[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:32

Erg chique, dat blauw van het Fellsattel op de haflinger. :j
De vilten singel vind ik leuk bedacht (ik krijg hem er volgens mij ook bij in het testpakket) omdat hij asymmetrisch is en in beide richtingen gebruikt kan worden, maar ik heb liever elastiek dus hier komt er ook de Barefoot Stretch & Breathe onder te hangen of een Le Tixerant.
Ik hoop heel erg dat het [***] ook bevalt - maar zie nu al op tegen het kiezen tussen alle kleurtjes. :+

Ik vind het singelsysteem van de hallucinerend-Italiaans gekleurde Ghost er trouwens ook netjes uitzien, maar kun je dan nog wel kiezen voor een ander bevestigingsplek voor de singelstoten?.

Je zou de sweatflaps ook kunnen combineren met hoe Bua het doet, dus wel dat W-vormige ophangsysteem maar de singelstoten los van elkaar laten (en die dan door een sweatflap laten lopen):
Afbeelding

Dan zou je daar een sweatflap met ipv 2 bv 3 of 4 gleuven onder kunnen hangen zodat je daar ook nog mee kunt spelen qua singelstoot-ligging.
De 'W' van de Bua loopt over een zweetblad dus daar is het paard tegen beschermd, je zou vanuit de Ghost basis ook een stukje leer omlaag kunnen laten lopen (of een speciale sweatflap voor de W gebruiken) zodat de W niet direct op het paard ligt.
Daaronder kan dan altijd nog een sweatflap hangen voor de singelstoten. Maar dan krijg je als ruiter natuurlijk wel steeds meer materiaal onder je benen.

Wicky

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:44

Ik heb de kleuren in het echt allemaal gezien, dat maakt het kiezen makkelijker. Ik heb een gele en een mosgroene in mijn handen gehad. Geel is heel mooi maar niet op de Haf (op de RMH kan alles, makkelijk kleurtje is dat). Mosgroen vond ik saai, te stemmig naar mijn zin. Ik hou het meest van blauw, vandaar dit kleurtje.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:29

Dat Italiaanse zadel, beetje fel van kleur maar dat rode randje achter is heel mooi.

En de singelstoten zouden weleens onderdeel kunnen zijn van mijn oplossing voor het breed zitten.
De flapjes met de ringen voel ik onder mijn bovenbeen na een half uurtje rijden

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:32

Citaat:
Ik vind het singelsysteem van de hallucinerend-Italiaans gekleurde Ghost er trouwens ook netjes uitzien, maar kun je dan nog wel kiezen voor een ander bevestigingsplek voor de singelstoten?.

Niet zoals bij het "schuif systeem" ze zitten vast aan de zelfde ringen als de V en je kunt ze dus - net al bij de Trekker, een beetje schuin laten lopen. Maar dat geeft altijd kans op "trekken"

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:43

Kwetal schreef:
Maar jullie willen het liever zo?
[ [url=m/w2HUSv.jpg]Afbeelding[/url] ]
(ook een Ghost) :o

Ik vind het zoals het nu is best een top systeem. Het enige wat ik graag zou zien is dat de singelstoten niet vast zitten op dat lapje maar beide los en dan een los flapje waar je ze doorheen haalt oid. Zodat ze iets vrijer kunnen bewegen en eventueel verder uit elkaar kunnen.

En natuurlijk dat er een optie zou zijn voor de ghost met goede leren stoten. (En zitting. Daar hadden ik prima meer voor willen betalen. )

@diana: mijn paard is ook nog kort ( 16inch) en ik lang. Dit zorgde voor andere keuzes misschien. Ik heb zes jaar een wow dressuurzadel gehad wat echt top was. Daar betaal je ook top voor natuurlijk. Ik heb ook een thorowgood springenzadel gehad wat mooi bleef liggen maar wel wat aan de lange kant was. (17inch)
Lange zoektochten waren dat.
Mijn paard heeft een ernstig ongeval gehad waarbij hij op lange termijn onderandere littekenweefsel op zijn rug heeft overgehouden. Het wow zadel begon op den duur het litteken te irriteren. (Of de beweging van de luchtkussens? ) Hoe dan ook, na een tijd zonder zadel heb ik een ghost gekocht waar ik nu na iets meer dan een half jaar nog zeer tevreden over ben!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:53

Ik heb ook een paard met een beschadigde rug die het heel goed doet onder een Ghost.
Helaas mijn heup dus niet, deze week een paar keer test gereden op een Wintec. Heup blij maar paard loopt erg voorzichtig, met de rug op slot.
Flinke zoektocht nog te gaan, wil ook nog mijn Ghost pad met inlagen onder de wintec testen en anders proberen de Ghost te verbouwen.

Ik merk het insnijden van de singelstoten niet zo met de originele Ghost pad en vind biotane wel mooi vlak

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:54

Hoefijzer: mijn paard is dat iets minder kort, er kan 46 cm draagvlak op, maar ik heb nog nooit een boomzadel wat kort genoeg was met schoudervrijheid en ook nog de juiste boomcurve voor haar gevonden, en er zijn er veel de revue gepasseerd, dus keuze heb ik ook niet. Wow, heb ik nog nooit geprobeerd en geen verstand van, maar ik vind ze simpelweg veel te duur om mee te experimenteren op mijn explosieve sensibele paard, ook 2e hands. Helaas.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 23:06

Ik hetgeen ervaring met de h singel, gebruik een singel als in maan maar dan uit leer die de singelplek redelijk goed uit deelgenoot houd.

Ben nog steedssuper blij met mijn trekker pro arte!

Pony loopt er top mee en ligt vast en voel.me er prettig in en nu zit ik er ook stabiel in.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kwam toevallig een stadgenoot tegen in het bos die foto's maakte, samen met mijn super hond jesse!

Als je goed kijkt zie je ook het effect van mijn singel.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 00:23

Dit is even de enige duidelijk H singel foto die ik kon vinden bij mijn ghost:

Afbeelding
(met de beugelriem verkeerd om.)
Bij mij liggen de singels dus nog best wat van elkaar af. Inclusief tussenliggende weide vetrol. :+
Ik heb de ouderwetse h singel. Deze is van diktuigleer met zachtleren padding. Je kan de achterste singel dus ook niet echt lekker naar voren buigen. Ik heb een keer de zachtleren mogen bewonderen bij iemand en daarbij viel het me op dat de singels alle kanten op gaan. Daarmee liggen ze wel mooier in de oksel dan die van mij.
Ik denk overigens dat het niet zo is dat de achterste singel er voor zorgt dat de druk vanaf de achterste stoot recht naar beneden kan. Want dan zou hij inderdaad altijd naar voren trekken wat natuurlijk raar is voor een singel die speciaal ontwikkeld is voor paarden die rondgeribt zijn. Ik heb het idee dat de achterste singel een meer stabiliserende werking op het zadel heeft en de meeste druk op de voorste komt.

Hoe het ook zij, ik vind hem bij duelo niet mooi liggen op de foto.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 07:22

Die ligt inderdaad netjes hoefijzer. Ik vermoed dat doordat ik een grote maat singel heb, de singels te vet uit elkaar liggen voor de ghost. Ik test moegen even wat die met de singelstoten los, de pad en deftig aangesingeld :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 08:36

Hmm ik vind de de singel ook niet zo mooi passen bij de ghost,maar misschien kan het nu beter zijn hoor.

Zelf vond ik de fra singel ook niet fijn..Ten eerste omdat ik singelwondjes kreeg(nou ja mijn paard dan,en ook schoof mijn zadel veel meer met dat ding..Met opstappen met krukje notabene gleden we zo richting buik :+ ..Dat heb ik met mijn andere singels niet..Ik vind een soepele leren singel met elastiek en ruimte voor de oksels het fijnst..Maar de zachte neopreen torsion banaansingel die ik ook heb is ook echt niet verkeerd.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:11

Waar heb je de torsion banaan singel vandaan? Heb even snel gegoogled maar kom het zo gauw niet tegen in online shops. Klinkt interessant!

Mijn zadel schuift ook iets naar voren en ik vind ook redelijk veel druk staan op het plaatje waarop de singelstoten vast zit. Ik moet met de westip singel ook wel flink aansingelen als ik alleen moet opstappen (zelfs via krukje).

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:16

Buitenzinnig had er een paar!Misschien heeft ze er nog :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:19

Nog maar 3 weken :')

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:20

dianaw33 schreef:
Hoefijzer: mijn paard is dat iets minder kort, er kan 46 cm draagvlak op, maar ik heb nog nooit een boomzadel wat kort genoeg was met schoudervrijheid en ook nog de juiste boomcurve voor haar gevonden, en er zijn er veel de revue gepasseerd, dus keuze heb ik ook niet. Wow, heb ik nog nooit geprobeerd en geen verstand van, maar ik vind ze simpelweg veel te duur om mee te experimenteren op mijn explosieve sensibele paard, ook 2e hands. Helaas.

Misschien een Strada zadel?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:22

Wat voor maat singel zoek je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:52

dianaw33 schreef:

Heb je de Trekker al eens geprobeerd? Je moet van de look houden, maar de kussens zijn 45cm lang (of 45,5, ik vergeet altijd welke van de 2 8-) ), de voorboom kun je zo breed schroeven als je zelf wilt en je kunt bij het vastplakken van de kussens hier al een ronding aan geven. Dat heb ik bij [***] ook gedaan, anders liggen ze er met de voor- en achterkant vast op en het midden juist los. Nu ik ze rondgetrokken heb ligt het zadel zonder ruiter van voor tot achteren er met dezelfde stevigheid op. :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:19

xyzutu:nee dat is een van de weinige boomloosjes die ik nog niet geprobeerd heb. Maar ik heb heel veel plakkussenzadels gehad, en ben daar eigenlijk klaar mee. Ik kreeg ze er nooit goed onder, ik was meer bezig met plakken dan rijden, en ze hadden een ding gemeen: ze zakten allemaal over de schoft naar beneden. Mijn paard is breed op de schoft, maar vlak daaronder heel stijl, daar blijft weinig op hangen en het hobbelt allemaal met de beweging van de schouderspieren mee naar beneden. Als ik de trekkerfoto's hier zie, en positie van de voorste singelstoot en het naar voren gebouwde model van die zadels, vermoed ik dat dat bij dit merk niet anders zal zijn. Maar proberen kan natuurlijk altijd :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:26

Buitenzinnig schreef:
dianaw33 schreef:

.
Misschien een Strada zadel?

Strada heb ik er twee types van opgehad, die brugden enorm, en Callista moet nog een keer langskomen maar die had er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in. Haar bezoekje zit wel nog in de planning want op papier lijkt het me een ideaal zadel voor mijn paard. In het kader van niet geprobeerd is altijd mis.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:51

Mijn ervaring met de trekker is eigenlijk ook dat het niet zo geschikt is voor hele brede paarden en bij mijn vorige merrie brugde die heel erg.
Ik kan er ook echt niet in zitten, maar ik gebruik het dan ook op brede paarden. Ik ga daardoor heel erg achterin zitten (stoelzit) en benen naar voren omdat mijn bekken gewoon niet breed genoeg staan. Daarom ben ik zo blij met de Ghost :D bevalt nog steeds. Wil alleen een andere pad eronder.

Ik heb alleen in mijn huidige zoveel ruimte over :P ik heb er een zitverkleiner in hoor, maar dat zie je natuurlijk niet. Misschien is een bontje dan wel leuk om het op te vullen.

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:38

Dat ziet er gezellig uit!!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:59

dianaw33 schreef:
xyzutu:nee dat is een van de weinige boomloosjes die ik nog niet geprobeerd heb. Maar ik heb heel veel plakkussenzadels gehad, en ben daar eigenlijk klaar mee. Ik kreeg ze er nooit goed onder, ik was meer bezig met plakken dan rijden, en ze hadden een ding gemeen: ze zakten allemaal over de schoft naar beneden. Mijn paard is breed op de schoft, maar vlak daaronder heel stijl, daar blijft weinig op hangen en het hobbelt allemaal met de beweging van de schouderspieren mee naar beneden. Als ik de trekkerfoto's hier zie, en positie van de voorste singelstoot en het naar voren gebouwde model van die zadels, vermoed ik dat dat bij dit merk niet anders zal zijn. Maar proberen kan natuurlijk altijd :)

Misschien eens een Flexible saddle of Heather moffet proberen?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:28

Flexible Saddle = Trekker...... :o

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:30

Kwetal schreef:
Flexible Saddle = Trekker...... :o

Flexible saddle model die ik bedoel is wel anders dan de trekkers met de plakkussens en voorboog. Dan bedoel ik natuurlijk de Flexible inspiration/bascule etc

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:44

Maar het wordt gemaakt door Trekker - zelfde merk, andere constructie