadel is wel met veertje maar zonder vps, ik heb het vermoeden dat ik dus gewoon de nieuwe vorm pommel moet hebben en niet het oude model :)

DarGwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:10

Ik heb nu geld voor een zadel, alleen moet ik nog een tweedehandse vinden :).
Dus als iemand een tip heeft, is die welkom.
Klopt het dat het enige verschil tussen met en zonder vps de ingebouwde kussens zijn?
Of is het misschien (ook) iets anders?

DarGwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:36

was vergeten te zeggen dat het wel mt 1 moet zijn ;).

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:06

Vraagje aan de Barefoot verkopers: als je een cheyenne pad onder de ride-on pad legt, zou je dan hetzelfde effect hebben als die nieuwe barebackpad die er aan gaat komen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:14

Niet helemaal natuurlijk.

De Physio-RoP heeft interne inlage-vakken , dat is toch minder schuifgevoelig doordat de inlages dan in de RoP zelf zitten en het Sympanova van de RoP dus gewoon direct op de vacht ligt. Leg je er nog een dekje onder dan werk je toch weer met een extra laagje , en de Cheyenne pad is minder antislip dan de RoP.

Dus het is ànders , maar dat wil niet zeggen dat het niet gewoon prima kan werken als je een (nòg) dikkere laag tussen billen en paard wilt :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:33

Mijn paard wordt wat ouder (bijna 24, maar nog geen uitstekende ruggegraat) dus eigenlijk voor wat extra bescherming, hij kreeg de laatste paar keer ook wat schuurplekken op zijn linkerschouder, denk ook dat dat komt omdat hij aan het verharen is want hij had er eerst geen last van.