Bandages moeten verboden worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Bandages moeten verboden worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:25

Als dat het beeld is dat zij door haar ervaringen heeft gekregen, kan dat toch gewoon?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:27

zo komen de NH'ers over het algemeen op dit forum op mij over... daarom heb ik er ook bij gezet dat dit MIJN ervaring is... het zal niemand zijn ontgaan dat er een aantal NH'ers hier op Bokt kun manier van omgaan met paarden verkondigen als een geloof waaraan je móet aanhangen, omdat je anders "niet weet waar je mee bezig bent"....

zo op het eerste oog, kom jij niet zo drastisch op mij over... maar om daar echt een mening over te hebben zou ik eerst meerdere reacties van jou moeten lezen...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:28

Annemeik schreef:
Dat kan best, maar doe dat dan via pm en niet via het topic. Ontopic blijven is ook een kunst.

Waarom mogen dit soort dingen niet openbaar besproken worden?
Ik val niemand verder aan, bestempel ze ook niet met goed of fout, ik oordeel niet en heb respect voor ieder zijn keuze.
Ik probeer alleen een balletje op te gooien, hoe je er ook in kunt staan.
Een discussie voeren kan leiden tot andere inzichten met betrekking op het topic zelf, een bewustwording van hetgeen waar het om draait.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:31

Dat kan best, maar heeft niets meer beenbescherming te maken. En dat is waar het hier in dit topic om gaat. En als er iemand dan later het topic in zou willen rollen met misschien wel hele andere inzichten op het onderwerp mis je dit inzichten. Zou ik jammer vinden Lachen

Maar om discussie te gaan voeren om het discussie voeren vind ik onzinnig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:31

Annemeik schreef:
Dit is geen topic voed je medebokker op he.

idd... jee het moet niet gekker worden
Verder vind ik je heel erg oordelen Miska...ook al heb je dat zelf niet door...

Maar idd, daar gaat het topic niet om... het gaat over bandages
En tot nu toe heb ik nog geen bewijzen gezien van schade...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:34

Uiteraard kan je ervaring zijn dat (véél) NH-ers, hun visie willen verkondigen, je als 'mishandelaar' bestempelen en dat je dat tegen de borst strijkt.
Kan me er ook aan storen als ik zoiets lees, maar in mijn ogen vind ik zo'n iemand dan gewoon erg kort door de bocht en weinig respect hebben voor een ander, maar zegt het uiteindelijk meer over mij dat ik mij er aan stoor.
Als je daarmee in discussie gaat, blijft het een gebed zonder eind met welles nietes gezeur over hoe een ander het fout doet.
Is dat dan het doel van een discussie?

@ runningkawa
In welk opzicht vind je mij oordelen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:36

Kun je over de doel van discussie geen ander topic openen??

Daar hebben we het al eens per pb over gehad als ik me goed herriner Miska.
Dus ga ik niet eens overnieuw doen Lachen

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:38

Helemaal goed! OK dan!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:43

Goed kunnen we hier weer verder gaan over de zin en onzin van bandages Lachen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:46

Annemeik: imo hadden we het daar al over.... daarbij werd meegenomen dat je als eigenaar/ruiter zélf in overweging moet nemen of je de zogenaamde nadelen dusdanig veel nadeel vindt opleveren dat je de bandages niet meer zou gebruiken...
In dat kader heb ik ook aangegeven welke afwezing ík maak bij het gebruik van beenbescherming....

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:48

Ehm ik gebruik heel af en toe bandages, maar toch veel vaker peesbeschermers, omdat het makkelijker is. Over bandages, 'k geloof wel dat de temperatuur hoog kan oplopen, maar als je dat direct na het rijden uitdoet kan het toch niet zo'n probleem zijn dacht ik + als een paard met z'n voorbeen tegen de sprong zit zal het de botsing wel een beetje verzachten geloof ik. Maar als het gaat over het achterbeen dat het voorbeen aantikt vind ik getten ook beter.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:50

Dat kan op zich kloppen. Ik denk dat iedereen de voor- en nadelen wel afweegt. Voor mij wegen de voordelen op dit moment tegen de nadelen op. Bij een jong paard zou ik waarschijnlijk weer eerder voor peeskappen kiezen. Maar het zou wel fijn zijn als mensen dat dus zouden doen (de afweging maken). Te veel mensen doen maar wat.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:51

Bij een jong paard denk ik ook dat peeskappen beter zijn, 'k weet niet wrm ik dat precies denk ma wsl omdat die pezen zelf moeten hard worden en dat bandages hiervoor zeker niet goed zijn.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:58

Ik gebruik wel eens van die multi-peesbeschermers. Mijn merrie heeft best ruime gangen & soms tikt ze met haar achterbeen haar voorbeen aan.
Zo'n peesbeschermers bedoel ik:
Afbeelding

Edit: foutje
Laatst bijgewerkt door Niisj op 02-03-08 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:58

Dat zijn 3in1 beschermers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:59

Bandages gebruik ik dus zelden

Te lui om het aan te brengen Tong uitsteken
Maar omdat ze imo alleen werken tegen strijken.
Ik wil naast bescherming tegen strijken ook bescherming tegen zichzelf raken. Vandaar de peesbeschermer.

Van zowel beschermer als bandage geloof ik niet in de schadelijke werking voor de pezen.
Misschien als je ze de hele dag om laat, maar dat doe ik nooit.
Ik heb bij een peesbeschermer wel gezien dat erger is voorkomen... dus voor mij niet zonder onder rijden of longeren

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:03

In dat artikel van de Bit stond ook dat de temperatuur onder een bandage zo hoog oploopt omdat bandages gesloten zijn. Tewijl peesbeschermers niet helemaal gesloten zijn & er ook lucht tussen kan.
Je hebt trouwens nu van die peesbeschermers van Protec met Air-system ...doordat er van die kleine gaatjes inzitten kan de pees 'luchten' ...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:04

Niisj schreef:
In dat artikel van de Bit stond ook dat de temperatuur onder een bandage zo hoog oploopt omdat bandages gesloten zijn. Tewijl peesbeschermers niet helemaal gesloten zijn & er ook lucht tussen kan.
Je hebt trouwens nu van die peesbeschermers van Protec met Air-system ...doordat er van die kleine gaatjes inzitten kan de pees 'luchten' ...

dan nogmaals mijn vraag : wat is dan het verschil tussen 3-in 1 beschermers en bandages? sluit beide namelijk alles af toch?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:07

Die heb je al heel lang, ook van Armadillo toen. Maar die zijn toen uit de handel genomen om de een of andere reden (net toen ik ze wilde kopen Boos!)

Bij bandages moet ik wel zeggen dat het niet helemaal afsluit. In de onderlappen zitten van die groeven en de werkbandages die ik gebruik zijn ook niet helemaal gesloten. Fleece lijkt me wel warmer. En wollen onderlappen ook.

Moet wel zeggen dat mijn paard nooit zweet onder zijn bescherming, niet onder de bandages, niet onder de peeskappen. Wel onder het zadel... Terwijl ik eigelijk nooit echt dikke dekjes heb. Met bv een anky rijd ik echt niet in de zomer, alleen in de winter.

edit: 3in1 beschermer is helemaal neopreen = niet ademend. Nog warmer dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:11

en aan de voorkant van veel peesbeschermers zit elastiek, dus ook wat om het been.

Ik heb idd ook niet vaak dat het nat is onder de bescherming, maar wel onder het zadel.
En ook hier gaan ankypads, maar gewoon simpele ouderwetse dekjes Lachen

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:15

nou het gaat hier nog altijd goed door Tong uitsteken

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:21

De 3 in 1 peesbeschermers die ik heb, zijn niet helemaal gesloten. Misschien hangt het af van welk merk ofzo ...
En dat neopreen warmer zou zijn dan bandages weet ik niet. Als ik de peesbeschermers uitdoe van mn merrie zijn haar pezen niet heel warm ofzo.
Toch stond er in de Bit dat de temperatuur veel hoger oploopt onder een bandage dan onder een peesbeschermer. Er stonden foto's bij hoe ze het hebben getest. Het paard werd met bandage gereden, zonder bandage & met peesbeschermer. Ook in verschillende gangen. De temperatuur liep natuurlijk hoger op nadat ze een stuk hadden gegaloppeerd. Logisch.
Ook kwam uit de test dat bandages geen extra steun bieden.
Dus dan vraag ik me af waarom je nog bandages zou aandoen ? Dan hebben ze geen nut lijkt me ...Een klap tegen houden doen ze zeker ook niet.
Het besluit was dat je beter zonder bescherming kan rijden tenzij je paard zichzelf aantikt, dan waren peesbeschermers aangewezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:23

bandages werken tegen strijken... is al meerdere malen aangehaald Lachen

Idd peesbeschermers werken ook tegen een tik... alleen weet je niet altijd van te voren waarneer dat is... Dus vind die stelling van de bit zo raar

Je kunt ook beter zonder cap rijden , behalve als je op je kop valt Tong uitsteken

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:25

runningkawa schreef:
bandages werken tegen strijken... is al meerdere malen aangehaald Lachen

Idd peesbeschermers werken ook tegen een tik... alleen weet je niet altijd van te voren waarneer dat is... Dus vind die stelling van de bit zo raar

Je kunt ook beter zonder cap rijden , behalve als je op je kop valt Tong uitsteken

Phaha daar heb je een punt ! Haha!

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:31

Ik gebruik ook geen bandages.. Voor mijn ponys heeft het geen nut, hebben ze het niet nodig, en ben ik te lui om ze om te doen.

Alleen voor 1pony gebruik ik af en toe peesjes ( helemaal met springen ) en voor de rest gebruik ik ook helemaal niks Knipoog