Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:13

jeetje wat een verhaal zeg!
zonde dat je het ringetje gelijk hebt verwijderd, ik ben wel benieuwd hoe ze hadden gereageerd als die er nog wel aan had gezeten en alles was kapot gegaan...

Ik heb het hoofdstel voor mijn jonge paard, longeer hem regelmatig aan de ring op de neus en ook aan de dubbele longe aan het bit.
Op het ringetje heeft in het begin best wel eens wat druk gestaan maar er is nooit iets met het hoofdstel gebeurd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:14

Ik ben sinds een paar weken een tevreden gebruiker van de Competition. Longeer er ook gewoon mee, net als Myca haal ik de longe door de binnenste bitring, over het hoofd en dan aan de buitenste bitring. Longeer eigenlijk nooit met een bitstukje.

Verder heb ik mij door de zadelmaker laten vertellen dat het onzin is dat stiksel op zouden lossen door het gebruik van teveel olie. Dit was vroeger het geval toen de stiksels nog van een soort pekdraad waren gemaakt, maar tegenwoordig gebruikt men daar hele andere materialen voor.
Ik gooi eigenlijk altijd alles een nacht (of langer) in de olie, hoofdstellen, leren halsters, teugels, leren singels enz, nog nooit meegemaakt dat de stiksels stuk gingen of oplosten.

Denk dat Suelza echt te maken heeft met een maandagochtend product. Hoop voor je dat ze het wel correct oplossen. Wat het verwijderen van het ringetje betreft heb ik geen idee of dit iets doet voor de constructie van het hoofdstel. Ik kan me wel voorstellen dat Horseware hier een punt van maakt.

itsmi

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:27

Zonde dat het hoofdstel kapot is gegaan en wat een vreemde manier van afhandelen Suelza!

Ook ik heb het hoofdstel al ruim een jaar, gekocht bij bokker Josie, en nog nooit problemen gehad! Het is een superfijn hoofdstel, heerlijk soepel (was het al, vet/olie het maar weinig in) en mijn paard loopt er superfijn op.
Ringetje heb ik er afgehaald. Longeer zelden met hoofdstel en had het dus ook niet nodig. Hoofdstel is nu nog steeds oerdegelijk en wordt ook wel eens op andere paarden gebruikt, waardoor versteld moet worden. Geen slijtage te zien..

Hopelijk handeld EJ het nog netjes voor je af...

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:24

Suelza: sowieso sta je binnen 6 maanden na aankoop heel sterk als consument, dan dient er idd eigenlijk van een productiefout uit te worden gegaan tenzij ze echt hard kunnen bewijzen dat het jouw fout is. Daarnaast staat duidelijk op de site van EJ dat wordt aangeraden om het ringetje er af te halen. Je mag uitgaan van uitspraken gedaan door de verkoper! Staat ook zo in de wet. Dus even voor jou, en voor iedereen hier, een afdrukje van die tekst van de site halen. Als Rambo dan moeilijk doet kan je gewoon bij EJ zelf een nieuwe gaan eisen :j

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:52

Evony schreef:
Suelza: sowieso sta je binnen 6 maanden na aankoop heel sterk als consument, dan dient er idd eigenlijk van een productiefout uit te worden gegaan tenzij ze echt hard kunnen bewijzen dat het jouw fout is. Daarnaast staat duidelijk op de site van EJ dat wordt aangeraden om het ringetje er af te halen. Je mag uitgaan van uitspraken gedaan door de verkoper! Staat ook zo in de wet. Dus even voor jou, en voor iedereen hier, een afdrukje van die tekst van de site halen. Als Rambo dan moeilijk doet kan je gewoon bij EJ zelf een nieuwe gaan eisen :j

Hmm goede tip! Ga ik gelijk doen, dikke kans dat ze van de week door diy voorval die tekst eraf halen natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:16

Ik meld me ook even :) Heb via een stalgenoot nu een multi om te testen bij mijn jonge hengst die erg graag ging hangen en doortrekken op een gewoon gecombineerd hoofdstel. Ook bit vastpakken en dergelijke. Hij had moeite om begrenzing/contact vooraan te aanvaarden wanneer ik achterin er meer onder wilde rijden. Paar verschillende bitjes geprobeerd, DA naar de tanden laten kijken, was allemaal goed. Hij sloeg ook vaak met zijn hoofd wanneer ik de neus- en sperriem wilde dichtdoen. Los, vast, steeds maar tegenwerken, hoofd wegtrekken etc etc.
Rij nu zo'n 4 weken met de multi en wat een verschil zeg! Neemt alles veel beter aan, trekt zich veel minder los in het rijden, stuurt beter, pakt het bit niet meer vast en vooral, hij laat het hoofdstel probleemloos omdoen. Stalbaas (van wie ik springles neem) was eerst sceptisch, hij vond het vooral een hoofdstel voor de hogere wedstrijdsport omdat het 1e testpaardje er gewoon doorheen dramde en ook riskant omdat het toch druk op de neus geeft. Na het zien van het effect bij mijn paard is hij er wel positief over, en vindt het voor hem ook een stuk beter dan een klassiek hoofdstel.

Hoofdstel was 2x aangeweest bij het andere paard: 1x voor een fotoshoot en 1x voor een testrit, kon 'm hebben voor helft van de prijs :D
Ik wil er ook wedstrijd mee rijden, maar twijfel nu wel om het ringetje eraf te halen... zou een schoenmaker er geen stukje leer overheen kunnen stikken? Dan is het niet weg, maar wel onzichtbaar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:46

dan krijg je wel een bult op je neusriem, weet niet of dat mooi is...
volgens mij moet je 'm er gewoon zonder problemen af kunnen halen hoor...

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:47

Ik heb hem er gewoon af laten "knippen" met een tang. Ging prima en je ziet er niks meer van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:50

Dat wordt dan binnenkort eens een kniptang meenemen naar stal, heb de 18e dressuurwedstrijdje (onderling met externe jury) en geen zin om de baan uit gestuurd te worden daarvoor. Ben er erg blij mee, zou het zonde vinden als zoiets al de interne structuur kan veranderen zodat hij stuk zou gaan.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:51

Maar met een onderlinge wedstrijd zullen ze toch niet zo moeilijk doen? Bij ons niet iig... Maar ik vond het lelijk en gebruikte het niet, vandaar eraf geknipt..

Het veranderd echt niet de interne structuur hoor, is gewoon een opening in het leer waar dat ringetje precies doorheen past, dat ringetje kon je ook nog draaien door het leer heen. ALs je dat eraf knipt heb je alleen ng een klein openingetje in je neusriem zitten. Wordt er echt niet slapper of slechter van hoor.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:35

Ik heb mijn competition na een goed uur uit de olie gehaald, durfde het niet langer te laten zitten. Het heeft wel gewerkt overigens, hoofdstel is nu fatsoenlijk soepel. Ik gebruik nooit olie juist om reden dat het de stiksels beschadigd. Heb dat eens gehad met een rondgenaaid hoofdstrl, bleef niks van over.

Wellicht ook van invloed welke olie je gebruikt?

Maar mooi prut met peren Suelza! Divoza had de comp wel hangen en die hebben ook regelmatig stickerkorting.

Maar ik vind zeker dat de kwaliteit vh leer te wensen over laat. Kan me ook zo voorstellen dat ze tegenwoordig ergens anders geproduceerd worden.

Als ik hem vergelijk met mijn stubben is dat echt zoooo veel beter.

Paard reageert er wel goed op trouwens. Hij was troiwens niet echt lastig maar dit lijkt net fijner te zitten. Zachter in de hand, stiller in de aanleuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:13

Ik vind het leer net wel lekker soepel en goed, in ieder geval hetzelfde als mijn gewone hoofdstel wat ik regelmatig oppoetste en eens een invetbeurtje gaf. Dat was echter sowieso aan vervanging toe hoor, was al paar jaar oud (LJ van BR) en begon uit te rekken :( Per invetbeurt ging dat iets meer rekken zeg maar.

Bedoeling is om dit voorjaar toch ook paar officiële wedstrijden te starten, maar dan knip ik het ringetje er dus maar gewoon af.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:41

Waarom hebben zoveel mensen de multi gekocht om vervolgens het ringetje er af te knippen? Waarom dan niet gelijk de competition? Die heeft ook wat chiquere riempjes vind ik.
Zonde dat de kaptoom dan weinig gebruikt. Paarden buigen dan vaan beter in de hals wanneer de druk vanaf de neus en achter de oren komt. Dat effect ben je kwijt als je vanaf bit longeert.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:42

Omdat ik de andere functies van het hoofdstel wél prettig vind! Zoals de haakjes die je aan het bit vast kunt haken, waardoor je het bit stabieler laat liggen, én je op 2 manieren bitloos kunt rijden.
Dat kun je met de competition niet.
Dat ringetje als kaptoom gebruikte ik toch niet...

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:46

Ik heb geen probleem met de kwaliteit van het leer van m'n multi. Ik maak 'm zeker drie keer per week schoon met voedende zadelzeep en dat werkt fijn.

Heb aantal keren gereden met multi met bit. Ben eerlijk gezegd niet overtuigd. Mijn paard reed ik altijd alleen met hoge neusriem en ze is behoorlijk onrustiger nu ik deze soortvan lage neusriem erom heb. En daarbij heb ik alles behoorlijk los zitten (kan m'n hele hand er met ruimte over onder schuiven).

Ik kijk het nog even aan. En anders ga ik 'm wegleggen tot ik aan de slag ga met m'n jonge paard.
Lijkt me super handig om met kaptoom te beginnen, daarna bitloos en daarna bitloos in combinatie met bit.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:46

Citaat:
Zoals de haakjes die je aan het bit vast kunt haken, waardoor je het bit stabieler laat liggen

Dit kan ook met de compention, alleen het bitloos en kaptoom kan niet

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:48

Die haakjes moet je er los bij kopen als je de competition neemt. Bij de multi zitten ze er standaard bij..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:48

Jotoma schreef:
Waarom hebben zoveel mensen de multi gekocht om vervolgens het ringetje er af te knippen? Waarom dan niet gelijk de competition? Die heeft ook wat chiquere riempjes vind ik.
Zonde dat de kaptoom dan weinig gebruikt. Paarden buigen dan vaan beter in de hals wanneer de druk vanaf de neus en achter de oren komt. Dat effect ben je kwijt als je vanaf bit longeert.

Ik heb ze beide.
Het leer van de Multi is sterker en na een goed bad in de olie is het ook niet meer stug.
De Competition is meteen al dunner en soepeler qua leer. Die RVS gespen zijn misschien wel goed, maar ik vind ze minder mooi dan het ijzerwerk van de Multi.
En dan is er nog een prijsverschil...

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:52

itsmi schreef:
Die haakjes moet je er los bij kopen als je de competition neemt. Bij de multi zitten ze er standaard bij..

Nee zaten er gewoon bij, 4 riempjes en 4 haakjes. Heb hem bij divoza gekocht

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:59

Ik vindt het zilveren van de competition wel mooier. Omdat muts als ik ben ook zilveren gespen heb aan mn singel en beugels ook zilverkleurig evenals mn bit ;-)
Ben geen setjes mens maar dan wel. Hihi

Heb inmiddels voor 3 van de 4 ze multi. Bevalt Mega goed.
Nu nog een voor ons mini paardje ;-)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:59

Kaptoom heb ik zelf laten ontwikkelen, werk ik heel veel mee. Als de knhs mij niet zou uitsluiten op dat ringetje, had ik het er ook nooit afgehaald. Want ik gebruik het als trainjngshoofdstel alsmede op concours. Echter, nadeel vond ik wel dat sommige paarden drukkingen kregen doornhet ringetje. Iets waar ik met mijn eigen kaptoom weer geen last van heb.

Bitloos werken wij hier ook met regelmaat, dus die optie kon ik wel waarderen. Daarnaast leek een bitloze variant mij sterker als een niet-bitloze variant.

Ook wil ik, zoals eerder gezegd, iets in handen hebben voornik het koop en ik kon de competetion nergens vinden. Had het hoofdstel ook nodig (paard met aanleuningsprobleem) om te testen of bepaald gedrag te herleiden was naar een hoofdstel, dus ook noet de tijd om stad ennland af te reizen op zoek naar de competetion....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:05

mijn paard kreeg ook een drukking van het ringetje maar juist voor dat ringetje heb ik 'm aangeschaft... :+
ik heb er nu een onderlegger onder, gemaakt door dabo hier op bokt, en dat werkt perfect! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:08

Ik heb de multi gewoon omdat mijn stalgenoot net toevallig die tweedehands wegdeed voor een superleuk prijsje. Was dit niet het geval geweest, dan had ik waarschijnlijk nooit dit hoofdstel gehad, want met die fikse prijs wil ik wel eerst even kunnen testen of het echt het gewenste effect heeft of niet. En testhoofdstellen heb ik nog niet gezien in België, daar is het gewoon kopen of niks.

De koperkleurige gespen matchen ook met mijn aurigan bitje en ook mijn teugelhaken hebben dezelfde kleur, dus vond dat op zich ook mooi meegenomen. Maar alleen daarop selecteer ik niet, want ik kan geen stijgbeugels vinden in die kleur en die zijn dus gewoon zilver/metaalkleur.

En wil ik longeren met kaptoom, dan pak ik dat wel uit mijn kast. Vind ik toch stukje veiliger én steviger moest mijn paard ineens zijn volle gewicht in de strijd gaan gooien (wat altijd kan met een hengst).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:45

Suelza schreef:
Kaptoom heb ik zelf laten ontwikkelen, werk ik heel veel mee. Als de knhs mij niet zou uitsluiten op dat ringetje, had ik het er ook nooit afgehaald. Want ik gebruik het als trainjngshoofdstel alsmede op concours. Echter, nadeel vond ik wel dat sommige paarden drukkingen kregen doornhet ringetje. Iets waar ik met mijn eigen kaptoom weer geen last van heb.

Bitloos werken wij hier ook met regelmaat, dus die optie kon ik wel waarderen. Daarnaast leek een bitloze variant mij sterker als een niet-bitloze variant.

Ook wil ik, zoals eerder gezegd, iets in handen hebben voornik het koop en ik kon de competetion nergens vinden. Had het hoofdstel ook nodig (paard met aanleuningsprobleem) om te testen of bepaald gedrag te herleiden was naar een hoofdstel, dus ook noet de tijd om stad ennland af te reizen op zoek naar de competetion....

Je kunt de competition toch gewoon bestellen bij bijv de Paardendrogist, dan heb je hem in je handen en als hij niet bevalt stuur je hem terug? Hoef je geen stad en land af te rijden, kost je hooguit 3,25 verzendkosten.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:10

En zoals ik al zei, ik heb het graag in handen voordat ik het koop. Dus ik bestel nagenoeg nooit via internet.

Daarnaast had ik ook ak aangnegeven de bitloze functie te waarderen en die zit niet op de C.