[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:16

Anoniem schreef:
Misschien heeft het zadel niet de pasvorm voor jouw paard.

Mij werd de trekker juist aangeraden voor ponies met haar vorm, dus dat hoop ik zeer zeker niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:18

Nala schreef:
Anoniem schreef:

Mij werd de trekker juist aangeraden voor ponies met haar vorm, dus dat hoop ik zeer zeker niet.

Maar dit is met de korte kussens onder een normale basis toch?

Kan dat het probleem niet zijn?

Sure_lee

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:21

Ik zou een zadelpasser laten komen en die hem goed laten afstellen. Of wellicht is dan toch de conclusie dat het niet goed aan te passen is aan jouw paard. Dan kun je eventueel meteen andere zadels proberen die de passer meeneemt.
Zelf afstellen bij een trekker is wel een dingetje. Je kunt zoveel aanpassen dat ik dat toch echt door een professional zou laten doen (heb ik toen ook gedaan)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:24

Azmay schreef:
Nala schreef:

Maar dit is met de korte kussens onder een normale basis toch?

Kan dat het probleem niet zijn?

Dat klopt, dat leek net voor ons zo'n uitkomst omdat zij een super kort draagvlak heeft en ik toch echt 17" zitmaat nodig heb.

Ik zal inderdaad sowieso nog iemand laten komen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:25

Nala schreef:
Kwetal schreef:
Een beetje is niet genoeg - het moet, net als bij een boomzadel, een handbreedte er achter - het schouderblad komt een heel eind naar achteren tijdens het lopen en dan kan het tegen de kussens aan botsen, dat belemmert je paard.... voel maar eens terwijl je paard een stap zet.

Ik leg het zadel meer dan ver genoeg naar achteren, maar zodra ik ook maar een beetje aansingel ligt het kussen weer praktisch tegen de schouder aan...

Heb de kussens nu een stuk verder in het midden geplakt ipv voorkant kussen langs voorkant zadel, want het zadel knikte onder mijn gewicht (gewoon 65 kilo, niks bijzonders) flink in net achter het kussen en raakte met de achterkant haar rug. Lijkt me niet bepaald de bedoeling...
Toen ik het kussen in het midden geplakt had ging het een stuk beter.
Ook blijft het dekje naar achter schuiven, zo dat het zelfs bijna onder het kussen terecht komt, ook al heb ik 'm bij het zadelen en singelen zowat 5cm voor het zadel uitsteken.

Over het dekje kan ik niet oordelen, maar er is een speciale manier om een Trekker zadel aan te singelen - daar heeft Trekker een filmpje van online staan.... als je het zo doet, schuift het minder. (zou ook bij YouTube te vinden moeten zijn bij BuitenZinnig Trekker) En het kan me verder niet schelen wat ze bij Trekker zeggen, maar de kussens moeten het liefst ongeveer even lang zijn als het zadel...korte kussens is waanzin, dan kan het zadel er overheen kiepen en ligt de rand van de basis alsnog op de rug of schoft. -:)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:35

Dat eroverheen kiepen gebeurt bij ons dus. Ik heb ook de lange kussens, maar ik vrees dat ik dan weer precies hetzelfde probleem ga hebben (dat het dus eigenlijk te lang is). Nu met de korte kussens vrij centraal lijkt het zadel sowieso beter te liggen, en knikt het ook voor en achter niet in.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:39

Nala schreef:
Anoniem schreef:

ik heb de trekker geprobeerd op mijn 3 verschillende paarden
Belg met schoft, veel schouder, singelplaats ver naar voor, en iets te rond = zadel in de nek
Pre met relatief weinig bespiering (ongetrained), veel schouder, normale singelplaats, net gewicht = zadel in de nek

Belg met veel schoft, gemiddelde schouder, singelplaats ver naar voor, aan de schraaldere kant, geen bespiering meer = zadel op aanvaardbare plaats.

Trekker is imo geen goede combi met veel schouder

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:47

Ik hoop dat het toch passend te maken is, uiteraard, maar ik neem jullie verhalen wel mee.
Ik baal ontzettend dat dit misschien toch niet de oplossing voor ons is, mij werd dit zadel zo aangeprezen als "de oplossing"...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:50

De oplossing kost nou eenmaal veel inspanning.
Bij nala is dat lastig voor de vorm rug, lengte rug en toch de brede schouders. Ook moet ze nog flink gaan groeien in de spinalis.

https://thehorsesback.com/spinalis-muscle/

Ik zou dan bij nala gaan zoeken naar een zo kaal mogelijk zadel, zodat haar schouder kan blijven rollen. Denk aan oa model zaldi endurance, ghost etc.
http://dealindreamshorsemanship.blogspo ... l.html?m=1

Foto van hoe je de kussens geplakt hebt?
Heb je trouwens al een ghost op nala gehad?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:04

Nala schreef:
Ik hoop dat het toch passend te maken is, uiteraard, maar ik neem jullie verhalen wel mee.
Ik baal ontzettend dat dit misschien toch niet de oplossing voor ons is, mij werd dit zadel zo aangeprezen als "de oplossing"...

Als er veel schouder is raak je al snel in de knoei bij een zadel met een vaste singelophanging, zowel trekker, barefoot, flexee, hidalgo, ... alles trok hier op de nek, ook in combi met singelplaats naar voor.
Enige dat hier goed blijft liggen is ghost, omdat je daarvan de singelstoten naar voor kan trekken (en dus ook de singel) zonder dat het zadel kipt en vooruit schuift.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:09

Hannanas schreef:
De oplossing kost nou eenmaal veel inspanning.
Bij nala is dat lastig voor de vorm rug, lengte rug en toch de brede schouders. Ook moet ze nog flink gaan groeien in de spinalis.

https://thehorsesback.com/spinalis-muscle/

Ik zou dan bij nala gaan zoeken naar een zo kaal mogelijk zadel, zodat haar schouder kan blijven rollen. Denk aan oa model zaldi endurance, ghost etc.
http://dealindreamshorsemanship.blogspo ... l.html?m=1

Foto van hoe je de kussens geplakt hebt?
Heb je trouwens al een ghost op nala gehad?

Ja, bij de eerste zadelpasser heb ik ook een ghost erop gehad, en die gleed alle kanten op en lag absoluut niet stevig.

Nu je het zegt duhelo, ik meen in een filmpje gezien te hebben dat dat singel naar voren trekken bij trekker ook mogelijk zou moeten zijn.

Jana2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:12

Duhelo schreef:
Nala schreef:

Als er veel schouder is raak je al snel in de knoei bij een zadel met een vaste singelophanging, zowel trekker, barefoot, flexee, hidalgo, ... alles trok hier op de nek, ook in combi met singelplaats naar voor.
Enige dat hier goed blijft liggen is ghost, omdat je daarvan de singelstoten naar voor kan trekken (en dus ook de singel) zonder dat het zadel kipt en vooruit schuift.

Ik heb hidalgo op mijn Fries gehad (toen ze nog te rijden was, nu is ze met pensioen wegens blessure) en zij had de singelplaats ook ver naar voren en dat heeft bo (bijrijdpaard, waar ik een hidalgo voor in bestelling heb) ook en voor hun hielp een anatomische singel om het zadel op zn plek te houden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:20

En zadels zoals Setzi, zaldi endurance, prestige endurance etc. Zodat je boven de schouder blijft.

Van voorsingels ben ik zelf geen fan vanwege de hogere plaatselijke druk.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:19

Nala schreef:
Ja, bij de eerste zadelpasser heb ik ook een ghost erop gehad, en die gleed alle kanten op en lag absoluut niet stevig
.
Ik ben benieuwd wat en wie..... :o

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:39

Kwetal schreef:
Nala schreef:
Ja, bij de eerste zadelpasser heb ik ook een ghost erop gehad, en die gleed alle kanten op en lag absoluut niet stevig
.
Ik ben benieuwd wat en wie..... :o

Ik stuur je even een pbtje.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:42

Sheran schreef:
Ja bedankt! Vind het leuke dekjes al zijn ze niet helemaal mooi strak. Ik weet dan nog niet wat voor onderkant het minste schuurt, want ook dat is zo te zien geen gewoon katoen aan de onderkant. Staat Grandeur bekend om schuren? Van Sympanova wist ik het wel, maar van dit niet.

Ik heb ook een dekje in de maak bij jv dekjes. En je kan er ook voor kiezen om de hele onderkant met wol te nemen. Heb ik ook besteld

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 00:13

Is dat andere wol dan bij Grandeur? Want die schuurt dus...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:05

Net nog eens het zadel op een paar manieren geprobeerd, maar ik krijg het gewoon niet zoals het moet. Toen ik de laatste keer afstapte en afzadelde begon Nala kusjes te geven. En toen stond ik naast haar te huilen ;( ze is zo lief en laat zoveel toe, soms sta ik daar te weinig bij stil. Ik merkte ook hoe egoïstisch het eigenlijk is, zij is gezond, ik ben gezond, ik kan er alleen nu even niet op rijden omdat we geen zadel hebben dat goed ligt. En dan lijkt wachten, zelfs maar tot begin maart, ontzettend lang...

Dat hele zadel gedoe, ik word er gewoon echt moedeloos van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:58

Dan iemand erbij halen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:03

Anoniem schreef:
Dan iemand erbij halen.

Dat klinkt leuk, maar er zit maar een iemand in de buurt die ik weinig vertrouw omdat zij ons eerste boomloze zadel aangemeten heeft, en die gaf drukplekken en witte haren.
Alle andere passers zitten zo ver weg dat alleen al de reiskosten meer als 100 Euro zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:03

Waar zit je in Nederland dan..

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:17

Anoniem schreef:
Waar zit je in Nederland dan..

Ik zit in zuid-Limburg.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:37

Sheran schreef:
Is dat andere wol dan bij Grandeur? Want die schuurt dus...

Ja. Die van grandeur is scheerwol en die van jv merano wol. Dat is heel zacht. Maar wel iets duurder.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:16

Ik overweeg een christ Iberica te kopen, maar twijfel of het nu nodig/handig is om hier nog een dekje onder te doen. Wat is jullie ervaring?

Ik had voorheen een pad van wolvilt en had daar nooit een dekje onder eigenlijk.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:26

Ik heb een vergelijkbare gehad van Engel, ik heb er zelf nooit een dekje onder gehad. Vond dat wol juist heel fijn direct op de rug. Enige is dat t dus wel vies kan worden en lastig uit te wassen is. Ik borstelde het wel eens op en dat was eigenlijk genoeg bij de mijne.
Heb hem in een 3,5 jaar tijd misschien 1 a 2x gewassen.