Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:52

Nou rustig maar hoor Skitter!

Volgens mij waren we er nog eens niet uit hoe het precies zit met die knik in de boom en wat voor effect dat precies heeft, en welke zadels het wel/niet hebben, maar het kan natuurlijk zijn dat ik iets gemist heb....

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:18

Ik heb nu even de tijd gevonden om wat emails te versturen, en dan wordt het wachten op een reactie terug.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:45

is er nou concreet al een merk en type zadel gevonden wat de beruchte knik in de boom zou hebben?
volgens mij is het verschil tussen diepe zit / normale zit inderdaad de hoogte van de lepel, en is de boom niet anders.
ik kom in mijn vak veel rugproblemen tegen, helaas ook veel door slechtpassende zadels, maar heb niet de indruk dat er een knik in zadelbomen zit wat op 1 plek meer druk geeft (of je moet boomloze zadels met beugels bedoelen->die drukken wel op 1 punt).

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:54

Er is een mail verstuurd naar Hulsebos, voor de rest geeft mijn mail foutmeldingen aan dus ga ik dat nog een keer thuis proberen.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 18:14

Citaat:
volgens mij is het verschil tussen diepe zit / normale zit inderdaad de hoogte van de lepel, en is de boom niet anders.

Idd

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 18:15

unamie schreef:
sorry sronnie maar wat zei je nou?? Divoza, over vakmanschap gesproken Lips are sealed

van Rijs kan netjes vullen, maar als ik zie hoe krap ie een boom aanmeet noem ik dat geen vakmanschap qua pasvorm

Harnessmaker zei in het begin van het topic dat ie ook niet blij met een diepe zit
wáár is ie dan niet blij mee?
we zijn er nl nog niet uit of hij dezelfde knik/slag bedoelt als ik

Een diepe zit hoeft volgens Harnessmaker niet slecht te zijn:
Citaat:
Ik zie dit van twee kanten, ik heb gewerkt voor een fabrikant van zadels en anderzijds als zadelmaker die daadwerkelijk met het paard en ruiter te maken heeft.

Een zadel met diepere zit hoeft niet altijd slechter te zijn. Drukproeven wijzen uit dat beide bomen problemen kunnen geven en beide zijn te corrigeren met vulling. MAAR..... wat wij vaak niet zien als ruiter is de vorm van de bouw van de boom. Een rondgebouwd zadel geeft op een paard met redelijk rechte rug problemen, evenals een platgebouwd zadel problemen geeft op een holler gebouwde rug.

Je moet dus naar het paard kijken.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 18:34

Maar zowieso betekend een diepe zit toch niet dat het zadel een ronde boom heeft?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:51

Smystique schreef:
Maar zowieso betekend een diepe zit toch niet dat het zadel een ronde boom heeft?

Wat bedoel je precies met een ronde boom?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:03

De ene boom heeft meer buiging dan de ander.
De enige knik die ik en vele collega's die ik heb gesproken is de knik daar waar de lamellen draaien.
Maar dat mag geen probleem geven.
Het probleem in mijn ogen is meer rijtechnisch en niet zadeltechnisch.

Ik ben heel benieuwd wat Van Triest voor uitleg heeft.
Bovendien ben ik ervan overtuigd dat als je klanten voor je "wint" d.w.z. opjou lijn van denken krijgt je hen zeer veel wijs kan maken.
Kunst als zadelmaker is objectief te blijven en je ideën te kunnen onderbouwen.
Van Triest en zijn leerlingen zijn denk ik zo'n beetje de enige in Europa die zo denken....
Denk je nou echt dat de tientallen leveranciers hun zadels niet zouden aanpassen als dit echteen probleem is zoals V.T. dat aangeeft?
Ja, zij bouwen wat de klant wil maar dit niet ten koste van de paardenrug. Dat zou geen reclame zijn!
Laatst bijgewerkt door harnessmaker op 13-07-06 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:37

Smystique schreef:
Citaat:

Idd

dit is dus NIET waar!
ik heb zelf gezien hoe mijn eigen zadel (oude KN symfonie) op de bok lag,
en een nieuw KN symfonie
de nieuwe lag echt onstabiel omdat de boom een slag heeft
de mijne lag muurvast!!
ook bij stubben kon je dat verschil goed zien

na 1 reactie van passier die nog niet eens volledig is
en jullie conclusie is, dat een diepe zit niet schadelijk kan zijn Verward
terwijl je niet eens weet op welke plek de slag precies zit en wat ik bedoel

@ harnessmaker

harnessmaker schreef:
Bovendien ben ik ervan overtuigd dat als je klanten voor je "wint" d.w.z. opjou lijn van denken krijgt je hen zeer veel wijs kan maken.

dat lukt alleen als je goed werk levert, en je mening onderbouwd is Knipoog
dat mis is nog al eens bij zadelmakers!

eerder verklaarde je dit:
harnessmaker schreef:
Ook ik ben er niet gelukkig mee maar probeer de ontstane problemen zoveel mogelijk te verlichtten
Helaas wil of kan niet iedereen een ander zadel aanschaffen ook al is dat vaak beter...

wáár precies ben je dan niet gelukkig mee?? daar ben ik nog steeds benieuwd naar!

harnessmaker schreef:
Van Triest en zijn leerlingen zijn denk ik zo'n beetje de enige in Europa die zo denken....
Denk je nou echt dat de tientallen leveranciers hun zadels niet zouden aanpassen als dit echteen probleem is zoals V.T. dat aangeeft?

een voorbeeld:
ooit vond de héle wereld slavernij normaal.......
gelukkig is er 1 iemand opgestaan ,die het daar niet mee eens was!! Vork

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 00:30

unamie schreef:
Citaat:

dit is dus NIET waar!

Volgens Passier wel, in ieder geval bij hun zadels, en nogmaals, waarom zouden ze daarover liegen?

unamie schreef:
ik heb zelf gezien hoe mijn eigen zadel (oude KN symfonie) op de bok lag,
en een nieuw KN symfonie
de nieuwe lag echt onstabiel omdat de boom een slag heeft
de mijne lag muurvast!!
ook bij stubben kon je dat verschil goed zien

Is simpel te verklaren, als de bok toevallig de maat heeft van jouw zadel en je neemt dat een "niet passend" zadel zal dat gaan wiebelen, net zoals waarschijnlijk de zadels die ik hier heb ( en goed liggen op mijn pony's) zullen 'knijpen' wiebelen of wippen op jouw paard(en)

unamie schreef:
na 1 reactie van passier die nog niet eens volledig is
en jullie conclusie is, dat een diepe zit niet schadelijk kan zijn Verward
terwijl je niet eens weet op welke plek de slag precies zit en wat ik bedoel

Nou, Passier zegt niets veranderd te hebben aan hun boom sedert 50 jaar, dus het verhaal van Van Triest over Passier klopt dus niet, Passier (via mij) heeft duidelijk aangegeven dat ze het puur hebben over hun eigen zadels en niet over andere merken. En ik heb daar ook geen uitspraak over gedaan voor hun. Passier claimt enkel dat zij de lepel verlengen opdat er optisch een dieper zadel gecreerd wordt en er absoluut niets veranderd aan de pasvorm/ onderkant van de boom.

unamie schreef:
een voorbeeld:
ooit vond de héle wereld slavernij normaal.......
gelukkig is er 1 iemand opgestaan ,die het daar niet mee eens was!! Vork

Er is ook iemand opgestaan die de slavernij bedacht heeft en de hele wereld volgde die persoon...
De vraag is dan: in welke rol past Van Triest? de bedenker of de afschaffer van Slavernij?
We hebben al 1 uitspraak (die ook na te lezen is op de site van Passier, en wat ik ook al eerder gequote en aangehaald heb) die van Triest richting bedenker van de slavernij stuurt.
En ik wil nogmaals betonen dat ik absoluut niet twijfel aan het vakmanschap van Van Triest, temeer de argumenten waar ik het niet geheel mee eens ben cq me ik niet in kan vinden van horen zeggen zijn (en ik denk hierbij aan het spelletje wat we vroegen deden over het fluisteren in het oor en hoe het een en ander toch veranderd/aangepast wordt), en hij zijn verweer niet zelf kan doen of kan toelichten.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:30

Alane schreef:
Volgens Passier wel, in ieder geval bij hun zadels, en nogmaals, waarom zouden ze daarover liegen?

om dan meteen maar te beweren dat dat bij álle zadels zo is
vind ik heel wel heel makkelijk gezegt
merken verschillen nogal van elkaar
en ik heb de boom nog niet met eigen ogen op de bok zien liggen

Alane schreef:
Is simpel te verklaren, als de bok toevallig de maat heeft van jouw zadel en je neemt dat een "niet passend" zadel zal dat gaan wiebelen, net zoals waarschijnlijk de zadels die ik hier heb ( en goed liggen op mijn pony's) zullen 'knijpen' wiebelen of wippen op jouw paard(en)

de boom vanachteren omhoog wipt heeft te maken met de bouw van de boom en niet met de kamerbreedte
alle oude zadels (welke boomaat) dan ook ligen mooi stabiel
en die nieuwe modellen wippen van achteren omhoog, en kunnen daardoor naar achteren kantelen
en dát is funest voor de paarden rug omdat dat nooit 100% met kussens is op te vangen

Alane schreef:
Nou, Passier zegt niets veranderd te hebben aan hun boom sedert 50 jaar, dus het verhaal van Van Triest over Passier klopt dus niet, Passier (via mij) heeft duidelijk aangegeven dat ze het puur hebben over hun eigen zadels en niet over andere merken. En ik heb daar ook geen uitspraak over gedaan voor hun. Passier claimt enkel dat zij de lepel verlengen opdat er optisch een dieper zadel gecreerd wordt en er absoluut niets veranderd aan de pasvorm/ onderkant van de boom.

ik had eigenlijk verwacht dat passier zou zeggen, tja de mensen willen het zo
en de zadels liggen nog steeds aardig, jammer voor de paarden, maar wij blijven ze maken anders verkopen we te weinig Schijnheilig

Alane schreef:
Er is ook iemand opgestaan die de slavernij bedacht heeft en de hele wereld volgde die persoon...

en die uiteindelijk geen voet meer aan de grond kreeg, omdat de waarheid het altijd langer volhoud,
slavernij komt nóóit meer terug in de beschaving Knipoog

vanTriest heeft géén luxe winkel
je moet erg lang wachten voor een zadelaanpassing, want de rijen zijn lang Cool
en als hij de bedenker zou zijn van iets onwerkelijks, zou je dat toch aan de paarden ruggen moeten zien
zou ie het nooit zo lang vol houden maar hij krijgt het alleen maar drukker,
en kan het werk nauwelijks aan
omdat hij juist de paardenrug weer mooi gespierd krijgt
dat de bespiering erop blijft kan nooit een slecht teken zijn Knipoog

je zou eigenlijk een topic moeten openen welke zadelmaker heb jij, en hoe ziet de rug van je paard eruit Sigaar
ben bang dat er wat zadelmakers door de mand gaan vallen Nagelbijten / Gniffelen

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:37

Rieja schreef:
Over het plan Ainsley een mail te sturen: ik denk niet dat dat iets oplevert, het lijkt mij een beeeetje naief om te denken dat Ainsley gaat toegeven dat een diepe zit slecht is voor de rug van je paard, aangezien ze toch hun zadels wel willen blijven verkopen neem ik aan.

Zolang er niet bewezen wordt dat een diepe zit effectief slecht is voor de rug moet Ainsley toch niets toegeven? Ik heb een Ainsley met diepe zit en ben er super tevreden over. Mijn paard is geen spieren verloren door dit zadel.
De mail die we sturen is toch over de verschillende bomen, diepe zit, knik, ... niet over het al dan niet moeten toegeven dat hun producten zogezegt slecht zouden zijn?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:13

unamie schreef:
om dan meteen maar te beweren dat dat bij álle zadels zo is
vind ik heel wel heel makkelijk gezegt
merken verschillen nogal van elkaar
en ik heb de boom nog niet met eigen ogen op de bok zien liggen

Waar heb ik dan geschreven dat het bij alle merken/zadels zo is?
Ik heb enkel weergegeven wat dhr Kannemeier mij vertelde, maar ik zou zeggen bel hemzelf op en stel hem de vragen.
De enige die beweerd dat alle zadels met diepe zit slecht zijn bij jij, later (na het voorbeeld van de Hopfner uit 1980) bijgedraait in alle zadels met een diepe zit die een slag in de boom hebben. Passier vermeld, zowel op hun site als in het gesprek met mij, dat hun boom sedert 50 jaar onveranderd is en dat een diepe zit, bij Passier, enkel betekent dat de lepel aan de achterkant verhoogd/verlengd wordt.

unamie schreef:
Alane schreef:

de boom vanachteren omhoog wipt heeft te maken met de bouw van de boom en niet met de kamerbreedte
Scheve mond Als het zadel te nauw is dan wordt het zadel op de schoft gedragen en ligt los van de rug (zonder ruiter) en met ruiter zakt die achterover, of is te wijd en zakt over de schoft weg en kantelt dan voorover als er een ruiter op zit.

unamie schreef:
alle oude zadels (welke boomaat) dan ook ligen mooi stabiel
en die nieuwe modellen wippen van achteren omhoog, en kunnen daardoor naar achteren kantelen
en dát is funest voor de paarden rug omdat dat nooit 100% met kussens is op te vangen

Dat kantelen heeft niets met oude of nieuwe zadels te maken, maar puur of een zadel dan wel of niet past, en/of bijgelegd moet worden en/of het paard veranderd is (zwaarder/lichter geworden, bespiering enz.)

unamie schreef:
Alane schreef:

ik had eigenlijk verwacht dat passier zou zeggen, tja de mensen willen het zo
en de zadels liggen nog steeds aardig, jammer voor de paarden, maar wij blijven ze maken anders verkopen we te weinig Schijnheilig

Zou het kunnen zijn dat van Triest gedeeltelijk gelijk heeft en dat hij het mischien heeft over zadels die te krap zijn voor het paard en die gaan kantelen, dit icm zadels met een diepe zit die te ruim voor de ruiter zijn, een diepe zit dan als soort hefboom gaat werken en dat dat verkeerd is voor de paardenrug?
En dan heeft van Triest dus geheel gelijk en zal ieder merk zadel van iedere leeftijd slecht zijn en met een diepe zit dus extra slecht.
En dan heeft Passier ook gelijk. Haha!
(als je snapt wat ik bedoel)

unamie schreef:
Alane schreef:

en die uiteindelijk geen voet meer aan de grond kreeg, omdat de waarheid het altijd langer volhoud,
slavernij komt nóóit meer terug in de beschaving Knipoog

Slavernij bestaat nog steeds, het heeft een andere naam, maar bestaat nog steeds.
De vraag blijft dan is van Triest in dit voorbeeld de bedenker of de afschaffer?

unamie schreef:
vanTriest heeft géén luxe winkel
je moet erg lang wachten voor een zadelaanpassing, want de rijen zijn lang Cool
en als hij de bedenker zou zijn van iets onwerkelijks, zou je dat toch aan de paarden ruggen moeten zien

Ik vertrouw mijn hoefsmid en geloof hetgeen hij verteld, dit hoeft inprincipe niet de waarheid te zijn maar ik voel mij er prettig bij en merk en zie niets aan mijn paardjes waardoor ik zou moeten of kunnen concluderen dat mijn smid niet deugd. Het zou zomaar kunnen zijn dat wanneer ik er een keer een andere smid bij zou halen dat volgens hem mijn eigen smid een prutser is. Puur en alleen omdat ik niet terzake deskundig genoeg ben.

unamie schreef:
zou ie het nooit zo lang vol houden maar hij krijgt het alleen maar drukker,
en kan het werk nauwelijks aan
omdat hij juist de paardenrug weer mooi gespierd krijgt
dat de bespiering erop blijft kan nooit een slecht teken zijn Knipoog

Ik zeg ook niet dat van Triest een slechte zadelmaker zou zijn of ter zake ondeskundig, maar daarom hoeft het verhaal van de diepe zit niet te kloppen zoals jij het weergeeft. Haha!

unamie schreef:
je zou eigenlijk een topic moeten openen welke zadelmaker heb jij, en hoe ziet de rug van je paard eruit Sigaar
ben bang dat er wat zadelmakers door de mand gaan vallen Nagelbijten / Gniffelen

Ik zou eerst eens beginnen met een topic waarin gevraagd wordt of men de ligging van het zadel wel eens laat controleren, hoevaak men dit doet, en hoe lang men dit zadel heeft, hoe vaak de ligging gecontroleerd is.
Men moet wel eerst naar een zadelmaker, of dus de zadelmaker laten komen, om een goed passend zadel te behouden. Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:15

Nou Kieffer heeft ook terug gemaild.
Zij gebruiken sedert 25 jaar dezelfde boom onveranderd.

Ik zal ze eens vragen wat bij hen het verschil is tussen een diepe en een normale zit.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:20

Unamie, ik zou graag andere argumenten van jou kant horen dan alleen dat de zadelmerken liegen vanuit het oogpunt van commercie. Dat is voor mij niet overtuigend en wel heel makkelijk om te discussieren dan is discussie snel over.

Klinkt logisch Alane Ja

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:08

Alane schreef:
Ik zou eerst eens beginnen met een topic waarin gevraagd wordt of men de ligging van het zadel wel eens laat controleren, hoevaak men dit doet, en hoe lang men dit zadel heeft, hoe vaak de ligging gecontroleerd is.
Men moet wel eerst naar een zadelmaker, of dus de zadelmaker laten komen, om een goed passend zadel te behouden. Haha!

als er een ondeskundige zadelmaker je zadel onder handen neemt,kun je je zadel wel elke week laten controleren .....
maar het zal de problemen niet oplossen, eerder verslechteren Sigaar

fabrikanten geloof ik niet zomaar op hun woord,
als ze het woord schadelijk horen, gaan alle alarmbellen rinkelen, en zullen ze een diplomatiek antwoord geven, om de boel sussen
klant laat zich met een kluitje in het riet sturen, en is weer gerustgesteld, en zij kunnen weer rustig verder met produceren Vork
passier beweerd dan wel er "alleen maar" een stukje aangeplakt te hebben
maar is dat werkelijk ook zo?
ook al werken ze nog met de oude vertrouwde boom...
als ze daarbij het hele achterstuk omhoog zetten, krijg je toch die "slag" erin
en dat is nu nét het probleem Knipoog

verder zal ik foto's maken en evt, filmpje met uitleg over de hefboom werking
open wel een nieuw vervolg topic deel 2 Cool daarvoor
misschien begrijpen jullie dan wel wat ik bedoel

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:44

Unamie, niet aanvallend bedoeld maar ik krijg het idee dat je van Triest enige deskundige hier in NL is en de rest van zadelmakers en fabrikanten liegt of ondeskundig is.

Hefboomwerking principe snap ik heus wel alleen hoe pas je dit toe op een zadel? Doel je op de boom, de langere lepel, de keilkussens?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:45

unamie schreef:
ook al werken ze nog met de oude vertrouwde boom...
als ze daarbij het hele achterstuk omhoog zetten, krijg je toch die "slag" erin
en dat is nu nét het probleem Knipoog

Dan wil ik wel duidelijk eens voorbeeld zien wat je met die slag bedoeld. Je krijgt alleen lepel die langer doorloopt, vorm waar je zit blijft hetzelfde. Waar zit precies die slag dan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:57

Nu al 2 zadelmerken die beweren dat de bomen voor 1995 niet anders zijn dan die na 1995.
En waarom zouden 2 merken onafhankelijk van elkaar iets beweren wat niet waar is en ook gemakkelijk het tegendeel te bewijzen is?

Heb alweer een nieuwe vraag:
Wie bepaalt dat een zadelmaker ter zake deskundig is?
MI is dat het paard icm de ruiter en vv.

Kieffer heeft terug gemailt met foto:
Afbeelding

diepe zit of geen diepe zit? en waar zit dan de slag?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:04

Ik heb mail terug van Hulsebos:

Een diepe zit is absoluut niet schadelijk voor de rug van uw paard, mits het zadel goed passend op het paard ligt!
Een diepe zit is alleen niet geschikt voor ieder paard, daar de boom wel anders is dan de boom van een zadel met een vlakke zit. Maar ondanks dat heeft dat meer te maken met de balans op het paard en niet zozeer met het feit dat het paard er last van zou kunnen krijgen. Een zadel met een diepe zit zal op een paard met weinig schoft en/of rond geribd is minder stabiel liggen.
Daarnaast ligt een boom niet direct op de rug van het paard met zit daar nog een (zacht) onderkussen onder, welke goed aan moet sluiten aan de rug van het paard.

Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben. Indien u nog vragen heeft hoor ik dat graag! U bent van harte welkom een keer naar de zadelmakerij te komen zodat we u het een en ander betreffende een zadel en de zadelligging kunnen uitleggen!

Misschien ga ik dat wel doen, er heen gaan.
Ben benieuwd wat ze mij kunnen laten zien en hoe het nou echt in elkaar steekt.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:12

alane schreef:
Citaat:
Dat kantelen heeft niets met oude of nieuwe zadels te maken, maar puur of een zadel dan wel of niet past, en/of bijgelegd moet worden en/of het paard veranderd is (zwaarder/lichter geworden, bespiering enz.)

hoe weet je dit zo zeker?

verder zou ik je aanraden om eens bij van triest langs te gaan en de kale bomen zelf te bekijken
want zien is geloven Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:36

Omdat zowel mijn huidige zadelmaker (mijn vorige is met pensioen Haha! ) en andere zadelmakers mij dit hebben laten zien. Zou ik mijn huidige zadelmaker niet vertrouwen was het niet mijn zadelmaker Haha!

Ga naar een willekeurige ruitersportzaak en haal een zadel op die 1 of 2 maten smaller is dan jouw (passende) zadel en leg dat te smalle zadel op je pony en kijk dan wat dat zadel doet.
Ga naar een willekeurige ruitersportzaak en haal datzelfde zadel 2 maten breder dan je eigen zadel op en leg dat je pony en kijk dan wat dat zadel doet.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:56

Alane schreef:
Omdat zowel mijn huidige zadelmaker (mijn vorige is met pensioen Haha! ) en andere zadelmakers mij dit hebben laten zien. Zou ik mijn huidige zadelmaker niet vertrouwen was het niet mijn zadelmaker Haha!

Ga naar een willekeurige ruitersportzaak en haal een zadel op die 1 of 2 maten smaller is dan jouw (passende) zadel en leg dat te smalle zadel op je pony en kijk dan wat dat zadel doet.
Ga naar een willekeurige ruitersportzaak en haal datzelfde zadel 2 maten breder dan je eigen zadel op en leg dat je pony en kijk dan wat dat zadel doet.

Ik denk dat je het daarvoor niet eens hoeft te proberen, met een beetje denken kom je op hetzelfde terecht.

Overigens zegt Hulsebos dat het dus niet schadelijk is mits een aantal punten.
Hij geeft dus aan dat er wel degelijk meerdere factoren meespelen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:59

Normaal hoef je er ook niet voor naar een ruitersportzaak, en vind het eigenlijk zeer opmerkelijk dat volgens Taffy en Unamie van Triest dusdanige uitspraken doet.

Sowieso is een goed passend zadel het eerste uitgangspunt en ik ging en ga er eigenlijk vanuit dat we het hebben over een (goed/perfect) passend zadel met een diepe zit die slecht zijn voor een paardenrug.

Had Hulsebos het dan alleen over hun eigen zadels of over alle zadels?
Zowel Passier als Kieffer hebben het alleen over hun eigen zadels en konden/wilden geen uitspraak doen over andere merken.