Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoraghJarig

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:19

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:08

Ben met beide zadels bezig Moragh, (nou ja, met een HO maar wel voor minder geld en dus met die OF). Beide zijn kanshebbers... OF is alleen wel Amerikaans, niet de Duitse versie. Iemand een idee of dat net zo goed is, zelfde systeem e.d.?
En stel dat beide zadels qua lengte en breedte zouden passen, waar zou jullie voorkeur naar uit gaan en waarom? Ik denk zelf dat de OF wat vergevingsgezinder zal zijn als het om veranderingen in bouw/bespiering e.d. gaat. Beiden hebben een rigging die zou moeten kunnen werken voor Raya maar da's een kwestie van op d'r rug leggen en uitproberen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:10

Ik had haar al maandje eerder een bod gedaan van 500 euro voor de OF, maar ze wou toen nog 800...blijkbaar is ze toch gezakt :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:14

Ik ben ook wel erg benieuwd naar dit zadel, denk dat 't een goede kanshebber kan zijn voor Raya, meer nog dan de HO (welke ik gewoon al heel lang liefst zou willen hebben). Denk dat de OF wat beter gaat passen op haar wat hollere rug en zich ook aanpast naarmate haar rug sterker wordt. Ben zelf bang dat de HO toch gaat bridgen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:22

Zou heel leuk staan bij Radja ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:06

Ik breek even ivm de OF ;)

Bij een OF is het belangrijk om te weten hoe oud een zadel is. Het is gebleken dat de oudere versies niet voorzien zijn van het 'vinger'systeem en dat hiervan de bouten na een jaar of 10 dusdanig zijn uitgesleten dat ze los kunnen laten. Ook zijn de oudere systemen niet zo flexibel als de nieuwe systemen (met de 'vingers').
Verder heb je van OF ook diverse boombreedtes. De standaardboom is zeker niet geschikt voor brede paarden. Dit geeft toch teveel druk (op langere termijn).
Wat ik aan verschillen gezien heb tussen OF en AF is dat de OF beduidend netter in elkaar zitten.

Voor paarden met een wat holle en korte rug zou ik niet kiezen voor een OF/AF omdat je dan erg veel gaat vragen van het flexibele vermogen van het zadel. Het kan dan gaan torderen en teveel druk gaan leggen op de voor en achter-drukpunten/bouten wat de levensduur van het zadel niet ten goede komt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:27

Dat van die verschillende systemen wist ik idd nog te herinneren, heb de verkoper dus idd al gevraagd of ze weet welk systeem er in zit. Het is een Orthoflex, geen American Flex, maar wel eentje uit Amerika. Vraag me dus ook af wat dat verschil is want ik dacht idd dat 'amerikaans' automatisch American Flex was maar dat is dus ook niet zo.

Afbeelding

Raya heeft niet echt een vreselijk holle rug maar toch wel een soort 'dip' achter haar schoft en geen kei-rechte rug. Maar lang niet zo erg als Ben had bijvoorbeeld. Maar ik snap wel wat je bedoelt, kan me er iets bij voorstellen. Wat mijn grootste bezwaar destijds was (ik heb op die van jou gezeten volgens mij) is de afstand tot je paard. Voor m'n gevoel zweefde ik echt 'boven' m'n paard, wat ten koste van 't ruitergevoel gaat. Ik ben sowieso al wat minder fan geworden van 'flex/aanpasbaar e.d.. Al dat soort technische snufjes (imbussleuteltje om pommel te verstellen bijv) kunnen ook alleen maar stuk, zelf bij de hand gehad bij die Dolphin die ik op proef had... twee keer verstellen en toen gaf 't systeem 't al op...

Zadel zou geschikt zijn voor een breed paard, heeft ook op een hele brede gelegen en lag goed volgens verkoper.

Mijn eerste voorkeur gaat al met al dus ook naar de HO uit, maar dat verrekte zadel ligt in zuid limburg! Lekker dan...

MoraghJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:32

Francis schreef:
Dat van die verschillende systemen wist ik idd nog te herinneren, heb de verkoper dus idd al gevraagd of ze weet welk systeem er in zit. Het is een Orthoflex, geen American Flex, maar wel eentje uit Amerika. Vraag me dus ook af wat dat verschil is want ik dacht idd dat 'amerikaans' automatisch American Flex was maar dat is dus ook niet zo.

Volgens mij is het juist andersom.
Orthoflex is Amerikaans (ontworpen door Len Brown en die is daar later uit gegaan, vandaar verschillende versies en dus ook functionaliteit van de Orthoflexen)
American Flex is een Duitse namaker.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:03

Ok, gooi ik weer es dingen door elkaar? Ben 't even kwijt, maar goed, dit is dus een Orthoflex uit Amerika dus dat zou al 'goed' zijn dan. Moet ik alleen nog weten of systeem 1 of 2 er in zit. De OF is korter dan de HO, dat is gunstig want de HO zit op het randje van 'toelaatbaar' maar wil die HO toch wel heel graag op Raya zien liggen want eigenlijk is dat m'n 'all time favourite'. Die zal ik hoogstens in eerste instantie met een swaybackpad of inlages moeten gebruiken, maar ik verwacht dat dat tijdelijk is, ze heeft gewoon een hangbuik en slappe rugspieren, paard is nooit fatsoenlijk maar juist verkeerd gereden wat dat betreft. Kwestie van rug en buikspieren trainen, dan wordt die rug zeker nog beter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:03

Wat Moragh zegt klopt.
OF is met Len over de kop gegaan en hij is failliet verklaard. Toen hebben wat medewerkers de naam/bedrijf doorgestart en hij heeft zich gestort op die speciale pad die alle niet-passende zadels passend maakt ;)
AF heeft een truc bedacht om hetzelfde concept op de markt te kunnen brengen en heeft dit via Duitsland gedaan omdat er voor Amerika een naamsbescherming lag (octrooi).
AF is wel als eerste met het vingersysteem gekomen, wat OF daarna heeft overgenomen.
Ik meen dat er nu 5 systemen zijn onderhand :)

@francis: je zit idd wat hoger boven je paard en je kan idd een wat zwevend gevoel krijgen.
Ruben van Dorp vond het iig niets omdat hij met reining achter de beweging aan kwam zei hij.
Persoonlijk heb ik er jarem met plezier op gereden en alleen het zadel verkocht omdat iemand het héél graag wilde hebben én ik het voor mij te zwaar vond worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:09

Er zijn verschilende generaties/systeemtypes/modellen OF.
Je kan niet stellen dat je hoger zit zonder erbij te vertellen welk model tov welk ander.
Idem gewicht.
Wij hebben hier een OF welk minder hoog is en minder weegt dag een gemiddeld dressurzadel, ook lager/lichter dan menig bij endurance gebruikt zadel icl. onderliggende meuk en zeker lager/lichter dan een vaquera.
Bijvoorbeeld.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:33

Ok, dat is dus afhankelijk van't systeem. Dan eerst maar extra info en foto's afwachten en zien da'k het op Raya gelegd krijg. Thanks voor alle aanvullende info allemaal.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:57

Francis ik heb een Orthoflex Endurance Cutback, daarmee zit je inderdaad ook echt hoog erboven. Hij zit wel zalig, maar je zit echt erboven, niet direct erop zeg maar. Dit was dan nog een verkorte versie maar hij is hier voor de meeste paarden te lang, ligt goed op de arabier, de valk berber van zo 1.57 die wat langer in z'n rug is en past nog net op vrij grote (1.60) maar erg korte vos berber. Voor alle kleineren is hij echt een heel stuk te lang.

konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:20

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:06

MoraghJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 01:19

Is destijds voor kort arabiertje gemaakt. Fijn zadel, weinig gebruikt (paardje ziek of overleden ofzo)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 08:44

even een stipje.. ik wil ook graag zoiets heb alleen het probleem dat mijn paard veelal te breed is. Gaat dus vaak niet passen.

MoraghJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:12

Hoe breed is breed, dit was een redelijk mollig arabiertje ;)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:13

Ik heb hetzelde probleem. In engelse maat kom ik al snel op boommaat 36 uit. Zeer rond ook. Al wordt hij nu iets meer gevormd door het rijden, hij blijft een breed paard.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:39

breed is formaat trekpaard. Ik heb een boomloze maar daar begin ik nu last te krijgen van mn heupen door de fibro. En ik heb een veelzijdigheids van wintec cair met paarse boom.. breed genoeg?? :D

MoraghJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:43

ah, da's breed ;) Guichards zijn wel zooo breed gemaakt, maar ik heb er uit mijn hoofd geen in NL laten maken...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:10

Ik vind de zaldi Sahara ook gaaf en die record, maar dat zal ook wel weer niet breed genoeg zijn.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:59

Die van mij is net geen trekpaard.... ik heb ook een boomloos zadel, zelf gepimpt. Maar ik heb een zwak voor zadels als Malibaud en soortgenoten.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:29

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:54

Mooi! (maar meestal krappe kamer zo'n copie's)

Deze kopie van de Malibaud vind ik ongelofelijk mooi, dit is het gewoon. In die genre wou ik hem ook namaken (maar met iets minder concho's):
Gezien het van Duitse makelij is, zal deze wel ferm aan de prijs zijn...
http://www.westernreiten-ratingen.com/saettel-cinches.html
Afbeelding