Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 20:49

Dank voor de foto's beide!
Ziet er goed uit, ik ga hem ook bestellen :)

Xena73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 11:04

Had zelf een topic aangemaakt, blijkt er een singeltopic te zijn :)
Mijn paard krijgt heel snel drukplekken bij de singel ze heeft een erg gevoelige huid.
Nu is mijn bijrijdster gestopt en heeft haar singel meegenomen, heb een singel van schapenvacht besteld maar was te groot, een singelhoes van echt schapenvacht lijkt mij handiger om te kopen ook vanwege het wassen.
Kan iemand mij vertellen of ik voor een singel van 70 cm ook een singelhoes van 70cm moet nemen of juist een slag kleiner?
Andere tips zijn ook welkom.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 11:11

Het ligt eraan wat voor singel en bontje je hebt. Een bontje die alleen onder de singel zit loopt vaak onder de gespen door en neem je dus op dezelfde lengte. Ook singelbontjes die gemaakt zijn voor een bepaald merk en type singel koop je meestal in dezelfde maat. Heb je echter een doorlopend singelbontje die je rondom over de singel schuift dan neem je bij voorkeur een maat kleiner zodat de gespen boven het bontje uit blijven steken. Anders kun je niet meer aansingelen.

Sowieso is het wel afhankelijk of jouw singel goed past of het bontje gaat helpen. Kreeg jouw paard specifiek wondjes van deze singel en niet van die van jouw verzorger? Want dan hoeft een extra bontje niet perse te helpen tegen schuurplekken helaas.

Xena73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 11:54

Ze krijgt zo goed als van alle singels schuurplekken als er geen bontje omheen zit, mijn verzorgster had gewoon zo n nep bontje wat je eromheen kan schuiven en dat gaat dus goed, zelf reed ik altijd met een echte schapenvacht singel maar die kan ik niet meer vinden en dat ging ook goed.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 20:58

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 08:29

Ik kom toch nog even terug op de kavalkade klimatex met elastiek.
Het blijkt toch echt te slap te zijn. Toen ik opstapte zonder krukje hing mijn zadel aan de zijkant :+ dus nog 1 gaatje aangesingeld maar dan kom ik in de knoop met de lusjes waar de singelstoten doorheen lopen, de gesp wil daar voorbij zeg maar. Dus ik ben nu weer een andere singel aan het testen, de Felix bühler leren maansingel en volgens mij is dat een blijvertje.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 08:45

Oh wat jammer. Ik heb ‘m ook aangeschaft, nog maar 1x getest, maar ik denk dat het wel iets is voor mijn paard. Heb geen problemen met de gesp die voorbij de lusjes komt.
Hij valt wel iets te lang, dus kan niet echt aansingelen, maar zadel bleef goed liggen, dus kennelijk was het voldoende. Opstappen zonder krukje is sowieso geen optie bij die bolle.
Al met al ben ik wel blij met de singel, denk ik. Alleen moet ‘m dus een maatje kleiner hebben.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:52

Welke maat moet je hebben? 75 heb ik liggen voor je.
Het is inderdaad wel een hele fijne singel dus ik baal er van.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 15:34

Ik heb voor de liefhebbers nog een fijne Fairfax singel maat 75 cm, mag weg voor een leuk prijsje :)

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:19

Even een vraag hier, hopelijk kunnen jullie meedenken.
Mijn Haflinger heeft sinds kort plekjes aan beide zijde van zijn buik (door de singel?!). De linkerkant ziet er anders uit dan de rechter kant. Ik heb de singel nu al zolang ik mijn Haflinger ook heb (2 jaar). Wel heeft hij een tijdje stil gestaan door mijn zwangerschap maar ik ben ondertussen alweer zo’n vier maand aan het rijden en de plekjes zijn pas op komen zetten. Ik ben nu aan het kijken of ik er juist wel/niet vaseline op moet doen voor het rijden of dat ik juist ‘teveel huid’ voor de singel heb of juist te weinig… het is een anatomische singel voor een spring zadel met beide zijde elastiek.

Links

Afbeelding
Afbeelding

Rechts

Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt :)

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:27

Iemand hier interesse in een deuber anatomische dressuursingel maat 4? Ben niet overtuigd van de pasvorm op mijn paard. Hij is pas 1 keer gebruikt. Kleur is havanna en zwart onderlegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 20:17

Ellen_ov schreef:
Even een vraag hier, hopelijk kunnen jullie meedenken.
Mijn Haflinger heeft sinds kort plekjes aan beide zijde van zijn buik (door de singel?!). De linkerkant ziet er anders uit dan de rechter kant. Ik heb de singel nu al zolang ik mijn Haflinger ook heb (2 jaar). Wel heeft hij een tijdje stil gestaan door mijn zwangerschap maar ik ben ondertussen alweer zo’n vier maand aan het rijden en de plekjes zijn pas op komen zetten. Ik ben nu aan het kijken of ik er juist wel/niet vaseline op moet doen voor het rijden of dat ik juist ‘teveel huid’ voor de singel heb of juist te weinig… het is een anatomische singel voor een spring zadel met beide zijde elastiek.

Links

[ [url=m/47LcWz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/o0Bet4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Rechts

[ [url=m/eZMQsR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6MkYUj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Alvast bedankt :)

Ik zou het niet zozeer in je singel zoeken, maar in het feit of je zadel nog past.
Zeker omdat je verschil ziet aan de plekjes, zou ik denken dat je zadel niet zo goed meer past, dus mogelijk scheef trekt.
Waar zit je op? ( qua zadel :o :D ? )

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 20:32

Welke vorm van singel zouden jullie aanraden voor een paard waarbij de singelplek erg naar voren ligt? Ze is ook erg breed van achter naar voor, dus brede borstkast en schouders, buikig en brede achterhand.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 20:41

Bij buikig eigenlijk bijna altijd een crescend vormige singel. Hoe boller de buik hoe ronder je de singel vaak wilt.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 20:43

Celebi schreef:
Bij buikig eigenlijk bijna altijd een crescend vormige singel. Hoe boller de buik hoe ronder je de singel vaak wilt.

Dan toch? Ik las dat dit vooral was voor paarden die ook een smalle borst hadden. Maar dat blijkt dan niet zo te zijn?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 20:44

Zonder foto is het lastig oordelen of je het over hetzelfde buikig hebt als dat men er voor voorstelling van maakt.
Mijn haflinger is niet smal, rondgeribt, ook buikig en crescent past hem het best.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 20:47

Marije_jiplover schreef:
Zonder foto is het lastig oordelen of je het over hetzelfde buikig hebt als dat men er voor voorstelling van maakt.
Mijn haflinger is niet smal, rondgeribt, ook buikig en crescent past hem het best.

Kind is nogal breedgeribt :')

Afbeelding

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 20:48

Nee die ervaring heb ik totaal niet. De borst heeft er niet zo heel veel mee te maken. Het gaat vooral om hoe de singel plek gevormd is. Plat geeft ruimte voor een rechte singel, al dan niet met anatomische uitsparingen. Als de buik vanaf de singel plek boller wordt vormt een crescend vormige singel vaak gewoon heel mooi om die ronding heen.

En hij een singel plek ver naar voren zou ik een zacht smal singeltje zoeken. Heb zelf exact hetzelfde nodig gehad. Compact ponytje met veel huidplooien in de oksel en de singel plek die vrij ver naar voren ligt in combinatie met een ronde buik. Is best een uitdaging.

Edit: ja bij deze foto's gewoon een ronde singel zoeken. Eentje met een flinke ronding denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 20:52

Kind is niet breedgeribt.
Kind is te zwaar en heeft een arm-bespierde rug.

Je kan het zoeken in allerlei zadels&singels.
Je kan je paard gaan trainen.

Voor dat laatste hoef je er niet perse op te zitten.

Jouw keuze.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 20:56

Nielojram schreef:
Kind is te zwaar en heeft een arm-gespierde rug.

Jouw keuze.

Als ze in de winter slanker is en je kan haar ribben een beetje zien is ze niet bepaald smaller. Zij is gewoon altijd heel breed geweest. Met trainen ben ik nu bezig, deze foto´s zijn van toen ze weinig in het werk stond door slecht weer en mijn examens. Ik heb hier niet de mogelijkheid om vaak iets te doen helaas. De Rus was toen ook wei if bespierd maar ze heeft ook gewoon een gigantisch hoge schoft. De DA houd ook een oogje in het zeil, toch bedankt voor je bezorgdheden

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 20:57

Waidida schreef:
Nielojram schreef:
Kind is te zwaar en heeft een arm-gespierde rug.

Jouw keuze.

Als ze in de winter slanker is en je kan haar ribben een beetje zien is ze niet bepaald smaller. Zij is gewoon altijd heel breed geweest. Met trainen ben ik nu bezig, deze foto´s zijn van toen ze weinig in het werk stond door slecht weer en mijn examens. Ik heb hier niet de mogelijkheid om vaak iets te doen helaas. De rug was toen ook weinig bespierd maar ze heeft ook gewoon een gigantisch hoge schoft. De DA houd ook een oogje in het zeil, toch bedankt voor je bezorgdheden

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 20:57

Ik heb een jaar oud Prestige Elastic Professional. Het zadel word elk half jaar gecontroleerd, dit is begin mei voor het laatst gedaan.
Qua scheefheid; ik voel inderdaad dat hij wat scheef loopt, doordat ik qua conditie nog niet zo op pijl ben les ik net even wat vaker als anders en laat ik mijn instructeur hem ook rijden.
Je verwacht dus niet de singel maar het zadel? Interessant :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 21:39

Ik hoop dat ik hier mijn singel vraag mag stellen.

Vanmiddag is de zadelmaker geweest. Ze raad ons een anatomische singel aan in 60 cm zonder elastiek.
Mijn voorkeur gaat uit naar zachte leren.

Welke singels zijn nu echt fijn en betaalbaar?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 22:12

Heeft ze het nog over een bepaalde vorm gehad?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 23:16