voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:43

Boooo: Dat meen je niet :')

Ik had dat wel de eerste keer dat ik op een VPS-zadel reed , ik vond dat wel heel erg veren ineens :P

Maar ging dat ook wel snel waarderen gelukkig want ik schrok er echt even van :oo

Blijheid: Traagschuim blijf ik toch een wat dubieus materiaal vinden...weet niet zo goed wat ik er van moet denken...aan de ene kant lijkt het heel fijn en aan de andere kant deukt het toch ook wel weer heel erg in....heb er nogal dubbele gevoelens bij. Net een ritje gemaakt met traagschuim-inlages maar het zakt toch wel heel erg in hoor vind ik :=

Wel apart zeg als je nog maar zo weinig gevoel door kreeg , was dat wel een ingereden Barefoot dan met normale inlages er onder ?

Schokgolven , die worden goed zichtbaar in beginnerslesjes waarbij je ruitertjes als pingpongballetjes op een batje in het zadel ziet stuiteren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:51

@Pmarena: Ik rijd er ook alleen tijdelijk mee (met de BBP), volgende week krijg ik een freeform (enduro) om te testen. Er is al iemand wezen passen, en de basis lag goed, alleen had hij enkel de 18,5 inch zitting mee. Ik moet de 17 inch zitting hebben, dus dat was wel érg groot. Daarom nog even geduld tot de goede zitmaat er is.
In de tussentijd wissel ik longeren en vrijheidsdressuur af met ritjes op de BBP die ik van een stalgenootje leen.

De barefoot waar ik mee reed was ingereden, een jaar gebruikt ongeveer, en er lag een grandeur pad met normale inlages onder :j
Misschien is het wel dat ik die 'schokgolven' dan mis hoor, ik voel graag alle beweging omdat ik voor mijn gevoel dan het best kan reageren, en vond de barefoot dan echt teveel dempen.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:58

Ik moet zeggen dat ik bij mijn BF cheyenne ook alles een stuk minder voel dan bij de BF nevada. Nou is mijn cheyenne nog helemaal nieuw en moet nog vormen ook is deze met VPS systeem en mijn nevada is veel meer gebruikt en zonder VPS dus misschien dat dat daar ook nog aan ligt.

Sheran

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:32

Wat betreft het 'paard voelen' ben ik het wel met Blijheid eens. Op mijn London voel ik mijn paard eigenlijk nauwelijks. Hij loopt fijn, maar ik voel hem niet bewegen zoals ik hier soms lees. Misschien voelde ik hem bij mijn boomzadel zelfs wel meer.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:15

Op mijn oude vriend Warenko voelde ik alles, waardoor ik snel kon reageren. Mijn nieuwe vriend Storm is van een ander model, beweegt vlak en is nog erg jong. Ben benieuwd hoe het voelt als hij wat spiertjes heeft opgebouwd. Ik rijd nog altijd op mijn ouwe vertrouwde BF trail, nevada zonder knop, zeg maar. Ik had hem laatst op een paard met veel meer heffende gang liggen, voelt ook grappig! Kan me wel voorstellen dat je wat moeite kan hebben om dan goed te blijven zitten. Ik heb gewone inlages en flexinlages, die zijn wat harder, voel je iets minder.
Ik heb dan ook nog een cutter shock pad met armasport inlages, dat is dikker en dat zit breeeeeeed!

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:17

heb vandaag voor het eeerst op een barefoot gereden en ik moet zeggen dat het heeeeeeel goed aanvoelde. paard waswel nog stuurloos, maar ze kent nog niks tot weinig. ondanks denk ik toch tzt over te gaan op een barefootje. wastrouwens niet mijn paardje maar een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:24

zo de 2e barefoot is er ook bijgekomen
voor een erg mooie prijs

heb eerder een BF gehad maar ben toch weer naar een boomzadel gegaan( zelfs een nieuwe erbij gekocht maar niet eens gebruikt)
nu toch weer terug naar een BF en gelijk voor me jonge ding er ook maar 1 gekocht

nu moet ik alleen me boomzadel weer verkopen...
als het goed is hoef ik dan niks meer te verkopen of kopen aan zadels..

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:57

Zeg, even een theoretisch vraagje, ik twijfel namelijk tussen de maat 1 en maat 2 van de london of lexington (lexington heeft de voorkeur). Maat 1 past namelijk veel beter in mijn zadelkast :o, en ik heb maatje 38 dus dat zou moeten kunnen. Maar ik ben wel 1.85m, en de site zegt "voor mensen vanaf 1.80 is maat 2 sowieso fijner".

Kan er genoeg gesleuteld worden aan de beugelophanging en wrongen ed om toch m'n spillebenen in een maat 1 te hebben?

Het zou echt het verschil maken tussen zadel-in-de-kast-hangen en zadel-moeten-manouvreren-en-kantelen-en-dan-de-deur-dichtproppen... :')

Testzadel zou leuk zijn, maar bij mij in de buurt is niemand met 'n test-lexington, dat is minimaal 2 uur rijden weg. En zadels versturen hou ik niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:00

naar mijn weten worden testzadels verstuurd hoor

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:01

Poeh , met 1m85 is de kans inderdaad erg groot dat je een maat 2 fijner vindt zitten...ZEKER van de Lexington met die verhoogde achterkant. Je bovenbenen moeten toch ergens een plekje krijgen :)

Zit je graag met een heel lang en recht been , dan gaan die bovenbenen grotendeels naar beneden en heb je nog kans dat je goed uitkomt bij de wrong , maar als je graag wat korter wilt zitten dan gaat je knie natuurlijk meer naar voren en heb je een grote kans dat je met je knie wat teveel over de wrong komt , en met je billen wat te ver achterin het zadel gaat zitten.....

Bij een London heb je wat meer ruimte door de platte kniestukken en de niet-verhoogde achterkant , misschien dat je daar dan een betere kans mee maakt in een maat 1 :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:56

Ik weet niet wat voor een kast je hebt...maar ik heb een maat 1 en die past ook niet in een standaard zadelkast, dus daar moet je je keuze echt niet op maken je moet goed en lekker zitten!

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:15

De lexington mt 2 past heel mooi in een kast van 70 cm diep. Maar mijn vader heeft voor mij een kast gemaakt. Meestal zijn kasten maar 60cm diep en dan wordt get wat krap. Kan je de zadel steun niet verhangen dat het beter past?

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:35

hier nog een tevreden BF gebruiker met een vraagje

ik heb een halfpad aangeschaft voor onder mijn maat 2 london
is het dan mogelijk om gelijk welke gewoon dekje eronder te leggen? of mogen het geen dikke zijn?

ik ben namelijk aan het zoeken naar een knalgele (wel supermooie) pad of onderlegger, of als ik dat echt niet vind een fel paarse
maar nu heb ik het niet zo echt eigenlijk voor die heel dunne niemanddalletjes van dekjes (omdat ze vaak ook niet degelijk afgewerkt zijn en er snel verweerd uitzien)

ik ben aan het kijken geweest naar de Anky pads en die van QHP (daar wel geen ervaring mee, we zijn wel tevreden van die van Equitheme)

indien iemand mij hiermee kan helpen
dank je al bij voorbaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:41

tijdje geleden had ik de vraag ge plaats waar ik ongeveer de verplaatsbare beugel ophanging moest plaatsen.
Ik had hem het meest mogelijk naar voren geplaatst, maar gister heb ik hem een stukje naar achter gedaan. Op de ligging van een barefoot zonder verplaatsbare beugel ophanging.
En jeetje wat een verschil, ik zat veel beter, pony liep veel beter en we hebben een heerlijke rit gemaakt!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:05

Beugels ver naar voren is altijd een slecht idee - op wat voor zadel dan ook. Zo kan je nooit in balans zitten (en eindig je in een mega stoelzit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:09

Achja
bijna iedereen die reageerde zei: je moet doen zoas je, wil kan geen kwaad, verplaatsbare beugel opanging is niet voor niks uitgevonden... (blz 149)
Maar ik reed bijna nooit met mijn zadel dus de keren dat ik dat wel heb gedaan, tsja dat is dan eenmaal zo.
Ik wilde ook een londen nemen en mijn chyenne weg doen, omdat ik er niet lekker op zat, maar had gister helemaal nergens last meer van...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:31

Dat verplaatsbare is heel goed, want niet iedereen heeft het zelfde model. Nu heeft een Barefoot geen dieptepunt in de zitting, maar even uit mijn hoofd moet de beugelophanging nooit verder dan 8-10cm voor het dieptepunt van je zadel zitten. Dus ga even uit waar jij het diepste zit, dan mogen die ringen dus nooit verder dan die 8-10cm verder naar voor liggen. Kan je hier iets mee???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:38

Bedankt! Ik had de begelophanging gewoon direct achter de pommel gedaan. maar nu zit het een centimeter of 3 a 4 naar achter, op de zelfde plek ongeveer als de oude beugelophanging zit.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:07

Ik heb hem zelfs nog verder naar achteren zitten dan de oorspronkelijke ophanging. Dat zit meteen een stuk beter. Ik ben toch wel erg blij dat ik de verplaatsbare variant heb gekozen!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:26

nog een voordeel.
heb mn zadel nu op de achterbank liggen, lekker flexibel dus :D

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:29

diva burga

Als je de amber met bit wilt gebruiken MET neusriem, heb ik daar zeer handige haakjes voor!

Bit aan het haakje, uiteinde door de ringen waar je teugels aan gaan en teugels aan je bit maken, voila bit Amber MET neusriem.

Deze kosten 10 euro en passen makkelijk in een enveloppe.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:51

Heb je die haakjes op je site staan?
Zit dan alles wel op de juiste plaats, want ik neem aan dat je dan de neusriem wat lager moet plaatsen dan als je hem als sidepull gebruikt.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:53

nee want aan de haakjes zitten weer kettinkjes dus je neusriem hoeft niet lager.
ze staan niet op mijn site omdat ze niet van Barefoot zijn.
ik zal eens zien of ik een foto heb..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:01

Ok graag, ik ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:03

Hoe kan ik ze eventueel bij je bestellen?