Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:volgens mij is het verschil tussen diepe zit / normale zit inderdaad de hoogte van de lepel, en is de boom niet anders.
unamie schreef:sorry sronnie maar wat zei je nou?? Divoza, over vakmanschap gesproken![]()
van Rijs kan netjes vullen, maar als ik zie hoe krap ie een boom aanmeet noem ik dat geen vakmanschap qua pasvorm
Harnessmaker zei in het begin van het topic dat ie ook niet blij met een diepe zit
wáár is ie dan niet blij mee?
we zijn er nl nog niet uit of hij dezelfde knik/slag bedoelt als ik
Citaat:Ik zie dit van twee kanten, ik heb gewerkt voor een fabrikant van zadels en anderzijds als zadelmaker die daadwerkelijk met het paard en ruiter te maken heeft.
Een zadel met diepere zit hoeft niet altijd slechter te zijn. Drukproeven wijzen uit dat beide bomen problemen kunnen geven en beide zijn te corrigeren met vulling. MAAR..... wat wij vaak niet zien als ruiter is de vorm van de bouw van de boom. Een rondgebouwd zadel geeft op een paard met redelijk rechte rug problemen, evenals een platgebouwd zadel problemen geeft op een holler gebouwde rug.
Smystique schreef:Maar zowieso betekend een diepe zit toch niet dat het zadel een ronde boom heeft?
Smystique schreef:Citaat:volgens mij is het verschil tussen diepe zit / normale zit inderdaad de hoogte van de lepel, en is de boom niet anders.
Idd
harnessmaker schreef:Bovendien ben ik ervan overtuigd dat als je klanten voor je "wint" d.w.z. opjou lijn van denken krijgt je hen zeer veel wijs kan maken.
harnessmaker schreef:Ook ik ben er niet gelukkig mee maar probeer de ontstane problemen zoveel mogelijk te verlichtten
Helaas wil of kan niet iedereen een ander zadel aanschaffen ook al is dat vaak beter...
harnessmaker schreef:Van Triest en zijn leerlingen zijn denk ik zo'n beetje de enige in Europa die zo denken....
Denk je nou echt dat de tientallen leveranciers hun zadels niet zouden aanpassen als dit echteen probleem is zoals V.T. dat aangeeft?
unamie schreef:Citaat:volgens mij is het verschil tussen diepe zit / normale zit inderdaad de hoogte van de lepel, en is de boom niet anders.
dit is dus NIET waar!
unamie schreef:ik heb zelf gezien hoe mijn eigen zadel (oude KN symfonie) op de bok lag,
en een nieuw KN symfonie
de nieuwe lag echt onstabiel omdat de boom een slag heeft
de mijne lag muurvast!!
ook bij stubben kon je dat verschil goed zien
unamie schreef:na 1 reactie van passier die nog niet eens volledig is
en jullie conclusie is, dat een diepe zit niet schadelijk kan zijn![]()
terwijl je niet eens weet op welke plek de slag precies zit en wat ik bedoel
unamie schreef:een voorbeeld:
ooit vond de héle wereld slavernij normaal.......
gelukkig is er 1 iemand opgestaan ,die het daar niet mee eens was!!
Alane schreef:Volgens Passier wel, in ieder geval bij hun zadels, en nogmaals, waarom zouden ze daarover liegen?
Alane schreef:Is simpel te verklaren, als de bok toevallig de maat heeft van jouw zadel en je neemt dat een "niet passend" zadel zal dat gaan wiebelen, net zoals waarschijnlijk de zadels die ik hier heb ( en goed liggen op mijn pony's) zullen 'knijpen' wiebelen of wippen op jouw paard(en)
Alane schreef:Nou, Passier zegt niets veranderd te hebben aan hun boom sedert 50 jaar, dus het verhaal van Van Triest over Passier klopt dus niet, Passier (via mij) heeft duidelijk aangegeven dat ze het puur hebben over hun eigen zadels en niet over andere merken. En ik heb daar ook geen uitspraak over gedaan voor hun. Passier claimt enkel dat zij de lepel verlengen opdat er optisch een dieper zadel gecreerd wordt en er absoluut niets veranderd aan de pasvorm/ onderkant van de boom.
Alane schreef:Er is ook iemand opgestaan die de slavernij bedacht heeft en de hele wereld volgde die persoon...
Rieja schreef:Over het plan Ainsley een mail te sturen: ik denk niet dat dat iets oplevert, het lijkt mij een beeeetje naief om te denken dat Ainsley gaat toegeven dat een diepe zit slecht is voor de rug van je paard, aangezien ze toch hun zadels wel willen blijven verkopen neem ik aan.
unamie schreef:om dan meteen maar te beweren dat dat bij álle zadels zo is
vind ik heel wel heel makkelijk gezegt
merken verschillen nogal van elkaar
en ik heb de boom nog niet met eigen ogen op de bok zien liggen
unamie schreef:Alane schreef:Is simpel te verklaren, als de bok toevallig de maat heeft van jouw zadel en je neemt dat een "niet passend" zadel zal dat gaan wiebelen, net zoals waarschijnlijk de zadels die ik hier heb ( en goed liggen op mijn pony's) zullen 'knijpen' wiebelen of wippen op jouw paard(en)
de boom vanachteren omhoog wipt heeft te maken met de bouw van de boom en niet met de kamerbreedte
unamie schreef:alle oude zadels (welke boomaat) dan ook ligen mooi stabiel
en die nieuwe modellen wippen van achteren omhoog, en kunnen daardoor naar achteren kantelen
en dát is funest voor de paarden rug omdat dat nooit 100% met kussens is op te vangen
unamie schreef:Alane schreef:Nou, Passier zegt niets veranderd te hebben aan hun boom sedert 50 jaar, dus het verhaal van Van Triest over Passier klopt dus niet, Passier (via mij) heeft duidelijk aangegeven dat ze het puur hebben over hun eigen zadels en niet over andere merken. En ik heb daar ook geen uitspraak over gedaan voor hun. Passier claimt enkel dat zij de lepel verlengen opdat er optisch een dieper zadel gecreerd wordt en er absoluut niets veranderd aan de pasvorm/ onderkant van de boom.
ik had eigenlijk verwacht dat passier zou zeggen, tja de mensen willen het zo
en de zadels liggen nog steeds aardig, jammer voor de paarden, maar wij blijven ze maken anders verkopen we te weinig![]()
unamie schreef:Alane schreef:Er is ook iemand opgestaan die de slavernij bedacht heeft en de hele wereld volgde die persoon...
en die uiteindelijk geen voet meer aan de grond kreeg, omdat de waarheid het altijd langer volhoud,
slavernij komt nóóit meer terug in de beschaving![]()
unamie schreef:vanTriest heeft géén luxe winkel
je moet erg lang wachten voor een zadelaanpassing, want de rijen zijn lang![]()
en als hij de bedenker zou zijn van iets onwerkelijks, zou je dat toch aan de paarden ruggen moeten zien
unamie schreef:zou ie het nooit zo lang vol houden maar hij krijgt het alleen maar drukker,
en kan het werk nauwelijks aan
omdat hij juist de paardenrug weer mooi gespierd krijgt
dat de bespiering erop blijft kan nooit een slecht teken zijn![]()
unamie schreef:je zou eigenlijk een topic moeten openen welke zadelmaker heb jij, en hoe ziet de rug van je paard eruit![]()
ben bang dat er wat zadelmakers door de mand gaan vallen
Alane schreef:Ik zou eerst eens beginnen met een topic waarin gevraagd wordt of men de ligging van het zadel wel eens laat controleren, hoevaak men dit doet, en hoe lang men dit zadel heeft, hoe vaak de ligging gecontroleerd is.
Men moet wel eerst naar een zadelmaker, of dus de zadelmaker laten komen, om een goed passend zadel te behouden.
unamie schreef:ook al werken ze nog met de oude vertrouwde boom...
als ze daarbij het hele achterstuk omhoog zetten, krijg je toch die "slag" erin
en dat is nu nét het probleem![]()
Citaat:Dat kantelen heeft niets met oude of nieuwe zadels te maken, maar puur of een zadel dan wel of niet past, en/of bijgelegd moet worden en/of het paard veranderd is (zwaarder/lichter geworden, bespiering enz.)
Alane schreef:Omdat zowel mijn huidige zadelmaker (mijn vorige is met pensioen) en andere zadelmakers mij dit hebben laten zien. Zou ik mijn huidige zadelmaker niet vertrouwen was het niet mijn zadelmaker
Ga naar een willekeurige ruitersportzaak en haal een zadel op die 1 of 2 maten smaller is dan jouw (passende) zadel en leg dat te smalle zadel op je pony en kijk dan wat dat zadel doet.
Ga naar een willekeurige ruitersportzaak en haal datzelfde zadel 2 maten breder dan je eigen zadel op en leg dat je pony en kijk dan wat dat zadel doet.