[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:50

Ik heb een schaap seatsaver gekregen bij mijn Trekker, dat is echt hemels! :oo
Als ie morgen versleten zou zijn koop ik echt meteen een nieuwe. :))

Ghost vind ik echt veel mooier als een aantal jaar geleden.
Toen vond ik het nogal mwah mwah, nu vind ik ze echt chique.
Nadeel is wel dat er weinig gebruikt te krijgen is, maar anderzijds zijn ze wel betaalbaarder als Trekker.
Maar niemand komt aan mijn Trekker!

Fijn zadel he Geryon! :D
Ik wil nog wel opzoek naar een dekje wat netjes past, neem morgen bij eurostar mee om te kijken wat dat doet onder de trekker.. Vind die dekjes van Per mi cavallo voor trekker nogal duur.
40 euro voor een simpel katoen dekje..

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:57

Horsefreak schreef:
Ik rijd veel met barefoot cheyenne over het strand. Daarvoor moet je ook duin / klucht over. Dat is vaak behoorlijke klim voor pony. Met boomzadel heb ik altijd geleerd, dit wat voorover en staand in de beugels te doen. Bij boomloos kan dit extra druk geven bij de beugelriem ophanging voor langere tijd. Niet zoals met lichtrijden of springen voor eventjes en dan weer zitten. Wat zouden jullie doen? Toch gaan staan of blijven zitten. Net als bij plassend paard, Mazzel heeft de neiging om elke keer op de klucht te gaan staan plassen :o Ik heb geleerd te staan om de rug te ontlasten. Is dit handig om te doen of is voor pony toch fijner om te blijven zitten? Ben benieuwd naar jullie mening. Nu merk ik nog niet veel verschil tussen staan of blijven zitten in zijn gedrag.

Ik ga nooit staan bij heuvel op, gewoon wat naar voren leunen maar blijven zitten. Bij plassen gewoon goed klemmen met de bovenbenen, zorgen dat je zo licht mogelijk zit en niet de rug in de weg zit.
Ik zou inderdaad niet voor lange tijd in de beugels gaan staan.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:00

jokari schreef:
Pffft niet klagen hé, wij moeten altijd maar watertandend afwachten. :D

Haha ik vind het helemaal niet erg hoor :-D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 05:34

Jammer. -O-

Ik leun ook naar voren.

jomaro

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:05

Horsefreak. Hoe zwaar ben je zelf? En heb je een paardje met genoeg eigen spekkie.
Zadel met vps welk pad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:25

Horsefreak: 99 van de 100 boomzadels zijn er ook niet op gemaakt om in de beugels te gaan staan, en verdelen op dat moment de druk (ook) niet optimaal....alleen daar wordt zelden voor gewaarschuwd.

Je hebt best kans dat het op je boomzadel vervelender aanvoelde dan op deze :P

Maar als je regelmatig in de beugels staat is het natuurlijk (bij elk type zadel) sowieso goed om daar rekening mee te houden :j

Heuvelop rijdend is gewoon wat naar voren leunen prima genoeg hoor :j
Staan in de beugels is niet nodig, daar bereik je eigenlijk niks mee. Het is fijn als je niet achterover gaat hangen maar een beetje voorover leunt, maar het is ook niet de bedoeling om je hele gewicht op die voorhand te gooien, die is al hard zat aan het werk :j

Net als met springen dat veel mensen overdreven naar voren gaan zitten: heeft het paard eerder last dan gemak van :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:30

Ik heb mijzelf maar een Barefoot BBP kado gedaan.. Een vervroegd kerstkadootje. :D *\o/*

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:37

Swift schreef:
@ Safiera: Moet je eigenlijk even een dagje bij mij komen :p ik heb momenteel een Ghost (wel zonder schaap), twee Barefoots, twee Trekkers en een Christ schaap :o duidelijk gevalletje zadel tic :') (even ter verdediging heb wel 3 pony's en ook nog een kleintje maar die heeft ook weer 2 zadeltjes)
Moet wel nodig weer wat minderen -O- En dan hoop ik weer een nieuwe Ghost er bij te kunnen kopen, onverbeterlijk :')

Haha ik zou zo langs komen, al is het maar om op een bankleuning de zadels te testen :')
En ze uitgebreid te bekijken natuurlijk :~

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:58

Leuk Mayflower !! Laat weten hoe het bevalt.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:00

Safiera schreef:
Swift schreef:
@ Safiera: Moet je eigenlijk even een dagje bij mij komen :p ik heb momenteel een Ghost (wel zonder schaap), twee Barefoots, twee Trekkers en een Christ schaap :o duidelijk gevalletje zadel tic :') (even ter verdediging heb wel 3 pony's en ook nog een kleintje maar die heeft ook weer 2 zadeltjes)
Moet wel nodig weer wat minderen -O- En dan hoop ik weer een nieuwe Ghost er bij te kunnen kopen, onverbeterlijk :')

Haha ik zou zo langs komen, al is het maar om op een bankleuning de zadels te testen :')
En ze uitgebreid te bekijken natuurlijk :~

Kom ik wel even met de rest van de Ghost zadels ;)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:31

Mayflower welke heb je jezelf cadeau gedaan? :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:44

Je bent welkom hoor Safiera, heb drie pony's staan om op te proberen dus je bent niet aangewezen op de bankleuning ;) En buitenzinnig maakt het nog een beetje aantrekkelijker om naar Friesland af te reizen lees ik ;)

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:22

Bedankt voor reacties. Ik ben een 53 kg, rijdt met of barefoot pad met moosegummi inlages of pad via bokt gekocht met 2 sets dunne inlages erin, soort dik dekje met fleece achtige vakken voor inlages.
Paard is tinkerkruising, ergste spekkies zijn er momenteel weer af. Hij heeft wel gevoelige rug vooral richting lendenen.

Voortaan dus alleen voorover zitten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 12:22

Hm, ik ga met plassen eigenlijk uit automatisme wel altijd in de beugels staan. Maar dus beter van niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 12:26

Het is gewoon nergens voor nodig :)

Het is voor het paard lekker als je niet achterover in het zadel zit te hangen als een zak aardappels, en een beetje naar voren leunt en de rug de ruimte geeft om op te bollen :j

Maar in de beugels gaan staan is weer een beetje overdreven :P

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 12:35

Dat zijn ook van die dingen die je op de manege leert := Wij leerden in ieder geval dat je moest gaan staan, daar werd altijd heel hysterisch over gedaan. Net als dat overdreven sta-zit en op mijn eerste manege was aandrijven gewoon continu je paard porren. Hoezo slecht :')

Gelukkig geen last van die problematiek hier, mijn paard plast niet onder het rijden :D en heuvels heb je hier ook niet.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 12:37

Ja, is inderdaad overgebleven van het manege-verleden.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 12:44

SuperLiesje schreef:
Mayflower welke heb je jezelf cadeau gedaan? :)

Barefoot Fellsattel. <3

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:11

Dat naar voren zitten (net als achterover bij eraf) doe je om ervoor te zorgen dat jullie gezamenlijke zwaartepunt op de juiste plek ligt. Dus bij berg op meer naar de voorbenen van het paard . En bij berg af meer naar de achterhand verplaatst. Met de bedoeling dat je makkelijker naar boven gaat. Ik maak graag de vergelijking met een fiets. Hoe rij je liever de bult op? Op je voor of op je achterwiel? En naar beneden?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:47

jamaar niemand beweert ook dat je niet voorover moet gaan zitten hé. :) Enkel dat staan in de beugels is eigenlijk een beetje overbodig.

Idd, op de manege heb ik ook geleerd te gaan staan in de beugels als paard wou plassen. Tegenwoordig ben ik daar te lui voor. _O- Voorover leunen en mijn kont een beetje opheffen moet voldoende zijn. :D

Bon, terug ontopic : dus ook met boomloze zadels mag dat geen probleem zijn, knieën en bovenbeenspieren gebruiken, dan heb je niet teveel druk in de beugels, zou ik zo denken (over mogelijke spierpijn gaan we het niet hebben := ).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:48

Kreeg ik toch ineens geen meldingen meer??? :o
In beugels staan bij plassen is vanwege een boomzadel dat druk bij/boven de nieren geeft als he het belast - dus staan bij plassen in boomloos is onzin, beetje naar voor leunen is prima.

In beugels staan bij bergje op heeft te maken met het gecombineerde zwaartepunt van ruiter/paard. Die moeten boven elkaar liggen - afhankelijk dus van de helling die je op/af gaat. Daar is een heel boekje over uit ergens voor 2e WO, maar het is wel goed bedacht. (zien net dat TinePine dat al aan geeft)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:48

maar je hoeft toch niet echt in de beugels te gaan staan ? Gewoon je zwaartepunt verplaatsen, toch ?

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:52

*\o/* *\o/* Mijn BF Cherokee is binnen. Ga er zo even lekker mee knooien. Beugels eraan, pommel eruit om te passen, maar het is een m dus kan er vanuit gaan dat die niet past. Ga em eerst opvullen, en dan even rustig op zoek naar een L of XXL. Even goed passen met de sjablonen. Hij is echt super mooi, maar wat lijken die zadels toch groot. Moet er echt even aan wennen. Marcel (equixantos) zei al, je moet een foto maken als je erop zit en dan kijken of je em echt zo groot vindt, dan valt het wel mee ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:59

jokari schreef:
maar je hoeft toch niet echt in de beugels te gaan staan ? Gewoon je zwaartepunt verplaatsen, toch ?

Klopt, maar bij hele heftige bergjes mondt dat soms toch wel uit in staan - moet kunnen voor die korte tijd. Overigens is het ook niet goed om bij elke afdaling achterover te gaan zitten - als het heel steil is moet je soms toch wat voorover hangen...(ENG!!!) ands zit je de kont in de weg. Ik zou dat boekje ergens moeten hebben, maar waar???? Mogelijk heb ik het uitgeleend en nooit meer terug gekregen. :(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:03

Sus: fijn dat hij er is, hopelijk gaat hij je super goed bevallen *\o/*

Don: Wat heb je het nou over dat donkerrode Lexicon ofzo, hoe heet het ook alweer :P