Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xSCWx schreef:Gisteren een Edix zadel geprobeerd. Mijn paard liep er fantastisch onder maar helaas zat ik er niet goed op.
Ik merkte dat ik last kreeg van mijn heupen/onderrug omdat de zitting toch iets breder is dan een boomzadel. Erg jammer want mijn paard was er erg enthousiast over, maar als ik zelf elke keer met rugpijn afstap is dat ook niks. Ik vond wel ook de zitting apart aanvoelen, je voelt echt dat het veert. Verder een fijn zadel en die dekjes (glitter/glans), super mooi
pmarena schreef:Barefoot heeft natuurlijk de PRO modellen nu hè Darkadia, die zitten ook niet meer zo breed als de standaard Barefoots, net zoals de nieuwe types Edix ook niet meer zo breed zitten als de oudere Edix
Persoonlijk kunnen mijn heupen een klassiek boomloos / flexibel zadel zonder kniewrongen (maar met dijwrongen, erg fijn) beter hebben dan de doorsnee zadels. Ik ben zelf ook erg fan van Wintec maar die wrongen daar kreeg ik na een poosje dan toch lelijk kramp van.
Het is zo lichaams-, gebruik en vaak ook paard-afhankelijk wat comfortabel zit qua breedte enzo
Gelukkig zijn er zo veel mooie zadels en merken dat er voor ieder wel wat wils is
pmarena schreef:Ja en dat komt dus door de kniewrongen
Dat scheelt vaak meer dan de opbouw van een zadel. Hoe dikker de kniewrongen, hoe meer je knie naar buiten gedraaid wordt / hoe meer materiaal er tussen bene en paard komt / hoe breder je komt te zitten / hoe meer spanning op de heupen.
Zet mij op een dressuurzadel en ik vind het een fijn zadel....tot de kramp er in schiet.
Dan zit ik op een eenvoudig boomloosje zonder kniewrongen echt veel beter qua breed zitten
Ook al is de zitting daarvan in theorie breder doordat die dicht bij de vorm van de paardenrug blijft.
lies schreef:Ben ik de enige wiens laarzen open gaan op een Edix Tudor?![]()
Op geen enkel ander zadel last van, wel op m'n Edix, voornamelijk in galop. Zowel op m'n huidige als op mijn vorige. Heel benieuwd
Denk er nu aan dat het dan misschien met de andere ophanging te maken heeft, door de opmerking van Manzano.