[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 07:54

Ik ben nog steeds aan het rommelen met verschillende inlages en forken en singels. Wat een gedoe....Maar ik ben wel echt super blij met mijn hele barefoot set. :D Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:11

Runa schreef:
Ik kom nog even blij zijn met de ghost. :D

Een tijdje terug postte ik een foto van de schoft van mijn pony waarop goed te zien was hoe weinig spieren ze eigenlijk had daar. Inmiddels rijd ik ongeveer een half jaar met de ghost en heb na veel gepruts met de positie van de kussens en de inlages en de pad sinds een maand eindelijk dé samenstelling gevonden die goed werkt voor mijn pony. En dat is te zien, ze had eerst een Barefoot vorkmaat krappe m/ net een L en nu vult ze ondanks weinig echte training nu toch een L vork helemaal op. Blij!

(voor de geïnteresseerden: ik rijd met een ghost roma piccolo met de kussens extra wijd bij de schoft zodat de trapeziumspier ruimte heeft, met een kifra-pad met daarin schuim + standaard (neopreen dacht ik?) inlages van kifra én nog een zelfgemaakte frontriser om het af te maken)

Super om te lezen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:22

Wij zijn weer voorzien van een zadel *\o/* Vandaag is Alida langs geweest, en er ligt nou een geweldige BM in mijn kast. Erop stappen voelde als thuis komen, en Flynn liep er ook geweldig onder. Waar we bij de Freemax tegen zijn schouders aan liepen, hadden die hier alle ruimte.

Nou nog een pad eronder zien te vinden :=

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:24

Berdien schreef:
Wij zijn weer voorzien van een zadel *\o/* Vandaag is Alida langs geweest, en er ligt nou een geweldige BM in mijn kast. Erop stappen voelde als thuis komen, en Flynn liep er ook geweldig onder. Waar we bij de Freemax tegen zijn schouders aan liepen, hadden die hier alle ruimte.

Nou nog een pad eronder zien te vinden :=

De kifra pad werkte bij ons heerlijk onder de BM... Maar mijn paard had dan ook wel wat padding nodig toen de tijd.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:25

Ja daar zat ik inderdaad ook al naar te kijken. Die roze westernpad <<) :+: Hoewel mijn stalhouder me afschiet als ik opnieuw met een roze pad aan kom zetten _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:49

Foto.... :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:05

Klinkt super Berdien +:)+ Op de western-toer :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:41

Ja! Maar mijn Barrydale blijft ook nog hoor, want we hebben ook nog wel eens springles en ik wil heeeeeel graag nog een keer een oefencrossje (jejejejejeje :') ) springen, en dat ga ik níet met een westernzadel doen :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:00

Hier is de osteo gekomen. Mijn oudste wordt krakkemikkig. de jongste was behoorlijk goed. Maar. wel veel spanning op de singelplek en het punt waar de singel en stijgbeugels over lopen van de ghost zat er veel spanning en pijnlijke plekken ...
nu heb ik de FRA en ik moet bmwel behoorlijk aansingelen. Ik heb deze week een H singel op de kop getikt. dus ik hoop dat ik met deze minder strak moet aansingelen. Maar het zit me toch niet lekker. Dacht ik nu dat ik het zadel gevonden had...
ik heb er neopreenkussens van mijn ss onder (de originele van ghost zijn zo bol dat ik geen ruggegraatvrijheid genoeg krijg en zadel niet stabiel ligt) en een burionipad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:33

Misschien anders Trekker kussens eronder proberen? Die hebben ook een platte doorsnee en zijn misschien wat dikker. Dan heb op de rug 1 cm zacht schuim en daarbovenop 3 cm stevig drukverdelend schuim.
Die zijn er ook echt op gemaakt om met beugels en singel gereden te worden, en de Trekker basis is zelfs nog zachter dan die van de Ghost.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:50

Dat is inderdaad een optie. Bij wie kan ik deze testen?
De ss kussens zitten origineel onder een boomzadel. Die zijn een 2 a 3 cm stevig neopreen. Neopreen is blijkbaar een van de best drukverdelende substanties die er zijn? Ik heb mijn kussens vd ghost open gedaan en dat is een soort samengeperst vilt. dikker dan de neopreen. wel zachter. Probleem is dat als.ik die hang dat het klittenband nog kleeft ik geen ruggegraatvrijheid genoeg heb...

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:53

Zarabsinu schreef:
Hallo!

Ik heb vandaag een nieuw Barefoot Cherokee besteld. Nu lees is achteraf weer is heel internet af en loop ik mezelf weer gek te maken. Zou het te lang zijn voor mijn Arabisch Volbloed met korte rug?

Wie heeft hier een AV en een cherokee maat 2?

Ik dacht dat het wel goed zou zijn omdat ik vorige week de western Arizona maat 2 heb getest en die lag wel wat verder natuurlijk maar dat kon nog. Maar dat is natuurlijk ook western en die liggen vaker wat langer. Het word raar als ik is dressuurwedstrijd wil gaan doen en het zadel bijna op de kont ligt. Ben bang geworden dat ik het verkeerde zadel heb gekocht! Zie ook alleen maar voorbeeldfoto's op Haflingers en Tinkers. Geen arabiertjes. Help! Haha..

Ik had een Cherokee maat 2 voor mijn hengst gekocht, maar dat paste niet mooi. Teveel zadel, te weinig paard. Hij vond het niet prettig. Nu mijn BF Arizona erop (ook altijd op mijn AV merrie gebruikt) en dat gaat goed! :)

Ik heb ook een JV dekje, super service!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:34

Duhelo schreef:
Hier is de osteo gekomen. Mijn oudste wordt krakkemikkig. de jongste was behoorlijk goed. Maar. wel veel spanning op de singelplek en het punt waar de singel en stijgbeugels over lopen van de ghost zat er veel spanning en pijnlijke plekken ...
nu heb ik de FRA en ik moet bmwel behoorlijk aansingelen. Ik heb deze week een H singel op de kop getikt. dus ik hoop dat ik met deze minder strak moet aansingelen. Maar het zit me toch niet lekker. Dacht ik nu dat ik het zadel gevonden had...
ik heb er neopreenkussens van mijn ss onder (de originele van ghost zijn zo bol dat ik geen ruggegraatvrijheid genoeg krijg en zadel niet stabiel ligt) en een burionipad...

Vervelend te lezen dat je paard er wel last van heeft.
Wat bedoel je met "zo bol"?
Strak aansingelen is met geen enkel zadel goed. Waar voel je, aan de zijkant of voor tussen de benen of het strak genoeg zit? Voel dat verschil maar eens.
Als je strak aan singelt snoer je heel de ribbenkast vast, waardoor er ook dingen vast kunnen gaan zitten tussen de ribbenkast.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 18:25

Heb je een foto bonjoy van je jv dekje?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 18:31

Zo bol in de kussens, de kussens zijn onderaan bol, waardoor de ruggegraatvrijheid amper 3-4 cm is. Als ik ze wijd genoeg zet hebben ze bijna geen contact met de basis waardoor ze amper kleven.

Ik gebruik een fra singel. Het heeft niet veel nut om te kijken hoe strak die zit, links zit hij op het tweede gaatje, rechts op het derde, doe ik een gaatje losser dan draaien we rond in galop.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 18:35

Otti1977 schreef:
Heb je een foto bonjoy van je jv dekje?

Ik zal proberen om een duidelijke te maken ;)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:33

Ik krijg mijn jv dekje ook binnenkort binnen! Ben erg benieuwd :D Ik vond haar in ieder geval onwijs aardig, creatief, meedenkend en behulpzaam dus dat zit al goed!

Alleen, ik moet nog wel inlages ervoor kopen. Welke raden jullie aan? Komt onder voornamelijk een barebackpad (nu nog barefoot, straks wellicht mijn zelfgemaakte) te liggen, dus het moet de ruggegraadvrijheid bieden. Het hoeft niet de drukpunten van stijgbeugelriemen goed te verdelen, die heb ik niet. Liefst iets lekker zachts :)
Ik keek op de website van Kifra en Barefoot. Ik wil de rug graag beschermen maar niet te veel inleveren aan contact gevoel. Hebben jullie een idee?

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Mariett op 21-10-16 19:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:38

Echt super service!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:51

Had ik sinds een paar weken een normaal paard in Caj. De truc was een andere singel (waarvoor dank voor de tip van dit topic) en druppeltje van Laarakker. Om de singel nog beter te krijgen, had ik ook sweatflaps gekocht. Daar was ik aardig mee in mijn nopjes.

Maar sinds een week had ik weer een slome pony. Van de week een wat korter rondje gereden, zo n 12 km. Lekker relaxt, dacht ik nog. Nou, dat was het dus helemaal niet. Vandaag had ik een lange ronde in de planning. Met zadelen deed ze al moeilijk. Rijden was meteen k*t. Snapte er niks van. Ineens schieten me die sweatflaps te binnen. Dus onderweg afgestapt, sweatflaps eraf gehaald en weer opgestapt; lopen als een zonnetje! 28 km op de klok.

Die sweatflaps zijn dus duidelijk niet goedgekeurd.... :n

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 00:09

Mariett schreef:
Ik krijg mijn jv dekje ook binnenkort binnen! Ben erg benieuwd :D Ik vond haar in ieder geval onwijs aardig, creatief, meedenkend en behulpzaam dus dat zit al goed!

Alleen, ik moet nog wel inlages ervoor kopen. Welke raden jullie aan? Komt onder voornamelijk een barebackpad (nu nog barefoot, straks wellicht mijn zelfgemaakte) te liggen, dus het moet de ruggegraadvrijheid bieden. Het hoeft niet de drukpunten van stijgbeugelriemen goed te verdelen, die heb ik niet. Liefst iets lekker zachts :)
Ik keek op de website van Kifra en Barefoot. Ik wil de rug graag beschermen maar niet te veel inleveren aan contact gevoel. Hebben jullie een idee?

Edit: typo

Ik denk dat je het beste wat kunt proberen hier en daar, maar ik denk dat de standaard inlages van Barefoot wat te zacht zullen zijn bijvoorbeeld. De moosgummi zijn misschien meer geschikt, de hd inlages zijn denk ik wat te stevig. Je zou eventueel ook schuim + moosgummi kunnen doen, dan heb je en zacht en stevig, schokdemping en ruggengraat vrijheid.

De 3d mesh inlages van kifrahorse kunnen ook nog wel eens geschikt zijn omdat die wel soepel zijn, maar je op grotere oppervlakken niet/moeilijk in kunt drukken.

Moosgummi met Memory foam lijkt me ook heerlijk zitten :)

Ik weet niet wat voor inlagevakken eronder zitten? Maar ik zou wel voor wat smallere inlages kiezen omdat je anders heel snel heel breed zit, zeker op een Marie :+

Als je eens iets wilt proberen kun je altijd eens langskomen natuurlijk (eventueel met camera :)) ), ik heb inmiddels een kleine verzameling aan inlages liggen... :')

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 09:43

Proberen hier en daar lijkt me geweldig! Alleen ik heb zelf alleen een pad met ingebouwde inlages, verder niks. Dus dat uitproberen gaat zo moeilijk :P
Maar langskomen lijkt me zeker praktisch! Dan neem ik mijn dekje ook mee. Ik heb namelijk geen idee wat voor vakken ze eronder heeft gemaakt. Dus dan kunnen we ook eventjes passen :)

3D mesh had ik ook naar gekeken (bij Kifra), maar daar stond zo weinig informatie bij dat ik het niet aandurfde, haha. Eigenlijk zou ik alles even moeten voelen! Was een beetje bang geworden van jouw inlages van toen, jij had onwijs dikke/stijve inlages met dikke randen eraan :P Weet alleen niet meer wat dat waren!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:01

Iemand ervaring met de barefoot syringa?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:36

Is er een uitleg voor de verschillende soorten inlagen? Ik weet het ook niet goed en twijfel toch bij die can mij op de lange afstand. Zal de osteo nog weer eens naar die rug laten kijken, maar atrofie wil ik liever niet. Heb die van Ghost nu.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:40

SecretLIN schreef:
Iemand ervaring met de barefoot syringa?

Bedoel je het hoofdstel? Daar heb ik en iemand anders over geschreven in het bitloze topic :j

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:08

@fabster
Op de site van barefoot staat bij de inlages wel wat informatie over de inlages die ze daar verkopen (schuim, moosgummi en hd inlages), verder kun je in dit topic en/of het voorgaande topic denk ik ook wel wat informatie vinden als je zoekt op bijvoorbeeld 'inlages' of specifiek op de inlages die je zoekt :)

Mariett schreef:
Proberen hier en daar lijkt me geweldig! Alleen ik heb zelf alleen een pad met ingebouwde inlages, verder niks. Dus dat uitproberen gaat zo moeilijk :P
Maar langskomen lijkt me zeker praktisch! Dan neem ik mijn dekje ook mee. Ik heb namelijk geen idee wat voor vakken ze eronder heeft gemaakt. Dus dan kunnen we ook eventjes passen :)

Dan doen we dat :)
Je kunt gelukkig grote inlagevakken altijd wat kleiner maken met wat naaiwerk hier en daar, dus dat kan ook altijd nog mocht je kleinere inlages willen gebruiken dan wat in de vakken hoort/past.
Citaat:
3D mesh had ik ook naar gekeken (bij Kifra), maar daar stond zo weinig informatie bij dat ik het niet aandurfde, haha. Eigenlijk zou ik alles even moeten voelen! Was een beetje bang geworden van jouw inlages van toen, jij had onwijs dikke/stijve inlages met dikke randen eraan :P Weet alleen niet meer wat dat waren!

Dat waren Memory foam inlages! Die worden wel zachter van warmte, maar zijn koud behoorlijk stijf inderdaad. Ik heb ze dan wel eens onder de barebackpad gehad icm schuim er weer onder, maar ik ben er nog niet over uit hoeveel verschil het maakte voor het comfort..