Arno Brandt zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PartoutZ

Re: Arno Brandt zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:52

Vanmorgen is Arno weer bij mij geweest, zadel ligt weer als een huis!
En ik ben ook tevrede over de anatomische singel & stijgbeugelriemen :j +:)+

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:29

Ben benieuwd wat ik veel een leenzadeltjes krijg !! iemand een idee?? wil mijn albion in ruilen ...

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:30

Paashaas schreef:
Ik heb denk ik dezelfde standaard mail als jou terug gekregen.
Ik heb de mail woensdag nog eens gestuurd omdat ik dacht dat hij misschien niet was aangekomen.
Maar het kan ook zijn dat ze gewoon nog geen datum weet omdat er nog geen andere adressen in dezelfde regio tot nu toe zijn en dat ik dus gewoon moet wachten tot dat wel zo is.
Maar ik bel maandag Arno dan wel om het te vragen.

hij komt morgen bij mij, en ik woon ook in limburg??

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:03

Katyatje schreef:
Ik heb ook ervaring met de singels. Had eerst een gewone rechte maar daar weet ik niet veel meer van, buiten dat ie gewoon goed was. Later heeft Arno de singel gewisseld voor een anatomische omdat dat beter paste bij paard. Die vind ik echt superfijn. Goede kwaliteit leder, slijt (voorlopig) niet, zacht leer en paard loopt er goed mee. Misschien kan ik vandaag een foto nemen als ik het niet vergeet.
Verder ben ik ook nog steeds blij met mijn zadel. :D

Dat zou super zijn als je een foto kon maken.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:05

JLD schreef:
Paashaas schreef:
Ik heb denk ik dezelfde standaard mail als jou terug gekregen.
Ik heb de mail woensdag nog eens gestuurd omdat ik dacht dat hij misschien niet was aangekomen.
Maar het kan ook zijn dat ze gewoon nog geen datum weet omdat er nog geen andere adressen in dezelfde regio tot nu toe zijn en dat ik dus gewoon moet wachten tot dat wel zo is.
Maar ik bel maandag Arno dan wel om het te vragen.

hij komt morgen bij mij, en ik woon ook in limburg??

Misschien zat hij morgen al helemaal vol.
Volgende week donderdag komt hij een zadel aanmeten en 2 zadels opvullen.

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:08

Dat zou goed kunnen paashaas. Kom zelf ook uit het zuiden van limburg (hulsberg). Tevreden over je zadels tot nu toe?

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:48

Ik heb nog geen Brandt zadel, het zijn 2 andere zadels die aangepast worden.
Dus ik ben erg nieuwsgierig naar hoe de zadels zitten en of het iets is voor mijn nieuw paard.

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:48

Wooow, Wat een fijne zadels.... Jeetje wilde hem liever meteen al bij mij houden !!
Krijg wel per post een leenzadeltje, super fijne service !!

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:46

Na het een aantal dagen te zijn vergeten heb ik dan toch foto's gemaakt van mijn singel. :)
Op de eerste foto blinkt ie ietsje van het invetten.
Afbeelding Afbeelding

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:21

Mijn singel is gewoon recht met uitsparingen voor de voorbenen.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:50

Dankjewel voor de foto's.
Ik heb voor mijn paard ook een anatomische singel nodig.
Is de singel zoveel gebruikt als op de foto's lijkt of komt dat door het leer?
Mijn prestige en Schumacher singel zagen er namelijk na jaren gebruik nog als nieuw uit als ik ze poetste.
Deze singel lijkt dat zo op de foto's te zien niet te hebben

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:52

Ik heb dezelfde als op de foto! Super fijn!

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:54

Wie van jullie heeft een anatomica als leenzadel?

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:02

Bedoel je de binnenzijde? Er is al een keer mee gereden sinds het invetten en wat je ziet is gewoon stof/zweet dat van m'n paard afgekomen is. :P Het leer is nog in perfecte staat.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:11

Nee bedoel de buitenzijde.
Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, mijn vroegere singels zagen er strakker en glanzender uit qua leer. Ook als ik ze niet gepoetst had.
Maar dit zal waarschijnlijk ander leer zijn, hoeft niet slechter te zijn, is misschien zelfs wel beter leer. Hij ziet er alleen wat minder mooi uit.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:16

Paashaas:ik snap wat je bedoeld.
Dit leer is wat zachter en lijkt ook wat poreuzer.
Het is bij mij het leer waarvan de kniewrong gemaakt is en de onderlegging van mijn hoofdstel.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:39

Welk leer is dat? Runderleer, kalfsleer of buffelleer?
En kan iemand me misschien iets vertellen over buffelleer?
Ik weet dat runderleer sterk en glad is, kalfsleer zacht en stroef maar wel snel last van slijtage.
En buffelleer is dacht ik ook zacht en stroef maar ik weet niet hoe de kwaliteit is ten opzichte van de andere leersoorten. En hoe poreus het is bij bv een regenbui.
Vroeger had ik een prestige zadel van kalfsleer en ik kreeg allerlei scheurtjes in het leer na te hebben gereden in de regen en dan werd het ook hartstikke hard en stijf.
Terwijl mijn Schumacher comfort zadel van softleder (geen idee wat voor leer dat is) ook erg zacht en stroef was maar wel supersterk, geen slijtageplekken en kon ook gewoon tegen een regenbui.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 07:11

Sorry,geen idee.
Maar ik heb geen kalfsleer op mijn zadel dus denk gewoon rund.
Het ligt ook aan de looïng vh leer.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:33

Mijn zus heeft me ooit een bon van haar AB zadel gestuurd en daar staat op over de leersoort (standaard uitvoering):
Zit en knie: hide leer
Rokje en blad: butt leer

'hide' zegt eigenlijk niets, want betekent gewoon huid.
Butt wil het volgende zeggen (http://www.horsetalk.co.nz/features/leather-129.shtml):
" Cowhide from the same animal will not be of uniform quality.

The hide is thickest along the length of the animal's back, getting thinner towards the belly. This hide over the back is called butt leather, and, at its best, will be thick, uniform, and strong - perfect for key components in tack. Expect to find butt leather in the important, high-wear parts of saddles and in the likes of stirrup leathers, where uniformity of thickness and strength are vital."

Nou lekkere informatie he? :\ Ik vind het leer in ieder geval wel fijn 'bewerkt' (?) omdat er ook zadels zijn die gewoon 'glad' zijn. Dan glanst het wel meer, maar het rijdt glibberig. Ik vind dat niet fijn tenminste.

Ik vind het wel heel mooi een leren singel, maar ik heb er een beetje trauma's van. Ik begon ermee te rijden, en ik kon hem na elke rit van een kwartier anderhalve week op rust zetten omdat hij open plekken kreeg bij de plooien. Zelfs toen ik er een bontje omheen deed. Nou was dat niet echt een goede kwaliteit singel, maar ik durf het niet meer zo goed aan. Heeft het echt zoveel meerwaarde t.o.v. neopreen behalve dat het mooier is? Wordt het niet sowieso hard van het zweet?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:50

Ik heb een leren singel, niet van AB, maar van passier, was wel heel mooi en zacht. Rijd nu toch weer met neopreen, dat pikt paard beter.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:00

Dat had ik dus ook vroeger met mijn prestige singel.
Met geschoren paarden is het altijd op passen.
Nu heb ik wintec singels,verkrijgbaar in bruin en ik vind ze mooier dan neopreen.
Nooit singelwonden meer.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:31

Oh, en prestige is dan toch al een goed merk. Van welk materiaal is die wintec singel en is hij een beetje elastisch?

Ik las trouwens een tijd geleden in een topic een logisch verhaal dat me compleet deed afstappen van al die 'commerciële singels'. Ik heb het teruggevonden:

Onderwerp: Banaansingel / anatomische singel

Huertecilla schreef:
Even een stukje natuurkunde.

1. De kracht van gesp naar gesp loopt via een recht lijn, ongeacht de vorm van de singel.

2. Alleen een hard/stevig oppervlak verdeelt kracht.

Een singel is per definitie buigzaam en daardoor wordt de breedte van de krachtlijn smaller naarmate de vorm van de singel meer afwijkt van een rechte lijn.
Trek maar eens een rechte lijn door de getoonde voorbeelden en kijk hoe breed je die kan tekenen: dat is het énige werkzame stuk.

Een zigzag-singel is wat de krachtverdeling betreft hetzelfde als een smalle spanband.
Het vervelende is dat bij een smalle band je zíet dat het een smalle band is en de ´anatomische´ kronkel een indruk van vriendelijkheid wekt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:42

De wintec is van kunststof en er staat iets elastisch,maar daar merk ik niets van.
Heb ik ook liever niet,vind elastiek verschrikkelijk!

En je moet niet alles geloven wat je leest,iedereen heeft weer een andere uitleg voor iets.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:54

Ik heb altijd leren singel en nog nooit problemen gehad. Zelfs nu er een flinke scheur in zit (nieuwe besteld) wegens achterstallig onderhoud geen huidklachten. Ook niet toen ik er een heel gevoelig paardje mee reed. Ik denk dat het erg afhankelijk is van de kwaliteit en van het aansingelen/singelplek.

Patty hoe bevalt je zadel?

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:26

hij bevalt super :D
had alleen de eerste 2x een afdruk welke niet mooi/goed verdeeld was naar mijn mening maar dat wordt met de dag beter. Arno komt voor de zekerheid dinsdag wel even kijken :)
maar met rijden merk ik al veel verschil, ze buigt beter en het wijken gaat ook stukken makkelijker

heb jij inmiddels al een zadeltje of nog niet?