Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13385
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:24

Ik heb dit ook gehad met mijn PS of Sweden hoofdstel. Die ging ook af na het schudden. Met een hengst in een bak met andere paarden was dat niet zo fijn. Het leek bij mij in het kopstuk te zitten wat te breed was. Een ander kopstuk van Dobert leverde hetzelfde probleem op. Bij een smaller kopstuk van Schockemohle heb ik er geen last van.
Geen idee of jouw kopstuk ook wat breder is, maar misschien heb je er iets aan.

Charmie4
Berichten: 103
Geregistreerd: 16-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:00

Charmie4 schreef:
Hoi allemaal,

Ik volg al een tijdje dit topic en nu heb ik heb sinds deze week eindelijk mijn nieuwe hoofdstel binnen. Ik twijfel alleen over de hoogte van mijn neusriem. Zouden jullie met me mee willen kijken?

Hieronder foto's op verschillende hoogte (foto 2 en 3 hebben dezelfde hoogte, maar vanuit een andere hoek).
En hoe vinden hem verder zitten? Zit het niet te strak tegen de oren aan?

Graag jullie mening!



[url=m/NKKK1F.jpg]Afbeelding[/url]

[url=m/fFU581.jpg]Afbeelding[/url]

[url=m/pD20Go.jpg]Afbeelding[/url]


Ik heb nog even een vraagje hierover, (mijn bericht staat op de vorige pagina)want jullie hebben geadviseerd om de hoogte van de neusriem op foto 1 aan te houden. Alleen zit het bit dan wel net wat te laag.. het bit komt alleen hoger als de neusriem ook hoger gaat.. hoe lossen jullie dit op?

Fudge

Berichten: 1027
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:06

Charmie4 schreef:
Charmie4 schreef:
Hoi allemaal,

Ik volg al een tijdje dit topic en nu heb ik heb sinds deze week eindelijk mijn nieuwe hoofdstel binnen. Ik twijfel alleen over de hoogte van mijn neusriem. Zouden jullie met me mee willen kijken?

Hieronder foto's op verschillende hoogte (foto 2 en 3 hebben dezelfde hoogte, maar vanuit een andere hoek).
En hoe vinden hem verder zitten? Zit het niet te strak tegen de oren aan?

Graag jullie mening!



[url=m/NKKK1F.jpg]Afbeelding[/url]

[url=m/fFU581.jpg]Afbeelding[/url]

[url=m/pD20Go.jpg]Afbeelding[/url]


Ik heb nog even een vraagje hierover, (mijn bericht staat op de vorige pagina)want jullie hebben geadviseerd om de hoogte van de neusriem op foto 1 aan te houden. Alleen zit het bit dan wel net wat te laag.. het bit komt alleen hoger als de neusriem ook hoger gaat.. hoe lossen jullie dit op?


Heb je nog een gaatje over in dat kleine riempje waar het bit aan zit? of wellicht wel wat ruimte voor een extra gaatje?

Minoes

Berichten: 1966
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:22

Ik heb een vraagje..
Voor het paard van mijn moeder ben ik op zoek naar een anatomisch hoofdstel in maat extra full.
De hoofdstellen die ik in deze maat kan vinden zijn behoorlijk prijzig. Hebben jullie nog ideeën? :D
Het liefst onder de €100,-.

Charmie4
Berichten: 103
Geregistreerd: 16-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:26

Ik heb nog even een vraagje hierover, (mijn bericht staat op de vorige pagina)want jullie hebben geadviseerd om de hoogte van de neusriem op foto 1 aan te houden. Alleen zit het bit dan wel net wat te laag.. het bit komt alleen hoger als de neusriem ook hoger gaat.. hoe lossen jullie dit op?[/quote]

Heb je nog een gaatje over in dat kleine riempje waar het bit aan zit? of wellicht wel wat ruimte voor een extra gaatje?[/quote]

Klopt, daar zat nog een gaatje bij dat kleine riempje. Hij zit nu al op zijn strakst..

Nienkje_H

Berichten: 432
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:51

Minoes schreef:
Ik heb een vraagje..
Voor het paard van mijn moeder ben ik op zoek naar een anatomisch hoofdstel in maat extra full.
De hoofdstellen die ik in deze maat kan vinden zijn behoorlijk prijzig. Hebben jullie nog ideeën? :D
Het liefst onder de €100,-.


Kramer heeft vaak zaken in extra full en zelfs extra extra full (voor de shires onder ons).
Ik heb deze, maar dan in maatje cob, maar die bevalt zeer goed.
https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... Pro-Gentle

MyChoice

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:22

Minoes schreef:
Ik heb een vraagje..
Voor het paard van mijn moeder ben ik op zoek naar een anatomisch hoofdstel in maat extra full.
De hoofdstellen die ik in deze maat kan vinden zijn behoorlijk prijzig. Hebben jullie nog ideeën? :D
Het liefst onder de €100,-.


Ik heb een heel ruim vallende full van kieffer te koop. Drie keer mee gereden. Normaal heeft het paard xfull maar dit past ruim. Wel een bruine.

Granoek
Blogger

Berichten: 10502
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 19:39

Minoes schreef:
Ik heb een vraagje..
Voor het paard van mijn moeder ben ik op zoek naar een anatomisch hoofdstel in maat extra full.
De hoofdstellen die ik in deze maat kan vinden zijn behoorlijk prijzig. Hebben jullie nog ideeën? :D
Het liefst onder de €100,-.

Haha ik leef met je mee. Ik zocht dat ook maar was dan ook nog kieskeurig. Uiteindelijk suuuper blij met mijn schockemohle delta

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 01:51

Zijn er anatomische hoofdstellen die los samen te stellen zijn? Bij een normaal hoofdstel heb ik eigenlijk een full frontriem nodig, full neusriem, cob bakstukken en keelriem en een pony sperriem. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier nu mee aan moet :')

Daphneeeej

Berichten: 3009
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 08:22

pumpina schreef:
Zijn er anatomische hoofdstellen die los samen te stellen zijn? Bij een normaal hoofdstel heb ik eigenlijk een full frontriem nodig, full neusriem, cob bakstukken en keelriem en een pony sperriem. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier nu mee aan moet :')


Ik heb mijn Ps of sweden met losse onderdelen samen kunnen stellen. Bridle to fit doet het ook met hun hoofdstellen volgensmij en er zijn vast nog wel meer. Bij kramer kan je ook losse onderdelen kopen dacht ik van hoofdstellen.

MarjanB

Berichten: 16639
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:16

Bij hooks ook dacht ik.

Bottles
Berichten: 499
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:49

Even een update! Ik heb het cognac UPH hoofdstel binnen en vandaag meteen mee gereden! Ben wel positief verrast door het leer. Echt heel zacht. De kleur is heel mooi! Op de foto lijkt het iets lichter nog dan mijn zadel, maar in het echt ziet het er heel mooi uit! Dus bedankt voor de tips! :)

Afbeelding

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:14

Daphneeeej schreef:
pumpina schreef:
Zijn er anatomische hoofdstellen die los samen te stellen zijn? Bij een normaal hoofdstel heb ik eigenlijk een full frontriem nodig, full neusriem, cob bakstukken en keelriem en een pony sperriem. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier nu mee aan moet :')


Ik heb mijn Ps of sweden met losse onderdelen samen kunnen stellen. Bridle to fit doet het ook met hun hoofdstellen volgensmij en er zijn vast nog wel meer. Bij kramer kan je ook losse onderdelen kopen dacht ik van hoofdstellen.


Oh dat biedt wel perspectief, ga eens even kijken!

xLiez

Berichten: 1902
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:24

Ik ben een beetje aan het rond zoeken op internet naar een trenshoofdstel zwart met gouden gespen. Maar dat is nog lastiger dan je denkt haha. De enige die ik zo kan vinden zijn de hooks chester en QHP Devi. Ik wil wel graag een anatomisch gevormd hoofdstel. Iemand nog de tip? Het is voor erbij dus hoeft geen hoofdstel van 120 euro te zijn haha

Mrijn

Berichten: 3481
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:34

Kan iemand mij het verschil tussen de harry’s Horse release en de br mirfield vertellen? Ik kan zien dat de br geen keelriem heeft, maar verder lijken ze enorm op elkaar...

BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:17

xLiez schreef:
Ik ben een beetje aan het rond zoeken op internet naar een trenshoofdstel zwart met gouden gespen. Maar dat is nog lastiger dan je denkt haha. De enige die ik zo kan vinden zijn de hooks chester en QHP Devi. Ik wil wel graag een anatomisch gevormd hoofdstel. Iemand nog de tip? Het is voor erbij dus hoeft geen hoofdstel van 120 euro te zijn haha

Rambo micklem heeft alleen maar zwart met goud ( wat ik jammer vind maar voor jou fijn is)

Capriootje

Berichten: 6797
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:40

De competetion is toch gewoon zwart/zilver? Die m’n moeder heeft iig wel en is wel een originele.

Daphneeeej

Berichten: 3009
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:41

BonteLisa schreef:
xLiez schreef:
Ik ben een beetje aan het rond zoeken op internet naar een trenshoofdstel zwart met gouden gespen. Maar dat is nog lastiger dan je denkt haha. De enige die ik zo kan vinden zijn de hooks chester en QHP Devi. Ik wil wel graag een anatomisch gevormd hoofdstel. Iemand nog de tip? Het is voor erbij dus hoeft geen hoofdstel van 120 euro te zijn haha

Rambo micklem heeft alleen maar zwart met goud ( wat ik jammer vind maar voor jou fijn is)

Alleen de Multi bridle van rambo micklem heeft gouden gespen dacht ik. De competition ed in zwart heb en gewoon zilver beslag

xLiez

Berichten: 1902
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 18:26

BonteLisa schreef:
xLiez schreef:
Ik ben een beetje aan het rond zoeken op internet naar een trenshoofdstel zwart met gouden gespen. Maar dat is nog lastiger dan je denkt haha. De enige die ik zo kan vinden zijn de hooks chester en QHP Devi. Ik wil wel graag een anatomisch gevormd hoofdstel. Iemand nog de tip? Het is voor erbij dus hoeft geen hoofdstel van 120 euro te zijn haha

Rambo micklem heeft alleen maar zwart met goud ( wat ik jammer vind maar voor jou fijn is)

De micklem past helaas niet fijn op mijn pony |( vind het een heel mooi hoofdstel maar krijg hem niet passend. Heb de bruine gehad maar toch maar weer verkocht.

boemel

Berichten: 8617
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 18:30

Iemand ervaring met de Pfiff Kadira?
Ziet er fraai uit!

Mijn geblesseerde paard is weer hersteld verklaard na bijna een jaar. Dat houdt in dat het tijd wordt dat mijn 2e paard eigen spulletjes gaat krijgen :D

LdJ

Berichten: 659
Geregistreerd: 04-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 18:38

@RoosMarije je kunt inderdaad zoals iemamd al zei een touwtje meevlechten in de manen. Wij deden dat bij de kleine welshpony's met een menhoofdstelletje ook altijd. Anders was je onderweg en zit je op de kar zonder stuur :+ je hoeft het vlechtje/touwtje niet super strak om je kopstuk te knopen, precies dat dat tie blijft hangen, mocht tie naar voren schuiven. Tip, laat een lusje in het touwtje bovenin over, daar kun je dan je strik in leggen. Wij gebruikten overigens gewoon van dat vettige invlecht draad, waar je ook mee kan knotten. Succes!

Laura_
Berichten: 5392
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 15:33

Ik zou graag jullie advies willen. Voor mijn bijrijdpaard zijn we op zoek naar een nieuw hoofdstel. Het liefst anatomisch.

In eerste instantie de presteq besteld, maar dit zat niet mooi. De neusriem komt te ver over het bit te liggen.
Nu wilde we kijken voor een micklem. Omdat ik twijfelde of ze cob of full moest hebben, eerst een micklem geleend van iemand om te passen maar ook hier komt de neusriem over het bit heen.


Afbeelding
Presteq


Afbeelding
Micklem

Nu denk ik dat we moeten kijken naar een hoofdstel waarbij de neusriem los zit en niet vast aan het bakstuk. Of zijn er nog andere opties? Ze heeft een smal, maar redelijk lang hoofd en ik denk dat ze ruimte tussen de jukbenen en het bit te klein is, waardoor de neusriem over t bit komt ipv eronder oid? Jullie nog tips?

Liefst max 150 euro.

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 15:39

Ik heb nu sinds een weekje de Lund van Kramer. Ben er erg tevreden mee. Had ook nog de Albury II en de Laholm besteld maar vond die toch minder mooi (in model en qua bevestigingen). Afbeelding
Afbeelding

siskeh
Berichten: 8681
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:00

Laura_ schreef:
Ik zou graag jullie advies willen. Voor mijn bijrijdpaard zijn we op zoek naar een nieuw hoofdstel. Het liefst anatomisch.

In eerste instantie de presteq besteld, maar dit zat niet mooi. De neusriem komt te ver over het bit te liggen.
Nu wilde we kijken voor een micklem. Omdat ik twijfelde of ze cob of full moest hebben, eerst een micklem geleend van iemand om te passen maar ook hier komt de neusriem over het bit heen.

Nu denk ik dat we moeten kijken naar een hoofdstel waarbij de neusriem los zit en niet vast aan het bakstuk. Of zijn er nog andere opties? Ze heeft een smal, maar redelijk lang hoofd en ik denk dat ze ruimte tussen de jukbenen en het bit te klein is, waardoor de neusriem over t bit komt ipv eronder oid? Jullie nog tips?

Liefst max 150 euro.


De Presteq zou best een kunnen passen als deze een maat kleiner zou zijn(al vind ik hem niet eens erg slecht zitten), Micklem zou een gaatje lager moeten, maar dan twijfel ik of die niet in het algemeen weer veel te laag komt.
met beide hoofdstellen is het zo dat de neusriem sowieso naar verhouding vrij laag komt.
Hooks/Fairfield heeft de lingus en lingus-2 met vast bakstukken, dit is meer een "gewoon" hoofdstel mogelijk dat deze zou passen. Op foto Lingus, dit model is zonder sper, Lingus 2 heeft wel een soort sperriem. Het idee van vast bakstuk is leuk, maar moet ook prettig zijn bij je paard.
Afbeelding

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 23:14

Hoi hoi, ik ben voor mijn paardje opzoek naar een nieuw hoofdstel. Ze heeft nu een Mexicaans hoofdstel alleen daar ben ik zelf niet zo’n fan van en volgens mij vind m’n merrie hem ook niet echt geweldig. Nu ben ik opzoek naar een anatomisch hoofdstel wat een beetje in de richting is van de presteq:
Afbeelding

En deze van kramer:
Afbeelding


Zijn er hier nog mensen met goede tips en ervaringen? Het liefste met zo min mogelijk poespas/riempjes en in het donker bruin (met gouden/messing gespjes etc is een plus geen must)

Alvast bedankt! :o