[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:07

Ik heb de echte, dure, goede vilt geprobeerd maar vond er nog steeds niets aan :o

Erg leuk als laagje in een pad bijvoorbeeld, maar voor het opvangen van schokken wil ik persoonlijk iets meer veerkracht.

Het is maar net wat je zelf fijn vindt :)

MaritB

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:03

Hier iemand ervaring met Heather Moffett FlexEE zadel?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:58

Ik ben ook pro-vilt. Gewoon omdat het niet indeukt, maar wel flexibel is. Maar uiteraard hangt het gebruik van welk materiaal dan ook af van de ruiter en niet in de laatste plaats van het paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:56

Daarom, het is maar net wat je wilt. Rena en ik vinden een indeukend / meegevend (als in het absorberen van beweging) materiaal fijner dan een materiaal dat wat "plankeriger" aanvoelt, daarom vonden wij de Fellsättel met originele inlages ook niet fijn (net als stalgenootjes trouwens) maar waren we er wel dolenthousiast over met Heavy Duty inlages er in :) Terwijl hele hordes mensen / paarden ze wel in originele staat superfijn vinden zitten :j

Daarom zijn er ook zoveel verschillende soorten inlages, ieder heeft zijn voorkeuren.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:31

Oke Bokkers, ik heb jullie hulp nodig! :D
Heb al zitten rond zoeken in dit topic maar kan niet echt een goede oplossing vinden.
In mei heb ik voor mijn verzorgpony een Cheyenne maat 1 gekocht. Helemaal happy en de eigenaresse vond het ook heel leuk. (Het was een soort cadeau voor haar omdat ik daar altijd mag komen en ze mij al zoveel geleerd heeft)
Het zadel is een beetje te lang maar niet zoveel en dit kan ook geen kwaad normaal gezien. Maar het sadel schuift erg naar voren en daar zijn meerdere oorzaken voor: Sultan(pony) bokt heel graag, heeft hij altijd gedaan, doet het niet om kwaad te doen, het zijn vreugdebokken.
Zijn singelplek ligt erg naar voren en hij heeft weinig schoft.
Er ligt nu een Grandeurpad onder en en deze singel: http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 5505b.aspx
Ook een staartriem maar dit geeft weinig verschil aangezien die net te lang is denk ik.

Een andere singel zou al een groot verschil maken denk ik, en ik had deze gezien: http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... ingel.html
Maar aangezien hij maat 40-45 cm nodig heeft halen zo'n gevormde singels of banaansingel weinig uit, niet?
Kan een andere pad evt. helpen? Eentje met anti-slip bijvoorbeeld?

Ik ben zelf onzekerder met dit zadel doordat het steeds schuift en ik niet veel steun heb, ben er met dit zadel nog maar 1 x afgevallen (de eerste keer :o ) en wil dat graag zo houden. Ik heb last van mijn rug en nek en met dit zadel niet, het zit echt heerlijk dus wil liever geen andere, maar misschien maakt een ander model verschil? En wat zijn jullie ervaringen met de wrongenseatsaver? Maakt dit veel verschil qua stevig zitten?

Beetje veel vragen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:35

Zo'n singel als op de divoza site kan, ook als hij maar kort is, toch best veel uitmaken hoor :j Ik zou het zeker het proberen waard vinden, misschien dat je om te proberen zo'n singel kan lenen van iemand?

Wat betreft de staartriem, heb je die er altijd al aan gehad?
Als je rijd met een staartriem die het zadel naar achteren moet houden, dan komt er behoorlijk wat druk onder de staart te staan. Dat zou heel goed een oorzaak voor het bokken kunnen zijn.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:41

Blijheid schreef:
Zo'n singel als op de divoza site kan, ook als hij maar kort is, toch best veel uitmaken hoor :j Ik zou het zeker het proberen waard vinden, misschien dat je om te proberen zo'n singel kan lenen van iemand?

Wat betreft de staartriem, heb je die er altijd al aan gehad?
Als je rijd met een staartriem die het zadel naar achteren moet houden, dan komt er behoorlijk wat druk onder de staart te staan. Dat zou heel goed een oorzaak voor het bokken kunnen zijn.

Nee staartriem hangt er nog maar een tijdje aan, eigenaresse heeft hem vroeger een tijdje gebruikt maar toen kreeg Sultan wondjes dus hing hij heel lang in de kast. Heeft eigenlijk geen effect maar is wel handig om lampjes aan te hangen als we 's avonds buiten rijden :))

Singel van iemand lenen gaat niet lukken denk ik, ik ken niemand buiten mijn vriendin die paardrijdt en die heeft dat nie.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:56

Ik heb nu voor de 2e keer serieus gereden met mijn torsion, alleen nou zag ik vandaag toen mijn vriendin er even op zat dat hij toch ook weer naar achter schuift.. In galop schuift hij ook wat opzij, maar dat komt door gebrek aan evenwicht van zowel pony en mij, en we hebben ook niet heel goed aangesingelt :p

Kan het kwaad dat hij wat naar achter schuift? Ons vorige action horse boomloze zadel schoof wel meer volgens mij. Ook blijft de ruggegraat mooi droog.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:05

schuift hij te ver, of schuift hij naar de plek waar hij fijn ligt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:05

Bij vragen over schuivende zadels is het altijd super fijn als je iets van foto's kan plaatsen van paard met zadel of zelfs tijdens het rijden, vaak is dan duidelijker te zeggen wat een goed verbeterpunt zou kunnen zijn :j

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:20

Ik heb niet echt duidelijke foto's nu, omdat we het zadel pas net hebben. Misschien wel handig om erbij te zetten dat het gaat om een tonnetje ronde schoftloze pony (écht schoftloos) waar ze vooral vet heeft bij haar schoft en schouder. Er is dus echt niks waar het op kan blijven liggen.. woensdag ga ik weer rijden, dan zal ik een voor&na foto maken! Het zadel ging wat meer midden op de rug liggen. Als ik hem met opzadelen erop leg, dan ligt de pommel iets hoger als de cantle, na het rijden lag het even hoog ongeveer.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:26

Dan zou het ook kunnen dat je het zadel te ver naar voren leg.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:29

Voor mijn gevoel lag hij juist goed, want anders kwam ik met de singel in de knoei, ponylief is nogal dik.. kan ook het schouder bijna niet voelen, dus is altijd wat op gevoel. Denk dat ik hem dan inderdaad nu wat te ver naar voren heb gelegd.
Gaat trouwens om deze pony, dan hebben jullie er wat een beeld bij: [ITP] Knappe Serena door Devica Fotografie

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:53

Wanneer mensen zeggen dat hun Barefoot-achtige naar achteren schuift, komt dat vrijwel altijd doordat het te ver naar voren gelegd wordt, vandaar ook dat ik altijd graag eerst een foto zit voordat ik vanalles ga zitten bedenken want vaak is het probleem heel simpel op te lossen :D

Nu vertel je erbij dat de pommel hoger lag dan de cantle, en dat is nog meer reden om aan te nemen dat het zadel tever naar voren gelegd wordt want op zich moeten ze juist eerder een beetje gelijk uitkomen :)

Zonder echt "beeld" bij de situatie is het maar een beetje gokken in het wilde weg dus als je een foto zou kunnen plaatsen van het tonnetje met zadel dan kunnen we veel beter meedenken :j

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:03

Woensdag ga ik weer rijden, dan zal ik even een voor en na foto maken!
Heb er nu een neophreensingel aan, alleen de singelstoten zijn breder dan de gaatjes van de singel, dus dat singelt best lastig aan :p! Deze rijdt wel echt lekkerder dan de oude wannabe barefoot, die schoof alle kanten op. Ze reageert hier verder ook niet op :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:12

gewoon een rechte singel? (leuk dier trouwens :j )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:13

Ik ben benieuwd :)

Het is wel een ronde buffel rond de schoft inderdaad :P
Weet je wel zeker dat de pommel de goede maat is...?

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:24

Sonja: Gewoon een rechte singel ja. Budget was niet zo groot helaas!
Pmarena: Volgens mij wel, het zadel heeft op een soortgelijk paard gelegen en ligt verder wel mooi! Ik denk dat het opzij schuiven vooral komt doordat ze geen schoft heeft waar het op kan blijven liggen, we hadden het nml ook met een boomzadel!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:28

TrIjNiE__ schreef:
Heb al zitten rond zoeken in dit topic maar kan niet echt een goede oplossing vinden.
In mei heb ik voor mijn verzorgpony een Cheyenne maat 1 gekocht. Helemaal happy en de eigenaresse vond het ook heel leuk. (Het was een soort cadeau voor haar omdat ik daar altijd mag komen en ze mij al zoveel geleerd heeft)
Het zadel is een beetje te lang maar niet zoveel en dit kan ook geen kwaad normaal gezien. Maar het sadel schuift erg naar voren en daar zijn meerdere oorzaken voor: Sultan(pony) bokt heel graag, heeft hij altijd gedaan, doet het niet om kwaad te doen, het zijn vreugdebokken.
Er ligt nu een Grandeurpad onder en en deze singel: http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 5505b.aspx
Ook een staartriem maar dit geeft weinig verschil aangezien die net te lang is denk ik.

Een andere singel zou al een groot verschil maken denk ik, en ik had deze gezien: http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... ingel.html
Maar aangezien hij maat 40-45 cm nodig heeft halen zo'n gevormde singels of banaansingel weinig uit, niet?

Ik ben zelf onzekerder met dit zadel doordat het steeds schuift en ik niet veel steun heb, ben er met dit zadel nog maar 1 x afgevallen (de eerste keer :o ) en wil dat graag zo houden. Ik heb last van mijn rug en nek en met dit zadel niet, het zit echt heerlijk dus wil liever geen andere, maar misschien maakt een ander model verschil? En wat zijn jullie ervaringen met de wrongenseatsaver? Maakt dit veel verschil qua stevig zitten?

Heb jij niet eens een foto in het andere boomloos topic gepost?
Ik meen me te herinneren dat de pony in kwestie een grote shetkruising was?? Dan denk ik dat maat 1 gewoon te groot voor hem is :(:)
Bij mijn D-pony was de cherokee maat 1 ook te groot, er kwam te veel (rug)beweging onder het zadel aan de achterkant, waardoor het zadel naar voren bleef schuiven en vervolgens ook opzij. Van alles geprobeerd, maar de oplossing was een maat 0 zadel. Dat ligt als een huis en schuift niks (behalve met opstappen soms een beetje). Ik heb er wel ook een U-vormige singel aan ivm naar voren liggende singelplek.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:29

dikke kans dat als je een anatomische hebt en het zadel op de plek neer legt waar het naar toe schuift, dat je precies goed zit :)
zo op de foto's lijkt de singelplaats vrij ver naar voor te zitten,

wel het nadeel van modelletje tank is idd het eventuele schuiven, heb ooit eens een haf gereden daar schoof alles op , maar die was gewoon plat van boven, dat was beyond tonnetje rond zeg maar :=

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:35

Schuivend zadel op een rondgeribd schoftloos tonnetje, herkenbaar. Mijn boomlozen schuiven meer als ik er een pad onder heb met wol aan de onderkant, dat heeft blijkbaar op mijn tankje net te weinig grip.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:39

Yvankaxx niet om je aan te vallen en je paard zal ook wel voor een van zichzelf aan de stevige kant zijn, maar wel je toch zeer ernstig waarschuwen voor de risico's van te dik. :o Y;(

Voorkomen is altijd beter dan genezen en helaas heb ik er alle ervaring mee (en hoefbevangenheid is niet te genezen na eenmaal gehad te hebben). ;)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:43

Safiera schreef:
TrIjNiE__ schreef:

Heb jij niet eens een foto in het andere boomloos topic gepost?
Ik meen me te herinneren dat de pony in kwestie een grote shetkruising was?? Dan denk ik dat maat 1 gewoon te groot voor hem is :(:)
Bij mijn D-pony was de cherokee maat 1 ook te groot, er kwam te veel (rug)beweging onder het zadel aan de achterkant, waardoor het zadel naar voren bleef schuiven en vervolgens ook opzij. Van alles geprobeerd, maar de oplossing was een maat 0 zadel. Dat ligt als een huis en schuift niks (behalve met opstappen soms een beetje). Ik heb er wel ook een U-vormige singel aan ivm naar voren liggende singelplek.

Ja dat was sultan :) maat 0 past niet voor mij en de eigenaresse helaas. Ik ga zo'n andere singel proberen, en anders zijn oude zadel maar weer gebruiken zeker :(

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:46

In zo'n geval zou je je misschien eens serieus kunnen afvragen of jullie beiden niet te groot zijn voor het paardje ook dan :o

Kan me die foto's ook nog wel herinneren :j

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:53

Sonja: Ponylief heeft zelfs een geultje bij de schoft := Ze is een kruising van een ouderwetswe haf met een ouderwetse fries, dus ze heeft haar bouw ook niet echt mee!

Maflinger: Er zit nu een torsionpad onder, die dus ook geheel wol is :p Denk dat dat icm haar wintervacht ook wel mee helpt in het schuiven!

Het is me bekend dat ze te dik is marcella! De eigenaar gaat de ruif nu zo maken dat het een soort van slowfeeders worden, dus we hopen dat dat helpt. Ook gaan we zolang de bak het toe laat ook rijden, en na de winter ook weer fanatiek rijden :)

Overigens is mijn vriendin er vanochtend afgevallen toen ze het zadel weer recht wilde leggen, ze ging leunen op 1 kant en prompt schoof het hele zadel opzij :') Toen is ze er gauw afgesprongen hahah. Toen hebben we toch nog maar even wat beter aangesingelt :+