Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:56

Myca schreef:
@Annerenske, ik zou die weelderige voorpluk wel onder de frontriem vandaan halen.
Op zich zit het hoofdstel helemaal niet verkeer, maar de frontriem is aan de korte kant.

Ik gebruik de Micklem niet als kaptoom, ik heb zelfs het neusringetje van mijn Multi afgeknipt, dus daarmee kan ik je niet helpen.

De voorpluk heb ik anders nooit onder de frontriem, alleen even voor een duidelijke foto. Er komt een andere frontriem op. Ik ga hem zelf wel gebruiken als kaptoom. Dus dit laat ik eraan zitten. Ik zat vooral te twijfelen over de neusriem hoe strak deze moet, te los is niet goed, maar te strak natuurlijk ook niet..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:19

Ik heb hem wel een keer als kaptoom gebruikt, maar dat beviel me eerlijk gezegd niet.
Normaal gesproken heb ik mijn neusriem/kinriem wat losser, alleen dan gaat het schuren als kaptoom. En als je hem strakker doet is het ook niet prettig voor je paard. Het zal ook wel te maken hebben wat voor paard je hebt.

Ik longeer wel af en toe met de Micklem, maar dan met de longe door de binnenste bitring heen over het hoofd naar de buitenste bitring.
Afbeelding

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:22

Myca schreef:
Ik heb hem wel een keer als kaptoom gebruikt, maar dat beviel me eerlijk gezegd niet.
Normaal gesproken heb ik mijn neusriem/kinriem wat losser, alleen dan gaat het schuren als kaptoom. En als je hem strakker doet is het ook niet prettig voor je paard. Het zal ook wel te maken hebben wat voor paard je hebt.

Ik longeer wel af en toe met de Micklem, maar dan met de longe door de binnenste bitring heen over het hoofd naar de buitenste bitring.
[ Afbeelding ]

Nja ik heb nog een extra kaptoom, maar longeer meestal los. Maar ik doe wel veel grondwerk, vandaar dat ik het wel handig vond. Maar idd wat je zegt, als het gaat schuren is dat echt een No-go..
Maar uiteindelijk wil ik bitloos gaan rijden, maar ja.. Dan moet de neusriem wel goed aansluiten en niet schuiven!

Myca

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:27

Klopt, maar als je bitloos rijdt dan komt de druk, van een andere kant dan van het neusringetje.
Ik heb hem ook bitloos gebruikt (kaakgekruisd) dat ging wel goed.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:07

De Neusband iets hoger leggen door de bakstukken wat te verkortsn scheelt heel veel in schuiven. En neusriem moet zo strak of los dat paard nog fatsoenlijk kan afkauwen.

Longeren kun je ook doen door lijn door bitring en neusriem te halen. Gewoon aan een kant ;-)

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:08

Zinzi_jewel schreef:
De Neusband iets hoger leggen door de bakstukken wat te verkortsn scheelt heel veel in schuiven. En neusriem moet zo strak of los dat paard nog fatsoenlijk kan afkauwen.

Longeren kun je ook doen door lijn door bitring en neusriem te halen. Gewoon aan een kant ;-)

Ik zal hem een gaatje korter doen!

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:15

@ Annerenske, ik longeer wel met de kaptoom maar bij mijn verzorgpony zitten de bakstukken wat verder van de ogen af waardoor, deze bij een klein beetje schuiven ook niet bij de ogen komen.
Ik zou even voelen of er veel meer druk op het hoofd komt als je de kaak en kinriem vastmaakt. Bij mijn verzorgpony zat de kaakriem zo strak dat deze het hele hoofdstel naar beneden trok en zo druk op het hoofd veroorzaakte. Nu hebben we een maatje groter (ook langere kaakriem) en zit het hoofdstel een stuk beter.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:28

Vena schreef:
@ Annerenske, ik longeer wel met de kaptoom maar bij mijn verzorgpony zitten de bakstukken wat verder van de ogen af waardoor, deze bij een klein beetje schuiven ook niet bij de ogen komen.
Ik zou even voelen of er veel meer druk op het hoofd komt als je de kaak en kinriem vastmaakt. Bij mijn verzorgpony zat de kaakriem zo strak dat deze het hele hoofdstel naar beneden trok en zo druk op het hoofd veroorzaakte. Nu hebben we een maatje groter (ook langere kaakriem) en zit het hoofdstel een stuk beter.

De bakstukken zitten wel beetje hoog, de keelriem zit op laatste gaatje. Dit is maat full. Extra full lijkt me te groot want de rest zit prima. Met bit in lijkt het alweer heel anders! Hij zit nu wel aardig goed voor zo ver ik kan zien :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:57

Ik heb de multibridle met een flinke korting bij Agradi besteld gisteren. Ben heel benieuwd. Ik had gehoopt dat ik het hoofdstel voor twee paarden kon gebruiken, maar ben bang dat dat met een volbloed met cobmaat en een Gelderse tweejarige met een nu al iets groter hoofd dan de volbloed, niet gaat lukken.

Heb Cob en full besteld dus kan passen. Helaas niet allebei in bruin. Ben bang dat ik voor de full moet gaan en laat die nou net zwart zijn :-(

Is de frontriem makkelijk te vervangen door een frontriem van een standaard hoofdstel?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:16

En Large Horse? Is die wel in bruin? Heb ik vorige week nog 1 gekocht bij Agradi.
Denk dat een 2 jarige gelderse daar wel heen gaat qua maat vooral voor de kaak.
Heb een vol gelderse in large horse en haar dochter half fries ook ;-)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:10

Oei,... Dus large is niet hetzelfde als full?
De bruine variant was zeer beperkt verkrijgbaar. Maar was dan ook fijne kortingsactie natuurlijk :-).
M'n Gelderse is wel een dikkopje ja, vooral qua kaak. Denk dat ik aan twee hoofdstellen gebonden ben...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:00

Je hebt smal horse dan standard horse voor gewone full koppies met normale kaak. En Large Horse met iets langer bakstuk maar vooral kaak en neusriem zijn wat groter.
In mijn profiel staan foto,s van mijn merrie. Die heeft echt full
Die normaal tot groot valt. Heb voor haar een Large horse omdat kaakriem klein valt. En frontriem past sowieso niet.
Dus heb hem nu zonder frontriem bij beide paarden ;-)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 00:16

Ze worden na verloop van tijd echt wel ruimer. Toen ik 'm net had kon ie net op het eerste gaatje, nu gaat ie met gemak in naar 3 in de keelriem. Dan zit ie nog niet te strak.

Van de week voor het eerst bitloos een proef rijden. Wel HC op m'n stuitermerrie. Ben benieuwd hoe het gaat.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:40

Succes met je bitloze proef :-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:43

die van mij is ook nog best wel uitgerekt sinds ik 'm heb.
ik longeer wel aan het neusriem ringetje, heb 'm speciaal daarvoor gekocht, handig met een jong paard...

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:34

Waar ik mee klem loop is dat het bakstuk eigenlijk 1 gat hoger zou moeten zodat de neusriem niet op de "gaten" zit maar erboven en het kaakstuk op de kaak blijft zitten, maar dat dan het riempje van de neusriem niet meer voor het bit langs past.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:40

Eeeh welke gaten bedoel je? Want de neusriem moet juist onder de gaten van de zenuwuitgangen?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:24

Ik bedoel voor het neusbeen begint. Dan voel het zachte deel in bot over gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:25

iemand foto's van de multi als bitloos hoofdstel?
en bevalt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:59

IngeK schreef:
Eeeh welke gaten bedoel je? Want de neusriem moet juist onder de gaten van de zenuwuitgangen?

Ik dacht juist boven de gaten? Hi, hi, het wordt steeds spannender met dit hoofdstel :D

http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... 0-E-01.jpg

Als je op de foto in de link kijkt dan zit de neusriem toch net boven de gaten?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-13 12:03, in het totaal 3 keer bewerkt

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:00

Ik gebruik hem met longeren bitloos en straks met rijden ook :) bevalt super.

Afbeelding

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:19

Ja dit ziet er ook idd lekker uit!

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:43

[***] schreef:
IngeK schreef:

Ik dacht juist boven de gaten? Hi, hi, het wordt steeds spannender met dit hoofdstel :D

http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... 0-E-01.jpg

Als je op de foto in de link kijkt dan zit de neusriem toch net boven de gaten?

Nogmaals, welke gaten? :D
Er zitten gaten in de schedel waar, op de door jouw gegeven tekening, de zenuwen van de neus van "binnen" naar de buitenkant van de neus lopen. Bij het pijltje "drukpunt oppervlakkige gezichtszenuwen". Lijkt mij aardig vanzelfsprekend dat de neusriem daar onder loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:54

Hi, hi, ik denk dat het gaat om de gaten waar het zwevende deel van het neusbeen, niet meer zweeft. Die zijn goed te voelen met je vingers. Als ik het goed begrepen heb, moet de neusriem daar niet onder zitten? Dat is op de foto ook goed te zien.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:28

Dat klopt, maar dat zijn niet echt gaten in mijn optiek, maar goed :D

Daar moet je neusriem inderdaad boven zitten, dan heeft hij de meeste steun. Bij mij past dat ook niet (al wel eens hier boven gemeld) en ik denk niet dat het een grote ramp is dat hij net iets lager zit, het is echt niet dat het neusbot zomaar ineens afbreekt.