voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 08:47

dat klopt

hij omt aan de voorkant en achterkant ongeveer 1,5 tot 2 cm eronder vandaan

maar als de pad in het midden van het zadel ligt kan het weinig kwaad lijkt mij..

aangezien ik het niet zeer weet vraag ik het aan jullie

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:10

Voor de Cheyenne is er zowel van Grandeur als van Barefoot zelf een pad gemaakt voor de maat 1 en maat 2 zadels. En een pad voor de maat 0 zadels.

De grote pad is dus eigenlijk altijd bestemd geweest voor zowel de maat 1 als maat 2 Cheyenne :)

Ik heb op een gegeven moment een keer een maat 0 pad mee besteld met een maat 0 Cheyenne en daarvoor vond ik hem toch wel erg ruim.

Vervolgens heb ik deze onder een maat 1 Cheyenne gelegd en daar ging hij precies strak onder , nèt een randje er onderuit. Daarom ben ik die maat 0 pads toen ook op de website gaan zetten voor de korte paardjes voor onder een maat 1 , zodat het achterste randje van de pad minder snel kan gaan schuren.

Officieel was het dus een maat 0 pad.

Barefoot noemt die korte maat pads nu maat PONY.

De meeste mensen bestellen nog steeds een maat 1-2 pad onder hun Cheyenne omdat je dan wat meer van het dekje ziet onder het zadel, de maat PONY ligt er erg strak onder. Het is dus absoluut niet vreemd om een maat 2 (1-2) pad onder je maat 1 zadel te hebben , maar eigenlijk gewoon heel standaard :P

Wat betreft clips om je bit in te hangen zou ik zelf eerder gaan voor teugelclips dan , dat is allemaal wat subtieler :o

Zoals deze dan: http://www.animoruitersport.nl/teugelcl ... p-539.html

Vastmaken van fenders: http://www.boomloosrijden.nl/fendersgroot.htm

Zadel voor mensen met korte pootjes:
Op zich is 1m68 niet echt klein vind ik hoor , daarmee moet je met de meeste Barefoot wel aardig uit de voeten kunnen :)

Ik ben zelf iets van 1m60 met korte pootjes en vind de Arizona en Atlanta het fijnst doordat die de kortste zijkanten hebben :)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:14

Danku yankeestar en pmarena :D Geen idee hoe ik het flikte maar ze blijven idd dicht nu :D

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:14

Op zich is 1.68 niet superklein maar mijn benen zijn wel kort. Ik wil heel graag een London maar ik las ergens dat die niet fijn zouden zijn voor mensen met korte benen. De Cherokee lijkt me ook wel wat, dus ik twijfel nog tussen die twee. Nog even doorsparen en dan kijken waar ik beide zadels in maat 2 kan testen.
Ondertussen MP in de gaten houden. Omdat ik wat zwaarder ben, is mij aangeraden in elk geval een zadel met vps te nemen maar bijna alles is of maat 1 of zonder vps.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:18

@ Yankeestar: Ik vind dat kettinkje er ook niet zo fijn er uit zien, volgensmij gaat de mijne daar schuurplekjes van krijgen.
Nou vond ik op de site van Hefestion lederen verbindingsriempjes, dat is misschien wel wat, kostte ook iets van 10 euro.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:21

@ Misterylady: kijk ook eens op bokt, die heeft ook verkoopadvertenties, en sommige barefoot shops hebben ook wel eens wat 2e hands te koop.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:23

Bokt hou ik zeker in de gaten maar ook daar staat op dit moment niks naar m'n zin tussen.
Yankeestar heeft idd ook van 2e hands maar allemaal maat 1.
Ik moet dus nog even geduld hebben.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:27

Alle websites doorgespit maar blijkbaar heeft bijna niemand een cherokee maat 2 (met vps) en een london maat 2 (met vps) als testzadel. Heb er 1tje gevonden maar daar is het alleen afhalen en dat is net te ver.
Iemand in de buurt van Etten-Leur met een van deze zadels waarvan ik misschien 1x mag proberen hoe het zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:18

Ik heb ook de maat 0-1/pony pad op der mijn cheyenne maat 1.
Vind het beter dan de grote pad eronder, ook omdat mijn pony nogal kort is!
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:20

Misterylady: Bij Equixantos in Beilen en Hofstede Twekkelo in Enschede hebben ze ze allebei hoor volgens mij :)

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:29

het kettinkje hangt van het paard af. Maar misschien is de lederen wel een betere optie voor jou.
Parena, hoe wil je dat doen met dat klipje, dit is voor teugel naar bit, maar het bit moet aan de neusriem, je moet het bit aan een ring zetten. Ik zit dat met het dichte stukje, deze klips heb ik namelijk ook liggen.
Het haakje is iets van al 30 jaar geleden, nee langer, dat heb ik gezien bij een boer waar ik hielp, zijn paard stond in de wei met zo'n brede ouderwetse leren halster, en het bit zat dus vast aan dat haakje, in een seconde ging het haakje door de halsterring en voila! hoofdstel. Paard voor de kar en we gingen koeien melken, jajaja, dat was nog eens een tijd! Het is dus gewoon een heel snel systeem. net als een klipje een snel systeem is, en gespen weer wat trager.. ach.. voor ieder zijn ding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:33

Gewoon het bakstuk door het vierkante oogje halen , en het bit in het haakje knippen :)

In plaats van de teugel , doe je dus het bakstuk er doorheen halen.

Daarvoor is wel genoeg plaats in de bakstukken met de nesuriem er ook in , alleen zal de neusriem dan een beetje laag hangen denk ik voor het mooie.

Die van jou zijn inderdaad trekpaarden-haken , althans zo ken ik ze :j

Om in een halster met dichte ringen toch een bit vast te kunnen maken :)

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:43

moah, het was een 1.50 mooi paardje, geen trekpaard :-), wat het was weet ik niet meer maar ze heette blackie en ik heb er 3 palen mee uit een weide gereden met de kar... mennen is mijn ding niet hahah.
ok, zo bedoel je dat, ja, ik ga eens zien hier of dat mooi lijkt, want het is vaak met de Ambers dat men wel een bit erin wilt hangen maar het is zo zonde dat de neusriem eraf gehaald wordt, deze is zo mooi..
Ik zal dit vanmiddag ook even zo doen en een foto van maken, kan iedereen het zien.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:36

DivaBurga schreef:
De lexington mt 2 past heel mooi in een kast van 70 cm diep. Maar mijn vader heeft voor mij een kast gemaakt. Meestal zijn kasten maar 60cm diep en dan wordt get wat krap. Kan je de zadel steun niet verhangen dat het beter past?
Ik sta op een pensionstal, alles is geweldig behalve de bergruimte :o Ik heb één kastje (toegewezen gekregen) en één dekenrek (zelf tot van-mij bestempeld). En dat dekenrek hangt te laag voor mijn dekens :+ Nu moet ik m'n zadel achterstevoren opleggen en kantelen, zodat de cantle en de rand van 't zweetblad de achterkant van m'n kast raken, en dan kan ik met m'n deur de pommel net ver genoeg naar achter duwen om 't slot erop te krijgen. Bepaald niet ideaal, en m'n zadel wordt er ook heel vlot heel veel minder mooi van. En met pad eronder kan 't helemaal niet...

En ik snap dat m'n keuze moet zijn voor het zadel waar ik het beste in zal passen, maar ik hang er sowieso al heel erg tussenin. Omdat ik zulke spillebenen (en matching kont ;) ) heb, zwem ik echt in een maat 2 (Cheyenne). Maar die lange benen, die moeten ook ergens heen... De maat 2 londen die ik vorig jaar getest heb had ik ook nog best ruimte over tussen mijn achterkant en het begin van de cantle, zie ik op de foto's.

En ik ben heel zuinig op m'n spullen, nu moet ik elke dag letterlijk dat zadel die kast in stouwen. Of, zoals nu, 't zadel op de rugleuning van m'n bank hangen ipv in m'n kast op stal... :=

Misschien heb ik wel leuke foto's voor op je site van de london, pmarena, maar bij één loopt 't paard niet door en bij de ander kloppen m'n hoofd en armen niet... Ik mail ze da'lijk!
Edit: Ik bedenk me dat ik de barefoot beugels niet had gebruikt, maar gewone, omdat de riemen daarvan te kort waren. Dus helaas... Ik zal je mailbox niet onnodig spammen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:13

Misterylady schreef:
Op zich is 1.68 niet superklein maar mijn benen zijn wel kort. Ik wil heel graag een London maar ik las ergens dat die niet fijn zouden zijn voor mensen met korte benen. De Cherokee lijkt me ook wel wat, dus ik twijfel nog tussen die twee. Nog even doorsparen en dan kijken waar ik beide zadels in maat 2 kan testen.
Ondertussen MP in de gaten houden. Omdat ik wat zwaarder ben, is mij aangeraden in elk geval een zadel met vps te nemen maar bijna alles is of maat 1 of zonder vps.

Ik vond de London inderdaad niet fijn (met korte benen). Ben 2 cm groter dan jij maar heb korte pootjes :j Vond het erg jammer, wilde graag een dressuurzadel.

Hier nog eens de foto van mij op de London: Je ziet dan mijn knieën niet echt uitkomen en ook het zweetblad lang is.
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... 0218-1.jpg

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:15

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:28

@ Sheran: Welke maat london heb jij? 1 of 2?

Ik zie nu 'n HM Fhoenix op MP staan, die's vlakbij mij! Maar zou dat gaan passen op een hoge schoft denken jullie?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:31

Ik heb een maat 1 :)

Met de HM Fhoenix heb ik geen ervaringen.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:16

de HM heb ik ook gehad, zit heerlijk! Lekker smal, valt een kleiner als Barefoot enkel de drukverdeling is niet hetzelfde.. Het zakt ook makkelijker in, de kamer is zacht,kan dan makkelijker drukken op de schoft (eigen ervaring) bij Barefoot is de pommel (voorboog) harder en geeft een 'veiliger' afstand indien nodig voor de schoft.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:52

Ik heb helemaal geen haakjes nodig(bedacht op stal ineens nog leertjes te hebben die er speciaal voor zijn) nou ik heb de leertjes waar je een bit aan kan hangen van mijn kaptoom afgehaald en die nu aan mijn amber hoofdstel gedaan samen met de neus riem. Heg bit hang gelijk een stuk lager en past nu wel bij paard lief.
Maja nu het probleem waar hang ik de kinriem aan? Aan het bit of aan de neusriem.
Ik zelf denk aan de neus riem dan is het net als een Engels hoofdstel met hoge neusriem
Iemand een idee.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:15

Oja iemand nog interesse in een foto van het hoofdstel met bit en neusriem?

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:50

Ach, kijk! dat is super DivaBurga!
Kinriem beste wel aan de neusriem.
Ik heb al een foto met bit en neusriem met haakjes zie verder terug maar nu heb ik nog geen foto gemaakt met de snaps, maar kan zeggen dat de neusriem wel heel laag komt, minder mooi.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:08

Nou das dan weer mijn voordeel dat het hoofdstel redelijk klein valt dus de neusriem bij mij wel hoger zit. Maar ik ga morgen nog even kijken of alles echt goed hangt.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:15

@mystery
ik zou best zonder vps durven te nemen.
Een paar jaar terug was dat HET boomloze zadel.
Ik kan me niet vootstellen dat het nu ineens waardeloos zou zijn.

Ik ben zelf 170 met korte pootjes en ook zwaarder.
Zowel paard als ik hebben geen last van de london zonder vps.
Het zit wel brederdan met boom, maar dat doen al de types batefoot

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:31

Ja ik heb interresse in je foto van bit met neusriem!