[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:25

Oh sorry is daar ook een bitloostopic? Dan ga ik ff kijken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:39

Mariett schreef:
Proberen hier en daar lijkt me geweldig! Alleen ik heb zelf alleen een pad met ingebouwde inlages, verder niks. Dus dat uitproberen gaat zo moeilijk :P
Maar langskomen lijkt me zeker praktisch! Dan neem ik mijn dekje ook mee. Ik heb namelijk geen idee wat voor vakken ze eronder heeft gemaakt. Dus dan kunnen we ook eventjes passen :)

3D mesh had ik ook naar gekeken (bij Kifra), maar daar stond zo weinig informatie bij dat ik het niet aandurfde, haha. Eigenlijk zou ik alles even moeten voelen! Was een beetje bang geworden van jouw inlages van toen, jij had onwijs dikke/stijve inlages met dikke randen eraan :P Weet alleen niet meer wat dat waren!

Wat ik hier over 3 mesh heb gelezsn... Zou ik het ook niet durven te gebruiken. Heb er verder geen ervaring mee.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:37

Runa schreef:
@fabster
Op de site van barefoot staat bij de inlages wel wat informatie over de inlages die ze daar verkopen (schuim, moosgummi en hd inlages), verder kun je in dit topic en/of het voorgaande topic denk ik ook wel wat informatie vinden als je zoekt op bijvoorbeeld 'inlages' of specifiek op de inlages die je zoekt :)

Dat heb ik wel gedaan, maar ik vind het nogal lastig. Op de websites zijn alle inlages natuurlijk het beste. En in de zoekfunctie krijg je heel veel losse dingen. Dus ik was eigenlijk op zoek naar vergelijkingen tussen de verschillende inlages.

Ik maak me mss een beetje overdreven veel zorgen over al die dingen, maar ik moet met rode konen bekennen , dat ik er weinig goede kijk op heb. Hoewel ik toch aardig onderrincht ben door zadelpassers en andere 'kenners'. Maar toch heeft mijn paard enorme witte vlekken op haar rug. Dat is wel van een ander zadel, masr ik vertrouw mijn eigen oordeel (en dat van de passers) dus niet zo meer. En aangezien ik ritten van een uur of 4 maak, maak ik me toch wat zorgen. Ik zie van alles. Kan ook in mijn hoofd zitten, dus laat binnenkort weer de osteo komen. Mag zij dat ook weer eens bekijken. Maar als ik iets moet veranderen in de inlages, dan weet ik echt niet wat ik moet kiezen voor goede verdeling op lange afstanden.

Maar ik begrijp dat zo n vergelijking tussen inlages er dan niet is?

En dan nog een vraag: ik zie dan de heavy duty van barefoot. Klinkt natuurlijk goed, maar past dat dan in een Ghost? Op maat knippen lijkt me met die dingen dan weer lastig. Ze zien er zo mooi afgewerkt uit.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 14:02

Nee, er is helaas een vergelijking met alle inlages. Nu heb ik zelf toevallig een hele hoop gebruikt of in handen gehad en zitten er een hoop verkopers in dit topic, dus vragen stellen kan altijd.

Als ik zelf een kleine vergelijking mag maken, zou die er zo uitzien, van zachte inlages tot harde ongeveer:
- schuim inlagen zoals die van Barefoot zijn heel zacht en heel goed te gebruiken onder een barefoot met vps, maar voor een zadel als de ghost zijn ze wat te zacht;
- moosgummi inlages, ook van Barefoot zijn wat steviger en volgens mij worden die ook wel eens gebruikt onder de ghost. Ze deuken wat moeilijker in dan de schuiminlages en zouden daardoor misschien wat makkelijker voor ruggengraat vrijheid kunnen zorgen, maar ik heb het idee dat je dan wel inlevert op schokdemping. Ze worden wel veel gebruikt voor shims;
- neopreen inlages van kifrahorse vind ik sterk lijken op de moosgummi but correct me if I'm wrong;
- ghost inlages hebben een mooie combinatie stevig en zacht, zelf heb ik graag een wat dikkere zachte laag op de rug van mijn pony, maar volgens mij heeft de ghost met de kussens onder het zadel ook al een goede schokdemping en deze inlages vullen de ghost mooi aan in stevigheid;
- 3d mesh inlages van kifrahorse zijn heel apart: met twee vingers in te drukken maar met een hele hand niet. Hierdoor denk ik dat ze wel prima ruggengraat vrijheid bieden, maar omdat ze wel heel flexibel zijn, bieden ze niet heel veel stevigheid volgens mij. Ik zou ze zelf niet zo snel onder een ghost leggen om die reden. Qua schokdemping heb ik het idee dat moosgummi meer doet maar nogmaals, correct me if I'm wrong. Mijns inziens doen deze het wel prima onder een barefoot met vps;
- hd inlages van Barefoot zijn hele mooie dingen, volgens mij twee moosgummi inlages met daartussen een plaatje kunststof (??), mooi afgewerkt en voelen fijn aan. Ze zijn goed stevig en worden daardoor veelgebruikt onder barefoot zadels zonder vps, maar doen hun werk ook onder andere boomloze zadels voor langere ritten of paarden met atrofie. Je levert wel wat in op close contact gevoel en flexibiliteit, maar krijgt daarvoor betere drukverdeling, prima schokdemping en goede ruggengraat vrijheid voor terug.

Dit zijn alle inlages die ik ken en ik spreek alleen uit eigen ervaring. Als iemand andere ervaringen heeft, is er alleen maar mooi als die ook gedeeld worden, ook ervaringen met andere inlages!

Oja, de hd inlages kun je prima onder een ghost doen voor lange ritten, maar dan liever wel in een barefoot pad, want in die van ghost passen ze helaas niet.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 14:08

Tnx Runa! Ik was er al bang voor, dat de hd niet in een Ghost passen. Moet even zien dan, want ik ben erg gehecht aan mijn pad met tasjes erop. Heel handig voor mijn broodjes voor op lange ritten... :D

En stiekem even in je profiel gekeken, maar heb je een Fuchs? (Heel off topic, ik weet t)

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 14:16

Een tijdje geleden stond ik ook op het punt aan de knutsel te gaan met hd inlages en dergelijke, maar ik kreeg toen ook wat andere tips, bijvoorbeeld om een yogamatje op maat te snijden en op de kussens te leggen, om zelf een stuk kunststof te snijden en op of tussen de inlages te leggen, of om van schuimrubberbetaalbaar.nl of iets in die geest wat stevig schuim te halen.

En ja, dat is een Fuchs :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 15:15

Ik vroeg mij af of hier ook al mensen zijn die ervaring hebben met dat nieuwe test-dressuurmodel van Barefoot? De Wellington?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 15:40

woepsie90 schreef:
Is de Barefoot Stretch & Breath niet groter dan 85cm te krijgen?

Heb nu een 24" singel (ong maat 60) en heb flink ruimte bij singelstoten over aan beide zijden, heb het gevoel dat het langer mag dan maat 85. Terwijl Stretch & Breathe me een fijne singel lijkt :j

Harvey doet altijd wat geirriteerd bij omdoen van onze huidige singel, kijkt me nijdig aan en doet alsof hij gaat happen.

Heb nog niet hiermee gereden maar wil binnenkort wel eens, eindelijk, opstappen. Vandaar!

[ [url=m/hutkOY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weet iemand een veelzijdigheid singel waarbij de gespen niet op de huid liggen, die volledig elastisch is en niet van leer? Ik wil graag de Barefoot S&B maar ben bang dat deze toch nog steeds te klein is. Heb maatje 90 nodig. Zelfde geldt voor Westip, ook te klein...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:07

tiwi1969 schreef:
Knie gaat relatief goed, kan er weer prima mee lopen, al denk ik dat alles met elkaar verband houdt.

Ik heb ook al gedacht of ik misschien iets meer A-zitting in mijn Ghost kan creëren door een kleine verhoging onder de zitting te doen in het midden, zoiets als de frontrizer(heb ik er al in) maar dan langer doorlopend. Of misschien door de inlagen iets aan te passen waar mijn bovenbeen ligt, iets smaller maken zeg maar. Misschien dat een cm al verschil kan uitmaken.
Heeft iemand daar nog tips, inlagen die iets "mens" ergonomischer zijn?

Zou zoiets ook onder een seatsaver van een Barefoot te maken zijn? :)* :o?

De lexington pas zo goed op mijn paardje, maar hij is voor mij te breed...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:12

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:16

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:20

Vandaag voor het eerst een buitenrit met de Bob Marshall gemaakt, direct een kleine 2 uur. Zooooooo fijn. Paard liep er fijn onder, de vilten pad eronder is geweldig en het zit als een huis! Niks geen last van, terwijl ik normaal na een kleine twee uur met meer stappen dan ik normaal doe (niet alle paarden van onze groep hebben onze conditie :)) ) mijn knieën begin te voelen. Rib uit mijn lijf en Flynn krijgt 5 jaar geen zakgeld meer maar echt :+: :+: :+:

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:20

woepsie90 schreef:
woepsie90 schreef:
Is de Barefoot Stretch & Breath niet groter dan 85cm te krijgen?

Heb nu een 24" singel (ong maat 60) en heb flink ruimte bij singelstoten over aan beide zijden, heb het gevoel dat het langer mag dan maat 85. Terwijl Stretch & Breathe me een fijne singel lijkt :j

Harvey doet altijd wat geirriteerd bij omdoen van onze huidige singel, kijkt me nijdig aan en doet alsof hij gaat happen.

Heb nog niet hiermee gereden maar wil binnenkort wel eens, eindelijk, opstappen. Vandaar!

[ [url=m/hutkOY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weet iemand een veelzijdigheid singel waarbij de gespen niet op de huid liggen, die volledig elastisch is en niet van leer? Ik wil graag de Barefoot S&B maar ben bang dat deze toch nog steeds te klein is. Heb maatje 90 nodig. Zelfde geldt voor Westip, ook te klein...

Kan bij westip in 90 cm besteld worden hoor!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:25

Buitenzinnig schreef:
Kan bij westip in 90 cm besteld worden hoor!

Op je site kan ik toch echt niet verder dan 85 ;)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:44

Klopt maar het kan wel :)
Je mag mij altijd even mailen met je wensen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:45

Berdien schreef:
....en Flynn krijgt 5 jaar geen zakgeld meer maar echt :+: :+: :+:
:LOL.. fijn dat ie zo goed bevalt.

@woepsie: FRA heeft ze zeker.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:47

Afbeelding
Allerknapste :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 17:04

Westip en FRA zijn hetzelfde :)
Alleen ander merkje erop en bij FRA heb je meer keuze uit biesjes

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 17:18

Runa schreef:
Een tijdje geleden stond ik ook op het punt aan de knutsel te gaan met hd inlages en dergelijke, maar ik kreeg toen ook wat andere tips, bijvoorbeeld om een yogamatje op maat te snijden en op de kussens te leggen, om zelf een stuk kunststof te snijden en op of tussen de inlages te leggen, of om van schuimrubberbetaalbaar.nl of iets in die geest wat stevig schuim te halen.

En ja, dat is een Fuchs :)

Mooi, die Fuchs <3

En ik heb inderdaad ook inlages geknipt van een kampeermatje voor in een barefootachtig dekje. Volgens mij eigen merk van Agradi. Had ik extra dikke inlages voor mijn andere paard. Geb m uiteindelijk nooit geprobeerd. Maar kan dat wel weer eens testen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:13

Wauw Berdien, mooi!!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:14

Buitenzinnig schreef:

Kan je bij de FRA dan een kleur bies kiezen? Hij is toch gewoon zwart met grijs biesje?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:24

Ik kom even heel erg blij zijn met mijn freemax western zadels.
Wat een heerlijkheid dar ze liggen als een huis op mijn ronde haflingers en niet schuiven.
Net een heftige rodeo uitgezeten van de oudste en mijn verzorgster een paar bokken van mijn andere haf.
Dit door bijtgrage niet luisterende honden, waardoor de paarden helemaal opgefokt waren.
Afbeelding

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:41

Echt mooi al die westernzadels, nu wil ik ook :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:54

woepsie90 schreef:
Buitenzinnig schreef:

Kan je bij de FRA dan een kleur bies kiezen? Hij is toch gewoon zwart met grijs biesje?

Weet niet precies wat voor kleuren bies je daar kunt kiezen,maar bij westip kan een grijze bies niet.
De singel is of bruin of zwart bij westip
Laatst bijgewerkt door Buitenzinnig op 22-10-16 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:54

Ziet er goed uit horsii! Mooie combinatie zo :j