voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:42

Al sla je me dood..... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:39

rissa schreef:
Ik heb , overigens meerdere bokkers ook, eerder in dit topic de vraag al gesteld of er een zadelpasser is die langs kan komen (in NH) met diverse boomloze zadels. Ik weet van de mogelijkheid van testzadels, maar ik heb liever dat er iemand naar komt kijken die verstand van zaken heeft.

www.skyriding.be komt langs en heeft Freeform, Evolution, Trekker, Barefoot, Ghost en nog een aantal merken met flexibele boom.
Hij komt ook in NL aan huis, en de voorrijkosten vielen mij heel erg mee, 35 euro naar Arnhem/Heteren.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:43

Pony is weer erg gegroeid dankzij een rij-stop door de sneeuw, daardoor m'n BFje weer eens uit de kast getrokken. Ze liep lekker, maar niet anders dan met een boomzadel. Helaas kwam ik vandaag wel aan aantal x tegen de pommel aan met lichtrijden terwijl ik dat normaal nóóit heb! :?

Afbeelding

rissa

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:59

@blijheid bedankt voor je link. Dit bedrijf was ik nog niet eerder tegengekomen, helaas wel helemaal in Belgie

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:53

Ik heb een nieuw (nouja, tweedehands) zadel gekocht! :D

Heb dus besloten dat er weer een BF'je op mijn pony komt, cherokee deze keer. Met dat zadel (wat weinig zadelpasserigs nodig heeft) wil ik weer gaan oefenen met rijden. Goed voor een onafhankelijke zit, maar wel minder eng als zonder zadel. Tegen de tijd dat ik weer durf te rijden (en galopperen) wil ik verder gaan kijken richting Trekker en zo. Wil dan serieuzer de dressuur in en een meer dressuurzadel.

Nu kan gelijk mijn zusje dit zadel ook proberen, zij heeft nu een cheyenne maat nul en is daar zo'n beetje uitgegroeid. Hopelijk past het ook op haar pony en kan zij er dan mee verder :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:59

Nou safiera dat vraagt natuurlijk om een foto :j
Ben benieuwd wat jij van dit zadel vind, ik wil er over een paar jaar een kopen voor Fimke en hou dus goed in de gaten wat iedereen van de cherokee vind.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:34

Haha, heb 'm nog niet. Moet nog met de post mee maandag, maar volgende week zal ik zeker showen en ik denk dat mijn enthausiasme m'n angst wel de baas is, en ik er dus even op kruip :))

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:33

ik heb sinds gisteren een libra trec (hij is dus aangekomen,bedankt buitenzinnig :D)
hij is nog lekker stijf :Y)
Afbeelding

nu heb ik alleen 1 probleem: een singel
ik wil graag een banaansingel, maar vind die maar eens in maat 40cm voor een normale prijs

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:01

Safiera schreef:
Haha, heb 'm nog niet. Moet nog met de post mee maandag, maar volgende week zal ik zeker showen en ik denk dat mijn enthausiasme m'n angst wel de baas is, en ik er dus even op kruip :))

Dat denk ik ook, want als je straks zo lekker zit in een barefootje dan is je angst zo weg :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:04

@ van, staat goed hoor, ligt ook netjes he.
Misschien heb je geen bananaansingel nodig, je paardje is niet zo'n bolletje, dus meestal blijven de zadels dan wel liggen.
Vind die dekjes van de libra zo gaaf, echt mooie qaliteit volgens mij.
Veel plezier met je zadel

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:14

Wat een leukerd, Van! (pony) en het staat hem goed - een singel van 40cm is sowieso al een probleem - en ik vrees dat het in banaanvorm onhaalbaar is. ;(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:56

ff inbreken want ik zag dat het over een kleine maat dressuursingel ging
ik weet dat er singels van tekna zijn,in 45 cm die ergonomisch gevormd zijn.
dat is deze:
http://www.westeindruitersport.nl/Webwi ... ingel.html

prijs is heel netjes en ze bevallen goed,is geen banaan,maar ze passen wel heel mooi :j
ik heb voor appie een singel van tekna van 45 cm en ben daar super tevreden over.
ze zijn hier wel te koop:
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... ngel-zwart

deze is er ook nog:
http://www.horseyshopping.nl/cgi-bin/ic/hs/300629.html

tja prijs is wat duurder,maar als het goed is koop je ze ook maar 1x he? :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:06

Buitenzinnig schreef:
Wat een leukerd, Van! (pony) en het staat hem goed - een singel van 40cm is sowieso al een probleem - en ik vrees dat het in banaanvorm onhaalbaar is. ;(

40 cm gaat nog wel hoor. Ik had er een van BF, 35 cm. Fijn ding. Maar banaan zul je waarschijnlijk niet vinden denk ik.
Misschien is een simpel neopreen ding wel voldoende. Had er ook zo een (voor 10 euri bij de Agradi in de aanbieding ooit) en voldeed prima!

Nu ben ik alleen verwend, en wil ik persee stiek aan twee kanten. Voor zusjes pony hebben we de banaan van Agradi (dus met 2x stiek) en die bevalt matig. Niet krom genoeg eigenlijk, en de singelstoten 'vallen' van het zachte stukje af zeg maar.

Heb ook een FRA, nog niet getest maar lijkt me het fijnste. Geen zacht elastiek wat uit kan rekken, maar geeft toch wat mee... Heb er wel een dun hoesje omheen gemaakt, vond 'm anders echt te hard.

Ben zo benieuwd naar mijn zadel... Haha kan niet wachten :D

Die Libra ligt trouwens inderdaad mooi, mooi dingetje ook. Alleen geen verwisselbare pommel? Zou voor mij dus al niet kunnen. Daarbij ben ik niet vertrouwd genoeg met Libra, houd het zelf veilig bij BF. (ook duurder helaas, maargoed) Onze tweedehands drytex gaat al een hele tijd mee terwijl hij intensief gebruikt wordt, zo heel duur is het in verhouding niet. Zeker als je bij gewone zadels de vulbeurten gaat meetellen en zo.

Maar het blijft een dure hobby, paarden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:15

Ik kan van Westip (de FRA singels dus) een singel laten maken van 40cm - 100% elastisch. Maar dat is zo "niet standaard" dat ik dat niet in voorraad heb. Die elastische singels hebben meestal geen hoesje nodig - ze lijken harder dan ze zijn en hebben daardoor meer houvast. Bovendien zijn ze niet zweterig en makkelijk in onderhoud. Ik heb de mijne al zeker 8 jaar en die ziet er nog keurig uit!

Er zijn meer merken met een niet verwisselbare pommel - wanneer de pommel "goed van model" is, zou dat ook niet nodig zijn. De Pommel van de Libra is in zeer lichte mate flexibel. Dus niet dat als je er op duwt, dat hij dan in spagaat ligt, maar je voelt hem wel meegeven en dat maakt dat de Libra bij relatief veel paarden goed ligt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:19

Ja, daar zeg je wel wat. Een goede pommel zal op veel passen, net als boommaat 31/32 op veel paarden past. Maar dat zegt natuurlijk helemaal niks over de rest van het zadel, zeker bij boomzadels.

Ik heb alleen een pony, die stiekem breed is. Gelukkig had ik al een L-pommel in huis, die paste veel mooier dan de normale van BF.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:26

De enige manier om duidelijk te maken wat ik er mee wil zeggen, is een filmpje - maar ja, dat is ook weer een hele klus!

Een pommel die naast de schoft van het paard komt, kan knellen/knijpen. Een pommel die er bovenop blijft liggen is dan makkelijker. bedenk ook dat boomloos in zijn geheel mee geeft, dus de voorkant zal omhoog gaan staan met de welving van de rug mee en dan kan de pommel niet knijpen in de schoft.

Torsion had (heeft) 1 maat pommel en de uiteinden zijn vlakker dan die van de Barefoot (zeker van de oudere Barefoot) dus dat kon niet knijpen. Die ligt op de rug van het paard en komt niet naast de schoft.

Nu ga ik naar bed hoor!!! :O

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:36

Haha, snap het wel geloof ik :) Kan alleen niet slapen, terwijl ik wel medicatie daar voor slik... dan wordt mijn tekst wat waziger, oeps.

Welterusten!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:13

45cm is echt te groot, ik moet een 35 of 40 hebben, rare smalle pony >;)
dat word dan toch maar een gewone singel

de pommel voelt echt super aan, flexibel maar ik krijg er zelf haast geen beweging in. Ik heb hem ook even op het paard van mijn zus gehad(hele brede xfries) en daar lag hij ook prima ook geen problemen met de pommel :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:03

De Engelse dealer gebruikt hem zelf op haar hele brede Cobs. Gaat ook goed

@Van - het is zeker een smalletje - wat is het? Fjord Gra? Of een ander leuk merkje? 8-)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:21

konik, die zijn nou eenmaal niet breed :Y)

hier het zadel op de xfries, nadat ik gereden had dus hier al wat 'platter'
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:42

Konik? +:)+ Cool!!! Ik weet het, ze lijken op een Fjord Gra, maar wel leuk om eens een ander merkje te hebben dan iedereen ;)

Op de Fries ligt het ook goed :j

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:49

op het eerste gezicht lijken ze er wel op ja, koniks zijn alleen een stuk smaller en wat sportiever gebouwd
ze zijn wat beter geschikt voor wat ik wil (endurance)

na het rijden op de fries, heb ik hem nog eens aangesingelt en toen kon ik zelfs opstappen zonder dat het zadel schoof en dat zegt bij dat paard heel wat, ik heb nog geen zadel daarop gehad die niet schoof +:)+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:54

Hij past in elk geval goed bij je ene hond :D

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:01

hehe ja, ik had al het idee om een 'wolven in de oostervaartseplassen' shoot te houden _O-
helaas is ponylief niet zo lief tegen hondjes

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:26

Ach ;( Dat is nou jammer - ik heb een paard/hond die juist een heel innige relatie onderhouden.

(geheel off topic, sorry!!!)