[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:38

Buitenzinnig schreef:
Santos_05 schreef:
de kussens zitten er voor de foto onder. Er zit geen drukknopje op, de kussens zijn wel 4 cm dik.

Had ze bewust een cm naar achteren gezet om te kijken hoe ik dan uit kwam achteraan, maar dat heeft natuurlijk niet
de voorkeur.
Als de panelen helemaal vooraan zitten heb ik 4 cm over.

Ik heb nog een aantal kussens, onder andere van trekker. Je mag mij wel even mailen,wellicht kun je wat uitproberen?

Super geholpen, dank je wel!
Er zit idd een paar cm verschil in de kussens.

Daarnaast het zadel nog wat groter gezet, ik kan eindelijk op pad
*\o/*

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:57

Fabster schreef:
Mooi, die Fuchs <3

En ik heb inderdaad ook inlages geknipt van een kampeermatje voor in een barefootachtig dekje. Volgens mij eigen merk van Agradi. Had ik extra dikke inlages voor mijn andere paard. Geb m uiteindelijk nooit geprobeerd. Maar kan dat wel weer eens testen.

Dankjewel! :D

Dat is ook wel een goeie ja :)
Wat misschien ook nog wel eens grappig is, is zo'n klei pad (PLIP pad ofzo) die je onder je zadel en dekje kan leggen zodat je kunt zien of je ergens druk- of knelpunten hebt. Alleen als je daarmee gaat springen bijvoorbeeld, zul je wat een raar beelt krijgen omdat een afdruk die er eenmaal in zit, er ook in blijft. Maar voor een rustigere zit-rit geeft het denk ik wel een mooi beeld van hoe de boel ligt.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:26

Ik heb voor de gene die het hier vroeg :o wel een stukje 3mesh inlagen liggen wat ik naar je op kan sturen :)

@ horssi +:)+

SecretLIN

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:47

Iemand ervaring met de fra macon

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 22:55

Wert iemand of de trekker aussie van betere kwaliteit is, bedoel steviger dan de oudere modellen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 08:16

Afbeelding

Afbeelding
de Hsingel. ik vind hem niet fijn liggen. die is hier nog niet aangesingeld hoor paard staat ng op rust ivm osteo
ik heb het plaatje die de 2 stoten aan elkaar houdt nu in 2 gedaan zodat de stoten onafhankelijk kunnen bewegen. Hopelijk helpt dat voldoende.
moeten beide singel riemen even strak aangesingeld worden. of zit de achterste op een losser gaatje dan?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 08:54

De voorste singel ligt welk erg in de oksel, lijkt mij niet prettig voor het paard.
Ik weet niet hoeveel je nog kan aansingelen, maar de gespen mogen ook nog wel een stuk hoger komen voor meer comfort.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 08:59

ik kan nog behoorlijk aansingelen hoor. Had het zadel er even vlug opgegooid zonder pad om te kijken hoe het een beetje lag. Maar daar het zo stropte nog niet aangesingeld. zal volgende week eens lijken wat het geeft met de singelstoten onafhankelijk van elkaar en zadel ev wat meer achteruit.
edit: ze stond wel met haar been achteruit. en een vetlaagje en hoop haar vertekent wel een beetje :P

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:12

Oh, komt de volledige singeldruk op dat kleine plaatje bovenaan? Dan vind ik het ook niet gek dat je paard daar op reageert.. Dat lijkt me helemaal niet aangenaam voor het paard.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:18

Oei die ligt idd echt niet fijn icm je singelophanging :n Je kan de stoten namelijk niet uit elkaar trekken bij wijze van spreken. Daardoor zit alles zo op elkaar geplakt.. Mijn h-singel icm mijn Trekker ligt naamelijk stukken beter.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:47

Berdien schreef:
Oh, komt de volledige singeldruk op dat kleine plaatje bovenaan? Dan vind ik het ook niet gek dat je paard daar op reageert.. Dat lijkt me helemaal niet aangenaam voor het paard.

Ik geloof dat dat plaatje enkel het paard beschermd tegen de metalen dingetjes (normaal ligt er nog een pad onder ook. De druk zelf zou moeten op de basis komen, maar paard had wel vaste plekken volgens osteo op het deel waar de meeste druk van singel en stijgbeugels komt...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:52

Maar de druk moet dan vanaf dat plaatje via die dunne leren bandjes 'afgevoerd' worden naar de basis. Hm. Hmmm. In combinatie met wat je osteo heeft gevoeld weet ik niet of ik hier zelf zo mee was door blijven rijden.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 12:03

Cambiar schreef:
Wert iemand of de trekker aussie van betere kwaliteit is, bedoel steviger dan de oudere modellen?

??

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 12:22

Wat zitten jullie allemaal te rommelen met die singelstoten? Ik heb wegens verhuizing een aantal dagen niet op Bokt gekeken - maar ik begrijp het hele probleem niet? Die singel lijkt me in elk geval te kort. Als je het anders wil, kan je simpel de singelophanging er af halen en direct in de ringen aan de basis een lange singelstoot zetten - je mist dan de mogelijkheid om het geheel te schuiven, zo dat het netjes boven de singelplaats komt, maar als dat voor jou werkt, moet je dat doen (dan zit het dus net als bij de Trekker) Een paar meter Biothane Granite, 8 Chicago schoenen en een gaatjes-tang en je kunt het zelf voor een paar euro vervangen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 13:25

Cambiar schreef:
Cambiar schreef:

??

Zo, jij hebt wel haast? 8-)
Ik weet ook niet precies wat je bedoelt met de slappere kwaliteit dan 'oudere' modellen. Er zijn verschillende versies van de meeste Trekker modellen geweest. Mijn stalgenote vond de Trekker helemaal niets omdat hij zo slap was en zo slecht afgewerkt was bij de boog, vertelde ze toen ik net de mijne binnen had.
Toen ik mijn Trekker eindelijk in real life in haden had kwam ze erachter dat de mijne een veel betere afwerking had en dat ook de boog er anders uitzag dan vroeger: vroeger was er gewoon een reep suede-achtig leer omheen gedraaid en nu zit de boog keurig ingenaaid.
Geen idee dus of de Aussi er als nóg nieuwer model nog anders uitziet. Misschien gewoon even deze vraag mailen naar mensen die ze daadwerkelijk in handen hebben gehad zoals Per Mi Cavallo en Green Distance? En dan voor het gemak er wel bij vermelden met welke oude versie je ze dan vergelijkt, want anders kunnen zij ook geen antwoord geven. ;)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:02

Ik denk dat de Aussi gelijkaardige lederkwaliteit heeft als de Ultimate Luxury (zover ik kan afleiden van beeldmateriaal). De Luxury is het één na nieuwste model, dus zou ergens wel logisch zijn. Ik vind mijn Lux steviger aanvoelen dan de Classic, puur doordat het leer wat dikker is. Verder heb ik echter geen ervaring met de Aussi.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:10

Citaat:
Ik weet ook niet precies wat je bedoelt met de slappere kwaliteit dan 'oudere' modellen. Er zijn verschillende versies van de meeste Trekker modellen geweest. Mijn stalgenote vond de Trekker helemaal niets omdat hij zo slap was en zo slecht afgewerkt was bij de boog, vertelde ze toen ik net de mijne binnen had.
Toen ik mijn Trekker eindelijk in real life in haden had kwam ze erachter dat de mijne een veel betere afwerking had en dat ook de boog er anders uitzag dan vroeger: vroeger was er gewoon een reep suede-achtig leer omheen gedraaid en nu zit de boog keurig ingenaaid.
Geen idee dus of de Aussi er als nóg nieuwer model nog anders uitziet. Misschien gewoon even deze vraag mailen naar mensen die ze daadwerkelijk in handen hebben gehad zoals Per Mi Cavallo en Green Distance? En dan voor het gemak er wel bij vermelden met welke oude versie je ze dan vergelijkt, want anders kunnen zij ook geen antwoord geven. ;)

Sorry, dacht dat mijn post zou verdwijnen achter andere berichten .
Ik wou hen idd eens mailen om te proberen.
De ghost viel voor mij af omdat het echt leder is. Ik dacht dat trekker nep leder was. Jammer.
Misschien koop ik dan best een ghost basis en maak zelf iets van nepleder om erover te trekken.
Best idd eerst eens testen ;-)
Zou er soms iemand een losse basis te koop hebben aub?
https://myalbum.com/photo/gpI6qAge2Fgx/
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 23-10-16 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:13

Trekker heeft wel opties voor bv suède zittingen.. Je kan evt wel de fabrikant contacteren en vragen wat de opties zijn. Maar ik vrees er voor. Ze staan echt bekend om hun hoge kwaliteitslederen zadels.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:26

Jackytje schreef:
Trekker heeft wel opties voor bv suède zittingen.. Je kan evt wel de fabrikant contacteren en vragen wat de opties zijn. Maar ik vrees er voor. Ze staan echt bekend om hun hoge kwaliteitslederen zadels.

Boomloos met soort wintec suede zou ik wel super vinden. Heb vroeger altijd met wintec gereden en vond dit suede zalig. Veel grip en warmer in de winter dan leder. Boomloos met wintec suede bestaat wellicht niet vermoed ik...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:31

Ghost kan in geheel synthetisch materiaal gemaakt worden, ook de delen van de basis.
Je hebt zelfs nog meer kleurkeuze in kunstleer dan in echt leer!
We hebben lorica,dat is stroever materiaal, als wintec suede (misschien zelfs wel stroever) en gladder materiaal, sommige met wat meer reliëf erin.

Evt heb ik een losse basis te koop met weg gewerkte pommel (zit wel leer in verwerkt
Laatst bijgewerkt door Buitenzinnig op 23-10-16 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:32

Cambiar schreef:
Citaat:

Sorry, dacht dat mijn post zou verdwijnen achter andere berichten .
Ik wou hen idd eens mailen om te proberen.
De ghost viel voor mij af omdat het echt leder is. Ik dacht dat trekker nep leder was. Jammer.
Misschien koop ik dan best een ghost basis en maak zelf iets van nepleder om erover te trekken.
Best idd eerst eens testen ;-)
Zou er soms iemand een losse basis te koop hebben aub?
https://myalbum.com/photo/gpI6qAge2Fgx/

Ghost is er toch ook gewoon in nepleer?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:55

Thx dat wist ik niet

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:20

xyzutu2 schreef:
Kent iemand deze Filzsattel trouwens al uit de praktijk? http://www.filzsattel.de

Ik heb sinds enkele weken een Filzsattel en ben er erg blij mee. Zelf zit ik niet breed, heb net wat meer A-vorm als op een gewone bbp. Voldoende steun, genoeg gevoel maar weinig compenseren in mijn zit.

Op beide pony's (Haflinger en RMH) ligt het goed en beide lopen er prima onder. Merk dat ik mijn zadels laat hangen en in plaats daarvan even het filzsattel erop gooi. (beide hebben een boomzadel op het moment).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:27

Kwetal schreef:
Wat zitten jullie allemaal te rommelen met die singelstoten? Ik heb wegens verhuizing een aantal dagen niet op Bokt gekeken - maar ik begrijp het hele probleem niet? Die singel lijkt me in elk geval te kort. Als je het anders wil, kan je simpel de singelophanging er af halen en direct in de ringen aan de basis een lange singelstoot zetten - je mist dan de mogelijkheid om het geheel te schuiven, zo dat het netjes boven de singelplaats komt, maar als dat voor jou werkt, moet je dat doen (dan zit het dus net als bij de Trekker) Een paar meter Biothane Granite, 8 Chicago schoenen en een gaatjes-tang en je kunt het zelf voor een paar euro vervangen

Ik heb nergens mee gerommeld? Dit zit gewoon zoals het origineel zit. Maar doordat de twee singelstoten aan elkaar vasthangen is er dus geen ruimte genoeg voor de H singel. Die is wel lang genoeg trouwens. 100 cm, zelfde als mijn fra, en zoals aangegeven op deze fotos nog niet aangesingeld.
Ik heb dat plaatje nu doormidden gedaan, beide stoten kunnen nu apart van elkaar bewegen over het singelsysteem, dus ik hoop dat dat voldoend ruimte geeft aan de Hsingel.

Berdien: die dunne riempjes komen bovenaan in ringetjes (4 geloof ik ) uit die vasthangen aan de basis. Door die riempjes kan de singel meer naar voor en naar achter bewegen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:35