[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:41

@ Duhelo: bij jou zitten de singelstoten direct naast elkaar aan de bovenkant: je kunt ze ook uit elkaar schuiven of de een hoger/lager laten beginnen dan de ander. Dat zal ook wel schelen in de drukverdeling op dat kleine onderleggertje. Als je de singelstoten aan de bovenkant uit elkaar trekt zodat ze ook verder uit elkaar blijven zitten dan komt de afstand tussen de singelstoten bij het zadel meer overeen met de afstand tussen de singelstoten onder de buit. Misschien zit het dan al iets mooier.
Ik denk echter dat je met zo'n rond paard met een H-singel nooit echt mooi uit zal komen omdat de singelgroeve nou eenmaal heel ver naar voren zit. Dat betekent dat de hele singel ook ver naar voren wil schuiven. Een normale smalle singel doet dat al, maar de achterste riem van een H-singel wil door de buikigheid daarachter ;) nóg veel sterker naar voren en duwt de voorste riem dan dus echt in het voorbeen.

@ Wicky: wat leuk! Welk model heb je? En welke kleur? :# :D
Ik heb maandag het model met punt (barock volgen mij?) besteld als testmodel, maar aangezien de betaling pas vrijdag bij hun binnenkwam zal hij pas volgende week op de post gaan. Ik ben dus benieuwd naar wanneer ik die zal ontvangen.
Hoe zit het filzsattel eigenlijk in draf en galop? Ik ben op Pferd.de eigenlijk maar 1 soort klacht tegengekomen en dat is dat sommigen die barebackpads met schapenvacht gewend zijn het vilt te hard/stug vinden. En een paard was het er niet mee eens. Voor de rest zijn de ervaringen eigenlijk alleen maar positief, en met dat drukverdelingsonderzoek van Cavallo erachter ben ik heel erg benieuwd naar hoe het in praktijk bij ons uit zal pakken. :)

DubbelFun

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:46

Dat zijn wel heel veel kleurtjes om uit te kiezen :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:47

Xyzutu: mijn singelstoten kon ik niet uit elkaar halen, die zitten beide vast op hetzelfde plaatje.
En ik heb de H singel net gekocht omdat die zou werken als een banaansingel, maar beter :D

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:57

Ik heb een Saffa Barock Comfort, met kleine punt. In het blauw (royal en navy onderviltje). Je kan het vilt niet vergelijken met een schaapachtige. Wat voor mij reden was om deze te kiezen is vooral de A-vorm. Ik wil best rijden met een bbp maar heb de neiging snel te vervallen in een stoelzit en dat wil ik niet.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:10

Ik heb de H singel ook gehad in de hoop dat mijn Madrid beter op z'n plek zou blijven. Helaas zonder resultaat. Ik had de riemen ook niet gelijk, lijkt mij normaal omdat de omvang dichter bij de buik ook groter is natuurlijk. Ik vond het eigenlijk wel een lomp ding, dus heb 'm toen weer weg gedaan..

Afbeelding

Xyzutu: die bbp ziet er echt goed uit! De a-zit klinkt ook erg fijn. Laat je weten wat je er van vind?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:33

[quote="Buitenzinnig"]
Borgo (kunstleer met reliëf)
[ [url=m/ogySy1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/T02CYb.jpg]Afbeelding[/url] ]
Castello, iets minder reliëf, beetje kalfsleer achtig;
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Lorica (suede/nubuck achtig)
[ [url=m/gYVxoR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lorica quevis piccolo, blauw met kaneel; https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5898ABE2

Lorica shetlander zadeltje; https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58914AD4

Barokko in Borgo; https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/t3 ... 5405_o.jpg
Thxx!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:57

Duhelo schreef:
Xyzutu: mijn singelstoten kon ik niet uit elkaar halen, die zitten beide vast op hetzelfde plaatje.
En ik heb de H singel net gekocht omdat die zou werken als een banaansingel, maar beter :D

Wat apart dat ze vastzitten! Nu je het zegt zie ik het ook. :+
Misschien dat het al een hoop singelproblemen oplost als de singelstoten weer los komen te zitten omdat je de singelligging echt aan kunt passen aan meer/minder buik en de plek van de singelgroeve?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:01

Wicky schreef:
Ik heb een Saffa Barock Comfort, met kleine punt. In het blauw (royal en navy onderviltje). Je kan het vilt niet vergelijken met een schaapachtige. Wat voor mij reden was om deze te kiezen is vooral de A-vorm. Ik wil best rijden met een bbp maar heb de neiging snel te vervallen in een stoelzit en dat wil ik niet.

Ah, leuk!
Ik heb de L'Amour versie besteld ivm hoge en lang doorlopende schoft. Als het goed is krijg ik een Barock Comfort, kleurtje blijft nog even spannend, geen idee wat ik krijg. Ik vind de Royal blauw ook een erg mooie kleur, wie weet. :) Ik vind het een prima deal om voor € 10 /week zo'n viltzadel te testen. Heb jij dat ook gedaan of heb je hem meteen besteld?
Ook ben ik wel benieuwd naar het onderviltje: dat zou ik er misschien wel bij willen hebben maar ik zou het jammer vinden als dat weer ruggengraatvrijheid van het L'Amour model wegsnoept. Hoe zit dat bij jou?
En heb je een foto? :D

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:01

Duhelo schreef:

Heb je de nieuwste zachte h singel of de oude harde?
Ik heb ook een h singel met mijn ghost zadel namelijk. Ik zal eens kijken of ik een foto heb hoe hij bij mij ligt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:37

xyzutu2 schreef:
Duhelo schreef:

Wat apart dat ze vastzitten! Nu je het zegt zie ik het ook. :+
Misschien dat het al een hoop singelproblemen oplost als de singelstoten weer los komen te zitten omdat je de singelligging echt aan kunt passen aan meer/minder buik en de plek van de singelgroeve?

Normaal zitten ze niet vast dan?
Ik vond het al apart dzt iedereen zei dat je doormiddel van de dunne riempjes de positie kan veranderen, ik vond dat wel heel optimistisch gedacht dat die 2 mm het verdchil zou maken :D

Hoefijzer: de nieuwe zachte variant, ik ben erg benieuwd hoe het bij jou zit! Dankjewel alvast!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:43

xyzutu2 schreef:
@
Ik denk echter dat je met zo'n rond paard met een H-singel nooit echt mooi uit zal komen omdat de singelgroeve nou eenmaal heel ver naar voren zit. Dat betekent dat de hele singel ook ver naar voren wil schuiven. Een normale smalle singel doet dat al, maar de achterste riem van een H-singel wil door de buikigheid daarachter ;) nóg veel sterker naar voren en duwt de voorste riem dan dus echt in het voorbeen.

@)

Ik snap dat dat misschien zo lijkt, maar mijn ervaring is toch anders. Ik heb al een jaar of zeven mijn het singel en op veel verschillende, met name rondgeribde paarden getest en het werkt echt top.

Voor jou ook duelo:
De singel is juist ontwikkelt voor paarden met de singelgroef ver naar voren bij wow zadels. Een WOW zadel bied ontzettend veel mogelijkheden qua singelophanging en daar sluit deze singel ook op aan. Mijn paard heeft een extreem naar achter liggende schouder in combinatie met behoorlijk rondgeribt en singelplaats ver naar voren. Een wow heeft een monoblad waar de stoten doorheen kunnen. Bij mijn paard kon dit niet, want dan zouden de stoten het hele zadel via het zweetband al naar voren trekken. De stoten lagen vanaf de basis al over de buik. (Iets waar ik vaak commentaar over lees, maar mijn paard had hier geen last van. Moet wel zeggen dat een paar goede leren stoten Veel aangenamer op de vacht liggen dan die biothane dingen van ghost. Die hadden na een paar maanden mijn sjabrak al doorgesleten terwijl de enige twee sjabrakken waar ik zes jaar met de WOW mee heb gereden nooit enige slijtage van de stoten hebben laten zien. )

Anyway: de stoten van een wow kunnen extreem ver uit elkaar, beide even met een v ophanging. De voorste singel van de wow doe je altijd als eerste vast en je moet heel goed omstebeurd aan elke kant een gaatjes strakker zetten zodat het gedeelte in het midden onder de buik op zijn plaats blijft. De achterste doe ik altijd iets losser en altijd eerst de voorste dan de achterste singelen.
Op die manier trek je het zadel dus ook nooit naar voren door de stoten.
De achterste mag echt onder geen geding strakker zijn.

Bij WOW zadels werkt dit fantastisch. (Ik vond mijn wow ook best fantastisch trouwens. )
Bij andere zadels hangt het echt van de ligging van de stoten af. Hij stabiliseert het zadel alleen mooi wanneer de stoten vergelijkbaar liggen.

Ik gebruik mijn singel ook voornamelijk omdat mijn paard die drukverdeling heel prettig vind en ik deze singel natuurlijk nog had. De achterste singel wordt bij mijn gohst nu ook wel wat naar voren getrokken maar niet zoals bij de foto's op de vorige pagina. Ik weet niet of het überhaupt mogelijk is de singel helemaal goed naar zijn functie te hebben bij een ghost. Maar dat hangt tevens af van of het een zachte nieuwe is of een oude stijven. Die laatste heb ik en die laat zich makkelijker gebruiken met een andere afstand tussen de stoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:09

Duhelo schreef:
Normaal zitten ze niet vast dan?
Ik vond het al apart dzt iedereen zei dat je doormiddel van de dunne riempjes de positie kan veranderen, ik vond dat wel heel optimistisch gedacht dat die 2 mm het verschil zou maken :D

Ik heb geen Ghost meer dus kan het niet meer fotograferen, maar als ik het even uit mijn hoofd doe dan zit het drukverdelende flapje bij de meeste Ghosts niet meer aan de singelstoten vast zoals bij jou, maar aan het zadel zelf zodat de twee singelstoten helemaal los van elkaar van links naar rechts getrokken kunnen worden.

@ Hoefijzer: ik geloof ook absoluut dat een H-singel bij veel paarden en zadels kan werken, maar ik bedoelde in dit geval specifiek de situatie van Duhelo met een rond paard en een Ghost-type waarbij de singelstoten direct naast elkaar beginnen. Dan trekt de achterste singelstoot de achterste riem van de H volgens mij altijd naar voren omdat hij nou eenmaal schuin naar het begin van de voorste riem loopt.
Voor zover ik weet is de H-singel er juist voor bedoeld dat een achterste singelstoot die verder naar achteren ligt ook echt vanuit die achterste positie recht omlaag kan lopen zodat de boel minder naar voren stropt. Maar met een rond paard + zadel waarbij de singelstoten in feite op hetzelfde punt beginnen vraag ik me af of dat wel gaat werken.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:14

Bij mij zitten ze ook vast idd

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:20

Wat gek.
Bij [***] zette ik de singelstoten juist ook ver uit elkaar en zorgde dan dat de achterste iets lager hing zodat de singel wel gewoon recht kon hangen. Bij hem schoof het namelijk juist iets naar achteren als ik de singelstoten netjes naast elkaar liet beginnen. Door de singelstoten wijder uit elkaar te zetten en asymmetrisch te laten beginnen bleef het zadel netjes op zijn plek zonder dat ik hard aan hoefde te singelen.
Dat had nooit gekund als de singelstoten vast zaten, dus ik weet zeker dat ze bij mij los zaten. Of ben ik nou echt helemaal gek? :o?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:31

Bij mij zitten ze ook vast.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:38

Elke keer als ik die Ghost singestootbevestinging langs zie komen denk ik OMG, wat een crappy goedkope prutsconstructie, dat kan toch niet duurzaam zijn?
Hoefijzer: welk zadel heb jij nu voor je paard, want... JE HEBT MIJN PAARD! (qua bouw dan :D )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:44

Over de singelstoten, hoe het werkt:
hoe je een Ghost op je paard legt

Je kunt de twee aan elkaar vastzittende singelstoten verschuiven ten opzichte van de basis.
Afbeelding

trek het zo dat het boven de natuurlijke singelplaats uitkomt
Afbeelding

maak de singel vast (gebruik een zo lang mogelijke singel)
Afbeelding

Maar jullie willen het liever zo?
Afbeelding
(ook een Ghost) :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:45

dianaw33 schreef:
Elke keer als ik die Ghost singestootbevestinging langs zie komen denk ik OMG, wat een crappy goedkope prutsconstructie, dat kan toch niet duurzaam zijn?

dan kom je er een keer aan trekken - het blijft echt zitten hoor!

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:58

Het mooiste aan de tweede foto vind ik eigenlijk dat er niet van die schroeven open en bloot aan de stoten zitten; bij mij aten die namelijk de beugelriemen op totdat er een beschermertje overheen ging...
Wat ik er wel wat akelig uit vind zien, is hoe de singelstoten in die pad graven, waardoor de druk zich ook centreert op een heel klein stukje aan de zijkanten van het paard, lijkt me.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:05

Kwetal schreef:
dianaw33 schreef:

dan kom je er een keer aan trekken - het blijft echt zitten hoor!

Misschien neem ik je aanbod een keer aan haha. Ik zou er graag zo'n Ikea test-machine op los willen laten: hoe lang blijft zo'n pop-nageltje in zo'n dun kunststofriempje zitten bij dagelijks gebruik?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:10

De constructie is wel heel sterk hoor!En ook erg fijn vind ik,dat verschuifbare..Maar vind de constructie hierboven er ook mooi uitzien..Werkt wel anders zeker?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:12

kwetal: Dit blijft bij mijn dikkerd dus niet zitten. ik trek de boel naar voor. singel aan. en zadel trekt zichzelf boven de singel. Maar doenbaar hoor.
struikelpunt was meer dat de fra echt aangesnoerd moet worden om de boel te laten liggen. met een lederen singel is dit wel minder. en die Hsingel kwam op mijn pad...
ik heb dat kunststof stukje doormidden geknipt. nu kan ik beide stoten wel apart bewegen. misschien test ik inderdaad nog eens uit wat er gebeurd als ik de stoten vast zet. eerst even zien hoe dit uitpakt...
Hoefijzer: bedankt voor de uitleg kwestie van aansingelen!

edit: hoe werkt het bij de onderste ghost dan precies ?
Die doet trouwens pijn aan mijn ogen :D

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:14

[quote="xyzutu2"Ik vind het een prima deal om voor € 10 /week zo'n viltzadel te testen. Heb jij dat ook gedaan of heb je hem meteen besteld?
Ook ben ik wel benieuwd naar het onderviltje: dat zou ik er misschien wel bij willen hebben maar ik zou het jammer vinden als dat weer ruggengraatvrijheid van het L'Amour model wegsnoept. Hoe zit dat bij jou?
En heb je een foto? :D[/quote]

Ik heb een bekende met een testzadel en een eigen viltzadel. Die heb ik twee dagen getest en toen besteld Heb hem verschillende keren gezien en was gelijk enthousiast, vanwege de zit vooral. Het onderviltje is een viltje met klittenbandjes erop, zodat je iets hebt om te wassen zonder het hele viltzadel te wassen. Ik ben er blij mee, anders had ik een shabrak eronder gedaan. Op de foto op de Haflinger zie je duidelijk het donkere onderviltje. Dat is een dun laagje, dat doet niets mbt ruggengraadvrijheid.

Afbeelding

*Mees houdt niet van passen, weet ik ondertussen* :D

Afbeelding

Ik heb er geen handvat of ringetjes op, ook heb ik geen vilten singel maar er gewoon een barefootsingeltje bij.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:27

@wicky wat leuk zeg, ik rij heel vaak langs jou paardjes en bewonder altijd van een afstandje jou rocky mountain <3

Dat ghost singel stukje is echt heeeeeeel stevig :wow: , mijn beugelriemen zijn ook van biothane en die zijn ook echt onverwoestbaar +:)+

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:31

Hihi, hij valt wel op tussen de 4 blondjes he?