voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:04

Het massimo zadel dat op je paard ligt ligt inderdaad niet goed, hij is te smal bij de schoft vandaar dat ik kantelt en je paard krijgt ook pijn aan zijn schouders op die manier.

Een cheyenne is een fijn zadel en volgens mij ook iets korter dan de barrydale, misschien kun je die wel in een maat 2 rijden en volgens mij kan je paardje die maat 2 wel hebben.Maar het voor tegen de pommel aan komen hoeft niet altijd te liggen aan je lengte, het kan ook zijn dat je met lichtrijden te veel omhoog en naar voren komt[meestal door te veel in de beugels steunen], en dan kom je ook tegen de pommel aan.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:38

Oh oh, vandeweek na een 20km rit met veel galoptraining (en verlichte zit) niet zo'n mooie drukverdeling gehad. Ruim vlak droog gebleven in de buurt van de beugelophanging. Had er enkele dunne inlages in, nu maar weer over op de dikkere variant! De ruggegraatvrijheid was wel in orde gelukkig...

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:48

uudje schreef:
Een cheyenne is een fijn zadel en volgens mij ook iets korter dan de barrydale

Een cheyenne is volgens mij toch iets langer als de barrydale.... :o?
Die ervaring had ik iig wel namelijk.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:57

De maten van de barrydale staan nog niet in de tabel, maar ik geloof toch dat de dressuurmodellen korter zijn dan de VZH modellen :j

Overigens zou ik best eventjes volhouden wat betreft 't lichtrijden tegen de pommel aan. Beugelophanging kan naar achter (zo ver dat 't voelt alsof je voet naar achter getrokken wordt, maar dat je, met je been volledig ontspannen, je been precies goed hebt). En dan heel laag lichtrijden, echt maar 'n paar cm uit 't zadel komen.

Dat is heel erg zoeken naar evenwicht en balans, maar als je 't eenmaal hebt... Tenzij je echt tegen de pommel/cantle aanzit, dan moet je natuurlijk een grotere maat :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:57

ik ben net begonnen met rijden met mijn startrekk shorty western en had een vraag over de drukverdeling. Na het rijden was mijn merrie bezweet, op zich heel mooi verdeeld maar ik vraag me af of ze genoeg ruggegraatvrijheid heeft. Ik gebruikte een Lakota pad (http://www.lonestarstore.nl/pads.html). Naar mijn gevoel was ze misschien wat te dicht naar de ruggegraat toe bezweet, volgende keer zal ik proberen een foto te nemen. Ze had eigenlijk zweetplekken op de standaardplek, maar bij de ruggegraat was maar een smalle baan "zweetloos", zeg maar zo'n 7cm.

Mijn merrie was overigens heel relaxt met rijden, wat ik bij haar heel snel merk. Ze kan heel pittig zijn (volbloed) maar was duidelijk ontspannen en happy, gaf niet aan dat het zadel niet fijn lag.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:06

7 cm zou voor mijn grote KWPN genoeg zijn hoor :). Naast de ruggegraat ligt de lange rugspier, daar wil je het zadel op leggen. Als de ruimte in de kamer te breed wordt, wordt die spier juist weer niet goed evenredig belast, en dan komt er te veel druk/gewicht voorbij die spier op de ribben te liggen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:12

oke dan is het wel goed, er was wel een keurige baan vrij en ik heb in lange tijd niet zo super ontspannen met haar gereden! echt een verademing :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:43

set wat fijn dat je zo lekker hebt gereden!
ik heb vandaag 150 km gereden om mijn maat 2 te ruilen voor een bruine maat 1
en weer 150 terug

heb nu een pony met zwart tuig en een pony met bruin tuig

DarGwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:01

Ik wil heel graag een barefoot kopen (heb al getest), maar heb niet genoeg geld dus moet nog even wachten voor dat het kan.Nu rij ik maar even met bareback pad. :(
Hebben mensen ervaring hebben met de Cherokee en cheyenne(drytex)?
ik vroeg me af of ze erg verschillend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:45

ik heb een vraag over de pommel
ik heb vanmiddag mijn zadel geruild en de pommel verwisseld
nu kwam er uit mijn zadel een megapommel met hele brede onderkanten
die vrouw had nog een medium pommel
die hebben we erin gedaan
nu hebben die 2 erg veel verschil vooral aan de onderkant

iemand die weet wat het verschil is?
misschien ouder model??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:46

DarGwen schreef:
Ik wil heel graag een barefoot kopen (heb al getest), maar heb niet genoeg geld dus moet nog even wachten voor dat het kan.Nu rij ik maar even met bareback pad. :(
Hebben mensen ervaring hebben met de Cherokee en cheyenne(drytex)?
ik vroeg me af of ze erg verschillend zijn.

er staat een hele mooie te koop op de markt van bokt
ben er helemaal weg van
met bijpassend hoofdstel

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:47

heb hem ook gezien, hij is inderdaad leuk, vind het alleen jammer dat er een fork op zit, vind ik weer niet passen bij een cheyenne.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:51

@bel91; ik denk idd dat de eerste die je noemde het oude model pommel is :j
De nieuwere hebben niet zo'n grote oppervlakte aan de onderkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:25

zal dus waarschijnlijk medium zijn
leek er niet uit te zijn geweest namelijk
nu zit er een medium nieuwere pommel in

dus niks aan het handje :D

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:53

Iemand toevallig nog interesse in een zwarte barefoot cheyenne maat 1 uit mei? heb toch besloten deze niet te gaan gebruiken. Ben veelste gehecht aan mijn nevada.
Haf nog foto's willen plaatsen van mijn amber hoofdstel met bit en neusriem op paard maar ik hen het nog niet juist passend gekregen dus duurt iets langer, denk toch dat het zonder neusriem moet deze zit dan veelste hoog is weer een raar gezicht haha

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:13

Ik misschien, als je een redelijke VP hebt? Zit diep in zadelcrisis en zoek een zadel waar ik mee kan gaan 'leren' rijden op mijn pony. Zodat we tegen de tijd dat de zadelpasser komt, ook echt goed kunnen testen (wil namelijk graag een trekker).

Dan zou mijn zusje daarna dit zadel kunnen gebruiken, haar maat 0 is te klein geworden. Eens proberen of 1 dan ook kan voor haar pony.
Graag pb? :)

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:56

Misschien dat ik nu een vraag stel, die al heel veel gevraagd is, sorry dan daarvoor.

Mijn paard is 29 jaar en heeft een wat doorgezakte rug. Nu hebben we al een zadel wat goed past (een wintec), dus daar kunnen we in ieder geval even mee vooruit.
In de zomer rijden we alleen gerust 3u of meer buiten, en dan is die wintec niet erg comfortabel.

Ik vroeg me af, kan een boomloos zadel wel op een doorgezakte rug?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:10

Ja, de mijne heeft ook een wat doorgezakte rug en de bf vormt juist mee.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:12

Hallo Mistralleke - een boomloos zadel kan juist wat makkelijker op een doorgezakte rug, omdat het mee buigt in de lengte richting. Een boomzadel dat niet goed pst, zal dan gaan bruggen en krijg je drukplekken op de schoft en lendenen. Je zou eventueel - als het erg doorgezakt is - een "swaybackpad" kunnen overwegen, dat is een pad die in het midden wat dikker is gevuld dan aan de voor en achterkant.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:34

Ik kan het zeker aanbevelen! Ik kocht mijn Barefoot toendertijd juist voor mijn ouwetje, ' gewone zadels' pasten toch steeds niet goed en gingen schuiven en rollen.....ik had de hoge, smalle pommel erin, want hij had een hooooge schoft!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:23

Ik heb , overigens meerdere bokkers ook, eerder in dit topic de vraag al gesteld of er een zadelpasser is die langs kan komen (in NH) met diverse boomloze zadels. Ik weet van de mogelijkheid van testzadels, maar ik heb liever dat er iemand naar komt kijken die verstand van zaken heeft.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:02

Rissa; bedoel je dan met diverse merken, of met verschillende modellen van 1 merk? Het valt me op dat heel veel mensen bij boomloos direct aan Barefoot denken, terwijl er nog veel meer onder de zon is. In principe zou elke zadelpasser kennis moeten hebben van alle mogelijkheden en de beperkingen/voordelen daar van.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:32

@buitenzinnig, Ik bedoel meerdere merken en verschillende modellen. Ik heb 3 x een (boom)zadelpasser langs gehad en helaas alle 3 anti boomloos.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:38

rissa schreef:
@buitenzinnig, Ik bedoel meerdere merken en verschillende modellen. Ik heb 3 x een (boom)zadelpasser langs gehad en helaas alle 3 anti boomloos.

Ik heb zelf nog maar 2 merken, ik ken wel iemand in je omgeving die er ook nog 1 heeft en dan zouden we dat kunnen combineren...
Tja - helaas zijn er veel mensen nog tegen boomloos ;(

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:40

Vraagje, kun je een wrongseatsaver (oude model) ook op een Cherokee proppen? Zou voor tijdelijk zijn, ik wil er mee op mijn paardje gaan leren (durven) rijden.

Zadel zou daarna voor mijn zusje worden, en die wil graag een cherokee :)