Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Huertecilla schreef:Duhelo schreef:ik heb ooit een dergelijk zadel getest, maar ik schoot constant mrt mijn zitbeenknobbel in dat "gat".
hebben jullie daar geen last van?
Vreemd.
'Zitbeen' is meervoud en ZEKER bij vrouwen aan beide zijden van de kamer. Dat is nu net de crux van vrouwenanatomie. Lees gerust dit onderwerp er op na.
[ Afbeelding ]
3. = zitbeen
rider schreef:Je hebt Mailbaud ook met wide boom, eventueel direct bij de zadelmakerij bestellen?
Ik heb dat Randolls zadel weleens in handen gehad is een prutding, zou ik niet doen voor grote afstanden.
Onder een recado(traditioneel Argentijns) zadel zal je paard vast makkelijk bewegen en het is licht, maar het bagage eraan bevestigen is lastig en ik denk dat je zelf na 4 uur kermend in de berm ligt omdat de zit heel anders is dan van Westerse zadels.![]()
Je zou eens bij Sellerie Phoenix kunnen kijken, die hebben verschillende militair georiënteerde zadels en ook voor redelijke sympathieke prijzen (op maat gemaakt voor tussen de 1000 en 2000 euro).
Duhelo schreef:Denk je niet eens aan boomloos?
arno8 schreef:Ik neem aan dat je eerst goed traint dus hij zal gespierder worden. Maar zet die spierbouw door als je eenmaal op pad bent? Of zal hij juist wat afvallen omdat hij dan dagelijks een flinke afstand loopt?
Duhelo schreef:Boomloos staat en valt met je pad.
Als je bv veel lichtrijdt en verlichte zit galoppeert, heb je bijna zeker een pad nodig met goede inlages.
zo heb ik 96 km in twee dagen gereden met een barefoot cheyenne zonder vps, met een pad met een setje dubbeldikke inlages en een foamlaagje.
Ziezo_X schreef:Endurance ruiters rijden ook veel boomloos, maar dit is een totaal andere belasting dan wat mijn paard krijgt en dus niet te vergelijken.
Ziezo_X schreef:Duhelo schreef:Boomloos staat en valt met je pad.
Als je bv veel lichtrijdt en verlichte zit galoppeert, heb je bijna zeker een pad nodig met goede inlages.
zo heb ik 96 km in twee dagen gereden met een barefoot cheyenne zonder vps, met een pad met een setje dubbeldikke inlages en een foamlaagje.
Maar dat is dus precies niet wat ik ga doen. Draf en galop zijn veel minder belastend voor de rug dan stap. Endurance ruiters rijden ook veel boomloos, maar dit is een totaal andere belasting dan wat mijn paard krijgt en dus niet te vergelijken.
De vraag is of een boomloos zadel 3000 km lang 100 kg gewicht optimaal kan verdelen in stap zonder schuur-, druk-, of wrijvingsplekken te veroorzaken of te gaan schuiven op lastig terrein? Dit soort, en veel extremere tochten, worden al eeuwen succesvol volbracht met boomzadels maar de ervaringen met boomloos zijn onvindbaar of laten te wensen over. (Wat ik op het internet kan vinden dan eh... daarom ben ik ook zeker opzoek naar ervaringsdeskundigen). Vandaar mijn lichte scepticisme.
(Tenzij de recado mee telt! Al heb ik daar geen ervaringen mét bepakking van kunnen vinden)
Ziezo_X schreef:Bij welke zadelmaker raad je Malibaud op maat bestellen aan? (Mijn Frans verdient nog enige aandacht voordat ik op pad gadus zadelmaker in NL zou fijn zijn.) Spreken ze bij Sellerie Phoenix wat Engels?
Citaat:En hoe moet ik dat praktischer wijs voor mij zien een zadel in het buitenland op maat laten maken? Mal van de rug bastelen bijvoorbeeld?
Citaat:Al kunnen de Duitsers er ook wat van. Misschien toch de moeite waard om daar te gaan zoeken.
Citaat:Nu ben ik wel heel benieuwd hoe een recado zit haha. Las toch ook wel goede berichten dat het lekker zit?!
Ziezo_X schreef:Duhelo schreef:Boomloos staat en valt met je pad.
Maar dat is dus precies niet wat ik ga doen. Draf en galop zijn veel minder belastend voor de rug dan stap. Endurance ruiters rijden ook veel boomloos, maar dit is een totaal andere belasting dan wat mijn paard krijgt en dus niet te vergelijken.
De vraag is of een boomloos zadel 3000 km lang 100 kg gewicht optimaal kan verdelen in stap zonder schuur-, druk-, of wrijvingsplekken te veroorzaken of te gaan schuiven op lastig terrein? Dit soort, en veel extremere tochten, worden al eeuwen succesvol volbracht met boomzadels maar de ervaringen met boomloos zijn onvindbaar of laten te wensen over. (Wat ik op het internet kan vinden dan eh... daarom ben ik ook zeker opzoek naar ervaringsdeskundigen). Vandaar mijn lichte scepticisme.