[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:05

Heb je nog een foto van de bovenkant van de pad toevallig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:20

Oké die pad komt ook op mij verlanglijst. Zijn de inlages daarvan te wisselen?

Volgens mij heb ik ook n pad met super dikke inlages, zal zo op stal ff checken.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:28

Ja, de inlagen kunnen worden gewisseld

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:58

AniqueN, ik heb de ghost Firenze, heel tevreden over het zadel op zich. Maar als ik zelf gereden heb, staat de rug ook vol met ribbels van het pad. Ik vind het er zelf niet fijn uit zien. Ik heb een kifrapad besteld, wordt morgen geleverd.

Als mijn kinderen met dit zadel rijden op mijn tinker, zijn de afdrukken minder duidelijk, maar een kind van 12 kg of 20 kg op de rug zal wel een hele andere impact hebben dan mijn gewicht :P

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:19

Wauw, wat fijn al die reacties! Bedankt! Ik vind de afdruk ook wat dicht bij de ruggengraat. Heb de kussens na rit 1 al iets uit elkaar gezet, maar ik ga dat nog een stukje verder doen, kijken of dat scheelt.

Kwetal, kun jij op basis van die foto's de bouw van mijn paard voldoende inschatten om te kunnen zeggen welke inlagen geschikt zijn? Daar ben ik nog helemaal niet uit.

Marein, het zal vast iets met gewicht te maken hebben dan ja haha. Ik heb op zij een normaal gewicht voor mijn lengte, dus daar ga ik niet veel aan veranderen denk ik. Ik ben benieuwd hoe de kifra pad jou bevalt!

Buitenzinnig, de Ghost pad met bont, is die verder te vergelijken met de "normale" pad? Bijv qua stugheid en materiaal bovenkant? Ik ben ook wel benieuwd naar wat meer foto's van de pad met bont.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:50

Die Ghostpad ziet er goed uit! Zie ik het goed dat ie helemaal van wol is dus ook onder het zweetblad?
Wat zijn de kosten van deze pad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:11

Volgens mij las ik n pagina terug dat hij hetzelfde kost als de normale pad

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 12:26

Ik zit een beetje in dubio hier, misschien weet iemand raad... (kijkt naar BZ en Kwetal)

Ik rijd sinds december met de Hidalgo Mallorca Special, allemaal prachtig, paard liep er goed onder en mooie gelijkmatige zweetafdruk. Sinds een paar weekjes heb ik het idee dat het allemaal wat minder lekker ligt, bij de voorkant van de kussens blijft het droger dan achteraan. Ik heb de kussens al anders gedaan omdat het wat teveel op de schoft leek te liggen, het ligt nu in principe goed, maar die droge plek blijft. Kan het zijn dat de kussens misschien te zacht zijn o.i.d., dat daardoor teveel druk bij de beugelophanging komt?

Even een foto voor de beeldvorming - niet helemaal geschikt, deze is gemaakt na een rit van 20 km, na drie kwartier bakrijden is het nog een stuk droger.

Afbeelding

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:55

Wubwub schreef:
Volgens mij las ik n pagina terug dat hij hetzelfde kost als de normale pad

Ik zie het :D helemaal overheen gelezen.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:59

Die Ghost pad met wollen onderkant is mooi zeg! :j

Ik heb inmiddels iets geks met mn Ghost... Hij lag altijd perfect, en dat ligt hij voor mijn gevoel nog steeds overigens. Vorige week een paar dagen naar het bos geweest en lekker lange buitenritten gemaakt. Nu viel mij ineens op dat de rug onder de beugelophanging droog blijft. Echt 2 droge vierkantjes op de rug terwijl de rest wel nat is.. Hij lijkt er vooralsnog geen last van de hebben, maar ik maak me stiekem wel een beetje zorgen. Ik kan me niet herinneren dat dit altijd al zo is geweest...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:59

Citaat:
Kwetal, kun jij op basis van die foto's de bouw van mijn paard voldoende inschatten om te kunnen zeggen welke inlagen geschikt zijn? Daar ben ik nog helemaal niet uit.

Anique - dat hangt ook van jouw bouw af ;) En ik heb hier toch wat meer foto's voor nodig.
Wanneer je voor de Ghost pad kiest met bont, is die helemaal eender - de dikte van de inlagen is nu ca. 2cm (voorheen was het 3cm en dat was te dik voor veel paarden)

Inderdaad is de Ghost pad met wol even duur als die zonder - BuitenZinnig moet daar dringen een paar foto's van maken, ik heb ze helaas niet. Ze zien er eender uit as de gewone, maar dan met de gehele onderkant in wol. Ook een optie is een kleine uitsparing in de middennaad bij de schoft, voor paarden waar dat snel drukt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:01

muppetmayo schreef:
Die Ghost pad met wollen onderkant is mooi zeg! :j

Ik heb inmiddels iets geks met mn Ghost... Hij lag altijd perfect, en dat ligt hij voor mijn gevoel nog steeds overigens. Vorige week een paar dagen naar het bos geweest en lekker lange buitenritten gemaakt. Nu viel mij ineens op dat de rug onder de beugelophanging droog blijft. Echt 2 droge vierkantjes op de rug terwijl de rest wel nat is.. Hij lijkt er vooralsnog geen last van de hebben, maar ik maak me stiekem wel een beetje zorgen. Ik kan me niet herinneren dat dit altijd al zo is geweest...

Misschien doordat hij nu een zomervacht heeft? Even op letten - wellicht maak je nu ook andere (langere) ritten in de zomer. Check of alles nog heel is, inlagen ook. Bij twijfel even met BZ contact opnemen.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:13

Dat klopt wel idd Kwetal, ik ben nu meer gaan rijden.. Heb net een nieuwe pad bedenk ik me (ook ghost, oude gingen de ribbeltjes ineens los laten), zou dat ermee te maken kunnen hebben? Heb mijn zadel net helemaal bekeken, ik zie hier verder niets geks aan... (ik moet hem toch helemaal schoonpoetsen na alle blubber buiten hihi).
Vind het wel vreemd... ben in het bezit van tafelmodel haflinger, dikkere inlages zouden er denk ik alleen maar voor zorgen dat ik meer boven hem zou zitten denk ik? De inlage van de ghost pad voelt al vrij dik aan voor mijn gevoel..

Heb overigens totaal niet het gevoel dat hij er last van heeft, het zijn alleen 2 exact gelijke vierkantjes op de rug. Ik mag hem gewoon op de rug drukken en langs de ruggengraat met mijn vingers enzo.

Was wel leuk om te zien op vakantie, een hele hoop mensen stapten na een paar uur echt kreupel af, en ik had nergens last van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:24

Hier ook even onenigheid met de Ghost, graag even advies. :o

Ik heb een nog relatief nieuwe Ghost, hooguit een keer of 5 gebruikt en dus nog niet naar volledigheid ingezakt. Op de 2 pony's waar ik hem op heb gebruikt lag hij echter perfect, achterkant kwam niet omhoog, klapperde niet tijdens beweging. Ook niet zonder ruiter. De ene pony had een lichte holle rug, de andere een gigantische holle rug.

Nu ben ik bezig met mijn jonge fjord kennis te laten maken met het zadel en heeft hij vandaag voor het eerst de Ghost aangesingeld en wel op zijn rug gehad en viel het me op dat hij echt mega raar op hem ligt in vergelijking met hoe hij bij de andere pony's ligt.

Mijn fjord heeft een behoorlijk rechte rug en amper schoft. Het zadel komt aan de achterkant flink omhoog en bij beweging stuitert hij alle kanten op. Natuurlijk zit er nu nog geen ruiter op, maar dat moet in mijn optiek niet (zo giga veel) verschil maken. In mijn pad zitten de dikke inlages, die lijken me sowieso niet geschikt voor hem, ik denk dat dat het wel erger maakt namelijk.

Ik heb geen foto's gemaakt van het zadel op zijn rug omdat ik natuurlijk mijn focus op mijn pony wilde hebben maar gezien zijn reactie (0,0) zal ik morgen even mijn best doen om wat foto's te maken, ook zonder pad. Ik heb wel alvast een die een goed beeld geeft van zijn rug, hij staat er wat minder geweldig voor maar zijn rug lijn is goed te zien.

Wie o wie heeft een idee? Of zelf ervaring met een pony/paard met een rug als die van mij en een Ghost?
Afbeelding

Edit: Ja, hij moet nog wat spek krijgen, wordt aan gewerkt :Y)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:57

Het zou zomaar kunnen dat de dikkere inlagen voor de Fjord met rechtere rug niet geschikt is. Daarnaast heb je het gezien zonder ruitergewicht en zoals je weet, beoordelen we daar niet op. Het zadel is niet gevormd naar je Fjord (en zo te lezen ook nog niet helemaal aan je andere paarden) nog.
Ik dit geval zou ik denk ik voor dunnere inlagen gaan.
Ik heb een PRE met een rechte rug, daarbij ging het prima. Heeft wel wat meer schoft dan jou Flord. Er zaten wel dunnere inlagen in de pad toen. Op mijn Andalusier met holle rug gaat het ook goed.
Afbeelding

Afbeelding
(ligt een nieuw zadel op)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:04

Helaas heb ik Teteltee voor woensdag moeten afzeggen, mijn pony heeft nog steeds die rare plek bij zijn buik en kan er ook nog niet op. Hij groeit wel uit zijn velletje nu, echt megadik! Dus we pakken het longeren weer op..

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:04

Ai, sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:06

Oké thanks! Ik ga morgen even de inlages uit het pad halen en hem dan nog eens bekijken hoe hij ligt (+ foto's maken).

Ik neem aan dat ik de kussens niet breder hoef te zetten gezien hij zo slank is? Ze staan nu nog op de stand zoals ik hem geleverd heb gekregen. Dus 2 vingers er tussen ongeveer.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:09

Ik krijg de kussens er altijd op verschillende manieren er onder geplakt. Het is afhankelijk hoe breed de ruggen graat is. Je kunt de kussens even los op de rug leggen en kijken of de ruggengraat daarbij mooi vrij ligt. Zo heb je er een beter beeld van. Ik denk dat 2 vingers wel iets te weinig is.
De ruggengraat moet vrij zijn, niet te breed uit elkaar zetten want dan drukken ze weer teveel op de ribboog.
Als je met je Fjord alleen nog maar bezig bent met wennen aan het zadel, zonder ruiter, kun je ook gerust de pad er onder weg laten en er, om het zadel schoon te houden, er gewoon een dun dekje onder doen hoor. De pads zijn er om de druk van het ruitergewicht te verdelen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 16:18

Sterkte met je pony Marocje!

Hier komt Teteltee zaterdag langs *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:32

Bz, Oké dan kijk ik morgen ook meteen naar de kussens. Bij de andere 2 pony's had ik na het rijden altijd een super afdruk (ruggengraat mooi vrij). Alleen een dun dekje er onder vind ik niet voldoende, de ring van het westernsingel systeem zit best strak tegen de huid en vind het een fijner idee als daar ook wat stevigs tussen zit. Zag bij de andere pony's altijd wel wat warrige haartjes op die 2 plekken na het rijden namelijk. :j Maar de inlages er uit kan natuurlijk wel voorlopig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:33

Of je haalt gewoon de kussens onder het zadel vandaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:39

pmarena schreef:
Of je haalt gewoon de kussens onder het zadel vandaan?

Ik snap niet helemaal waarom :o sorry.
Als het door de inlages komt dat hij achter omhoog komt/klapperd dan is dat nog wel aan te passen. Als de kussens niet op de juiste plaats liggen ook, maar als het omhoog komen/klapperen aan de kussens zelf ligt dan houdt het op. Ik weet dat het ook zonder kussens kan met een goede pad, maar ikzelf wil toch die extra zekerheid van kussens of VPS graag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:15

Ik zie het zo dat je een aantal laagjes hebt:

- een setje "kussens" in je pad
- een setje "kussens" onder je zadel.

Die in je pad heb je nodig omdat die als het goed is de rugnaad van de pad omhoog tillen zodat die niet strak op de ruggengraat en schoft komt te liggen.

De kussens onder je zadel hebben dat effect niet, die liggen immers al op de pad dus geven geen extra vrije ruimte direct boven de ruggengraat.

Ik haal dan veel liever de minder nuttige kussens onder het zadel vandaan, dan dat ik de kussens uit de pad haal die wèl effectief een luchtig kanaaltje vrij houden direct boven de ruggengraat :j

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:46

Mag ik tussendoor een vraagje stellen als ontwetende op boomloos gebied?
Een tijdje terug was ik best enthousiast over de Cheyenne van barefoot maar ik heb er nog geen gekocht omdat ik erg blij ben met m'n barepackpad.

Toch zoek ik net iets meer zadel vooral vanwege het ontbreken van stijgbeugels.... Voor de langere ritten toch prettig merk ik.
Na enkele keren de Cheyenne uitgeprobeerd te hebben vind ik het toch teveel zadel.

Nu zag ik de Ghost Agnello voorbij komen zou dit misschien een goed alternatief zijn of is dit ook een echt zadel? ( klinkt een beetje vaag maar hopelijk begrijpt iemand wat ik bedoel).

Alvast bedankt!