[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 23:05

Hoi! Ik kom mijn vraag hier even neerleggen. Hopelijk kan iemand helpen;)

Ik heb een pony gekocht. Een 4 jarige nrps van rond de 1.43, net ingereden, smal postuur en een korte rug. Echt een ukje nog.
Is een boomloos zadel een optie voor hem aangezien hij nog best zal groeien/uitzwaren? En zo ja, welke? Ik heb het liefst eentje met een diepe/stevige zit ivm onverwachte hupsjes. Ik denk dat ik een 17inch moet hebben.

Iemand een idee of kan ik boomloos beter uit mijn hoofd zetten?

Bedankt! :)

Kwetal

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 23:54

Ik ben bevooroordeeld, dus ik geef je geen advies - maar boomloos is zeker handig om een jong paard in te rijden

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 00:16

Majabeestje zeker een optie ik zou contact opnemen met www.boomlooszadelpasservice.nl zij heeft vele merken en modellen, komt door heel NL (en deels belgie?) zo kun je meerdere zadels proberen die je aanspreken en als een specifiek zadel aanspreekt kun je die vaak nog een week testen bij de dealer zelf.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:02

Daphneeeej en Kwetal: ook die 2 staan nog op mijn verlanglijstje, ik vind het leuk om alles wat ik tegenkom uit te testen, en soms schrijf ik er ook een blogje over als ik het de moeite waard vind, juist omdat ik zo'n moeilijk paard heb qua bouw en anderen er misschien nog iets aan hebben. Op dit moment staat alles echter helaas al weken stil omdat paard na een geschil op de wei een zoolkneuzing en een dubieus bultje op een pees heeft. Ik heb nu twee varianten van een freeform enduro liggen, een normale maat en sinds vorige week ook een shortback. De normale heb ik nog even kunnen testen en was hoopgevend, de shortback ligt dus helaas nog even in de kast. Het fijne van een zadel met inlage pad is voor mijn paard dat ik in laagjes kan werken met meerdere inlages, en de schouderkop vrijheid kan geven door daar de laagjes het dunst te maken.
Afbeelding

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:10

@Majabeestje: Ik zou ook de passervice laten komen, ik hoor hier niet meer dan alleen maar goede berichten hier over.. dus zeker de moeite waard.

Whoopie.. heb toch maar de knoop door gehakt en de burioni fleece in het bruin zojuist besteld.. ook gelijk beugels erbij.. en nu kan ik weer niet wachten en ben ik zo ongeduldig als een kind dat bijna jarig is. :+ _O-
Ben erg benieuwd naar de pad en hoe die op mijn Kiwi ligt met BF Cheyenne..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:12

Dianaw en anderen, het is vaak toch een kwestie van "trial and error" Het gaat om 2 variabelen, mens en paard en wat daar tussenin moet, is voor iedere combinatie anders en zelfs binnen 1 merk kan het nog verschillen in modellen, wat voor de een de hemel is, is voor de ander de hel.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:15

Kwetal schreef:
Dianaw en anderen, het is vaak toch een kwestie van "trial and error" Het gaat om 2 variabelen, mens en paard en wat daar tussenin moet, is voor iedere combinatie anders en zelfs binnen 1 merk kan het nog verschillen in modellen, wat voor de een de hemel is, is voor de ander de hel.

Right, daarom test ik dus alles.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:35

Majabeestje schreef:
Hoi! Ik kom mijn vraag hier even neerleggen. Hopelijk kan iemand helpen;)

Ik heb een pony gekocht. Een 4 jarige nrps van rond de 1.43, net ingereden, smal postuur en een korte rug. Echt een ukje nog.
Is een boomloos zadel een optie voor hem aangezien hij nog best zal groeien/uitzwaren? En zo ja, welke? Ik heb het liefst eentje met een diepe/stevige zit ivm onverwachte hupsjes. Ik denk dat ik een 17inch moet hebben.

Iemand een idee of kan ik boomloos beter uit mijn hoofd zetten?

Bedankt! :)

Majabeestje: ik heb de laatste jaren 1 paard zadelmak gemaakt en beleerd en met een Startrekk Espaniola, 1 met een Karlslund Kontakt, en 1 met een Freeform classic, lagen allemaal als een huis op verschillende types. Het enige merk waar ik persoonlijk mee van jonge paarden rolde was Barefoot, dus daar ben ik snel mee gestopt, maar anderen hebben die ervaring misschien weer niet.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:48

Ik heb destijds een jonge PRE hengst door gereden met een Ghost Florac.
ik zou ook aanraden lilianne langs te laten komen zodat je een goede keuze kunt maken

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:19

Mijn pad is aangekomen! En vandaag komen mijn inlages ervoor ook aan :D Voor de foto mijn zadel erop gelegd:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Van JV dekjes dus :) En de service was niet alleen goed, hij voelt ook nog eens heel degelijk! Nu maar kijken hoe hij blijft :D
https://www.facebook.com/jvdekjes/

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:27

xyzutu2 schreef:
dianaw33 schreef:
Hoefijzer: mijn paard is dat iets minder kort, er kan 46 cm draagvlak op, maar ik heb nog nooit een boomzadel wat kort genoeg was met schoudervrijheid en ook nog de juiste boomcurve voor haar gevonden, en er zijn er veel de revue gepasseerd, dus keuze heb ik ook niet. Wow, heb ik nog nooit geprobeerd en geen verstand van, maar ik vind ze simpelweg veel te duur om mee te experimenteren op mijn explosieve sensibele paard, ook 2e hands. Helaas.

Heb je de Trekker al eens geprobeerd? Je moet van de look houden, maar de kussens zijn 45cm lang (of 45,5, ik vergeet altijd welke van de 2 8-) ), de voorboom kun je zo breed schroeven als je zelf wilt en je kunt bij het vastplakken van de kussens hier al een ronding aan geven. Dat heb ik bij Rio ook gedaan, anders liggen ze er met de voor- en achterkant vast op en het midden juist los. Nu ik ze rondgetrokken heb ligt het zadel zonder ruiter van voor tot achteren er met dezelfde stevigheid op. :)

45,5 (en 42,5)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:59

Oei gaaf zeg Mariett!Wat voor zadel heb je?Die pad is echt geweldig!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:24

pleiada schreef:
Oei gaaf zeg Mariett!Wat voor zadel heb je?Die pad is echt geweldig!

Vroeg ik me ook al af ja! <3

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:24

8-) prachtig Mariett!!!

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:41

Super gaaf Berber!!! Staat Marie echt super goed!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:05

Dank jullie, haha :D
Het is een (hele) oude Hidalgo! Met zachte kussens voor het paard, en een keihard zitvlak voor de ruiter :P

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:16

Wauw gaaf zeg! JVdekjes is echt goed... Als ik weer rijd wil ik ook nog een pad laten maken. Weet alleen nog niet wat voor kleur..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:41

Ik vind het voor dagelijks gebruik wel èrg enthousiast.....is het nog voor een gelegenheid ofzo....? :P

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:52

Super gave set voor een foto shoot

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:23

pmarena schreef:
Ik vind het voor dagelijks gebruik wel èrg enthousiast.....is het nog voor een gelegenheid ofzo....? :P

Haha iedereen zijn stijl toch? Ik vind sommige glitter en lak dingen érg enthousiast :)
Ik rij er ook gewoon mee ja! Ik vind hem stoer staan. En verder gebruik ik hem voor shoots om uit te lenen, binnenkort ook weer voor een sprookjes-achtige shoot.

Gisteren ook gewoon door het bos gegaan ermee. Marie in stijl, ik in joggingbroek en trui. Vond het wel grappig zo :P

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:04

Gaaf hoor! En inderdaad, waarom niet :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:36

Pmarena: ik heb een tijdje terug hier een foto voorbij zien komen van een lederen Happy Valley. Is er al van bekend hoe die bevalt en of / wanneer deze in de verkoop komt?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:37

Inderdaad heel mooi Mariett! <3

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:15

Ja waarom zou je niet zo rond mogen rijden he?Ik vind het leuk :j

Trouwens dat bitloze hoofdstel is ook erg gaaf Mariett :)) Waar heb je die vandaan?Of zelf gemaakt/ontworpen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:39

Ik vind het prima hoor :D Maar je doet niet aan hoe heet het LARP...? Ofzo verder? :) Of shows ofzo?
Daarbij zie je vaak dergelijke stijl natuurlijk :j

Ik vind het ook geinig hoe je hoofdstel vanaf de zijkant met de manen op de juiste plekken net lijkt alsof het alleen een losse neusriem is :)

Dorientje: deze kan besteld worden :j En getest :)