[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stybba

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:55

Als ik de foto's uit haar topic (paar posts terug) zie dan vind ik het wel meevallen Shirley. Alleen idd wel echt te vet :=

Ik vind het overigens wel erg opvallend hoeveel mensen zich ineens melden met een probleem van schuivend zadel. Hopelijk kan het allemaal opgelost worden met een anatomische/banaan singel.
Wat dat betreft heb ik wet wel een beetje getroffen met het zadel wat ik over genomen heb van Safiera. Het ligt goed op allebei de pony's die ik rijd, ook met rechte singel :D

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:56

vandaag hebben ze op stal mijn london even gepast, de3nk wel dat ze er blij over zijn en ze gaan nu zelf op zoek
mijne gaat niet weg namelijk

dat zadel opzij schuiven heb ik ook een keer gehad toen ik niet aangesingeld had, errug maffe stunt was dat, gelukkig lag ik er niet langs, je vriendin heeft niks?

toch weer kriebels trouwens om er een western boomloos bij te gaan kopen..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:59

@Quibje: ik heb er misschien wel 1 voor je :D.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:05

een london of een western?

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:06

Stybba: Gelukkig is het verder niet echt hinderlijk, toch maar wat beter aansingelen := Ligt ook deels aan mij, ze heeft moeite met de galop waardoor ik scheef ga zitten. Ook is ze in galop nogal een ongeleid projectiel :')

Quibje: Verder niks ergs, ze reageerde snel en is er zelf afgesprongen. We lagen helemaal dubbel, en ze ging een beetje af bij de mensen die stonden te kijken :Y)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:20

@Quibje: "jouw" Arizona.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:21

Stybba schreef:
Als ik de foto's uit haar topic (paar posts terug) zie dan vind ik het wel meevallen Shirley. Alleen idd wel echt te vet :=

Ik vind het overigens wel erg opvallend hoeveel mensen zich ineens melden met een probleem van schuivend zadel. Hopelijk kan het allemaal opgelost worden met een anatomische/banaan singel.
Wat dat betreft heb ik wet wel een beetje getroffen met het zadel wat ik over genomen heb van Safiera. Het ligt goed op allebei de pony's die ik rijd, ook met rechte singel :D

Ik bedoel TrIJnie :)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:32

*even terug gelezen* Ah sorry, verkeerd gelezen blijkbaar... :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:02

wat betreft het schuiven , kan zelfs ook soms al opgelost worden met een passende singel, ik zie nog regelmatig hele korte singeltjes voorbij komen , dat werkt ook niet mee met eventueel schuiven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:11

Bij mij zijn een groot deel van de schuif problemen opgelost sinds ik een slanke fjord heb. ;) :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:32

Dus langere (Westip/FRA) singel gebruiken. CORRECT aansingelen is ook niet onbelangrijk. Ik zie ook het probleem wbt het schuiven.
Nadeel is dat je vaak lekker aan het rijden moet om je paard af te laten vallen en daar gebruik je het liefst een zadel voor :) Als het zadel naar het midden schuift, tja, dan moet hij daar kennelijk liggen, zou ik me niet al te druk over maken. Van links naar rechts is balans probleem.
Afvallen: gewoon alleen maar hooi voeren, eventueel, maar niet noodzakelijk in een slow feeder. Ook niet gaan beknibbelen, want als je een paard op rantsoen doet, dan slaat hij wat hij eet direct op in vet ipv het te gebruiken. Je zou kunnen overwegen om er een vitamine mineralen mengsel bij te geven, maar let op dat daar niet veel kalk en zeker niet veel suiker in zit (zetmeel is ook suiker, dus graanvrij) en verder bewegen, bewegen, bewegen en in de eerste instantie rustig aan. Als je hele dikke mensen laat hollen gaan ze ook dood. :o
Ik vind het wel een heel mooi dier :j

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:40

Hier ook een schuivend zadel. Dat kan ook niet anders met tien cm wintervacht.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:33

Kwetal: Bedankt voor je reactie! Ze staan overdag de hele dag buiten, dus ze geeft zichzelf ak wat beweging. Daarnaast ben ik met nog een meisje er 4x per week, helaas lukt het niet altijd om wat te doen.
Het opzij schuiven is puur niet goed aansingelen en evenwicht wat bij ons beide (eigenlijk alleen in galop) mist. We gaan na de winter de strijd tegen de kilo's aan!

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:22

Mijn cherokee ligt als een huis op mijn vlaam. Schuift niet, zakt niet en zowel in zomer als in de winter met idd ook zo'n 5cm vacht, blijft het goed liggen.
Maar dan houd ik mijn paard wel netjes op gewicht het hele jaar door. Zomers lopen ze 24/7 buiten nu staan ze op stal wel een uitloop stal.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:25

Mijn Arizona schuift wel wat, komt ook omdat hij er zo 'op' ligt en ik merk wel dat het erger is sinds ik er een neopreen singel aan heb i.p.v. een leren. Mijn London schuift in principe niet, ook niet met neopreen singel, heeft wel de neiging om naar één kant te zakken. Maar dat ligt meer aan de scheve bespiering van mijn paard en aan mijn (gebrek aan) balans :P Zal ook wel meetellen voor de Arizona.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 23:49

Ik heb een FRA singel en super tevreden en mijn paard is er ook tevreden over

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 00:36

+1

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 01:00

Yvanka, je zou je paard ook even kunnen controleren of ze zelf niet heel scheef is. Even vierkant (laten) zetten en van achteren over de kont heen kijken. Is de linker rugspier even hoog als de rechter? Schouders eender ontwikkelt? Zet je vingers op beide heupbeenderen en steek je duim omhoog, staan je duimen min of meer op gelijke hoogte? Niet 1 paard (of mens) is recht, maar het moet geen centimeters schelen. Kàn je paard vierkant staan? Kan ze achteruit lopen? En probeer eens een klein achtte te lopen om 2 pionnen (of zoiets) gaat de ene kant min of meer even makkelijk als de andere kant op? En dan voor jezelf - laat iemand eens filmen van achter en van voor hoe je zit. Schokkend soms, maar het helpt om het even in perspectief te zien.

Realiseer je dat vaak in het voorjaar de kilo's er makkelijker aan dan af vliegen :D

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 01:05

Helenalena schreef:
Hier ben ik ook weer... :)
Nu ligt de ruggengraat van mijn paard geloof ik niet helemaal vrij.. voornamelijk wat meer aan de achterkant van het zadel. Nu is het zo dat ze in haar wintervacht zit, maar ik denk dat ik voor de zekerheid toch maar iets aan de inlages wil veranderen..
Maar wat kan ik het beste doen.. welke inlages?? en deze bovenop de inlages die er al in zitten?? Zit te twijfelen of ik de memory foam of de moosgummi moet aanschaffen..
De HD lijkt me ook wel wat.. maar dan moeten de originele inlages eruit.. of ook laten zitten??

Ik moet hierbij ook vermelden dat het zadel ook op andere paarden ligt, waarbij hij wel goed ligt.. dus moet niet een al te dikke toren worden denk ik onder dat zadel.. :o

Iemand ervaring of tips over inlages?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 01:13

Helenalena schreef:
Helenalena schreef:
Nu ligt de ruggengraat van mijn paard geloof ik niet helemaal vrij.. voornamelijk wat meer aan de achterkant van het zadel. Nu is het zo dat ze in haar wintervacht zit, maar ik denk dat ik voor de zekerheid toch maar iets aan de inlages wil veranderen..
Maar wat kan ik het beste doen.. welke inlages?? en deze bovenop de inlages die er al in zitten?? Zit te twijfelen of ik de memory foam of de moosgummi moet aanschaffen..
De HD lijkt me ook wel wat.. maar dan moeten de originele inlages eruit.. of ook laten zitten??

Ik moet hierbij ook vermelden dat het zadel ook op andere paarden ligt, waarbij hij wel goed ligt.. dus moet niet een al te dikke toren worden denk ik onder dat zadel.. :o

Iemand ervaring of tips over inlages?

Die zijn een paar pagina's geleden al voorbij gekomen als antwoord op je vraag???

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 01:49

Kwetal, ze is wel wat stijver op rechts, dat is haar slechte kant. Ik ga jouw "truucjes" woensdag eens bekijken!
Voor zover ik weet ben ik zelf niet scheef, maar heb wel de neiging om bij bijv een volte nee te gaan hangen waardoor ik niet meer recht boven ponylief zit!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 01:56

Yvankaxx schreef:
Kwetal, ze is wel wat stijver op rechts, dat is haar slechte kant. Ik ga jouw "truucjes" woensdag eens bekijken!
Voor zover ik weet ben ik zelf niet scheef, maar heb wel de neiging om bij bijv een volte nee te gaan hangen waardoor ik niet meer recht boven ponylief zit!

Het kan een eye-opener zijn om jezelf even te zien. Soms "doe" je gewoon iets geks, zonder dat je er erg in hebt en er kijkt niemand kritischer naar jou dan jijzelf ;)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:26

Stybba schreef:

Bij mij is is het schuiven grotendeels opgelost met een banaansingel idd. Ik heb alleen een neopereen bananensingel en die kan ik niet echt aanraden, want die trek je dus gewoon 'recht' bij het aansingelen :+
Maar het geheel blijft nu al goed liggen, eerst schoof er iets (zadel/pad, was me niet helemaal duidelijk) bij een flinke draf of een galop, en nu schuiftie alleen als mevrouw een noodstop maakt of als ik even vol de rem in moet maar dan is het nog miniem! Dus andere singel kan idd al veeeel helpen!

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:57

Kwetal schreef:
Helenalena schreef:

Die zijn een paar pagina's geleden al voorbij gekomen als antwoord op je vraag???[/quote]

Ik zie alleen reacties op de vragen over de western pad..

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:56

Maritje1991 schreef:
Hier iemand ervaring met Heather Moffett FlexEE zadel?

Ik zit normaal niet in dit topic maar zag toevallig je vraag. Dus ik dacht, ik reageer maar eens.
Ik heb een HM FlexEE dressuur. Wat wil je weten?