[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:27

Ja ook in maat 2 :j

De keuzes zijn:

- maat 1 of maat 2
- bruin of zwart
- met fork of met pommel
- met Engelse of western singelstoten

Nu ze speciaal voor dit zadel de Engelse singelstoten die om een western-D-ring heen kunnen hebben gemaakt, en een zitting-versmaller voor tussen zadel en schaap heb ik goede hoop dat ze die artikelen ook los gaan maken, dat zou ook wel fijn zijn :j

Als het goed is ontvang ik binnenkort weer wat samples :)

niwarry

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:31

O, wat gaaf!
Ik wil maat 2, zwart, met fork en is de Engelse singel de Y variant? Zo ja, dan wil ik die! :D

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:59

De plekken zitten tussen singel en oksel in. Opgezet en aan 1 kant open. Kan er foto van proberen te maken.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:05

Atent schreef:
De plekken zitten tussen singel en oksel in. Opgezet en aan 1 kant open. Kan er foto van proberen te maken.

Dat had ik ook bij verschillende zadels. Zit vaak niet in het singel materiaal maar de plek van de singel.

B.v. met mijn barefoot cherokee had ik de fra singel die gaf al heel snel wondjes. Heb nu dezelfde fra aan mijn barefoot lexington en totaal geen probleem met wondjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:09

Heb je een foto van hoe zadel en singel er omheen zitten tijdens het rijden?
Ben wel benieuwd waar het fout gaat :(:)

De Engelse singelstoten hoe die bij de FUR Arizona geleverd worden is zo, je kan het geheel over de D-ring schuiven:

Afbeelding

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:35

Kan je het op deze foto zien?
Afbeelding
Anders moet ik er 1 maken maar wil nu singel even niet omdoen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:55

Ow dat is wel verdacht qua positie, dat de kans groot is dat elleboogplooitjes over de singel heen bulken tijdens het naar achteren komen van het voorbeen, en dan tegen de gesp aan komen...

Dan ligt de oplossing in een singel waarbij de gespen afgedekt zijn / er niks scherps zit langs de zijkanten waar de plooitjes mee in contact kunnen komen.

Ik heb het ook een keer met een hele mooie singel van Freeform, enige keer dat Rena een kapot plekje achter haar elleboog heeft gehad... waren de haren tussen de bovenkant van de singel en het zachte ondermateriaal gekomen en er uit getrokken samen met een stukje huid, heel apart!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:08

Die fur is gaaaaaaaaaf!
Wie weet,haha....

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:08

Het zit lager als de gespen...

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:31

Wat gaaaaaaf Bianca! Die wil ik tzt zeker hebben voor de passervice, zal echt veel vraag naar zijn! En ik ben zelf ook wel heullll benieuwd!

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:21

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:38

Vreemd, vandaag weer gereden met mijn horseman outfitter...die ik te koop heb (eigenlijk...)
Maar stapte vandaag niet met rugpijn af...!
zo maf...
misschien moet ie toch maar blijven.
twijfel, twijfel.
stomme zadels altijd.

maar alsnog woensdag de passervice. benieuwd.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:52

Afbeelding
Even voor een kennisje. Hoe is deze pommel?

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:24

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:34

Nog niet ..als ik een tweedehands barrydale tegenkom verkoop ik m'n Cherokee.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:47

Wat vinden jullie een redelijke prijs voor een tweedehands cheyenne drytex incl. endurance fenders, soft step westernbeugels, hoes, normale beugels en singel (beiden niet van barefoot) en hoes?

Is gebruikt maar zitten eigenlijk alleen gebruikssporen op de fenders (aan de achterkant). Ik heb nu een bod van 250 euro, maar ik weet het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:23

Ik pak meestal ongeveer 50% van de totale nieuwprijs als vraagprijs bij een gebruikt zadel. Als alles slechts 5 keer gebruikt is ofzo ongeveer 70%.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:23

Dag allemaal,

Uit wat ik zo lees zie ik dat hier de gebruikers, kenners en verkopers van boomloos zich verzamelen. Leuk om alle ervaringen, adviezen en foto's te lezen/zien! Ik hoop dat jullie ook met mij mee willen denken. De afgelopen dagen heb ik een ghost Firenze en Roma om te testen.

Ik probeer even kort mijn ervaringen te beschrijven: de eerste dag had ik met de ghost Firenze opgezadeld en dacht ik echt "zal ik er wel op stappen?" Het zadel lag er hoog op, het ghost dekje kreeg ik totaal niet fatsoenlijk in de kamer getrokken en lag niet fijn onder het zadel, ook ik twijfelde enorm over de schoftvrijheid... Maar toen ik zat viel het mij mee! Paard liep er aardig mee weg en het zadel lag ook stevig. Na flink stoeien met de beugels en en zoeken naar mijn balans, best aardig gereden. De zweetafdruk was bijna egaal, aan beide kanten bij de beugelophanging (denk ik) iets minder zweet. De dag erna wel het bos in. Het zat al veel vertrouwder. En het voelde ook wel veilig. De twee dagen daarna heb ik met de Roma in de bak en in het bos gereden en dat zat mij eigenlijk nog net wat lekkerder, bij de Roma voelde ik de hele wrong aan mijn been, terwijl dat bij de Firenze eigenlijk alleen de bovenste hoek van de wrong was (herkenbaar?). Tijdens de laatste rit ben ik bijna overtuigd: ik denk dat ik dit zadel wil hebben!

Mijn vragen en overwegingen:
- Het zadel vind ik dicht op de zijkanten van de schoft liggen, is daar wat aan te doen?
- Is de niet helemaal egale zweetafdruk een probleem? Waar komt dat door? Kan ik daar wat aan doen?
- De ghost pad: wat een onding vind ik dat. Het maakte het testen lastig, want ik vond de pad eigenlijk zo ongeschikt dat ik met gemengde gevoelens langere afstanden heb gereden... Ik lees ook wel dat mensen andere pads gebruiken, maar welke is nou de fijnste? Wat zijn de verschillen? Ik overweeg de christ, kifra of barefoot. En welke inlages? Met name voor langere afstanden in het bos?
- Mijn paard heeft tijdens het testen nog geen pas verkeerd gezet (zal je net zien :D ). In het bos stopt ze nog wel eens als er ineens iets wilds uit de bosjes komt zetten, wie heeft die functie van het zadel getest?
- Dan het materiaal: hoe blijft nubuck bij intensief gebruik?

Het is niet de reden om dit zadel te gaan proberen, maar misschien wel goed om te noemen en heeeel fijn voor mijzelf, bij het rijden heb ik geen pijn in mijn enkel! Normaal heb ik altijd pijn in mijn enkel (na paar jaar geleden afscheuren enkelband) tijdens het rijden, dan moet ik echt mijn beugel uit doen en nu gewoon niet en dat is echt wel heel prettig.

Nou veel tekst... Sorry! Ik hoop dat het te volgen is en dat jullie de moeite nemen om te reageren. Ik ben benieuwd, alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:28

Ik heb zelf de ghostpad in gebruik, krijg hem ook niet helemaal de kamer in getrokken maar de paarden waar ik hem op gebruik zijn nagenoeg schoftloos dus bij mij niet helemaal van toepassing.
Ik ben zelf wel tevreden over de pad, geen rare dingen tegen gekomen bij langer gebruik.

Zelf heb ik een keer vanuit een galop a 31 km/u een sprong van ongeveer een meter naar rechts met daarbij een complete noodstop er op uitgezeten. Ik kwam keurig terug in het zadel terecht nog voor ik er erg in had wat er gebeurde. Dus ja... ook bij die functies zit je (als je wat soepel in het meebewegen bent) behoorlijk veilig/stevig. :') Ik heb zelf de ghost quilty trouwens, maar dat zal niet heel veel verschil maken gok ik.

Fijn dat jullie je zadel hebben gevonden, hier is het ook echt een hit. Hoop dat mijn kleuter straks ook lekker gaat lopen met het zadel. :j

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:35

Ik heb (ongepland) meerdere noodstoppen en zijsprongen met de ghost roma getest en de wrongen maken het blijven zitten erg makkelijk!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:39

Heb je foto's van de zweetplekken en van hoe het zadel op je paard ligt?? Mag ook per BP
Wie niet tevreden is met de pad - Grandeur maakt pads die ook passen, uiteraard mag Kifra of Christ etc. ook.

Welke inlagen etc. is een beetje afhankelijk van hoe je paard gebouwd is

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:41

Kan de ontevredenheid over de pad niet komen van de dubbele inlages die er momenteel inzitten?

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:21

Kwetal schreef:
Heb je foto's van de zweetplekken en van hoe het zadel op je paard ligt?? Mag ook per BP
Wie niet tevreden is met de pad - Grandeur maakt pads die ook passen, uiteraard mag Kifra of Christ etc. ook.

Welke inlagen etc. is een beetje afhankelijk van hoe je paard gebouwd is

Ik ben super tevreden met mijn Ghost Roma, de bestelde pad met schoftuitsparing was niet leverbaar, dus had buitenzinnig er een gewone pad bij gedaan. Deze was precies net zolang als mijn zadel, wilde niet fijn in 'de kamer' en paste totaal niet onder de kussens.

Net voor mijn vakantie naar de Eper paarden 4daagse kreeg ik mail van Buitenzinnig en een dag voor onze vakantie kwam de pad met uitsparing binnen. Deze blijkt dus 3/4 cm langer, ligt veel beter en geeft geen schuurplekken wat de andere pad dus wel gedaan heeft.

Het lijkt mij een tip aan Ghost om de gewone pad ook iets langer te maken...

Ik ben totaal verliefd op mijn Ghost en heb eindelijk mijn zadel gevonden!

Ps. mijn paard springt nooit opzij, maar schrok zich een ongeluk op de route van een paard in de wei en belandde 3/4 meter verder in de berm. Maar dankzij de wrongen zat ik zo vast als een huis <3

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:26

Wuwwub en Raamzicht: bedankt voor de reacties over het boven blijven, mooi dat jullie dat (hoewel onvrijwillig) hebben getest, dat klinkt in ieder geval hoopvol :D

Kwetal: ik heb wel wat foto's, maar helaas niet van mijzelf te paard met de ghost. Wat ik wel heb:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle drie de foto's zijn van na een ritje in de bak. Vandaag vond ik de droge plek ietsje opvallender en meer naar achteren zitten.

Is hier iets over te zeggen? Ik ga morgen ook nog rijden met het zadel, wat is nog goed om te fotograferen om een goede koop te kunnen doen?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:48

Treken die strepen in de huid van je paard van de pad wel weer snel weg?Zo op de foto ziet het er niet echt fijn uit..