Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:02

Josie, wat mij betreft de neusriem een cm of 1,5-2 langer en de kaakriem wel 2-3cm. Dat is dan op mijn ponymaatje, dan zou die veel beter passen. Nu moet ik nog steeds bij de kaakriem een gaatje bijmaken, want bij mijn ruin zit die zeker in de winter strak aangesnoerd. De neusriem kan nog wel gewoon op het laatste gaatje. Maar iets langer geeft wat meer speling.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:46

kaakriem mag hier ook een paar cm langer, de rest red ik wel, neusriem zit hier op het 3e gaatje vanaf de punt, maar kaakriem kan net aan op de eerste vast

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:06

Bij mijn paard zit de kaakriem van de Competion ook op het laatste gaatje, die zou dus wel wat langer mogen. Bij de Multi is hij lang genoeg.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:18

Mijn originele teugels van Rambo laten los.
De hele gellaag komt naar buiten en het plakt enorm. Nu heb ik het hoofdstel als 2dehandsje, maar zoiets hoort toch niet? Zou ik ze mailen over dit mankement? Tegen die tijd maar met andere teugels rijden...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:25

als je 'm 2e hands hebt kun je nooit nagaan wat ermee gebeurd is en of er misschien verkeerd spul op is gesmeerd of wat dan ook, daar zou ik persoonlijk niet voor naar horseware gaan mailen...

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:33

Ik heb hem al een paar maand, maar wel gek omdat ik er wel gewoon zuinig mee omga..

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:06

Sowieso mogen ze die rubberen dingen wel achterwege laten. Vreselijk. Doe er dan gewone webband teugels bij. Zie ook nooit iemand met rubberen teugels rijden.

Dat van dat gelachtige ken ik wel van vroeger vd manege. Daar hadden die rubberen dingen dat ook wel eens.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:11

Nav jullie topic ben ik toch nieuwsgierig geworden naar dit hoofdstel.

Ik heb een jong paard met een extreem gevoelige mond . Is tijdens het rijden constant met haar mond bezig .
Wellicht dat dit hoofdstel iets gaat doen maar ze heeft wel een iets wat ramshoofd. Maakt dat wat uit met de pasvorm ?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:08

Ik zal het e.e.a. gaan aan kaarten, zodra ik meer weet horen jullie het :)
Dat van de teugels vind ik ook (hoofdstel aanbieden zonder teugels) / waarom je dat probleem hebt is mij niet duidelijk, wellicht inderdaad in het verleden behandeld met iets? Geen idee, het staat los van jou zuinigheid.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:10

Ik vind dat de bocht die het hoofdstel maakt wel korter mag zijn. Door het fijne lange hoofd volgt het net niet mooi. Of de neusriem zit op de juiste maat maar dan zit de bocht tegen het zijbot aan, of de neusriem hngt te laag en dan volgt de hoek wel het bot.

Voor het mooie moet ik de neusriem in maat pony hebben en het kopstuk in maat cob.

De teugels vind ik zonde van mijn geld. Ik kan ze niet gebruiken omdat ze te dik zijn en ik dan last van mijn vingers krijg.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:43

Hier past de ponymaat neusriem verder qua bocht wel netjes. Maar ik heb geluk dat de rest dan ook nog past. Twijfel weleens een Cobmaat te kopen voor de ruin. Maar ben bang dat die dan op andere vlakken te groot is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:11

Bij mijn multi mag de kaakriem wel een tikje langer, die zit nu ook in het uiterste gaatje. Heb een jong paard (5,5 jaar) en hengst, als die nog een héél klein beetje meer kaak krijgt, dan past 'm niet meer. Nu zit hij net goed, maar ik heb er geen speling meer op. De rest past wel netjes, heb overal nog 1 gaatje over om kleiner te maken. De kinriem zit net halfweg het riempje, dus da's gewoon goed. Ik heb een full geloof ik. Cob zou misschien iets beter zijn qua jukbeenderen, maar dan kreeg ik de kaakriem dus echt nooit van zijn leven dicht.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:10

Ik heb eigenlijk net het omgekeerde. De neusriem is net te kort waardoor de bakstukken net een tot 2 gaten lager zitten dan dat je graag zou willen. De kaakten heeft wel genoeg ruimte over. Zit op het tweede gaatje. En dat bij een paard van 1.80+ met een lang hoofd.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:56

Bij mij zit het hoofdstel perfect. Zowel bocht van het hoofdstel als neusriem zit gewoon goed! Alleen kaakriem is te strak. Daar heb ik gaatje bij moeten maken en dat zit nu gewoon ook prima..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:15

Bij mijn paard zit de Competition ook perfect. Zowel neus als kaakriem zitten op het derde gaatje. Kunnen later als het leer wat soepeler wordt allebei nog strakker als dit nodig mocht zijn. Heb het hoofdstel een tijdje in de olie gehad en is eigenlijk redelijk soepel. Ben er zeer tevreden over.

PsydoxyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:56

Ik ga met [***] mee. In 't begin is alles een beetje stroef, al is dat met de meeste leerproducten. Hoe langer je 't gebruikt hoe soepeler het wordt. Rij tegenwoordig alleen met dit hoofdstel op 2 paarden. Eentje van 1.80 en een 'normaal' paard met een fijn hoofd. Het full hoofdstel past allebei.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 09:58

Vindt de kaak en neusriem van pony maat zeker aan de korte kant. Neusriem ging 2e keer wel al wat soepeler naar gaatje 1. Kaakriem zit vrij strak. Dit wordt beter tijdens gebruik. Maar mooier zou zijn dat het niet op langste vast hoeft.
Cob maat is hem te groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:28

De bocht en neusriem zitten hier inderdaad ook gewoon goed, maar aan de kaakriem heb ik niet genoeg ruimte over aan het riempje om nog een gaatje bij te maken hoor. Mocht het leer wat gaan rekken, dan vrees ik dat dat extra gaat op een keer gewoon helemaal doorscheurt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:13

Het hoofdstel bevalt prima, heb het ringetje eraf gesloopt en een bontje over de neusriem. Riempje van de neusriem is erg lang, die moet op het laatste gaatje dicht. De keelriem past maar net dicht. Ik rij ermee als sidepull, nog nooit met bit gereden. Vond de teugels die bij de competition zaten foeilelijk en dik. Helaas lukte het me niet om mooie bijpassende bruine lange dunnen leren teugels met saumursluiting te vinden. Rij dus nu met de teugels van mijn kieffer hoofdstel, dat hangt toch te niksen. Zijn weliswaar zwart, maar van afstand valt dat niet zo op :-) . Deze teugels zijn prima. Het hoofdstel heb ik goed ingesmeerd met olie en de volgende ochtend het residu eraf gepoetst. Sindsdien nooit mee wat aan gedaan, blijft mooi.

Zoals EppleJeck heeft gehandeled bij Suelza vind ik echt een shame. Zal 3 x nadenken voor ik daar dure spullen ga kopen. Als ze zo omgaan met hun klanten. Oliedom.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:43

Ik ben er vandaag aan begonnen, m'n eigen micklem (omdat ik echt nieuwsgierig ben geworden), op maat gemaakt voor m'n Andalusiër met haar fijn, maar lang hoofd. Ik heb zopas de neusriem af.
Eerlijk gezegd, ik beklaag die mensen daar in lage loonlanden, want heb er zelf een dag voor nodig gehad om dat kussen erop te krijgen en dergelijke. Dat is echt een mega geduldwerkje. Nu begrijp ik waarom de neusriem stroef aanvoelt in het begin, je moet echt veel lijm gebruiken om dat kussen in die vorm te krijgen, daar kan je niet vanonder uit.
Ben blij dat ik hier las dat de micklem kapot gaat bij sommige, want wil hem ook als halster kunnen gebruiken. Heb het leder dus op halster-dikte gelaten.
Is er eentje om later working equitation te rijden. Ga hem mooi sober op-pimpen met wat Barokke gespen *\o/* . wat is het toch fijn om je eigen spullen in elkaar te kunnen flansen :D
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 12-01-14 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:49

Daar willen we straks natuurlijk wel een foto van zien ! :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:51

Off course ;) ! Ik ga echt advies nodig hebben van jullie ivm de pasvorm als hij af is, omdat ik geen micklem ter beschikking heb, is puur meten dat ik gedaan heb. Na al dat werk zou ik het vreselijk vinden dat ie niet past, maar wees maar kritisch, ik wil dat hij 100% goed zit.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:56

paars schreef:
Het hoofdstel bevalt prima, heb het ringetje eraf gesloopt en een bontje over de neusriem. Riempje van de neusriem is erg lang, die moet op het laatste gaatje dicht. De keelriem past maar net dicht. Ik rij ermee als sidepull, nog nooit met bit gereden. Vond de teugels die bij de competition zaten foeilelijk en dik. Helaas lukte het me niet om mooie bijpassende bruine lange dunnen leren teugels met saumursluiting te vinden. Rij dus nu met de teugels van mijn kieffer hoofdstel, dat hangt toch te niksen. Zijn weliswaar zwart, maar van afstand valt dat niet zo op :-) . Deze teugels zijn prima. Het hoofdstel heb ik goed ingesmeerd met olie en de volgende ochtend het residu eraf gepoetst. Sindsdien nooit mee wat aan gedaan, blijft mooi.

Zoals EppleJeck heeft gehandeled bij Suelza vind ik echt een shame. Zal 3 x nadenken voor ik daar dure spullen ga kopen. Als ze zo omgaan met hun klanten. Oliedom.

Wat is Saumur sluiting?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:02

oja, ik vergeet het ringetje te noemen, dat mag wat mij betreft wat dikker/zachter onderlegd zijn, mijn paard krijgt er een drukking van

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:03

Cambiar schreef:
paars schreef:

Wat is Saumur sluiting?

blinde sluiting, gesp naar binnen
vind ik veel mooier dan gewone gespen