Zadelmarkt-zadel in stukjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

harnessmaker

Re: Zadelmarkt-zadel in stukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:27

ja!! laten we een nieuwe openen. Wordt het lekker overzichtelijk om wat te zoeken!

Bovendien denk ik dat je beter een ouder of stokoud topic kan ophalen dan weer een nieuwe te openen met alle zin en onzin opnieuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:29

harnessmaker schreef:
ja!! laten we een nieuwe openen. Wordt het lekker overzichtelijk om wat te zoeken!

Bovendien denk ik dat je beter een ouder of stokoud topic kan ophalen dan weer een nieuwe te openen met alle zin en onzin opnieuw.

Gelukkig heb ik de foto's nog.......... Cool Vork

Liannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:47

hoi ik heb dus ook een zadel van zadelmmarkt gekocht het lag goed en het reed lekker totdat mijn paard helemaal vast zat inn zijn spieren waardoor ik er dus een heel hoop gek*t mee heb de kraker kwam en die wilde mijn zaldel zien wat bleek nou het zadel was zoo scheef als het maar zijn kon de kussens hartstikke ongelijk dus ook niet raar dat mijn knollie pijn had maar goed ik naat de zadelmaker met de vraag kan jij dat zadel opvullee waarop in weer een antoord kreeg ben je gek geworden huh hoeso denk je dan bij jezelf ja idd de boom helemaal gebroke en versplinterd dus dat zadel kon k opruime en mijn paard moes naar de kraker dus je snapt natuurlijk wel dat k geen goed woordje ervoor over heb. Huilen

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:50

komma's, punten en andere leestekens en Nederlandse taal maakt het lezen wel makkelijker Liannee

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:16

Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe een wintec er van binnen uitziet..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:43

Het lijkt me inderdaad een rommelzadel,
maar een merkzadel hoeft niet meteen beter te zijn.
Je kan nog beter een goed passend goedkoop, merkloos zadel hebben dan een minder tot slecht passend merkzadel.
Ik heb voor mijn jonge ruin (nog onbeleerd, ben ermee bezig) het confectiezadel van mijn zus overgenomen. Dat zadel lag bijna goed, daarmee naar Daaleman gegaan en hij heeft het opgevuld tot een goed passend zadel.
Maar: als je met een jong paard begint, weet je natuurlijk nooit hoe die spieren ontwikkelen, maar 1 ding weet ik wel: als ie genoeg getraind is over een jaartje dan komt er een MAATWERKzadel en niks anders!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:02

Moderatoropmerking:
Ondanks dat dit een oud topic is, laat ik het toch gewoon open. Slotteren en hierover een nieuw topic starten zou een beetje nutteloos zijn. Zo blijft het mooi duidelijk en allemaal gebundeld Lachen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:47

Een maatwerk zadel is ook niks veel beter, mijn Hulsebos is binnen 5 jaar ook het boom van gebroken. Dus dat zegt niks. Maar ik heb er nu na 4 jaar nog garantie op, en dat het je bij de zadelmarkt niet.

( Alleen duurt het 2 lang 2 breed voor die klaar is.....)

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:19

ik heb nu denk ik al 5/6 jaar een zadelmarkt zadel. ligt nog steeds goed. zou misschien iets dikkere kniewrong mogen hebben voor stevigere zit. maar verder ben ik nog steeds dik tevreden erover.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:30

Liannee schreef:
hoi ik heb dus ook een zadel van zadelmmarkt gekocht het lag goed en het reed lekker totdat mijn paard helemaal vast zat inn zijn spieren waardoor ik er dus een heel hoop gek*t mee heb de kraker kwam en die wilde mijn zaldel zien wat bleek nou het zadel was zoo scheef als het maar zijn kon de kussens hartstikke ongelijk dus ook niet raar dat mijn knollie pijn had maar goed ik naat de zadelmaker met de vraag kan jij dat zadel opvullee waarop in weer een antoord kreeg ben je gek geworden huh hoeso denk je dan bij jezelf ja idd de boom helemaal gebroke en versplinterd dus dat zadel kon k opruime en mijn paard moes naar de kraker dus je snapt natuurlijk wel dat k geen goed woordje ervoor over heb. Huilen

Dat zegt niks over zadelmarkt, die zadels van WOW, die met lucht zijn ook scheef. Omdat dat beter is voor je paard Verward Je paard kennelijk een scheve rug heeft, en het zo gecorrigeerd word. En dan heb ik het over zadels van 1200 euro. Ze lijken op het eerste gezicht niet scheef, en het is geen gigantisch verschil maar toch zeker een merkbaar verschil bij je paard. Kenners zeggen dit he? Ik kopier het alleen maar, omdat er zeker logica inzit en het klopt. Deze persoon had zelf een hekel aan die WOW zadels, aangezien ze dus duur zijn en ''goed'' maar eigelijk gewoon niet passen. ( meer uitleg, dus speciaal over de WOW zadels, wil ik best geven maar is offtopic.

Verder kan een kieffer je paard zijn rug ook verknallen, als ie niet past past ie niet, al is het het zadel van anky. Dus echt merkgebonden vind ik het niet. Kwaliteit en passen is toch wat anders. Risico is bij de een wel groter dan bij de ander.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:34

WinBinChes schreef:
Een maatwerk zadel is ook niks veel beter, mijn Hulsebos is binnen 5 jaar ook het boom van gebroken. Dus dat zegt niks. Maar ik heb er nu na 4 jaar nog garantie op, en dat het je bij de zadelmarkt niet.

( Alleen duurt het 2 lang 2 breed voor die klaar is.....)

Ok. dan geen Hulsebos-maatwerkzadel, maar 1 van Daaleman! (zit toch op 15 min. met trailer bij mij vandaan)

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:05

indrukwekkende foto's hoor!
Blij dat ik een ander zadel heb om op te rijden. Wel zo prettig voor ruiter als paard. Ik heb weleens met mijn zadel gezwommen bij gert boonzaaijer. En dat was echt heel nat geworden en heeft twee weken nodig gehad om te drogen. Weer netjes invetten en weer als nieuw! Pas (2jaar na zwemavontuur) heb ik het zadel bij de zadelmaker open gezien en geen roest hoor! ( betreft dus een hulseboszadel)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:15

Ik weet niet of het al geopperd is, maar misschien een idee om eens een bekend merk, ouder zadel uit elkaar te halen. Ik ben benieuwd of dit veel uitmaakt...

quantor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:28

Ik kocht bij Zadelmarkt een dresuurzadel van een 300 of 350 euro, zo'n 1.5 - 2 jaar geleden. Het zadel zit heerlijk, geeft mij een mooie zit en is lekker zacht. Eigenlijk voor mij een perfect zadel, ware het niet dat de kwaliteit ervan echt niet goed is.

Hoe langer ik het zadel gebruik, hoe meer "leven" er komt in de boom. Wanneer ik mijn paard opzadel en aansingel ligt het zadel min of meer goed en drukt het niet op de schoft maar vanaf het moment dat ik op het zadel ga zitten plooit de boom als het ware 2 boommaten verder open en drukt enorm op mijn paard zijn schoft. En het is nu niet dat ik groot en dik ben! Ik rij dan maar altijd met een dikke gel eronder zodat dit toch nog comfortabel op de schoft ligt maar ideaal is het niet. Ik heb dit zadel al 2 keer door een goede zadelmaker laten opvullen en aanpassen maar telkens plooit de boom verder open. Bij nazicht bleek de boom uit een (té) licht metaal te bestaan ipv uit staal of onplooibare kunststof.

Dat mijn zadel al heel wat kleur is kwijtgespeeld kan ik nog begrijpen, ik rij er toch een 4-tal keer per week mee, dat de singelstoten eigenlijk al aan vervanging toe zijn vind ik persoonlijk snel maar voor de prijs die ze vragen voor een zadel kan de lederkwaliteit natuurlijk niet echt goed zijn. Dat ik tijdens het onderhoud van het zadel nagels in mijn handen had, is niet prettig maar ook zonder die nagels hangt het nog min of meer aaneen. Dat naden lossen, tja da's dan te wijten aan de productie in lage loonlanden maar dat de boom van zo'n miserabele kwaliteit is, daar kan mijn verstand niet bij! Zelfs bij een "middenklasse" zadel zoals ze schrijven op hun website, moet er toch een basiskwaliteit (vooral van de boom) zijn! Als verkoper van paardenmateriaal zou men comfort voor het paard toch hoog in het vaandel moeten dragen. De boom (in passende maat) is het allerbelangrijkste voor een paardenrug. Hoeveel paarden krijgen rug- of gedragsproblemen door een slecht passend, scheef zadel? Gelukkig ben ik op dit punt heel nauwkeurig en zal ik ervoor zorgen dat mijn paard nooit drukplekken ofzo krijgt maar er zijn genoeg ruiters die niet voldoende kennis hebben en het maar amper opmerken dat hun boom openplooit. Zij gaan ervan uit dat hun zadel dat een jaar geleden perfect paste, dat een jaar later nog steeds doet!

Ik heb met spijt in het hart afscheid genomen van dit zadel, wat voor mij een super lekker zadel was, en gekozen voor mijn paard zijn rugcomfort en een stübben zadel besteld. Op mijn zitcomfort (want dit zadel is zo zacht voor mij!) ga ik moeten inleveren, maar de rug van mijn paard is belangrijker dan een zacht kussentje onder mijn zitvlak.

Er zeiden al veel mensen dat ik een lekker zittend zadel heb, en ik kan dat alleen maar beamen, maar ik vertel er voortaan wel altijd bij dat dit ene zit-voordeel niet opweegt tegenover dat grotere boom- en kwaliteitsnadeel.

Een goedkoop zadel dat maar 2 jaar meegaat is op lange termijn duurder dan een 1 duur zadel dat 20 jaar meegaat!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:21

ja dat ik vind dus ook dat die dressuurzadels lekker zitten, maar ik heb hem nog niet lang genoeg (en niet intensief genoeg gebruikt denk ik Bloos ) om er echt slijtage aan op de merken... maar wat hierboven staat ga ik zeker in de gaten houden, want als die boom niet 100% is gaat hij de deur uit!

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:15

Zo Lekker kort door de bocht Sisco
je hoort iets zeggen en je hebt direct een mening klaar
is er niet een gezegde van de klok en de klepel , de wow zadels kunnen inderdaad a-symetrisch worden opgevuld en dat is iets anders dan scheef
een krom zadel zoals die goedkope troep uit waaibomenland geven een verkeerde druk en belasting op de rug van een paard.
en dan heb ik het nog niet eens over de vorm van de kussens en de rotzooi die er in zit.
maar laten we het even over de wow zadels hebben daar geef je nog al flink op af zonder dat je weet wat er werkelijk aan de hand is.
door een zadel a-symetrisch op te vullen kan je het paard helpen ,stap voor stap om zich op zijn zwakke kant te ontwikkelen.
dit is een geleidelijk proces met als doel om het paard weer recht te krijgen .
niet alleen scheef opvullen maar in combinatie met een rij instructeur en training een gezond en ontwikkeld paard te krijgen.
stap voor stap met regelmatige controlle en aanpassingen naar een eind doel.
dit alles in uitzonderlijke gevallen waarbij dit nodig is !!!
je laatse opmerking over het "dat ze gewoon niet passen" daar kan ik niks mee
het wow zadel is een van de weinige zadels die juist op vele manieren is aan te passen.
ondertussenzijn er heel veel wow gebruikers die er HEEL erg tevreden mee zijn ,paarden die weer gaan bewegen en ontwikkelen van B ruiters tot aan de absolute wereld top.
Laurens van Lieren, Sonja Gademan, Marcelle de Kam, Molly Key ,Francis wittington, Richard Davison en niet te vergeten mijn nichtje van 12 die net M is geworden .( gefeliciteerd Ciska )
allemaal op Wow.
als er ruiters zijn die een wow zadel hebben en er niet tevreden over zijn wil ik die vragen om contact met me op te nemen en te proberen om het wel goed af te stellen en aan te passen.
als je comentaar hebt en negatief advies wil geven aan anderen wil ik vragen om het in het openbaar te doen zodat er ook gefundeert kommentaar op gegeven kan worden.
Lijkt me wel zo eerlijk.

Gegroet
Arie
Laatst bijgewerkt door Tanja op 22-08-07 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodig lange quote verwijderd

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:39

En kun je die Flair- zadels ook gewoon een keer proberen?
Het schijnt dat je wel even moet wennen met lichtrijden. Ik heb bij Berens in Scharnegoutum een keer ernaar geinformeerd, maar 500 euro is niet niks en het moet wel echt een verbetering zijn. Ik vraag me bijvoorbeeld ook af hoe het met springzadels zit, zit je dan nog wel stabiel?
En hoe zit dat met het pompje? Die zou ik er wel bijwillen voor het geval dat. Kun je er ook weer lucht mee uithalen? Worden die standaard bijgeleverd? Of moet je die apart bestellen en wat kosten die dan weer extra? Het probleem voor mij is de afstand. Berens zit al 100 km verderop. Dan is een goede zadelmaker die gewoon met wol vult een stuk makkelijker, maar ik blijf wel nieuwsgierig naar merkbare verschillen.

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:01

dat is lastig germie
een wow zadel kan je wel uitproberen maar je eigen zadel heeft geen nut.
als je een passier zadel hebt en je krijgt van mij een passier met lucht dan zit je niet op je eigen zadel en voelt dat anders aan.
je kan met een pompset wel bijvullen en er lucht uitlaten en die zit niet bij de prijs inbegrepen
we geven ze ook niet zomaar weg want je moet wel eerst duidelijke uitleg krijgen over hoe het systeem werkt.
wij staan met een stand op Horse event in deurne 14-15-16 sept. en iedereen die info wil of er eens op wil zitten die is van harte welkom.
als er veel intresse is om het eens een keer in het echt te voelen dan wil ik in de toekomst wel een soort clinic dag organiseren ergens centraal in het land.
ik hoop dat we niet te veel van het originele onderwerp afdwalen ,maar ik ben nog niet zo bekend met de regels van bokt en wil geen info geven op de verkeerde plaats
als ik gecorrigeerd moet worden dan hoor ik dat wel van jullie
Gr. Arie
Laatst bijgewerkt door Tanja op 22-08-07 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige quote verwijderd

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:20

Ik heb een flair VZ zadel (Bates) dat heerlijk zit. Mijn paard liep er altijd prima mee. Nu heb ik een stüben dressuur, voldoet ook heel erg goed. Is een heel oud maar goed onderhouden zadel, hard ook, maar door de fijne vorm zit het toch lekker.

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:26

Yvonnelind schreef:
Ik heb een flair VZ zadel (Bates) dat heerlijk zit. Mijn paard liep er altijd prima mee. Nu heb ik een stüben dressuur, voldoet ook heel erg goed. Is een heel oud maar goed onderhouden zadel, hard ook, maar door de fijne vorm zit het toch lekker.

Sorry
maar in jou zadel zit het Cair systeem ,dat is iets anders als flair
je kunt het lucht niet aanpassen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:27

En dan lucht in het ruimste woord des zins....

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:50

ik heb al over flair gehoord, maar nog nooit van dichtbij gezien.
Dus zadelboer, als er ooit een zo'n clinic of infostand in belgie komt te staan(provincie:oost vlaanderen) mag je het mij altijd laten weten Knipoog

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:54

Milly_ schreef:
ik heb al over flair gehoord, maar nog nooit van dichtbij gezien.
Dus zadelboer, als er ooit een zo'n clinic of infostand in belgie komt te staan(provincie:oost vlaanderen) mag je het mij altijd laten weten Knipoog

als er iets georganiseerd wordt laten we het met groot vertoon op bokt wereldkundig worden.
als je eerder de zadels wil zien ben je van harte welkom op Horse event

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:10

dringend is het niet Haha! heb momenteel geen paard Knipoog Maar ben alvast aan het rondkijken en info aan het verzamelen voor in de toekomst Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:26

Zadelboer schreef:
Sorry
maar in jou zadel zit het Cair systeem ,dat is iets anders als flair
je kunt het lucht niet aanpassen .

Hé ja; je hebt gelijk!! Haha!
Hoe dan ook, ik en mijn paard hebben er altijd fijn mee gereden. Knipoog