[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:22

Staat ook mooi +:)+

Wel een maatje langer dan deze neem ik aan...? Want hierbij zit je toch wel wat op de cantle, dat is vragen om rugpijn :o

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:33

dit is een normale.
maar ik zat er icm de pad niet zo lekker in .

heb het nog gevraagd maar lillianne zei dat deze maat goed is.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:07

Vind het nou niet echt de meest gunstige foto ook al heb ik 'm zelf gemaakt, haha. Maar met je beugels een gaatje langer zit je net een tikje verder naar voren misschien, al zat je tijdens het rijden niet op de cantle (vind ik wel meevallen overigens). Dit is de standaard maat maar ze is 1.86 :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:15

Ja hoor,we houden rekening met welk zadel besteld wordt; dat er een passende pad bij komt.

We hebben niet voor alle zadels ook bijpassende pads als demo. Voor het testen tijdens een consult of een testweek kan het prima;de positie van de inlagen is hetzelfde alleen oogt het wat gek,een roma pad onder een firenze en andersom

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:00

Teteltee schreef:
Vind het nou niet echt de meest gunstige foto ook al heb ik 'm zelf gemaakt, haha. Maar met je beugels een gaatje langer zit je net een tikje verder naar voren misschien, al zat je tijdens het rijden niet op de cantle (vind ik wel meevallen overigens). Dit is de standaard maat maar ze is 1.86 :)

Cantle kan ook wat aangepast worden, platter bijvoorbeeld.... :)*

Citaat:
Fabster
Wat zou jij dan aanraden voor dikte, Kwetal. Want ik zit hier ook mee. 1 van mijn paarden vindt een pad niks. Alleen het zadel gaat wel goed. Ik heb allerlei merken pad geprobeerd, maar helaas. Dus ik wou ook dikkere kussens. Zodat de pad is ingebouwd, zal ik maar zeggen. Wat is dat dan? 4 cm? 5 cm?

Fabster, dat kan je overleggen met BuitenZinig - het hangt een beetje van jou en je paard af (wat je weegt, wat heeft je paard voor rug, gebruik je er nog wel een dekje onder?) De vulling is opgebouwd uit laagjes, die laagjes heb je dikker en dunner, dus opgeteld kom je aan 3, of 5cm dik, of zelfs wel 6cm. Voor zover mijn geheugen het nog doet - Hidalgo en Trekker hebben niet eens zulke dikke kussens en die zeggen dat het ook zonder speciale pad voor boomloos kan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 23:09

In de doos die ik had teruggestuurd met extra dikke Ghost kussens zaten er inderdaad kussens bij van 5-6cm dik, volgens mij allemaal met schaap aan de onderkant (?), alleen was mijn probleem met die kussens dat ze net zo smal waren als normale kussens en als je ze dan 5-6cm dik maakt, dan worden het ineens ronde worsten ipv platte kussens die netjes plat op de rug liggen. Bij [***] werd het zadel er erg instabiel van en hij vond ze ook niet comfortabel (ze zijn minder buigzaam in de lengte en doordat hun doorsnee bijna rond was gaven ze in het midden van de kussens waarschijnlijk ook veel puntdruk aangezien de zijkanten van de kussens zijn huid nauwelijks raakten als ik het er zo op legde.

Als je extra dikke kussens bij Ghost bestelt, dan zou ik dan ook zeker extra brede kussens bestellen zodat de kussens weliswaar dikker zijn, maar nog steeds een 'plat' model hebben. :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 23:36

Ik weet het ook niet meer zeker Miriam :o (of ze allemaal met schaap waren) zeker in het midden zijn ze dan wat ronder - mogelijk helpt het wel as je eenmaal op het zadel zit, dan plat het toch wat af (is dat een werkwoord?? :P ) Breder geeft in elk geval meer oppervlak, dus ook meer drukverdeling - je levert dan wel iets in op de smalle zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 23:40

Volgens mij hadden de 2 diksten zwart schaap eronder (wat ik er trouwens wel erg chique uit vond zien), maar ik durf dat niet te garanderen.
Er zat ook een set brede kussens bij die iets van 4cm dik waren (?), die vond ik heel mooi liggen, heel stabiel ook ondanks de dikte. Maar dan moet je als ruiter niet supersmal willen zitten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 23:48

Santos_05 schreef:
Aangezien hier veel kennis is over het aanpassen van een Trekker zadel. Ik heb een zadel over kunnen nemen met 'normale' kussens. Maar met mijn broekmaat 42, kantelt het zadel achterover doordat er teveel druk achterop het zadel zit. Nu ben ik op zoek naar langere panelen (50cm, maar dat blijkt nog niet makkelijk te zijn (of ik zoek verkeerd). Iemand enig idee? Wil het zadel graag gaan gebruiken, maar dat kan nu dus niet ;(

Lastig...
Normaalgesproken als je iets van Trekker bestelt, dan doen ze er zo'n 8 weken om het te leveren, dus ook als je wel een langer kussen van ze kan krijgen dan zul je wel even moeten wachten.
En heb je helemaal geen ruimte om de cantle (de harde achterkant/lepel) nog iets naar voren te schuiven? Want dat zou helpen om net iets meer gewicht van de achterkant te krijgen...

Op zich vallen de 45cm kussens nog net 1-3 cm binnen de achterkant van de zitting (afhankelijk van hoe recht/schuin je de kussens geplakt hebt bij de schouder), dus zouden 50cm kussens 'slechts' 2-4 cm buiten de zadelbasis uitsteken. Vervelend is dan dat de bovenkant van de Trekker kussens helemaal uit de harde kant van klittenband bestaat en daar gaat meteen vuil in zitten + het schuurt de onderkant van de zoom die om de zadelbasis loopt kapot als dat achter het zadel uitsteekt.
Als je dus voor extra lange kussens gaat dan zou ik zeker vragen of ze de achterste 5 cm zonder klittenband kunnen maken zodat je gewoon glad leer ziet als je van boven op het uitstekende deel kijkt. Maar of kussens van 50cm ook echt gaan werken durf ik niet te zeggen. Aan de andere kant hebben de startrekk western modellen ook kussens van 50cm en langer, dus in principe zou het wel moeten kunnen. Alleen vallen de kussens daar dan nog mooi onder het langere zadel, terwijl ze bij de Trekker iets uit zouden steken. :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 00:12

Een Trekker is toch ca. 50cm lang in totaal? Of laat mijn geheugen me in de steek? De langste kussens zijn volgens mij 48cm - dus aan beide kanten 1cm korter dan de basis. En doe je beugelriemen ergens anders, zodat je wellicht niet zo ver naar achteren in het zadel komt te zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 00:28

De basis is inderdaad langer dan de kussens, in elk geval aan de achterkant iets langer dan mijn 45cm kussens dus ik schat dat de basis dan idd 48cm is? 50 lijkt me wel erg lang, zo ver steekt mijn achterkant in elk geval niet uit. 8-)
Maar met 50 cm kussens onder een basis van 48 cm steken de kussens dan nog maar 2 cm aan de achterkant uit, dus als ze er netjes voor zorgen dat het klittenband niet te ver uitsteekt dan zou dat er nog best netjes uit kunnen zien. :j

Kent iemand deze Filzsattel trouwens al uit de praktijk? http://www.filzsattel.de
Niet boomloos maar een barebackpad opgebouwd uit vilt & foamlagen. In de vorige Cavallo hebben ze een druktest gedaan met vijf soorten barebackpads (Parelli, FRA Macon, Loesdau Air Mesh en Seilerei Brockkamp Spezial) en deze werden op verschillende dingen onderzocht; onder andere hoe goed ze de schoft en ruggengraat vrijhielden in alle gangen, of de ruiter er stabiel en recht (dus niet scheef) op kon zitten, drukverdeling en of ze een stoelzit konden voorkomen, aangezien een stoelzit ervoor zorgt dat er (te)veel druk achterop de rug van het paard komt. De Filzsattel won in alle categorieen.
Aangezien [***] een piepert is als het om zadels gaat heb ik voor € 10 per week een testfilzsattel aangevraagd, zodat we kunnen kijken of - als we weer eens problemen hebben - het nou door het zadel komt of iets anders. Ik ben erg benieuwd!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:31

Dit is dus het probleem waar ik tegenaan loop. Paardje ongelijkmatig bespierd, redelijk schoft. En hij is op korte tijd vetjes beginnen kweken. Buitenzinnig heeft al een mailtje gehad hieromtrent.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:32

Zo was het een paar maanden geleden nog

Afbeelding

Afbeelding

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:07

kun je een ghost nou ook zonder speciaal dek gebruiken ?
lijkt me niet toch

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:11

bij de onderste foto's ligt de speciale pad onder het dekje :)

Bij de 3 bovenste foto's heb ik het zadel zonder pad erop gelegd voor de foto's. uiteraard heb ik zo niet gereden.

Zoals je kunt zien ligt er bij de rijfoto wel de speciale ghostpad onder.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:52

was ook niet zo bedoeld hoor ! meer voor mezelf

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:09

daarom ook mijn uitleg :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:57

bedankt voor jullie reacties. Heb gisteren een foto gemaakt, maar uploaden lukte niet via Bokt upload. De cantle iets naar voren zetten ga ik ook proberen. Ga proberen de foto's te uploaden.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 19:12

tennan schreef:
Heeft iemand een idee welk zadelbontje/seatsaver goed op een Startrekk Comfort zou passen?

? :D

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 19:12

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:01

Welke kussens zijn dit? Lijken mij de korte kussens... Want normaal gezien zie je ze wel netjes van achteren steken.

Geen ideale foto, maar zo zien mijn kussens eruit
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5898DE50
Ze komen dus echt tot het uiterste van het zadel vooraan en achteraan.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:07

Inhakend op het verhaal over de ligging van de pommel tov de schouder heb ik een vraag.
Ik twijfel welke pommel de juiste is, welke goed is is afhankelijk van op welke plek je moet meten.
Wat denken jullie?

Afbeelding
Rood, L

Afbeelding
Blauw, XXL

Alvast bedankt!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:10

@jackytje, ik heb ze gemeten op 46 cm (kant van het klitteband)

zou het kunnen dat ze niet origineel trekker zijn?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:46

Bizar.. De 'lange' kussens van Trekker zijn inderdaad 45,5 cm. Ik vind ze gewoon zo klein ogen onder je zadel. Geen wonder dat ze gaan ingraven.

Icm mijn moeder deed mijn Ultimate Luxury dit.
Afbeelding
Maar zelf dan zie je dat het randje van de kussens veel meer naar achteren ligt dan bij jou, terwijl de kussens ook vooraan een stuk naar voren liggen.

Wel even bij noteren dat mijn paard ziek bleek te zijn en dus een zwaar vit e tekort had. Ik vermoed dan ook dat haar rugspieren zijn beginnen afbreken, waardoor de boel zich makkelijker kon ingraven.. Nu ziet ze er na een kuurtje gelukkig stukken beter uit en ik had de indruk dat dit veel minder was.

Afbeelding

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:56

xManon_ schreef:
Inhakend op het verhaal over de ligging van de pommel tov de schouder heb ik een vraag.
Ik twijfel welke pommel de juiste is, welke goed is is afhankelijk van op welke plek je moet meten.
Wat denken jullie?

[ [url=m/URjqnD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Rood, L

[ [url=m/2Yghfv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Blauw, XXL

Alvast bedankt!

Je legt een pommel op dezelfde plek als de kop van een boom, drie vingers achter de schouderkop van je paard. Ik kan op de foto´s niet goed zien waar die zit.