Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:26

Heeft er iemand nog een idee?
Ik ben opzoek naar een nieuwe singel, deze wordt echt te klein en ik loop elke keer tegen het probleem aan dat zijn singelgroeve zo naar voren ligt. Ik heb nu de HH freefit. Hij heeft flinke schouders en is rond geribt (en te dik op t moment blame is on the grass) :+
Afbeelding
Hieronder foto van mijn huidige singel
Afbeelding

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:36

@vrijbuiter, ik ben niet zo thuis in singels voor VZH eerlijk gezegd dus misschien is het normaal dat ik aan de ene kant wel gespen zie en aan de andere kant niet? Oftewel zitten die aan beide kanten wel op gelijke hoogte? Ik zou iig iets nemen met of aan beide zijdes elastiek of helemaal niet…
@Hieperdi, heb je ook een foto echt van de zijkant? is nu wat lastig te zien behalve dat ie idd een heull stuk te kort is.. :D maar dat had je zelf al gezien. Ik vind je huidige singel nauwelijks anatomisch en zou neigen naar een crescent maar zou liever eerst een goede foto zien :j

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:43

Pallatin schreef:
@vrijbuiter, ik ben niet zo thuis in singels voor VZH eerlijk gezegd dus misschien is het normaal dat ik aan de ene kant wel gespen zie en aan de andere kant niet? Oftewel zitten die aan beide kanten wel op gelijke hoogte? Ik zou iig iets nemen met of aan beide zijdes elastiek of helemaal niet…
@Hieperdi, heb je ook een foto echt van de zijkant? is nu wat lastig te zien behalve dat ie idd een heull stuk te kort is.. :D maar dat had je zelf al gezien. Ik vind je huidige singel nauwelijks anatomisch en zou neigen naar een crescent maar zou liever eerst een goede foto zien :j

Haha nou ik moet zeggen als ik nu kijk vanaf de andere kant ik had hem dus op rechts nog niet helemaal goed aangesingeld :+
Afbeelding
Maar ik wil zowiso een andere singel. Ik heb nu even niet snel een andere foto misschien dat deze wat duidelijkheid geeft, is tevens nog met mijn oude zadel maargoed het probleem blijft
Afbeelding
Afbeelding

Avalanche

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:13

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:15

Pallatin schreef:

Pallatin, ze zitten aan beide zijdes op ongeveer gelijke hoogtes (1 gaatje verschil).

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 17:03

Avalanche schreef:
De leren singel van Barefoot.

https://www.boomlooszadelbecidor.nl/dre ... ingel.html is een rechte singel, maar vormt prachtig naar je paard. Is verkrijgbaar tot maat 95.

Dankjewel mijn singelsysteem zit zo als op deze foto op aanraden van mijn zadelmaker maar ik weet niet of dit nou ideaal is ook vanwege de schouder. Zou de singel daar geschikt zijn? Hij ziet er wel fijn uit
Afbeelding

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:57

Mijn zadelmaker vertelde dat het haar eerste voorkeur heeft om de plaatsing zo te hebben, maar dat het bij sommige paarden toch echt wel een uitkomst is. Ik denk ook dat die singel daar bij zou moeten kunnen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:26

prugelpiet schreef:
Mijn zadelmaker vertelde dat het haar eerste voorkeur heeft om de plaatsing zo te hebben, maar dat het bij sommige paarden toch echt wel een uitkomst is. Ik denk ook dat die singel daar bij zou moeten kunnen.

Ja ik heb niet echt last van een schuivend zadel. Of in ieder geval niet naar voren, als hij schuift, dan schuift hij eerder wat naar achter vanwege zijn brede grote schouders

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:29

Ik zie even door alle singels de singel niet meer :+

Ik ben al de hele ochtend onderzoek aan het doen. Gisteren is mijn zadelmaker geweest en die gaf aan dat mijn paard waarschijnlijk baat zou hebben met een maan/crescent singel (vanwege haar ronde ribben). Wat ik hier heb gelezen komt overeen met mijn adviezen, alleen ik heb zoveel informatie gelezen dat ik het zelf niet meer snap.

Bij een crescent singel, zitten de gespen recht of juist schuin van elkaar? Want per merk is dat dus ook weer verschillend? :o?

Voorbeeld, Edix, gespen recht op elkaar
Afbeelding

Voorbeeld 2, Passierblu Wave, gespen schuin van elkaar. Staat niet omschreven als crescent, maar begreep vanuit wat berichten hier dat dit ook als crescent kan worden gezien?
Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:30

ZwarteHeks schreef:

Ik ben al de hele ochtend onderzoek aan het doen. Gisteren is mijn zadelmaker geweest en die gaf aan dat mijn paard waarschijnlijk baat zou hebben met een maan/crescent singel (vanwege haar ronde ribben). Wat ik hier heb gelezen komt overeen met mijn adviezen, alleen ik heb zoveel informatie gelezen dat ik het zelf niet meer snap.

Bij een crescent singel, zitten de gespen recht of juist schuin van elkaar? Want per merk is dat dus ook weer verschillend? :o?

[ [url=m/E5qDzT.png]Afbeelding[/url] ]

Voorbeeld 2, Passierblu Wave, gespen schuin van elkaar. Staat niet omschreven als crescent, maar begreep vanuit wat berichten hier dat dit ook als crescent kan worden gezien?
[ [url=m/f8JT6P.png]Afbeelding[/url] ]

In mijn beleving ligt recht of schuin ook eraan hoe je singel stoten bevestigd zijn !
Heb je een singelstoot die van voor vanuit kopijzer komt zal schuine gesp beter liggen

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:34

ZwarteHeks schreef:

[ [url=m/E5qDzT.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/f8JT6P.png]Afbeelding[/url] ]

Ik zat ook voor deze tekijken. Rambo heeft ook een mooie singel

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:39

De Rambo is erg fijn
Heb mijne helaas weggedaan omdat ze te kort was geworden voor mijn paard .
Nu ander paard en baal ik dat ik de singel wegdeed

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:26

Ik quote hier even een goede uitleg:
Daphara schreef:
Voor veel mensen is het lastig het verschil te zien tussen een crescent singel (ook wel banaan- of maansingel genoemd) en een asymetrische singel, dus hieronder het antwoord met foto voorbeelden:

Asymmetrisch: In het geval dat er een korte bolling op de singel zit, dus NIET een bolling over de gehele lengte van de singel, maar een bolling over een deel van de singel, dan moet de bolling naar voren. Bij deze singels liggen de gespen ook aan weerszijden recht tegenover elkaar.

Asymmetrisch - Gespen liggen recht tegenover elkaar -> dan dus met de korte bolling richting de voorbenen:

[ [url=m/psgAtY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/eGYVG0.png]Afbeelding[/url] ]

Crescent: Is de hele singel rond gevormd, dan hebben we het over een maan/ banaan / crescent singel en moet de bolling die over de gehele singel loopt naar achteren richting de buikzijde.
De gespen liggen aan weerszijden niet recht tegenover elkaar.

Crescent / Banaan singel - Gespen liggen schuin ten opzichte van elkaar - Bolle lange zijde richting de achterbenen:

[ [url=m/O6wWl6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6v6EWY.jpg]Afbeelding[/url] ]

En om het lekker verwarrend te maken kun je ook een Combinatie hebben van asymmetrisch en crescent - korte bolling richting voorbenen, lange bolling richting achterbenen.

[ [url=m/zQIQFe.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/CNnl0n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afhankelijk van de buik van een normaal tot steviger gebouwd paard kun je kiezen voor crescent, voor asymmetrisch of voor een combinatie tussen die twee. (Super) slanke paarden zijn meer gebaat bij een anatomisch rechte singel of athletico singel.

Bij mijn paard ligt de crescent met bolling naar de achterkant beter. Bij een crescentsingel zoals de Edix zaten de gespen alsnog ongelijk en moest de voorste een gaatje strakker dan de achterste (waardoor je ook weer ongelijke druk krijgt en dat wil je niet).

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:40

Hi! Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de singel van 2fithorses? Op Jumping Amsterdam de singel tegengekomen en ik viel vooral voor het hele zachte leer. Ik heb nu een Anky maar die begint helaas een beetje op te raken en ik vind dat leer best wel hard

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:44

De passier Blue Wave is gewoon recht. Vooral een fijne Singel bij paarden met weinig plek achter de ellebogen en die daar wondjes krijgen.

Maar, de edix Crescent is ook smal op die plek en ik geschikt daarvoor. Voor mijn Ronde pony waar alles snel naar voren trekt vind ik de edix fijner.

Ik heb nu een 80 cm die te lang is voor mijn nieuwe zadel. Dus ik wil
nog een 70 cm kopen en die van 80 verkopen.
Ik rij nu weer tijdelijk met de passier Blue Wave maar vind de edix nog wat mooier liggen.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 16:17

Zinzi_jewel schreef:
De Rambo is erg fijn
Heb mijne helaas weggedaan omdat ze te kort was geworden voor mijn paard .
Nu ander paard en baal ik dat ik de singel wegdeed

Dan hebben jullie het over de Rambo Micklem singel?

Ik zoek er een singel die echt helpt met een merrie met een ton als middenrif :=
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 17:48

Ik heb op 1 met vergelijkbare buik en model de horka liggen
Afbeelding
Afbeelding

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:59

Ik ben al de hele dag heel internet aan het afspeuren, maar ik kan niet de singel vinden die ik zoek.
misschien dat jullie wat weten?

ik vermoed dat mijn paard een singel in de vorm als de asymmetric van mattes nodig heeft, alleen zoek ik een leren variant. Neopreen is wel te vinden, bont is wel te vinden, maar leer zonder elastiek is niet te vinden. Het model van Rambo Micklem vind ik erg mooi, maar die is er helaas niet zonder elastiek..

de lemieux gel tek heeft aan de voorkant, en de zijkant (verlengde achterste singelstoot) te weinig contact. En de Kavalkade soft comfort schuift wat naar voren.

Hebben jullie nog suggesties?
Alvast bedankt!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 09:37

Heb er een van Connect
Maat 65
Te groot voor mijn paardje
Zonder elastiek
Wil deze wel verkopen

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 10:56

Zinzi_jewel schreef:
Heb er een van Connect
Maat 65
Zonder elastiek
Wil deze wel verkopen

Ahh die was ik nog niet tegen gekomen! De ''super soft''? Ik heb er een van 60cm nodig (zwart).
kan het zijn dat die van jou toch een 60 is? als ik naar de maten op de website kijkt gaan ze per 10 cm namelijk :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 20:18

xXbellaXx schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Heb er een van Connect
Maat 65
Zonder elastiek
Wil deze wel verkopen

Ahh die was ik nog niet tegen gekomen! De ''super soft''? Ik heb er een van 60cm nodig (zwart).
kan het zijn dat die van jou toch een 60 is? als ik naar de maten op de website kijkt gaan ze per 10 cm namelijk :)

Ga het morgen nakijken
Ligt op stal

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 10:01

Hallo,

Weet iemand een fijne VZH singel ZONDER elastiek.

Ik kom er heel veel tegen mer elastiek maar zonder zie ik niet zoveel. Heb de Prolite of de Kavalkade gevonden zonder elastiek.

Liefst niet meer dan €150,-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 10:22

De leren variant van de prolite, maar dan kom je in een duurdere klasse

En de simpele neopreen singels.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:26

xXbellaXx schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Heb er een van Connect
Maat 65
Zonder elastiek
Wil deze wel verkopen

Is toch een 65 en wel wat elastiek aan de gespen .

En heb een Stubben singel heel flexibel super fijn maar icm dit zadel geen echte match nu deze is wel 60 cm

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 12:00

Is toch een 65 en wel wat elastiek aan de gespen .

En heb een Stubben singel heel flexibel super fijn maar icm dit zadel geen echte match nu deze is wel 60 cm[/quote]

Ah jammer! Heb je een foto van de stubben singel? Of welke variant is het dat ik ‘m even online kan bekijken :)

Ik twijfel over de Connect singel. Ik had deze simpele nog liggen, maar die is recht, en de Connect singel niet.

https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... ..50..S%3e

Dat lijkt een succes qua ligging, alleen het materiaal bevalt niet, neemt veel vocht op en wordt snel vies. Dus ik zoek iets soortgelijks in het leer.