Edix zadels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:22

Waardeloos he -O- Op zich past haar Thorowgood qua breedte prima, maar die heeft toch nog wel vrij rechte kussens en omdat ze zo overbouwd staat boren zich die in haar rug. Dat is niet fijn :n De Edix heeft meer oplopende en terug gesneden kussens, dus dat zou beter passen bij haar vorm op dit moment.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:29

Thorrowgood past hier niet.
Barefoot met een xxl pommel wel en de Massimo maat 39 ook.
Ben een beetje aan het oriënteren naar een GFS en sinds ik hier meegelezen heb dat ze brede kopijzers hebben vind ik edix ook wel interessant. Maar dat moet dan wel in de Emir kunnen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:32

Feyre zou op Massimo boommaat 43 komen :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:36

Ja bijzonder dat hij dan wel een torrowgood past.... die past hier bij beide niet.
Heb ze hier beide nu met de massimo een met een 39 en de ander 40.

Gewone Wintec past ook niet, de wide qua breedte wel, maar betreft verdere pasvorm niet op mijn ruin, merrie nooit geprobeerd.

Maar goed behoorlijk offtopic voor de rest van de bokkers :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:48

Het is een bijzonder beestje, laten we het daar op houden :))

Ik heb mijn keuze doorgegeven! De bruine Tudor met de lichtroze pad {:} :$

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:52

Goede keuze! :D

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:25

Ik hoop dat ze ooit een echt brede versie maken bij Edix met een plattere zitting (helaas zijn alle zittingen, behalve de ijslanderversie en springversie met een enorm hoge lepel), en meer ruimte bij de schoft/trapeziusspier.
Ik heb een breed paard met enorme schouders en brede schoft.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 06:15

Gisteren een Edix zadel geprobeerd. Mijn paard liep er fantastisch onder maar helaas zat ik er niet goed op.
Ik merkte dat ik last kreeg van mijn heupen/onderrug omdat de zitting toch iets breder is dan een boomzadel. Erg jammer want mijn paard was er erg enthousiast over, maar als ik zelf elke keer met rugpijn afstap is dat ook niks. Ik vond wel ook de zitting apart aanvoelen, je voelt echt dat het veert. Verder een fijn zadel en die dekjes (glitter/glans), super mooi <3

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 07:23

xSCWx schreef:
Gisteren een Edix zadel geprobeerd. Mijn paard liep er fantastisch onder maar helaas zat ik er niet goed op.
Ik merkte dat ik last kreeg van mijn heupen/onderrug omdat de zitting toch iets breder is dan een boomzadel. Erg jammer want mijn paard was er erg enthousiast over, maar als ik zelf elke keer met rugpijn afstap is dat ook niks. Ik vond wel ook de zitting apart aanvoelen, je voelt echt dat het veert. Verder een fijn zadel en die dekjes (glitter/glans), super mooi <3

Zonde. Soms is het ook wel even wennen, ook voor je eigen lijf en spieren. Welk type Edix had je geprobeerd? Ik vind de meer Engelse modellen absoluut niet breed als ik het bijvoorbeeld vergelijk met barefoot. :)
Wellicht kun je een testperiode doen om te zien of je er aan kan wennen?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:27

De Edix Tudor. Nou, we zijn uiteindelijk bij de perfect fit uitgekomen (Wintec Endurence) dus de Edix op proef was niet nodig.
Maar wilde wel mijn ervaring delen, zeker dat mijn paard er zo goed onder liep was heel fijn en echt een dikke plus, ze kon het zadel zeer waarderen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:40

Barefoot heeft natuurlijk de PRO modellen nu hè Darkadia, die zitten ook niet meer zo breed als de standaard Barefoots, net zoals de nieuwe types Edix ook niet meer zo breed zitten als de oudere Edix :)

Persoonlijk kunnen mijn heupen een klassiek boomloos / flexibel zadel zonder kniewrongen (maar met dijwrongen, erg fijn) beter hebben dan de doorsnee zadels. Ik ben zelf ook erg fan van Wintec maar die wrongen daar kreeg ik na een poosje dan toch lelijk kramp van.

Het is zo lichaams-, gebruik en vaak ook paard-afhankelijk wat comfortabel zit qua breedte enzo :)

Gelukkig zijn er zo veel mooie zadels en merken dat er voor ieder wel wat wils is :j

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 10:13

pmarena schreef:
Barefoot heeft natuurlijk de PRO modellen nu hè Darkadia, die zitten ook niet meer zo breed als de standaard Barefoots, net zoals de nieuwe types Edix ook niet meer zo breed zitten als de oudere Edix :)

Persoonlijk kunnen mijn heupen een klassiek boomloos / flexibel zadel zonder kniewrongen (maar met dijwrongen, erg fijn) beter hebben dan de doorsnee zadels. Ik ben zelf ook erg fan van Wintec maar die wrongen daar kreeg ik na een poosje dan toch lelijk kramp van.

Het is zo lichaams-, gebruik en vaak ook paard-afhankelijk wat comfortabel zit qua breedte enzo :)

Gelukkig zijn er zo veel mooie zadels en merken dat er voor ieder wel wat wils is :j

Klopt, ik heb toen bij een passessie op de wellington pro gezeten. Maar die vond ik dus persoonlijk juist breder en minder fijn zitten dan bijv de justadjust en in het verleden ook de lexington, Arizona en notting Hill gehad. Die waren voor mijn idee ook echt fijner qua zit.

Maar inderdaad gelukkig zoveel verschillende en mooie zadels! Ghost vind ik ook fantastisch, alleen ligt het hier voor geen meter op paardlief, terwijl Barefoot en Edix echt als een huis liggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 10:59

Ja en dat komt dus door de kniewrongen :D

Dat scheelt vaak meer dan de opbouw van een zadel. Hoe dikker de kniewrongen, hoe meer je knie naar buiten gedraaid wordt / hoe meer materiaal er tussen bene en paard komt / hoe breder je komt te zitten / hoe meer spanning op de heupen.

Zet mij op een dressuurzadel en ik vind het een fijn zadel....tot de kramp er in schiet.
Dan zit ik op een eenvoudig boomloosje zonder kniewrongen echt veel beter qua breed zitten :j
Ook al is de zitting daarvan in theorie breder doordat die dicht bij de vorm van de paardenrug blijft.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 11:33

pmarena schreef:
Ja en dat komt dus door de kniewrongen :D

Dat scheelt vaak meer dan de opbouw van een zadel. Hoe dikker de kniewrongen, hoe meer je knie naar buiten gedraaid wordt / hoe meer materiaal er tussen bene en paard komt / hoe breder je komt te zitten / hoe meer spanning op de heupen.

Zet mij op een dressuurzadel en ik vind het een fijn zadel....tot de kramp er in schiet.
Dan zit ik op een eenvoudig boomloosje zonder kniewrongen echt veel beter qua breed zitten :j
Ook al is de zitting daarvan in theorie breder doordat die dicht bij de vorm van de paardenrug blijft.

Maar dan vind ik het nog steeds gek dat ik het bij Notting Hill en lexington niet had. Die hebben toch ook kniewrongen. Achja… het is idd gewoon heel persoonlijk :)

Ik ben heel blij met de Edix tudor, al had de cantle van mij iets lager gemogen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 12:21

Die modellen hebben minder forse kniewrongen. Eigenlijk zelfs geen kniewrongen maar kniestukken.
Met daaronder nog aanpasbare (dikker of dunner) en verplaatsbare of zelfs afneembare klittenband wrongen :)

De vorm en dikte van de kniewrong kan natuurlijk behoorlijk wat verschil maken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 13:21

Ik heb een Tudor en een Wintec Endurance. Vind de Tudor eigenlijk niet breder. Alleen de beugel ophanging vind ik niet ideaal en dat merk ik wel aan mn houding en lijf. Voorlopig rij ik er even mee door en wellicht in de toekomst.een nieuwe Tudor met custom opties.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 20:36

Ben ik de enige wiens laarzen open gaan op een Edix Tudor? :o
Op geen enkel ander zadel last van, wel op m'n Edix, voornamelijk in galop. Zowel op m'n huidige als op mijn vorige. Heel benieuwd :D

Denk er nu aan dat het dan misschien met de andere ophanging te maken heeft, door de opmerking van Manzano.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 21:04

lies schreef:
Ben ik de enige wiens laarzen open gaan op een Edix Tudor? :o
Op geen enkel ander zadel last van, wel op m'n Edix, voornamelijk in galop. Zowel op m'n huidige als op mijn vorige. Heel benieuwd :D

Denk er nu aan dat het dan misschien met de andere ophanging te maken heeft, door de opmerking van Manzano.

Wij rijden niet heel intensief, en de ene keer is het met laarzen, de andere keer chaps en soms alleen m’n broek, maar heb hier nooit gehad dat zeilen gingen. Wat voor laarzen heb je?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 23:18

HKM, geen idee welk type. Rits zit aan de achterkant.
Maar heb dit dus met andere zadels (op mijn eigen paard of paarden van anderen) geen last van..

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 19:13

Heeft iemand ervaring met de Yasir op een ronde pony zonder schoft?

Ik kan er 1 tweede hands overnemen, daarna wil ik sowieso een zadelmaker met edix zadels ernaar laten kijken. Maar als ik op de voorhand al weet dat het onmogelijk is om passend te krijgen dan heeft het niet veel nut

Hij heeft echt geen schoft, is rond en breed en zijn singelpunt ligt ver naar voren. Ook nog een korte rug erbij zorgt ervoor dat we nog geen enkele keer een passend boomzadel hebben kunnen vinden. Vandaar nu de overstap naar (semi)boomloos
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 20:44

Kleine disclaimer; Ik heb een Tudor, maar volgens mij zijn de Yasirs exact hetzelfde op het block na.

Maar ik denk dat het passend kan zijn. Mijn paard (pony) heeft hetzelfde model als jouw pony en de Tudor past haar hartstikke goed. Het is het enige zadel dat ik heb geprobeerd, dat niet alle kanten op schuift en waar ze fijn onder loopt.
Mag je het proberen voor je beslist? Zoja, dan is het toch wel ongeveer in te schatten of het goed op hem ligt?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:08

Ik mag hem inderdaad komen ophalen en passen en als hij niet past binnen 48 uur terug brengen.
Ergens verwacht ik wel dat ik zelf de inschatting kan maken of het passend gemaakt kan worden, met de hoeveelheid zadelmakers die ik over de vloer heb gehad weet ik inmiddels wel waarop te letten. Maar het blijft altijd een risico, al hoor ik inderdaad hier en daar wel veel verhalen voorbij komen over ronde paarden zonder schoft waarbij deze super passen.
Ik krijg alle kopijzer maten erbij, dus dan ook wellicht wel waard :)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:36

Ik snap je twijfel wel, ik had destijds ook de kans eentje tweedehands over te nemen, maar niet aangedurfd, dus toch een zadelmaker laten komen en een nieuwe besteld.
Maar goed, achteraf (is makkelijk praten) had ik het wel moeten doen. Als het niet past kan je het terug brengen of desnoods (als een zadelmaker zegt dat het toch niet past of het bevalt niet) weer verkopen.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:50

Als de prijs echt goed is zou ik het doen. Ik zie geen rug waarop de edix in theorie niet passend te maken is.

Kijk er zijn altijd uitzonderingen, maar vaak is de keus toch geen edix te nemen dan vooral de manier waarop een paard reageert op de flexibiliteit. Of de ruiter zit er ruk in ;)

Had je nou juist een paard met een fikse schoft gehad, duidelijke spinale uitstekingen oid dan had ik het spannender gevonden ;)

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 23:00

Ik ga hem inderdaad zaterdag ophalen!

We hebben eerder een boomloos zadel gehad, western, maar die uiteindelijk verkocht vanwege dat we toch een voorkeur hadden voor een engels zadel. Dus zowel ik als paard zijn gewend om boomloos te rijden